Nirvana - In Utero (1993)

Label: DGC

1. Serve the Servants (3:36)
  2. Scentless Apprentice (3:47)
  3. Heart-Shaped Box (4:41)
  4. Rape Me (2:50)
  5. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle (4:09)
  6. Dumb (2:31)
  7. Very Ape (1:55)
  8. Milk It (3:54)
  9. Pennyroyal Tea (3:38)
  10. Radio Friendly Unit Shifter (4:51)
  11. Tourette's (1:35)
  12. All Apologies (3:50)
  13. Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the Strip * (7:34)
  14. Marigold * (2:34)
  15. Moist Vagina [2013 Mix] * (3:33)
  16. Sappy [2013 Mix] * (3:24)
  17. I Hate Myself and Want to Die [2013 Mix] * (2:59)
  18. Pennyroyal Tea [Scott Litt Mix] * (3:35)
  19. Heart Shaped Box [Original Steve Albini 1993 Mix] * (4:41)
  20. All Apologies [Original Steve Albini 1993 Mix] * (3:52)
  21. Serve the Servants [2013 Mix] * (3:38)
  22. Scentless Apprentice [2013 Mix] * (3:49)
  23. Heart Shaped Box [2013 Mix] * (4:38)
  24. Rape Me [2013 Mix] * (2:49)
  25. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle [2013 Mix] * (4:11)
  26. Dumb [2013 Mix] * (2:32)
  27. Very Ape [2013 Mix] * (1:57)
  28. Milk It [2013 Mix] * (3:56)
  29. Pennyroyal Tea [2013 Mix] * (3:32)
  30. Radio Friendly Unit Shifter [2013 Mix] * (4:52)
  31. Tourette's [2013 Mix] * (1:36)
  32. All Apologies [2013 Mix] * (3:51)
  33. Scentless Apprentice [Demo] * (3:53)
  34. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle [Demo Instrumental] * (4:32)
  35. Dumb [Demo Instrumental] * (2:38)
  36. Very Ape [Demo Instrumental] * (2:20)
  37. Pennyroyal Tea [Demo Instrumental] * (3:31)
  38. Radio Friendly Unit Shifter [Demo Instrumental] * (2:39)
  39. Tourette's [Demo Instrumental] * (2:14)
  40. Marigold [Demo] * (3:25)
  41. All Apologies [Demo] * (4:24)
  42. Forgotten Tune [Demo Instrumental] * (2:04)
  43. Jam [Demo] * (5:34)
  44. Radio Friendly Unit Shifter [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:31)
  45. Drain You [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  46. Breed (Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:13)
  47. Serve the Servants [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:23)
  48. Rape Me [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:39)
  49. Sliver [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:05)
  50. Pennyroyal Tea [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  51. Scentless Apprentice [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:53)
  52. All Apologies [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:38)
  53. Heart Shaped Box [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:29)
  54. Blew [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:36)
  55. The Man Who Sold the World [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:34)
  56. School [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:40)
  57. Come as You Are [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  58. Lithium [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:20)
  59. About a Girl [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:48)
  60. Endless, Nameless [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (13:29)
avatar van kobe bryant fan
Je bedoelt hopelijk met die 'en' niet dat Burroughs een satanist was?
En dat er wederzijds respect was moet je niet veel onderzoek voor doen. De twee hebben zelfs ooit een single uitgebracht en er waren plannen voor een full length.

avatar van royals
lennon schreef:

Lennon vond the Beatles ook populairder dan Jezus.. tijd om je nummer 1 ook aan te passen?

Ik vind het raar dat je iets goed vindt, maar door je opvattingen daar ineens een heel andere mening over krijgt. Of begrijp ik je verkeerd?

Ik luister eigenlijk ook geen Lennon muziek meer toen ik dat nummer 'God' hoorde. En dat klopt, als je anders gaat denken/geloven dan beïnvloed dat ook je handelen en spraak. Ik ben namelijk iemand die niet achter iets of iemand kan staan waarvan de denkbeelden of levenswijze totaal haaks staan op de mijne. Dus vooral op het gebied van geloofsovertuiging dan.

avatar van royals
kobe bryant fan schreef:
Je bedoelt hopelijk met die 'en' niet dat Burroughs een satanist was?

