Neil Young - Mirror Ball (1995)

Canada
Label: Warner Bros.

1. Song X (4:40)

2. Act of Love (4:55)

3. I'm the Ocean (7:06)

met Pearl Jam

4. Big Green Country (5:08)

5. Truth Be Known (4:39)

6. Downtown (5:11)

met Pearl Jam

7. What Happened Yesterday (0:46)

8. Peace and Love (7:02)

met Pearl Jam

9. Throw Your Hatred Down (5:46)

10. Scenery (8:51)

11. Fallen Angel (1:15)

avatar van musician
In het kader van: "weten we dat wel zeker, dat relatief lage gemiddelde cijfer voor dit album van Neil Young?", de cd weer eens tevoorschijn gehaald.

Jarenlang niet meer gedraaid. Ik weet niet goed wat mij bezield heeft, daarin. Want het is een prachtig Young album, garagerock pur sang. Wel de drive en sterke composities, het mist net even de emotie van Ragged glory.

En ik vind het album een beetje dof klinken, met iets teveel lage tonen.

Pearl Jam is geen Crazy Horse en ik had (en heb) verder ook weinig met die band, behalve het album Ten. Neil Young is er echter in geslaagd om Pearl Jam naar zijn hand te zetten. Ik denk dat ze dat maar al te graag voor de oude meester hebben gedaan, het hoefde niet naar Pearl Jam te klinken.

En dan hou je een lekker stevig Neil Young album over, als in de beste tradities met Crazy Horse. Dat tweede deel van Mirror Ball is echt geweldig, met Peace and Love, Throw your hatred down en Scenery.

Ook hier lijkt mij herwaardering op zijn plek, zeker de liefhebbers van Ragged glory moeten dit album in ieder geval geprobeerd hebben. Misschien ga ik zelfs wel naar 5*****. Of zou dat nu weer wat te overdreven zijn.... Voorlopig hou ik de cd binnen handbereik.

Stijn_Slayer
Toen ik je opmerking gister las, dacht ik al 'Mirror Ball is toch typisch een plaat die Hans erg moet kunnen waarderen'.

Ik blijf een bijzondere band houden met Mirror Ball. Dit was één van de eerste albums die ik van Young kocht, vanwege de samenwerking met Pearl Jam. Hoewel ik mijn muzikale horizon toen al aan het verrijken was, blijft Mirror Ball toch een beetje symbool staan als een brug tussen iets nieuws (of juist oud, ligt eraan hoe je 't bekijkt) en de muziek waar ik in mijn prille jeugd naar luisterde.

Ik had Sleeps with Angels ook eerder dan de meeste klassiekers van Neil, ditmaal vanwege de link met Kurt Cobain. Met dat album heb ik dezelfde band (en het oude idool geeft het stokje door aan het nieuwe).

Maar die band heb ik niet in sterretjes uitgedrukt, want ik beoordeel graag op de inhoud. Wie dol is op Neils gitaarsolo's kan bijna niet om dit album heen. Stiekem hoop ik op een officiele release van de tour met Pearl Jam. Dat is pas smullen, de setlists van die tour logen er ook niet om.

Stijn_Slayer schreef:

Ons kent ons

Gezien alles wat er van Neil Young wordt uitgebracht, zal dat zeker een keer gebeuren en ik hoop er eigenlijk ook wel op. Het zou een leuke aanvulling zijn op het live-oeuvre van Young, hij heeft de meest uiteenlopende concerten gegeven in de loop van de tijd.

avatar van Twinpeaks
Ik ben blij met musician.Door zijn stukjes hier op MuMe "vergeet" ik tenminste sommige albums niet.Dit is er typisch zo 1 ,die er vaak bij mij doorschiet .Hoog gewaardeerd ,maar toch weinig gedraaid in huize Twinpeaks.Waar dat precies aan ligt,dat weet ik niet ,maar hij gaat net als Life weer even in de playlist.En owww wat is I'm The Ocean trouwens toch een heerlijk nummer .

avatar van Ducoz
Toch wel lastig om die overbekende Neil albums te vergeten hoor, wel mooi dat Hans nu het diepe wat in duikt en de wat minder mainstream albums ook kan waarderen... nu Old Ways weer eens proberen?

avatar van musician
Dan zou ik die opnieuw moeten aanschaffen. Dat album heb ik destijds teruggebracht vanwege het gebodene.

Ik zit nu te luisteren naar en te denken over Landing on water en Sleeps with Angels, waarover later meer.

avatar van Cor
Cor
Neil Young (de peetvader van de grunge) in conclaaf met Pearl Jam (één van de grunge-grootheden). Beetje verwarrende plaat. Ik vind het allemaal best lekker en OK klinken, maar het is geen beklijvende of memorabele plaat geworden. Weet niet zo goed waar het in zit. Maar ach, niet alles hoeft eeuwigheidswaarde te hebben. En het is zeker geen straf om deze plaat te beluisteren.

avatar van henk01
Ik moet toch een volle ster hoger, naar 4.5

Deze gaat me steeds meer bevallen.

