Heaven & Hell - The Devil You Know (2009)

Label: Rhino

1. Atom and Evil (5:13)
  2. Fear (4:46)
  3. Bible Black (6:26)
  4. Double the Pain (5:23)
  5. Rock and Roll Angel (6:02)
  6. The Turn of the Screw (5:00)
  7. Eating the Cannibals (3:35)
  8. Follow the Tears (6:09)
  9. Neverwhere (4:32)
  10. Breaking into Heaven (6:53)
  11. I [Live] * (6:30)
  12. Die Young [Live] * (6:46)
avatar van Ducoz
andnino schreef:

Was dat anders toen hij er nog wel was dan?

Nee daar heb je gelijk in, maar dan had er nog kans op een nieuw album kunnen zijn en misschien een tour om naar uit te kijken, ik bedoel vind je Lady Gaga zo geniaal?

avatar van andnino
Ducoz schreef:

Nope, maar daar is een oplossing voor: geen televisie kijken en geen radio luisteren. Bovendien hielp Dio volgens mij niet echt met Lady Gaga van de tv weghouden.

En daarnaast, meeeer dan genoeg metaltalent aanwezig hoor. Daar lig ik niet wakker van.

avatar van Ducoz
andnino schreef:

Gelukkig maar, nee ik luister nooit radio en ik heb een hekel aan tv kijken, dus dat zit wel goed! Bij mij op school lopen ze alleen allemaal rond met Lady gaga en Kesha en dat soort rotzooi..

En buiten dat ben ik (nog) niet helemaal thuis in de metal wereld, Dio en Black Sabbath (en dergelijken) kon ik altijd wel appreciëren.

avatar van andnino
Ducoz schreef:

Mooi er ligt nog een wereld aan je voeten. Probeer anders dit topic eens.

avatar van Kef
Kef
Vandaag nog weer eens beluisterd. Dio wat was je goed!!! Weet zeker dat hij ergens boven aan het rocken is met zijn oude maatje Cozy Powel.

avatar van Kronos
Inderdaad een goede plaat. Ik ben blij dat ik deze, al had ik hem al op cd, toch nog op vinyl heb gekocht, waarbij het album over drie kanten verdeeld staat en op side d een laser-etched design geplaatst is.

klik

avatar van BlauweVla
Dit is gewon een super album! En dan lees ik dat het allemaal gewoontjes of doorsnee gevonden wordt. Maar wie doet deed dit in 2009 dan nog meer? En de in de jaren daarvoor? En als ik eerlijk ben ken ik geen vergelijkbaar album van welke band ook.

avatar van wizard
Toch maar een halfje eraf gehaald. Het klinkt allemaal wel goed, en is vakkundig in elkaar gezet. Maar ik mis een paar echt prima nummers. Alleen een Follow the Tears als uitschieter is niet genoeg om dit album heel vaak af te spelen.

avatar van Razor Eater
Erg goede album. Lekker heavy en doomy. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet had verwacht van deze heren. Ik dacht een klein beetje van, hoe kunnen die ouwe lui nu nog aankomen met iets wat mij echt zal raken. Maar ik had het mis, en ik zal dit nooit meer denken. Hierdoor kocht ik het nieuwe Iron Maiden album blind, maar hier had ik echter wel spijt van...

Maar over dit album: Erg goed. Mijn favoriete nummers zijn Atom & Evil en Breaking Into Heaven. De rest is ook te gek. Alleen nummer 5 en 6 vind ik wat minder. Ronnie zingt super. Toni heeft geweldige riffs geschreven en Geezer is zoals altijd een geweldige bassist. Vinni Appice... zijn drum bij dit album is vrij saai en standaard. Op momenten dat iedereen los gaat en heavy aan het doen is, heeft hij nog steeds zijn hi-hat dicht en blijft hij zijn standaard 4X4 drum toepassen. Ook vind ik de drum bij sommige nummers erg op de achtergrond, maar dat kan ook komen vanwege zijn eigen spel. Bij de trage nummers vind ik dat hij trouwens wel goed drumt. Maar bij nummers als Fear, Bible Black of Double the Pain zijn er echt momenten waarop hij er meer van had kunnen maken.