Misschien geen satanist maar wel diep in de occulte leer. Personelijk is zo iemand niet mijn rol model maar misschien voor anderen wel.

avatar van trebremmit
Offtopic discussie over iemands geloofsovertuiging verwijderd, gelieve deze verder te voeren per pm.

Even voor de duidelijkheid, een discussie over het geloof en/of religie is alleen toegestaan als het over het album gaat, bijvoorbeeld de hoes of de teksten.

Telamon
Daar waar het bij Nevermind aansluitend knallers betrof, worden de knallers op dit album afgewisseld met lawaaierige missers. Zonde, want hierdoor draai ik de plaat zelden. 4*

avatar van adri1982
Telamon schreef:
Ik weet niet of jij de plaat vandaag hebt aangezet, omdat zanger Kurt Cobain vandaag 50 jaar zou zijn geworden, maar ik zette vandaag een Nirvana-Album op (deze), nadat ik het op Social Media las. ....

avatar van adri1982
... Dit is een behoorlijk goed album, maar haalt het in vergelijking met 'Bleach' en vooral 'NeverMind'.
De uitschieters van dit laatste Nirvana-album zijn vooral 'Heart Shaped Box' en 'Rape me', en daarnaast mogen 'Dumb', 'Pennyroyal tea', 'Radio Friendly unit shifter' en 'All apologies' wat mij betreft tot de betere nummers daaronder worden gerekend.

Twee nummers op 'In Utero' zijn eigenlijk rip-off's van twee andere Nirvana-nummers:
- 'Rape me' met de gitaarriff van 'Smells like teen spirit' achterstevoren gespeeld, en
- 'Dumb' met een gitaarmelodie die heel wat weg heeft van de Nevermind-ballad: 'Polly'.

avatar van luigifort
Sterk album wel. Doet niet veel onder voor Nevermind. Alleen het meegieren op Scentless Apprentice is al killer

avatar van Dirruk
Grootste deel van dit album bevat geweldige Nirvana nummers. Helaas ook een hoop nummers waar ik helemaal niets mee kan. Tourette's kan ik op het eind van het album nog best doorstaan, maar jammer dat het bij track 2 al begint .

avatar van Snoeperd
adri1982 schreef:

Heb me altijd al afgevraagd waarom ik bij Rape Me het gevoel had dat Smells Like Teen Spirit wordt gespeeld. Afijn, beide goede nummers, zelf vind ik Rape Me nog een stukje fijner, maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat ik Smells Like Teen Spirit al veel te vaak gehoord heb.

In Utero is mijn favoriete album van Nirvana en draai ik veel regelmatiger dan Nevermind, die ik eigenlijk zo goed als nooit meer draai. In Utero is puur, rauw en gemeend. Op zich niet eens een album met veel uitschieters, maar als geheel toch een prachtige manische trip door de geest van Kurt Cobain. Ondanks dat ik juist dat manische doorgeschoten sfeertje geweldig vind, is Dumb mijn absolute favoriet, wat een tristesse straalt dat nummer uit.

avatar van WesleyX16
Ik denk dat dit album mijn favoriet is, net als de derde van Alice In Chains mijn favoriet van Alice In Chains is. Er zit meer doom in dan de twee voorgangers. Ik heb gelukkig de originele. Niet heel pakket met allemaal verschillende versies. Al hadden Sappy en Marigold er zeker bij mogen staan. Wat een prachtige songs zijn dat. Maar Bleach en Nevermind dat zijn wat mij betreft natuurlijk ook juweeltjes.

avatar van gerto
Deze was men allereerste rockalbum dat ik ooit kocht.. ergens op een rommelmarkt.. gewoon omdat het er zo ruig uitzag door de hoes in de cd! Na al die jaren nog steeds een van men favorieten.. een klassieker!! Verplichte kost!

avatar van Tav74
Deze plaat wordt ten opzichte van zijn voorganger wat onderschat in mijn ogen. Het is uiteraard een, ik denk zeer bewust, wat zwaardere beproeving door de productie en een aantal nummers die niet direct prettig in het gehoor liggen. Maar er staan echt juweeltjes op en het is zo'n pure (en bepaald niet vrolijke) inkijk in de ziel van Cobain. Zeker in de wetenschap dat het zo ongeveer een afscheidsbrief is een onvergetelijk album.

avatar van ZERO
Ik ging even in de statistieken kijken, en het viel me op dat Radio Friendly Unit Shifter wel erg weinig stemmen krijgt. Voor mij niet alleen mijn favoriete nummer op deze plaat, maar ook mijn favoriete Nirvana-nummer tout court!

