Rammstein - Reise, Reise (2004)

Duitsland

8. Morgenstern (4:00)
  9. Stein Um Stein (3:53)
  10. Ohne Dich (4:32)
  11. Amour (4:51)
  12. Mein Teil [You Are What You Eat Edit, Remix by Pet Shop Boys] * (4:07)
  13. Amerika [Digital Hardcore Mix, by Alec Empire] * (3:52)
avatar van metallica1997

10one dich 3.5*
11amour 2.5*

Nian
Sanderzzz schreef:
Reise, Reise was het album dat nog miste in mijn collectie. Vandaag had ik het samen me Mutter gekocht en nu heb ik alle Rammstein - albums.

[moderatorknip recensie]

Daarom 5/5 voor deze plaat

Prachtige recensie, prachtig album.

avatar van JoBBuS
Ohne dich is van een grote schoonheid

Nian
Het verbaast me dat Los zo weinig stemmen heeft .. Dit is naar mijn mening toch één van de beste nummers van dit album.

avatar van Casino Boogie
Mn favo Rammstein-album. Luistert van begin tot eind heerlijk weg. Keine Lust en Moskau vind ik de beste nummers.

avatar van trebremmit
Ik heb deze altijd erg goed gevonden, destijds ook op cd aangeschaft en vaak gedraaid.
Vooral in de auto doet deze het erg goed, ik rij vaak nog even een stukje om als hij nog niet afgelopen is.
Fijne band hoor Rammstein, Duits is ook een prima taal voor metal.

avatar van king_pin
Duits is sowieso een prima taal voor muziek

avatar van BloodBrothers
''Ohne Dich'' toch het favoriete nummer van het hele album! Wat een rustgevend is het eigenlijk, voor een band als Rammstein.

avatar van lennon
Op de vinyl box die verleden week uitkwam staat een band versie van Los. Dat is toch wel een erg lekkere versie hoor. Hij was deels al wel te horen zo op Volkerball, maar als studio plaat is 't nog net iets lekkerder. Ook iets meer tekst dan de versie die op Reise Reise staat.

avatar van blondegod
Had ik de 1e 3 albums van Rammstein al lange tijd in bezit, nu de laatste 3 ook maar aangeschaft. Het vorige album Mutter is fabelachtig en dat brengt verwachtingen met zich mee. Reise reise voldoet hier wat mij betreft niet helemaal aan. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik Mutter helemaal grijs gedraaid heb en Reise reise nog maar slechts een 5 a 6 tal keer beluisterd heb. Voor nu even een voorzichtige 3,5* maar dit kan nog hoger worden (lager zeker niet) Reise reise, Moskau, Ohne dich en Amour zijn nummers die blijven hangen, vooral Moskau en Amour. zijn van grote klasse. Amerika moet je van houden, of niet. Mij doet het in ieder geval niets. "this is not a lovesong" herhalen ze enkele keren, komt dat niet van Bon jovi? Humor hebben ze dan weer wel

avatar van Sandermannetje
blondegod schreef:

Nein mann, komt volgens mij van PIL geschreven door Johnny Rotten/John Lydon.
Public Image Ltd - This Is Not A Love Song - YouTube

avatar van Jelle78
In voorbereiding op de nieuwe plaat en het concert in de Kuip is het tijd de discografie van Rammstein weer eens door te nemen. Te beginnen met Reise, Reise. Nog steeds een erg sterke plaat. Mutter staat bij mij nog wat hoger aangeschreven, maar ik moet zeggen dat deze plaat mij ook erg goed bevalt. De twee stad/land nummers, Amerika en Moskau, vind ik beide erg sterk (en hebben inmiddels gezelschap gekregen van de nieuwe single, Deutschland). Verder beuken de openers Reise, Reise en Mein Teil er lekker in en is ook Keine Lust een heerlijk nummer met een typische Rammstein tekst. Datzelfde kan gezegd worden van Stein Um Stein. Een vrij lugubere tekst over een man die iemand opsluit in een zelfgebouwd huisje zonder ramen of deuren. Ohne Dich is wellicht de mooiste een meest tragische ballad (ik kan niet zonder je, maar ik kan ook niet met je) die Rammstein ooit geschreven heeft.

avatar van WoNa
Wat ik zo juist bij Mutter heb geschreven, geldt ook voor Reise Reise. Het melodische element in de ultieme, diepe metal maakt het uiterst bijzonder. Een geweldig album vol met bijzondere songs. Het zou nooit meer zo goed zijn hierna.

avatar van ricardo
Na hun magnum epos Mother was het lastig om nog zoveel toppers op 1 plaat te krijgen, en dat is hier ook niet gelukt vind ik. Van deze kan ik zeker genieten, maar er staan ook zeker mindere nummers op. Zeker een respectabele plaat nog, maar je kunt al horen dat het hier al iets minder ging.

avatar van OzzyLoud
Met Reise Reise komt Rammstein tot zn artistieke hoogtepunt. Deze conclusie trek ik nadat ik hun laatste werk (Zeit) tot mij heb genomen. De eerste 2 albums waren ze met hun geluid nog een beetje zoekende, maar dat het strakke stampwerk hun basis is was toen al duidelijk. Met Mutter werd het al beter vormgegeven en was ook de wisselvalligheid weg. Maar Reise Reise is qua variatie in tracks nog een stapje beter en kent met Dalai Lama, Moskau, Ohne Dich en Amour het allerbeste werk wat Rammstein heeft uitgebracht. Daarmee wil ik de overige nummers niet te kort doen. Want dit schijfje kent geen middelmatigheid. Wat de band zo goed maakt is dat ze met in de kern simpele composities zo weten op te bouwen dat het niet snel verveeld en dus blijft boeien. Daarnaast zijn de vaak sinistere teksten en sfeer die door de zanger (Till Lindeman) meer dan uitstekend wordt uitgedragen ook medebepalend. Ook wil ik de drummer Christoph Schneider effe genoemd hebben omdat zijn rete strakke drumslag een niet te onderschatte onderdeel van hun vette sound is.
De opvolger Rosenrot wordt door velen een stuk minder gewaardeerd maar ik vind 'm eigenlijk net zo goed als Mutter omdat ook die van vrij goede constante niveau is. Het "verval" komt mijn inziens pas daarna.

Voor mij een minder album van de groep maar Ohne Dich is één van de mooiste ballades ooit gemaakt, voortgestuwd door de dramatische bariton van Lindemann. De tranen staan me telkens in de ogen als ik dit nummer hoor. Reise Reise klinkt dan weer lekker fris en Amerika natuurlijk... Coca Cola, sometimes war...