Heaven & Hell - The Devil You Know (2009)

Label: Rhino

1. Atom and Evil (5:13)
  2. Fear (4:46)
  3. Bible Black (6:26)
  4. Double the Pain (5:23)
  5. Rock and Roll Angel (6:02)
  6. The Turn of the Screw (5:00)
  7. Eating the Cannibals (3:35)
  8. Follow the Tears (6:09)
  9. Neverwhere (4:32)
  10. Breaking into Heaven (6:53)
  11. I [Live] * (6:30)
  12. Die Young [Live] * (6:46)
The Oath
Het nieuwste album van Black Sabbath is volgende maand te koop.

Ik kan bijna niet wachten tot die datum

Idd ben ook heel benieuwd naar dit album heb er hele hoge verwachtingen van ,,, mss een 2e Heaven and Hell (de Black Sabbath lp uit 1980 dan )

avatar van BlauweVla
Klein stukje "Bible Black".

avatar van wizard
Het hele nummer staat nu op youtube: YouTube - Heaven & Hell - Bible Black FULL VERSION! (c)Rhino Records.

Leukleukleuk. Nu maar afwachten hoe het hele album gaat worden.

PriestMaiden
Bible Black klinkt niet slecht. Ben echt benieuwd naar dit album.

avatar van BlauweVla
"Bible Black" vind ik een stuk beter als de 3 nieuwe tracks van "The Dio Years", dat waren toch echt tussendoortjes. Vind het geluid van "Bible Black" ook warmer klinken.

avatar van Germ
Germ (crew)
Ik blijf het vreemd vinden dat er niet meer onder de naam Black Sabbath gespeeld wordt. Iommi heeft de band jarenlang alleen in leven gehouden, als er iemand recht heeft om de naam te gebruiken is hij het wel.

avatar van glenn53
Germ schreef:

Helemaal

avatar van Mart
Germ schreef:

Of zou Sharon hier achter zitten?

Ik denk dat Iommi een andere naam heeft gekozen omdat mensen anders gaan denken dat het een nieuw Black Sabbath album met Ozzy Osbourne is. Ozzy is namelijk de zanger die het meest met Black Sabbath geacosieerd wordt.

Om het even over het album te hebben: Ik kijk er erg naar uit. De single Bible Black klinkt in ieder geval erg lekker

Stijn_Slayer
Bible Black vind ik helemaal niet zo goed. Het begint al vreselijk met zo'n mietjes-intro. De gitaarriffs van Iommi stellen ook teleur. De solo is wel aardig, maar de rest spreekt me niet aan.

avatar van James Douglas
Mietjes-intro? Is dat alles wat melodieus opstart en niet als een TGV uit de startblokken start? Het is dan ook de derde track van het album dus dan kun je de directe injectie al gehad hebben. Ik vind het wel lekker trouwens. Niet wereldschokkend maar het is wel duidelijk Sabbath met Dio en dat is toch wat de meeste liefhebbers willen hebben.

avatar van BlauweVla
Voordeel van de naam Heaven & Hell is ook dat ze geen nummers uit de Ozzy periode hoeven te spelen, dat kunnen mensen gaan verwachten als ze Black Sabbath zouden heten. Nu is het louter gericht op de Dio periode, bovendien liggen die jaren '70 klassiekers Dio toch niet zo goed.

avatar van Germ
Germ (crew)
Goed punt, had ik nog niet bij nagedacht, maar dat is zeker een voordeel. Dio die War Pigs zingt is het toch nét niet

avatar van wizard
Na alle bombast van de persberichten die me vertelden hoe fantastisch Bible Black zou worden, valt het nummer me toch een beetje tegen. Ik weet niet wat het is, het klinkt allemaal een beetje belegen of zo. Het introotje en dan het harde deel deed me een beetje aan Children of the Sea denken, maar dan een minder gelukt broertje daarvan.