En zo laat ie de jeugd ook meedoen.

Foo Fighters, Black Keys en Band Of Horses op het podium met Neil Young - Revolver's Lust For Life magazine - lustforlifemagazine.nl

avatar van Cor
Cor
Toch wel een hele fijne, strakke en gepassionneerde Young-plaat. Beklijft beter dan ik vorig jaar rond deze tijd over dit album opschreef.

avatar van The Cat woman
Met deze Neil Young plaat begint het er wat mij betreft op te lijken, maar dan heeft hij natuurlijk wel Pearl Jam in zijn rug staan.

Stijn_Slayer
Interessante beelden die laten zien dat Mirror Ball oorspronkelijk een Crazy Horse-album moest worden: Neil Young w/ Crazy Horse - January 14, 1995 - Voters For Choice, Washington, DC - YouTube

'Song X' was toen nog puur feedback met wat flarden tekst. 'Act of Love' speelde Neil eerst met CH en later die avond ook met Pearl Jam (toen wél headliner). Die laatste beviel hem beter, en drie weken later dook hij weer op bij een Pearl Jam-concert. Exit Crazy Horse, met Mirror Ball en een reeks concerten als gevolg.

Het eentonige en simplistische 'Downtown' met nog een tweede vervangen door de beide nummers van Merkinball en dan doet deze niet zoveel onder voor Ragged Glory.

avatar van harm1985
Ach, misschien in archives volume 4? Act of love klinkt inderdaad wel vet.

gastheerg
Deze heb ik bij het uitkomen "gemist" en ben m'n Young verzameling toch maar eens compleet aan het maken. Lastig album maar dat is juist zo leuk van Neil.
Door al die jaren heen trakteerde hij ons regelmatig op weer een experiment of een forse stap opzij terwijl het album ervoor misschien een hele andere richting was.
Op dit album moet ik toch even kauwen maar eigenlijk is dat ook wel lekker. Zo'n album wat in 3 keer draaien op z'n plek valt zijn er genoeg van.
Stevig, soms lekker stevig en soms blijft het wat hangen. Toch gaat deze CD nog niet naar het archief en ligt nu op het stapeltje "kan er een sterretje bij?"

avatar van Ducoz
harm1985 schreef:
Ach, misschien in archives volume 4? Act of love klinkt inderdaad wel vet.

Hij stopt met Archives.. alles komt binnenkort digitaal op zijn site...

avatar van harm1985
Komt heus nog wel een fysieke release.

avatar van Funky Bookie
Neil Young met een heel prettig begeleidingsbandje doet het erg prettig. De gitaarmuren verdoezelen de stem van ome Neil en dat vind ik altijd wel prettig. Het is misschien wat eentonig, maar het rockt heerlijk.

Heerlijk album blijft dit toch. Neil Young met Pearl Jam is een fantastische combinatie. Niet alleen de scheurende gitaren, ook de teksten en de rustigere nummers staan als een huis.

avatar van musician
Throw your hatred down toch een prachtige opmaat voor Living with war?
Had zo kunnen worden toegevoegd.

Ik hou wel een beetje van deze snelheid in de rock van Young.
Wat gitaargeweld er bij.
Vreemd genoeg, vind ik de productie van het hele album een beetje dof, inclusief Throw your hatred down. Alleen Scenery ontloopt die conclusie een beetje.

Maar die rammelende productie past dan weer prima bij Living with War. Let's impeach the president! (wat is nieuw).

avatar van Poles Apart
Destijds werd de video van 'Downtown' veel en vaak getoond op MTV, wat mij dan weer deed besluiten deze CD te kopen. Vind dit nog altijd een sterke en gedreven plaat (al gaan een aantal nummers net wat te lang door).

avatar van harm1985
In het kader van de Neil Young meter nog eens de revue laten passeren. Halfje erbij.

avatar van linxde1
Dit album is veel beter dan hier beoordeeld wordt.

avatar van Frans van Laarhoven
Goede combinatie dat leidt tot een pracht onderschat album

avatar van vanwijk
Frans van Laarhoven schreef:
Goede combinatie dat leidt tot een pracht onderschat album

Hier sluit ik me graag bij aan!

avatar van henk01
Ik ook

Ik ook.
Deze nog eens beluisterd na het lezen van deze hartverwarmende discussie over Neil Young:https://roensranch.com/2022/02/10/top-5-neil-young/.
Eigenlijk wou ik gewoon wat luchtgitaar spelen op I'm The Ocean maar blijkt dat heel de plaat eigenlijk goed vooruitgaat.