Nirvana - In Utero (1993)

Label: DGC

1. Serve the Servants (3:36)
  2. Scentless Apprentice (3:47)
  3. Heart-Shaped Box (4:41)
  4. Rape Me (2:50)
  5. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle (4:09)
  6. Dumb (2:31)
  7. Very Ape (1:55)
  8. Milk It (3:54)
  9. Pennyroyal Tea (3:38)
  10. Radio Friendly Unit Shifter (4:51)
  11. Tourette's (1:35)
  12. All Apologies (3:50)
  13. Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the Strip * (7:34)
  14. Marigold * (2:34)
  15. Moist Vagina [2013 Mix] * (3:33)
  16. Sappy [2013 Mix] * (3:24)
  17. I Hate Myself and Want to Die [2013 Mix] * (2:59)
  18. Pennyroyal Tea [Scott Litt Mix] * (3:35)
  19. Heart Shaped Box [Original Steve Albini 1993 Mix] * (4:41)
  20. All Apologies [Original Steve Albini 1993 Mix] * (3:52)
  21. Serve the Servants [2013 Mix] * (3:38)
  22. Scentless Apprentice [2013 Mix] * (3:49)
  23. Heart Shaped Box [2013 Mix] * (4:38)
  24. Rape Me [2013 Mix] * (2:49)
  25. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle [2013 Mix] * (4:11)
  26. Dumb [2013 Mix] * (2:32)
  27. Very Ape [2013 Mix] * (1:57)
  28. Milk It [2013 Mix] * (3:56)
  29. Pennyroyal Tea [2013 Mix] * (3:32)
  30. Radio Friendly Unit Shifter [2013 Mix] * (4:52)
  31. Tourette's [2013 Mix] * (1:36)
  32. All Apologies [2013 Mix] * (3:51)
  33. Scentless Apprentice [Demo] * (3:53)
  34. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle [Demo Instrumental] * (4:32)
  35. Dumb [Demo Instrumental] * (2:38)
  36. Very Ape [Demo Instrumental] * (2:20)
  37. Pennyroyal Tea [Demo Instrumental] * (3:31)
  38. Radio Friendly Unit Shifter [Demo Instrumental] * (2:39)
  39. Tourette's [Demo Instrumental] * (2:14)
  40. Marigold [Demo] * (3:25)
  41. All Apologies [Demo] * (4:24)
  42. Forgotten Tune [Demo Instrumental] * (2:04)
  43. Jam [Demo] * (5:34)
  44. Radio Friendly Unit Shifter [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:31)
  45. Drain You [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  46. Breed (Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:13)
  47. Serve the Servants [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:23)
  48. Rape Me [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:39)
  49. Sliver [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:05)
  50. Pennyroyal Tea [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  51. Scentless Apprentice [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:53)
  52. All Apologies [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:38)
  53. Heart Shaped Box [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:29)
  54. Blew [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:36)
  55. The Man Who Sold the World [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:34)
  56. School [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:40)
  57. Come as You Are [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  58. Lithium [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:20)
  59. About a Girl [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:48)
  60. Endless, Nameless [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (13:29)
paranoidandroid
Misschien iets minder dan Nevermind, maar toch een super album.

Tin
Het is inderdaad een superalbum, en eigenlijk ook (marginaal) beter dan Nevermind.

Eens. Nevermind en dan met name Teen Spirit mocht dan wel de eye-opener voor de wereld zijn, uiteindelijk is In Utero toch een iets diepgaandere, gevarieerdere en volwassenere plaat. Daardoor ook wat ontoegankelijker misschien (de productie van die REM-figuur ten spijt), maar wie maalt daarom.

avatar van HammerHead
In Utero heeft duidelijk een iets rauwere bite dan Nevermind, maar dat maakt het zeker geen minder album.

Dionysos
Recentelijk weer eens geluisterd en verdomme, ik vind het nog steeds errug gave muziek. Gelijk ook maar weer dit album besteld, vroeger mijn lievelingsalbum van Nirvana.

