Moderat - Moderat (2009)

7. Sick with It (3:46)

met Eased

8. Porc #1 (2:40)
  9. Porc #2 (3:03)
  10. Les Grandes Marches (4:28)
  11. Berlin (1:23)
  12. Nr. 22 (5:41)
  13. Out of Sight (5:42)
  14. BeatsWaySick * (4:23)

met Busdriver

15. Rusty Nails [Shackleton Remix] * (9:38)
avatar van aphexfreak
Valt me een beetje tegen, op een paar uitschieters na blijft het allemaal vrij tam.
Wel een lekkere sound!

trebremmit schreef:
Die breaks in in rusty nails lijken rechtstreeks gejat van Burial.
Verder is er niks mis met deze plaat, briljant hoe dubstep en idm gecombineerd wordt.

Precies wat ik ook dacht. Wel lekkere track overigens. Nu nog even het hele album beluisteren.

avatar van Booyo
Werkelijk een geweldig begin (track 1 t/m 4), slap middenstuk (track 5 t/m 8 ), prima eind (track 10 t/m 13). Ook porc #2 reken ik tot geweldig. Fijn album dus, maar oh zo jammer van die 4 zeer matige platen.

avatar van mjvanderels
weinig aan toe te voegen qua commentaar op dit album, al wegen de mindere nummers bij mij minder zwaar dan de toppers (rusty nail & seamonkey). Op het eerste gezicht zijn het allemaal eigenlijk nummers die niet uitblinken in inventiviteit of gelaagdheid, maar ben dat gevoel alweer helemaal kwijt als ik merk hoe goed de opbouw in de nummers is zonder dat het gemis aan veelzijdigheid ervoor zorgt dat het misschien saai gaat klinken. Toch maar snel eens een keer live gaan zien mocht dat nog mogelijk zijn

Zitten een paar hele toffe platen tussen (zoals Rusty Nails, die ik nu net hoor langs komen in de Essential Mix van Modeselektor) maar sommige platen slaan ook volledig de plank mis bij mij.

avatar van robbizzel
heerlijke plaat, ik vind overigens Slow Match ook echt een lekker nummer, nog niet zo veel genoemd hier.

What are you up to next?

M.O.D.E.R.A.T.

Interessant antwoord van Apparat in een interview met Resident Advisor (hier terug te lezen) van vandaag.

Electro_
De laatste tijd weer regelmatig opgezet, vooral "Slow Match" springt er voor mij uit. Wanneer ik het luister zie ik een Afrikaanse stam voor me die net ergens achter een bosje een Macbook hebben gevonden en er met z'n allen muziek mee maken en omheen dansen.

Stem maar even verhoogd, veel te goed dit. En daarnaast komen de mannen met hun 2e album. 2 Augustus komt hij uit, genaamd 'II', op Modeselektor's Monkeytown Records. Heel goed nieuws!

avatar van Kos
Kos
Seamonkey . Jammer genoeg zijn alle tracks met zang niet echt aan me besteed.

avatar van Kos
Kos
Ik denk dat Seamonkey zonder problemen op In Sides van Orbital had kunnen staan. Past er perfect tussen.

avatar van TornadoEF5
Niet slecht, maar persoonlijk iets te zwaar voor me. Eerste twee nummers waren nog tof en innovatief, de rest iets te harde electro voor mij persoonlijk.

Wat blijft A New Error toch een magische plaat...

avatar van repelstefan
Nr. 22 serieus maar 9 stemmen? Dat is voor mij een van de prijsnummers uit het hele oeuvre van Moderat. Perfecte afsluiter ook van hun live album (wat een nog dikkere uitvoering is).

avatar van orbit
Wat een vette plaat, gek genoeg heb ik Moderat III-I beluisterd in die volgorde en ik vind I eigenlijk de vetste tot nu toe! Maar ik heb het gevoel dat dit nog kan veranderen. Mijn gut-feeling is echter dat deze het best in elkaar zit, minst vocale plaat van ze, maar wel het meest muzikaal. Eigenlijk staat er vrijwel niks zwaks op en is het boeiend luisteren van A tot Z. Nr. 22 vind ik matig, maar het porc duo is geweldig en ook de eerste 3 nummers zijn supervet. Maar dat zegt eigenlijk te weinig over de plaat, het niveau zit dicht tegen elkaar aan tussen de tracks. Meer nog dan bij hun 2e en 3e plaat. Maar die ga ik vaker luisteren voor sterktes/zwaktes.

avatar van Nicolage Rico
Wat is A New Error toch een waanzinnige track. Wegdroomplaat.

avatar van Noere
Snap die lof om a new error nooit zo goed eigenlijk, met name in de beat vrij lomp. Dan vind ik seamonkey al wat frisser

Noere schreef:

Ik denk dat je gewoon wat moeite hebt met a-symetrische melodieën.

avatar van Gyzzz
Als ik jullie stemprofielen vergelijk, lijkt me dat erg onwaarschijnlijk.

Gyzzz schreef:
Als ik jullie stemprofielen vergelijk, lijkt me dat erg onwaarschijnlijk.

Oh die is wel interessant. Aangezien ik op 1 of andere rare reden niet op dit album heb gestemd,....zoals op zoveel mooie albums.