Desalniettemin wordt The Devil You Know een blinde koop, sowieso. En vergeleken met Forbidden en Cross Purposes wordt deze volgende ' Black Sabbath' cd ook ongetwijfeld een goede cd. Maar ik verwacht geen meesterwerk.

Over de naam van de band, ik denk dat het slim is om als Heaven&Hell te gaan touren, omdat mensen anders gaan denken dat ze Paranoid on War Pigs te horen krijgen. Sommige Ozzynummers gingen Dio nog wel goed af, maar ik vond Dio die nummers als Black Sabbath, Iron Man en Sweet Leaf zingt, echt niet zo'n goed idee. Maar daar hoeven we deze zomer dus niet naar te luisteren

avatar van Karma_To_Burn
Ben erg benieuwd naar dit album! hoeveelste komt tie uit?
Dio Rules

Karma_To_Burn schreef:
Ben erg benieuwd naar dit album! hoeveelste komt tie uit?
Dio Rules

28 april

avatar van Karma_To_Burn
Thanks!
Hopen op een 2de soort Dehumanizer?

Karma_To_Burn schreef:
Thanks!
Hopen op een 2de soort Dehumanizer?

Dehumanizer vond ik maar niets.

Stijn_Slayer
Dit album neigt meer naar Doom Metal. Erg zware en (s)lome gitaarsound. Erg memorabel vind ik het allemaal niet. Dio zingt goed natuurlijk, maar z'n stem is wel wat minder geworden.

Het grootste obstakel zijn echter de gitaarriffs. Waar is de Riffmeister gebleven? Dit zijn geen ''killer riffs'' die je meteen herkent en die nooit meer uit je hoofd gaan. Wel pluspunten voor de solo's.

Wat mij betreft geen hoogtepunten en Bible Black als enige misser.

Leuke poging, maar het is maar goed dat hier geen Black Sabbath boven staat.

avatar van Devoo
Waarom zijn ze eigelijk verandert van naam?

avatar van Von Helsing
Devoo schreef:
Waarom zijn ze eigelijk verandert van naam?

Omdat Ozzy er niet bij is.

avatar van Devoo
Vroeger was het ook met James Dio, en heette het toch ook gewoon Black Sabbath?

Stijn_Slayer
Ozzy is niet officieel gestopt, en ze gaan geen Ozzy nummers spelen tijdens de tour. Vandaar dat ze deze naam hebben genomen om verwarring uit de weg te gaan.

avatar van Sir Spamalot
Voilà, dat is dan uitgeklaard en over naar het album, want ik ben nu bezig met de eerste luisterbeurt: het klinkt wel lekker, geen Heaven and Hell of Mob Rules maar alleszins beter dan Dehumanizer. Ik verwacht ook geen spectaculaire zaken van hen meer, enkel een deftig album. We zien/horen wel.

avatar van BlauweVla
Ik zou vol trots een album kopen met Heaven & Hell op de hoes en me iets wat schamen als er Black sabbath op zou staan.
Dat heeft alles te maken met wat Ozzy de laatste jaren gedaan (en niet gedaan) heeft...

avatar van Von Helsing
BlauweVla schreef:

Als je Loverboy in je top 10 hebt staan dan hoef je je toch nergens meer voor te schamen???

avatar van Sir Spamalot
Lekker uptempo-nummer: Eating the Cannibals.

Kingsnake
Okay, ik lees nu dat dit dus de nieuwe Black Sabbath gaat worden.

Bezetting?

Tony Iommi +

Tony Martin/Dio?
Butler?

Cozy is dood, wie drumt er?

avatar van Sir Spamalot
Volgens mij is de bezetting hierop als volgt: Ronnie James Dio (zang), Tony Iommi (gitaar), Geezer Butler (bass) en Vinny Appice (drums).
Geen kwaad woord over Vinny, maar ik mis wel een drummer van het kaliber van Cozy Powell.

Kingsnake
Redelijke bezetting. Vraag me echter af, wat er van Tony Martin terecht is gekomen.
Ik zit nog eens naar Headless Cross te luisteren en het is toch een vocaal beest.