Het schijnt dat ik nooit meer van ze af ga komen, zucht.... .

avatar van Zachary Glass
Oei! Ik word oud - deel 59689

Waar is de tijd? Ik zat in het tweede middelbaar toen ik op m'n kamer luisterde naar Studio Brussel - die zeiden dat er "eindelijk" een nieuw Nirvana-album uit was gekomen. Ze zeiden dat het "ontoegankelijk" was (wat onmiddellijk mijn interesse wekte ).

Vervolgens zag ik de magistrale clip van Heart-Shaped Box en vond het de mooiste clip die ik ooit mocht zien (vind ik eigenlijk nog tot op de dag van vandaag).

Dus ... snel maar "In Utero" gekocht. Als twaalfjarige snapte ik niet echt waarom Cobain zo mooi " go away! " schreeuwde in Scentless Apprentice . Later werd het allemaal een tikje duidelijker waarom hij dat zong.

Wat valt hier verder te beluisteren? Waarschijnlijk mijn favoriete Nirvana track: Dumb (zo'n beetje mijn officieus "anthem" (god, wat klinkt dat woord idioot ) ).

Hoe ouder ik word, hoe meer ik de verduivelde grappigheid van Cobain's lyrics begin aan te voelen. Opnieuw niet "ha-ha" grappig, maar toch ...

Bijvoorbeeld dat Wait! I've got a new complaint ... -zinnetje in Heart-Shaped Box

Zelfrelativerende humor noemen wij dat

Dionysos
Zachary Glass schreef:

Ook mijn favoriet van Nirvana . Ik word gewoon week van die lyrics.

Zelfrelativerende humor noemen wij dat

"Teen angst has paid off well..."

Inderdaad, er zit zo'n heerlijke laag van zelfspot in dit album. Daarom vind ik dit het beste album van Nirvana; de manier waarop Cobain hier met zijn beeldvorming en eigen emoties speelt, prachtig.

Net zoals bij jou komt dat inzicht bij mij ook met de jaren, als koter spring je alleen maar op en neer op die harde gitaren en die afschrikwekkende en toch fascinerende schreeuwstem .

Kom, ik doe er eens een halfje bij.
En ook [weer....] eens achter Nevermind aan, want dat begint nu ook wel te jeuken.

101
Een geweldig album, maar....

Ik vind Nevermind in zijn geheel toch ietjse beter, maar hier zitten toch ook een aantal prachtige nummers op. Ook een aantal mindere.

Pennyroyal Tea, All Apologies, Dumb en Heart-Shaped Box zijn prachtiger dan prachtig, de nummers die voor dit album zijn geschreven klinken bijv. op hun unplugged album een stuk beter dan de beste van nevermind.

Je kan ook heel geod merken dat dit album een stuk minder is beinvloed voor de popmuziek.

avatar van Nubis
Ik vind In Utero beter dan Nevermind, ik heb niet zozeer gekeken naar hoeveel leuke nummers elk album heeft, maar naar het geheel en mijn gevoel erbij. In Utero begint al meteen leuker en volwassener dan Nevermind vind ik. Het klinkt allemaal net was bijzonderder dan Nevermind en ik heb bij In Utero tenminste het gevoel dat ik een goede cd in m'n handen heb en met Nevermind voelt dat toch allemaal wat anders, omdat die voor veel meer mensen is weggelegd, is mijn idee. Het geluid vind ik trouwens ook veel mooier bij In Utero, weer wat rauwer, meer het echte Nirvana-geluid. Ja, ik heb van dit album echt genoten en ik weet nog goed dat ik vaak nummers zoals Milk It vijf keer achter elkaar ging luisteren omdat ze eigenlijk niet erg mooi zijn, maar toch weer 'iets hebben'.
Nu ik m weer even snel luister, vind ik bijna alle nummers mooi. Mijn minder favoriete zijn: Milk It (ja, toch wel), Radio Friendly Unit Shifter en tourette's. Maar die hebben dan ook wel weer iets, haha. Ehm.. een 4,5 dan maar ipv een 4, omdat ik t toch echt wel een heel goed album vind.
Trouwens, ik heb me echt vanaf het begin al geergerd aan de lelijke gitaren (en drums) in Pennyroyal Tea, omdat ik eerder de Unplugged-versie kende. Dat gaat er nooit meer uit, met Dumb had ik een beetje hetzelfde, maar minder. Dumb is trouwens echt 1 van m'n favoriete Nirvana-nummers. Zo mooi gewoon..