Daarnaast viel het me ook op dat ik hier zelf een 4,5* gegeven had. Nu denk ik: als ik deze geen 5* geef, kan ik er beter mee stoppen...

Heerlijk rauw album, met een hele hoop killers en voor mij weinig fillers. Het nummer dat me het minste aanspreekt is altijd Heart-Shaped Box geweest, dat hier dan weer als de favoriet staat aangeduid.

Mijn favorieten zijn het eerder genoemde Radio Friendly Unit Shifter, Milk It en Rape Me. Tourette's valt net buiten het podium.

avatar van nico1616
Deze vind ik ook beter dan Nevermind, al is MTV unplugged het grootste meesterwerk.
Hoe meer je je verdiept in de lyrics, hoe indrukwekkender Cobain als songwriter wordt.
Zo werd Pennroyal Tea blijkbaar vroeger gebruikt door vrouwen om een abortus uit te lokken. Cobain wil zijn demonen ermee uitdrijven, of misschien ook zijn fysieke pijn.
Hij kon zich zo geweldig uiten in zijn muziek en toch was het niet genoeg. Het blijft tragisch...

avatar van Michiel Cohen
Heb deze cd ooit gekocht bij de release in 1993. Achteraf gezien eigenlijk jammer van het geld. Zit ergens in een cd opslagsysteem dat onder het stof zit. Moet binnenkort maar eens gaan opruimen.

Thekillers87327
Jeez...de beste van Nirvana naar mijn idee.
In Utero is natuurlijk de ''minder'' populaire onder de albums van Nirvana en toch vind ik deze beter dan Nevermind.
Op dit album zit er veel meer variatie in. Op nevermind is het iets te veel van hetzelfde (wat niet perse een negatief ding is).
Pennyroyal tea en Francis the.. zijn voor mij de favorieten!

Deze moet ik binnenkort ook even aanschaffen op vinyl
( artwork is ook stukken beter

avatar van kühnekxs
Op 13 jarige leeftijd het album bij die bibliotheek geleend, in de discman gedaan en mijn krantenwijk gaan lopen. Ik heb het onthutst teruggebracht naar de bibliotheek met de gedachte dat het beter was dit niet meer te luisteren wilde ik mijn pubertijd niet compleet verzanden in neerslachtigheid. De emotie druipt uit bijna elke noot. Dit zijn geen zoete luisterliedjes.. Maar daarmee wel mooi.

avatar van Kronos
Daarstraks dit album weer eens beluisterd en soms kon ik het eigenlijk maar amper aanhoren. Op een paar nummers klinkt Kurt Cobain lekker boos maar op veel andere voelt het aan als zelfbeklag. Begrijpelijk, want na het succes van Nevermind was zijn al getroebleerde bestaan er niet bepaald makkelijker op geworden.

avatar van ZAP!
Kronos schreef:
...maar op veel andere voelt het aan als zelfbeklag...
Het is jammer dat Kurt het allemaal niet meer kon relativeren, maar1 er zit ook gewoon zwarte humor in, maar2 misschien is dat puur mijn interpretatie. I'm very ape, and very niii-hice.

avatar van ZAP!
royals schreef:
Ik was ooit fan van Nirvana todat ik realiseerde hoe blasphemisch ze eigenlijk waren. Je hoeft alleen maar naar de zieke cover van dit album en de video van Heart Shaped Box te zien met een oude uitgemagerde Christus aan het kruis. En de teksten zoals Rape Me bijv zijn ook zo cynisch en pesimistisch allemaal. En Kurt was al je wat onderzoek doet erg beïnvloed door satanist Lavey en William Burroughs. Dus ben afgehaakt.
Oud bericht, maar interessant om te lezen. Ik wist niet dat Nirvana specifiek godslasterlijk bezig was, eerder het tegenovergestelde. Ik doe graag even mijn verhaal.

Te beginnen met de zgn. 'zieke' cover van dit album: het is het soort anatomisch model zoals dat ook in de biologieles vaak gebruikt wordt (werd, i.i.g.), maar dan met vleugels, alsof het een (vrouwelijke) engel is... ik heb geen idee wat daar ziek aan is, maar ik moet ook zeggen dat ik het concept van deze cover niet begrijp (laat staan dat ik 'm mooi vind).