Jan uit Berlijn schreef:

Als je even terugschakelt, uit de zwatelstand, wees dan even zo vriendelijk voor de minder bedeelden uit te leggen waar het verschil tussen asymmetrische en symmetrische melodie in schuilt. Zonder die uitleg, lijk je een beetje op die cd-verkoper die alle exemplaren van Amon Tobin - Permutation retourneert, because the beats were broken

avatar van Noere
Beat is gewoon 4/4, synths 3/4 als ik het goed hoor toch? wellicht heel wat voor jan met de pet. Blijf het vrij hoekig en weinig subtiel vinden in ieder geval.

avatar van Dance Lover
A New Error is een zeer gaaf nummer, redde recent de set van Modeselektor op We Are Electric nog enigszins, waardeer het nummer vooral vanwege zijn rechttoe/rechtaan gestamp met fijne synths die naar boven komen drijven, niet zozeer vanwege zijn subtiliteit.

Mjuman schreef:

Hohoho. Ik ben zeker geen verkoper. Alleen als ik luister naar 'a new error' lijkt het alsof ze beginnen met 'valse' noten. Wat voor menigeen als 'minder fris' kan worden ervaren. Ik kan het wel waarderen. Dat was gewoon mijn leeservaring.

Door kenners heb ik me laten vertellen, dat bv Talk Talk veel 'mollen' in hun notenwerk gebruikten. Misschien was dat juist hetgene was dat het voor mij juist zo mooi maakte. Jeff Buckley had een enorme elasticiteit in zijn stem. Ik veronderstel dat ook dat een heftige invloed had op mijn beleving. Anders dus. Maar ik ben het levende bewijs van een afwijking .

*excuseert u mij s.v.p. voor de luiheid om de spellingchecker continue te veranderen. Ik ben al jaren wég uit NL (blij) . Het is idd ASYMMTRIE.

Jan uit Berlijn schreef:

Ze spelen veel gelijkmatig (geloopt) met de pitch control hier (of detunen van die 'onderliggende' synth), dat geeft een vervreemdend effect op zich al vind ik dat dan weer niet helemaal werken met de verder vrij directe beats en het meer upfront geluidsbeeld in dit nummer. Geeft een vettige saus, zal voor velen werken. Gewoon niet zo mijn ding dat nummer. Spel met pitch, iets wat bijvoorbeeld boards of canada ook regelmatig doen maar daar past het veel meer in hun totaal beeld wat ze creëren en heeft het werkelijk een bevreemdend effect. Moderat live altijd net gemist, kan het soms zeker doen.

Noere schreef:

Het is uiteraard altijd een kwestie van smaak en interpretatie.

Moderat live kan ik je aanbevelen. Ik vind ze live ijzersterk.
Helaas zijn de Boards of Canada niet echt productief. Zowel in de studio als live. Ik heb ze eerlijk gezegd ook nog nooit live gezien.

avatar van Noere
Doen ook nagenoeg nooit liveshows. moderat 'voorlopig' ook niet helaas, vorig jaar een hiatus ingelast.

avatar van Mjuman
Het is al bijna twee jaren gelden at Moderat in 't AFAS-theater (voorheen HMH) kwam. Vond locatie m.n. en prijs (40,-) wel een punt. Vraag me altijd af wat een meerwaarde van live is; bij Trentemöller (met musici erbij) en bij Tobin (fijn multimedia spektakel) was dat evident.

Vind het live toch meer muziek voor een intiemere locatie. Grappig hoe je toch bij Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles (2006) inbreng kunt herkennen.

Heb de opener nog eens beluisterd en die opvallende pitch shift is idd niet zo fijn aan het oor. Misschien een manier om 'nostalgisch' te klinken. Iets dergelijks kan je ook ervaren bij MBV - Loveless (op meerdere momenten), of bij Joy Division - Decades (op Still: live); daar raakt de zelfgebouwde synth oververhit en dat leidt tot valse tonen.

avatar van Johnny Marr
A New Error vloert me telkens weer opnieuw. En opnieuw. Hoge replay value dat nummer.

Johnny Marr schreef:

Ja leuk, die gimmick op de spotifiets,dat flitsende licht : same biker rides again.

Eerlijk gezegd om nou zoiets een kleine 11 jaar na release te posten getuigt wel van een noodzaak je wat meer in electronic - of house dance generiek - te verdiepen. En ik blijf bij mij eerdere bevinding tav die pitch-shift.

avatar van Johnny Marr
Mjuman schreef:

Nee, ik weiger beleefd. Moderat: all i need. Hook it in my veinzzzz. En kom met een reünie + nieuw werk, heren, ASAP! Ze zullen dit vast en zeker lezen, ben ik vrij zeker van. MusicMeter is een begrip geworden.

avatar van Mjuman
Moderat = 3 heren; 2 in 1; Apparat en Modeselektor en ook Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles (2006) - MusicMeter.nl kan tot hetzelfde 'geloof' worden gerekend.

Misschien moet je gewoon eens sneupen bij Ostgut (Ton) of op de site van Kompakt(.fm). Alleen dogmatisten en dwazen leggen zichzelf onthoudingen op - muzikaal vasten? You're kiddin' me - klik 1000 albums aan en laat geluiden bloeien vrij naar Mao
Johnny Marr schreef:

avatar van Ernie
Slow match heeft een soort Massive Attack feeling ten tijde van Mezzanine.
Hypnotiserende track.

Deze moet nog ietsje meer groeien bij mij dan de geniale 2de en erg sterke 3de maar na verschillende luisterbeurten is deze al veel meer aan het binnendringen.