Nirvana - In Utero (1993)

Label: DGC

1. Serve the Servants (3:36)
  2. Scentless Apprentice (3:47)
  3. Heart-Shaped Box (4:41)
  4. Rape Me (2:50)
  5. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle (4:09)
  6. Dumb (2:31)
  7. Very Ape (1:55)
  8. Milk It (3:54)
  9. Pennyroyal Tea (3:38)
  10. Radio Friendly Unit Shifter (4:51)
  11. Tourette's (1:35)
  12. All Apologies (3:50)
  13. Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the Strip * (7:34)
  14. Marigold * (2:34)
  15. Moist Vagina [2013 Mix] * (3:33)
  16. Sappy [2013 Mix] * (3:24)
  17. I Hate Myself and Want to Die [2013 Mix] * (2:59)
  18. Pennyroyal Tea [Scott Litt Mix] * (3:35)
  19. Heart Shaped Box [Original Steve Albini 1993 Mix] * (4:41)
  20. All Apologies [Original Steve Albini 1993 Mix] * (3:52)
  21. Serve the Servants [2013 Mix] * (3:38)
  22. Scentless Apprentice [2013 Mix] * (3:49)
  23. Heart Shaped Box [2013 Mix] * (4:38)
  24. Rape Me [2013 Mix] * (2:49)
  25. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle [2013 Mix] * (4:11)
  26. Dumb [2013 Mix] * (2:32)
  27. Very Ape [2013 Mix] * (1:57)
  28. Milk It [2013 Mix] * (3:56)
  29. Pennyroyal Tea [2013 Mix] * (3:32)
  30. Radio Friendly Unit Shifter [2013 Mix] * (4:52)
  31. Tourette's [2013 Mix] * (1:36)
  32. All Apologies [2013 Mix] * (3:51)
  33. Scentless Apprentice [Demo] * (3:53)
  34. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle [Demo Instrumental] * (4:32)
  35. Dumb [Demo Instrumental] * (2:38)
  36. Very Ape [Demo Instrumental] * (2:20)
  37. Pennyroyal Tea [Demo Instrumental] * (3:31)
  38. Radio Friendly Unit Shifter [Demo Instrumental] * (2:39)
  39. Tourette's [Demo Instrumental] * (2:14)
  40. Marigold [Demo] * (3:25)
  41. All Apologies [Demo] * (4:24)
  42. Forgotten Tune [Demo Instrumental] * (2:04)
  43. Jam [Demo] * (5:34)
  44. Radio Friendly Unit Shifter [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:31)
  45. Drain You [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  46. Breed (Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:13)
  47. Serve the Servants [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:23)
  48. Rape Me [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:39)
  49. Sliver [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:05)
  50. Pennyroyal Tea [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  51. Scentless Apprentice [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:53)
  52. All Apologies [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:38)
  53. Heart Shaped Box [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:29)
  54. Blew [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:36)
  55. The Man Who Sold the World [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:34)
  56. School [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:40)
  57. Come as You Are [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  58. Lithium [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:20)
  59. About a Girl [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:48)
  60. Endless, Nameless [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (13:29)
avatar van Snappy
Top plaat! Lekker rauw! vooral het nummer "Rape Me" is super

Hill schreef

En dus vermoorde Kurt zichzelf....is dat ook de andere kant?

Het blijft intrigerend waarom een man die alles had(vrouw, kindtje, geld, beroemdheid) zich toch nog voor de kop schiet. In Utero was toch een hint hoe hij zich voelde volgens mij.

avatar van ZERO
Gajarigon schreef:

Waar heb je deze informatie gevonden?

Daarvoor heb ik google niet gebruikt (zoals HiLL zei) hoor. Ik heb gewoon de live DVD van dat optreden thuis liggen! Een of andere zelfgemaakte kopie die ik via Ebay ooit gekocht heb, zoals ik wel meer schitterende DVD's thuis heb liggen!

(Sorry, ik moest toch effe kunnen stoefen hé! )

Zachary Glass schreef:
Oei! Ik word oud - deel 59689

Vervolgens zag ik de magistrale clip van Heart-Shaped Box en vond het de mooiste clip die ik ooit mocht zien (vind ik eigenlijk nog tot op de dag van vandaag).

Ja, die Anton Corbijn kan er wat van!!!

avatar van Gajarigon
Voor de mensen die het nog niet hebben opgemerkt:
Zet de volumeknop eens volledig open bij het begin van All Apologies.

avatar van jurado
hulde aan Steve Albini!!!!!!!!!!!

avatar van Edski
Gajarigon schreef:
Voor de mensen die het nog niet hebben opgemerkt:
Zet de volumeknop eens volledig open bij het begin van All Apologies.

Wat mij betreft mag de volumeknop vanaf de eerste noot van het album volledig open...
(en niet alleen omdat ik Serve the servants een gruwelijk goed nummer vind...)