avatar van Gajarigon
Goh, Radio Friendly Unit Shifter is juist mn favoriet op dit album.

avatar van Eddie
Deze cd klinkt inderdaad wat meer als Nirvana dan Nevermind. Voor nirvana begrippen is Nevermind een beetje een vreemde eend in de bijt, hij klinkt veel strakker en cleaner dan alle ander Nirvana platen zowel ervoor als er na. Persoonlijk heb ik altijd 'heart shaped box' en 'all apologies' de lekkerste nummers gevonden. Maar ik vind Nevermind wel een betere plaat. deze geef ik 3.5*

avatar van voskat
Dingen als Rape Me, Frances Farmer, Pennyroyal Tea en Dumb hadden hier van mij niet op gehoeven.
Klinken (naar Nirvana-maatstaven) als B-kantjes of overblijfselen van Nevermind.

De rest is geweldig en een stuk gemener dan het voorgaande album... vooral ook dankzij Albini.

voskat schreef:

Rape Me was Cobain's reactie op de hele SLTS-hype. Die moest er echt wel op.
Dumb heb ik altijd als een van de mooiste nirvana nummers beschouwd, met misschien wel de meest typerende tekst die Cobain ooit geschreven heeft. Echt triestig.
Pennyroyal Tea vind ik zelf ook niet zo goed. Welja, iets minder goed als de rest. Maar het past wel daar waar het staat op het album, een 'cliché-nirvana-nummer' als rustpauze vooraleer het laatste drieluik van het album erdoorgejaagd wordt.
Frances Farmer is lange tijd mn favoriet nirvana nummer geweest, maar dat is ook persoonlijke smaak natuurlijk.

avatar van Dielie
hehe, ik heb hem daarjuist nog eens beluistert (nu draait Pearl Jam hier "Release" vanop het fantastische "Ten") en damn ik heb er spijt van dat hij al zolang onder het stof lag, wat een goede plaat is dit toch, deze raakt me na zolange tijd weer op juist dezelfde plaats

Waar is de tijd van de Nirvana en Sonic-Youth t-shirts, het betoverende van de Pumpkins (Siamese Dream was een betoverend album voor mij), Soundgarden op de pennezak, het logo van Alice In Chains op mijn bio-map. De reeks cassetjes van alle alternatieve rock in die (grunge-)tijd.

En opeens 15 jaar verder en spijt dat het over is, wat ging de tijd toch snel..

Mooi bericht, Dielie. Ik heb vast nog wel een schoolagenda liggen met Smashing Pumpkins-citaten erin.

Als Sufjan straks zijn mond sluit, ga ik ook weer 's In Utero opzetten.

avatar van voskat
Gajarigon schreef:
Rape Me was Cobain's reactie op de hele SLTS-hype. Die moest er echt wel op.

Waarom niet op een b-kantje als hij dan toch wanhopig een kopie van een oud nummer wilde uitbrengen?
Trekt gewoon het niveau van de plaat omlaag.

Zal wel een ideetje van Geffen geweest zijn dan.

Ik vind het een nogal inspiratieloos geval, hoewel de tekst geweldig is..

avatar van Gajarigon
tsjah, das smaak hé. valt niet over te discussieren.
*verlaat de site *

avatar van nirvana
Zoals mijn nickname al doet vermoeden ben ik een enorme nirvanafan, dit is wat mij betreft het beste album dat Nirvana ooit gemaakt heeft, lekker ruw, Cobain die met momenten het maximale uit zijn prachtig ruwe stem haalt, teksten om U tegen te zeggen. Grohl die nogmaals laat horen dat hij bij de beste drummers ter wereld hoort. Nirvana op zijn best! 5 sterren !

neh
Ik vind het een ijzersterk album. Ik ben te jong om de release ervan te hebben meegemaakt, maar (net als iedereen) hoe ouder ik word, hoe beter ik me kan inleven in de teksten van Kurt.
Het album is lekker rauw en kent vele gezichten. Van rock naar rustig, van arty-noise naar 3-accoorden-punk. Heerlijk.
Waar ik nog steeds van droom is dat Underworld 'Radio Friendly Unit Shifter' gaat coveren. Dat lijkt me echt heerlijk. Die stem van Karl Hyde, en dan zo'n lekker stampende beat eronder...

avatar van Black Math
[...]Rape Me was Cobain's reactie op de hele SLTS-hype. [...]