Maar over het algemeen bederft dat de pret niet (helemaal). 4 sterren!

avatar van Edwynn
Inderdaad. The Devil You Know werd nogal eens vergeleken met het lauw ontvangen Dehumanizer uit 1992. Uiteindelijk vind ik deze nog veel sterker. Krachtig songmateriaal. Veelal in lagere versnelling gespeeld. Machtig riffwerk van de maestro en overdonderend baswerk van Geezer Butler.
De eeuwige vergelijkingen met de illustere Heaven & Hell en Mob Rules platen zou je niet moeten maken om deze op haar echte waarde te kunnen schatten, vind ik.

avatar van wizard
De afgelopen anderhalf jaar ben ik bezig geweest al mijn Black Sabbath/Heaven&Hell-bootlegs te beluisteren. Aangekomen bij de tour van 2009 werd ik getriggerd dit album weer eens op te zetten (de laatste keer was eind januari).
Het album opent sterk met Atom&Evil, Fear en Bible Black, en vanaf Follow the Tears komt er een rijtje sterke nummers, maar daar tussenin vind ik het niet geweldig. Dio zingt uiteraard goed, Iommi heeft een flink aantal goede riffs bedacht, maar sommige nummers pakken me gewoon niet. Net een beetje te doordeweeks. Daarnaast ben ik niet dolenthousiast over het drumwerk: Appice geeft keurig de maat aan, maar daar houdt het ook mee op.

Desondanks verhoog ik mijn stem maar weer eens naar 4.0*.

Nieuwstad
Heaven and Hell en The Mob Rules zijn geniaal maar hier vind ik echt geen zak aan. Wat een voorgekauwde 13 in een dozijn nummers krijgen we hier voorgeschoteld zeg. Nee dan zet ik liever een ouwe krakert als Neon Knights of Falling Of The Edge Of The World weer eens op.

avatar van BlauweVla
Als dit zo'n 13 in een dozijn nummers zijn (niet mee eens ik) ben ik zeer benieuwd naar andere bands die dit dan op deze manier doen, ik hou er wel van

avatar van Kronos
'Minder goed' wordt al snel als 'waardeloos' afgedaan wanneer het jongens van dit kaliber betreft.

Ik vind het album zeker de moeite. Maar het is toch allemaal wat minder bijzonder. Grootste minpunt vind ik dat Dio hier toch echt wat minder bij stem is, daar waar die eerder nog nooit teleurstelde.

avatar van Lau1986
Prachtig album van deze voortzetting van Black Sabbath. Dio is hier in topvorm, geweldige riffs, prachtige productie en een heerlijke doomy sfeer. Ik vind Bible Black eigenlijk het beste nummer van de plaat, het is misschien ook wel het nummer wat het snelst blijft hangen. De rest is zeker niet minder.

avatar van AOVV
Goeie plaat, niet meer of niet minder. Het komt niet in de buurt van de albums uit de beginjaren (qua zang ook niet te vergelijken, omdat Dio Ozzy niet is), maar als ik ga kijken naar een album als 'Mob Rules', dan zou ik deze daar toch naast plaatsen. De plaat waarop de nieuwe bandnaam gebaseerd is, die ken ik nog niet, maar Sabbath met Dio bevalt me dus ook wel.

avatar van jailhouserocker1
AOVV schreef:

Als je het album "Heaven and Hell" nog niet kent, kan ik je die zeker aanraden. Het is een van de beste hardrock/metal albums ooit gemaakt.

avatar van AstroRocker
Lekker doomy album van Heaven and Hell. Hieronder wordt een vergelijking gemaakt met Dehumanizer. Ik denk wel dat dat terecht is. Ik zou het niet willen vergelijken met de twee klassiekers Heaven and Hell (1980) en Mob Rules (1981).
Ik vind Dehumanizer stukken beter dan The Devil You Know. Begrijp me niet verkeerd, dit album is ook geweldig, maar ik vind wel dat er mindere songs opstaan.
Uitstekende nummers: Atom&Evil, Fear en Breaking into Heaven. Hoogtepunten: Bible Black en (vooral) Follow the Tears. Vooral die laatste: geweldig: dat intro met die logge riffs, dat melangolieke keyboardgeluid op de achtergrond de opbouwende spanning, het "koortje"....