Fantastische plaat! Vanaf de eerste noot perfect. Alhoewel Heart Shaped Box me toch altijd iets extra's geven mag

ik krijg nog altijd rillingen van dit album.
vooral van Scentless Apprentice en Tourette's, maar het zijn allemaal sterke nummers.

de rauwheid op deze plaat is dan ook een grote verandering
na nevermind. kurt had zelf gezegd dat hij nevermind wat harder en groffer wou laten klinken.

sterke harde plaat met lieveling ''Teenage angst has paid off well, Now I'm bored and old''

Misschien wel mijn favoriete plaat ooit! Rape me, milk it.. heerlijk

avatar van Riezer
De mijne ook... ik heb persoonlijk echt een diep iets met Radio Friendly Unit Shifter, maar van dit album vind ik echt alles mooi en krijg ik net die prikkels die mijn leven wat kleur geven.

BTW: FranceS Farmer... is verkeerd gespeld.
Hey, toevallig de sterfdag van Cobain vandaag...

Erg mooi album. Het heeft een beetje de zelfde sfeer als Bleach vind ik. all apologies en dumb zijn erg mooie nummers.
het nummer (dat hier niet in op de lijst staat) "galons of rubbing alcohol through to the strip", ( heb ik dat goed geschreven?) vind ik ook erg gaaf

miloz
dat moet toch wel zeker 3 jaar geleden zijn dat ik deze plaat voor het laatst uit de kast heb getrokken. Ik weet nog dat ik er wel een aantal goeie nummers op stonden zoals frances farmer, Heart Shaped box en Rape Me.
Ik ga hem nu dus effe opzetten en benieuwd of ik hem nog leuk vind.

miloz schreef:
Ik ga hem nu dus effe opzetten en benieuwd of ik hem nog leuk vind.

En vind je hem nog leuk

avatar van i.Ron S.
Ik vind het niet zo fantastisch meer als vroeger, nog altijd degelijk maar het lijkt zijn dynamiek wat verloren te hebben naarmate de dood van Kurt Cobain wat verder in mijn geheugen wegzakt.
Het was een bepaalde tijd en het bracht zo'n soort post-punkgevoel met zich mee wanneer je Nirvana-albums opzette. Dat is een beetje weg en de nummers op zich zijn natuurlijk goed maar niet fantastisch.

aaa
Samen met Unplugged en Incestiside vind ik dit het beste nirvana album.. ! Vooral Tourette's, Milk It, en Radio Friendly Unit Shifter... én de laatste, Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through The Strip

avatar van Klumpie
Het beste album van Nirvana. Waar Nevermind een iets zwakkere 2e helft van het album kent, wordt het op dit album steeds beter.

Beste nummers van dit album zijn Serve The Servants, Heart-Shaped Box, Dumb, Milk It, Pennyroyal Tea, Radio Friendly Unit Shifter en All Apologies.

Dit album krijgt dan van mij ook de welverdiende 4,5 sterren. Wat misschien ook nog weleens 5 sterren kunnen worden.

toen in utero uitegebracht werd had kurt suicidiale neigingen maar dat komt juist ten positieve van het album.
vooral rape me, frances farmer will have her revenge on seatlle, dumb en tourettes

godlydevil7
carolien schreef:

ik heb hem al toegevoegd

rodneyVL
Het hele album heeft bijgedragen aan mijn muzikale ontwikkeling. Het album was zelfs zo intrigerend dat ik de bass/treble knoppeninstructie in het hoesje overnam.

ik vind dit album beter dan nevermind

avatar van rusty nail
dat je moet stoppen op je hoogtepunt , oke
maar kurt had het jammer genoeg te drastisch aangepakt.
ik denk dat hij nog veel meer voor de muziekwereld, had kunnen betekenen

Feeder
Deze is echt 10 keer beter dan "nevermind". Veel rauwer en ik vind dat je bij dit album pas écht ziet waar Kurt Cobain naartoe wou.

Feeder schreef:

helemaal mee eens

leuk ook ook dat je iemand hoort kuchen tijdens de solo van "serve the servants" .. iemand ooit opgevallen...?

nu je het zegt,h 2.41 minuten gebeurt het.

godlydevil7
vind dit het beste album van nirvana, mss doordat het wat harder is dan het vorige album, maar misschien ook omdat je gewoon de gevoelens van kurt kunt horen

mooi album dus, en een 4* waard

avatar van Jochempie
Misschien is het heel erg algemeen bekend maar wist je dat The Prodigy de hoofdriff van het nummer Very Ape in hun eigen nummer "Voodoo People" heeft verwerkt

Erg goed album trouwens, heeft altijd veel voor me betekend.

Lekker rauwe en energieke productie van 12,5 topnummers.

Serve The Servants blijft mijn lieveling.

mugken
Heerlijk rauw beuken.Er staan super goede nummers op rape me; heart schapped box en milk it en 5(te lang om te schrijve)Dit is ook de laats plaat van nirvana.
Raar dat velen deze beter vinden als bleach.