Dan de iconische videoclip voor 'Heart-Shaped Box', waarin het beeld van de cover ook voorkomt, maar net even anders. Geregisseerd door 'onze eigen' Anton Corbijn (indertijd was er nog gedoe over wie alles precies bedacht had, maar dat werd kennelijk buiten de rechtszaal beslecht). Er zit van alles in qua beelden, maar de uitgemergelde Christus figuur is volgens mij niet kwetsend bedoeld, ik zou zelf eerder denken aan een Christus die zijn rol nu wel een keer beu is als eeuwige verlosser - de tekst was volgens Cobain geïnspireerd door het zien van docu's over kinderen met kanker.

Al met al zie ik Cobain niet als satanist, nooit gezien ook, maar het fijne weet ik er niet van.
Hun uitvoering van 'Jesus Doesn't Want Me for a Sunbeam' op de unplugged plaat spreekt w.m.b. wel boekdelen.

Tot slot nog even 'Rape Me': kan me ergens wel voorstellen dat je / men er zo tegenaan kijkt, maar ik kan me nog van interviews indertijd herinneren dat het de strijdbaarheid van een slachtoffer van verkrachting wil verwoorden. Hier nog wat meer toelichting.

Qua muziek haalt deze nog altijd, zij het krap, de volle mep. Ik had vooral graag 'Something in the Way' van 'Nevermind' hier graag als afsluiter i.p.v. 'All Apologies' gehad. 'Gallons...' tel ik niet mee.

Lachende derde
Pubermuziek. Vroeger leuk, maar wie dit na zijn 25e nog luistert adviseer ik psychotherapeutische gesprekssessies.

Lachende derde
Al het semi-intellectualistsche - mag ik "gelul" zeggen? - gelul ten spijt.

avatar van Jazper
Lachende derde schreef:

Dank voor het advies. Al is het natuurlijk gelul.

Lachende derde
Snel naar de psychotherapeut!

Lachende derde schreef:

Geweldig geformuleerd, al meen ik de mening niet. De energie van Nevermind is vervangen door dieprode ernst met een gitzwart randje. Geeft overduidelijk de destructieve gemoedstoestand van Kurt Cobain aan en is bijna net zo duister als Closer van Joy Division. Een andere tijd, voor mij wel hetzelfde gevoel.

avatar van Deren Bliksem
Lachende derde schreef:

Lijkt me enigszins gechargeerd, hoewel ik het bij 'Nevermind' wel iets meer kan voorstellen.
Maar goed, ken je nog goede therapeuten?

Ik wilde effe chargeren.
Nirvana is een jeugdliefde van me. Vind er nu werkelijk geen reet meer an. Ik ben eigenlijk nog verrast dat er zoveel "heren" zijn die dit pathetische puberleed nog kunnen smaken.
Maar Deric Raven legde gisteren de connectie tussen Joy Division (door mij zeer geliefd) en Nirvana. Dat zette me aan het denken. Dezelfde "teenage angst", hetzelfde lijden aan het leven.
Voeg ik er nog aan toe dat Joy Division de muziek tijdloos donker maakte, nooit meer geëvenaard qua impact en volstrekt origineel. Nirvana ging er vandoor met de erfenis van McCartney (zeg ik expres, want Cobain haatte hem, terwijl ik zijn - Cobains - liedjes meer McCartneyiaans vind dan Lennonesk) en de gitaren die kwamen natuurlijk uit de punk en metal. Ze hebben wel iets moois neergezet destijds, het ramt lekker en de melodieën zijn goed, maar vooral tekstueel is het van een niveau dat anorectische emotrutten (m/v) met automutilatieneigingen het schaamrood naar de kaken doet stijgen. In hetzelfde genre: doe mij Hüsker Dü maar dan. Maar vroeger: Nirvana was mijn ding. Ik had zelfs een houthakkershemd en was elke dag zo stoned als een goeroe. En dat als psychiatrisch verpleegkundige.

Deren Bliksem schreef:

Maar goed, ken je nog goede therapeuten?

Ik denk dat in dit geval Freud een goede therapeut zal zijn.

avatar van Deren Bliksem
Lachende derde schreef:

Oh, als ik een houthakkershemd aan heb, voldoe ik nog steeds hieraan. Ook maar een therapie voor aanvragen?