Al met al geef ik dit album 4 sterren, een halve ster minder dan Dehumanizer.

avatar van Bluebird
Na Dehumanizer heb ik nooit meer naar BS omgekeken tot het Reunion album en sinds kort weer wakkergeschud door het nieuwe album '13'. Deze Heaven and Hell is me potdome totaal ontgaan en het wordt tijd die maar eens aan een nader onderzoek te onderwerpen als ik de overwegend positieve commentaren zo lees.

Ik zou het maar doen ja

avatar van BlauweVla
Een theorie die te ronde gaat: dit is het tweede deel van het klassieke "Heaven and Hell" album, dus met subtitel "The Devil You Know". Aanwijzingen daarvoor zijn, het eerste album was hemel met engelen op de hoes, dit album heeft de duivel voorop (hel). En de bandleden zijn apart vermeld voor de duidelijkheid

avatar van Edwynn
Nou. Whoe. Wat een overtuigende aanwijzingen... Het is een vervolg op die periode uit de historie van Black Sabbath.

De bandleden stonden toch ook vermeld op Heaven & Hell uit '80? Niet op de voorkant maar wel op een schets die gelijkenissen toont met die van Rainbows Long Live Rock n Roll album. De reden dat de namen hier op de voorkant staan, is volgens mij alleen maar om duidelijk te maken dat het hier om Black Sabbath gaat, zonder die specifieke naam te hoeven noemen. Ook het duivelslogo wijst daarop.

Overigens is de hemel van het album uit '80 niet echt een hemel als je de details in ogenschouw neemt. Blowende engelen die poker spelen. Dat is niet echt evangelisch.

De hoes van The Devil You Know is overigens een afgietsel van deze tekening van Per Øyvind Haagensen. Het heet 'Satan'.

Edwynn schreef:
Blowende engelen die poker spelen.

Is dat een speciale Nederlandse versie? Op mijn exemplaar roken ze gewoon een sigaretje. Welk kaartspel ze spelen is overigens niet duidelijk. Maar ik neem zo aan dat het niet evangelisch is.

avatar van freakey
Kronos schreef:

Rokende en gokkende engelen, is dah nie Heaven & Hell?

Kronos schreef:

Akoord. Daar verwar ik mijn interpretatie met de feiten.
Toch niet overtuigend genoeg om te stellen dat The Devil You Know als album een conceptueel vervolg is op Heaven And Hell ui 1980.

avatar van BlauweVla
Misschien heb ik te lang naar de hoes gekeken, maar ik vind als je nou gewoon de letters Black Sabbath bovenaan zet, dan kan de rest hetzelfde blijven, dat sigarenbandje met info

avatar van Deranged
Iets beter wel dan 13 maar niet zo gek veel. Vind ook hier het riffwerk niet zo geinspireerd klinken als voorheen, ook heb ik zelf minder met die loodzware bijna bombastische gitaarsound. Een gitaar moet grommen niet bulderen, maar dat is mijn persoonlijke beleving.

Op sommige momenten komt zelfs Dio er amper bovenuit.

Het is wel een geinig album hier en daar maar haalt het net als de laatste duidelijk niet bij een klasse plaat als Cross Purposes.

Weet dat we er niet op hoeven te rekenen maar ik zou Tony toch best nog wel eens wat met Martin willen zien doen.

Voor mij toch wel de tweede meest voorname Sabbath zanger inmiddels, en de man is bovendien nog immer in staat een overtuigende prestatie te leveren.

avatar van The_CrY
Dit album begint heel erg sterk met lompe riffs in 'Atom and Evil' en 'Fear'. De rest is naar mijn idee redelijk doorsnee Dio/Sabbath. Luistert prettig weg.

avatar van Bluebird
Hoewel niet veel beter, misschien net even wat vetter dan 13. Bible Black blijft voor mij het prijsnummer in ieder geval. Dio was inderdaad wat minder bij stem aan het worden maar heeft desondanks toch nog een topprestatie geleverd op dit verder zeer solide album.