I'm feeling dumb ...
Wat is SLTS?

avatar van psychonaatje
Black Math schreef:

I'm feeling dumb ...
Wat is SLTS?

Smells Like Teen Spirit. Maar had ergens gelezen dat Rape Me een soort vervolg is van Polly. Bij Polly wilde Kurt Cobain een tekst schrijven vanuit het oogpunt van een verkrachter, om te kijken of hij zich in iemand kon verplaatsen waarvoor hij geen enkel respect kon opbrengen. Rape Me was - zo meen ik me te herinneren - over hetzelfde onderwerp, maar dan vanuit het oogpunt van de verkrachte geschreven. Ik heb alleen geen idee meer waar ik dit vandaan heb en of het wel klopt...

psychonaatje schreef:

Interessante theorie! Hmm, zo had ik er eerlijk gezegd nog nooit niet over gedacht. 'k Zal het eens voorleggen aan wat pseudo-nirvana-experts.

en zoals je zei:
SLTS=smells like teen spirit

avatar van ZERO
Nubis schreef:
Mijn minder favoriete zijn: Milk It (ja, toch wel), Radio Friendly Unit Shifter

Dat vind ik dan weer de twee beste nummers van het album. Radio Friendly Unit Shifter staat voor mij op een gedeelde eerste plaats met Aero Zeppelin (Incesticide) als we over het beste nummer van Nirvana spreken.

Gajarigon schreef:
Rape Me was Cobain's reactie op de hele SLTS-hype.

In 1991 speelde Nirvana in het Teatro Castello in Rome. Op 19/11/1991 om precies te zijn. Toen reeds stond Rape me op de setlist. Nevermind was toen nog geen 2 maanden uit. Dat lijkt me wel een érg vroegtijdige en snelle reactie! Het was dus geen reactie op de SLTS-hype, wie dat verhaaltje al jaren de wereld instuurt weet ik niet.

Mijn mening over In Utero tot slot: voor mij persoonlijk het beste album ooit gemaakt. Verdient absoluut 5* voor mij. Mindere nummers op het album vind ik (nu gaat iedereen me afschieten) Heart-Shaped Box en All Apologies. Ik vind het clipje van HSB lang niet zo goed als de meesten, het irriteert me een beetje.

Achja, elk album heeft wel een minder nummer. Nirvana blijft voor mij de beste groep ooit!

slaemperayreon
zoals Nubis al zei, ieder nummer heeft wel iets. absoluut waar, ik sluit me hierbij zonder pardon aan. de teksten vind ik sowieso prachtig, dus daardoor kan ik eigenlijk al geen onvoldoende geven. en bovendien weet Kurt me in een soort trance te brengen. zodra ik In Utero opzet, staar ik automatisch voor me uit en ga ik me opeens erg somber voelen. en dat lukt echt ongeveer niemand. alleen Kurt kan me in vervoering brengen en me laten denken over hoe hij zich moet hebben gevoeld. wat geef je dan dus voor score? juist...

ZERO schreef:

Waar heb je deze informatie gevonden?

Wat ik mooi aan dit album vind is dat veel songs gaan over de nadelen van zijn roem. Daarom krijgt hij van mij 4.5 *

avatar van HiLL
Gajarigon schreef:

Waar heb je deze informatie gevonden?

Bijvoorbeeld.....Google is en blijft een mooie uitvinding.

avatar van Paalhaas
W.M.J.M schreef:

Ben je zelf beroemd soms?

Nee, dat niet maar ik vind het wel goed dat de andere kant van beroemd zijn ook word verteld.

avatar van HiLL
W.M.J.M schreef:

En dus vermoorde Kurt zichzelf....is dat ook de andere kant?