U2 - October (1981)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:12)
  2. I Fall Down (3:39)
  3. I Threw a Brick Through a Window (4:54)
  4. Rejoice (3:38)
  5. Fire (3:52)
  6. Tomorrow (4:39)
  7. October (2:21)
  8. With a Shout (4:02)
  9. Stranger in a Strange Land (3:56)
  10. Scarlet (2:53)
  11. Is That All? (3:01)
  12. Gloria [Live] * (4:43)
  13. I Fall Down [Live] * (3:01)
  14. I Threw a Brick Through a Window [Live] * (3:52)
  15. Fire [Live] * (3:31)
  16. October [Live] * (2:22)
  17. With a Shout [BBC Session] * (3:34)
  18. Scarlet [BBC Session] * (2:45)
  19. I Threw a Brick Through a Window [BBC Session] * (4:17)
  20. A Celebration * (2:57)
  21. J. Swallo * (2:20)
  22. Trash Trampoline and the Party Girl * (2:35)
  23. I Will Follow [Live] * (3:44)
  24. The Ocean [Live] * (2:15)
  25. The Electric Co. [Live] * (4:27)
  26. 11 O'clock Tick Tock [Live] * (4:57)
  27. I Will Follow [Live in Holland] * (3:52)
  28. Tomorrow [Common Ground Remix] * (4:35)
JonnieBrasco
Dit album vertoont een tijdloos geluid en erg speciale nummers zoals Gloria, I Fall Down, Tomorrow, October en Stranger in a Strange Land. Over de rest zou ik niet snel naar huis schrijven want vind het maar een beetje wispelturige en overenthousiaste nummers. 3,5*

Maar Gloria blijft een opzwepende song !

avatar van EmDee
Tomorrow blijft idd een prachtig nummer waar de emotie vanaf spat.

2e album van U2

Na het spetterende album Boy, is dit album qua niveau iets minder.
Maar het kenmerkende U2-sound van Boy is gebleven.

Weer een energierijke, emotievolle, spetterende album waar de vonken vanaf springen. Gewoon heerlijk om het weer eens te herbeleven.

Waardering 4.00

Ruby1966
Dit was mijn eerste U2 LP ( en eerste kennismaking met ) en verklaart waarschijnlijk waarom het nog steeds mijn favoriete album is. Over het algemeen wordt ie als hun minste geclassificeerd, voor mij echt onbegrijpelijk !

Ik zal het hier zowel over Boy als October hebben, want ik vind Boy niet terug hier de site. Boy heeft natuurlijk met I Will Follow een prachtige single, Twilight en Into The Heart zijn ook vrij goed. Voor de rest is dit een wat pover album. Vandaar 2,5, dus voldoende. Het ruige gitaargeluid van The Edge dat zo typerend is voor U2 is hier al te vinden, het klinkt me wat primitief en er echt van houden lukt me niet. De bezetting van de band zonder speler aan piano en synthesizer mis ik wel. Een reden waarom ik Simple Minds beter vind. The Edge, wat een stomme naam eigenlijk. Maar tot daar. October vind ik al een stuk beter. Gloria is opzwepend, Tomorrow emotioneel (hier is Bono wel heel sterk in) en het titelnummer October is een pareltje. Ik houd dus van piano, denk ik. Dit album vind ik altijd al wat onderschat, op hun verzamelwerk
wordt het album volledig genegeerd en dat is niet terecht. Het is stukken beter dan bv dat hatelijke Discotheque, dat wel op verzameld werk staat.

O ja, October haalt 3,5.

De enige cd van U2 die ik nog nooit beluistert heb.
Alleen het nummer 'Gloria' ken ik.
Is deze cd de moeite waard om aan te schaffen?

SoundWave schreef:

Is deze cd de moeite waard om aan te schaffen?

Jazeker, hij hoort absoluut thuis in het rijtje met Boy en War vind ik.

avatar van sq
sq
Het was ook mijn eerste U2 (zie Ruby1966), met dat verschil dat ik ´Boy´al kende toen ik deze kocht. Ik draai m nog wel eens, terwijl ik veel recent werk van U2 niet hoef te horen.

Ga er dan toch maar eens over denken hem misschien eens aan te schaffen.

avatar van VanDeGriend
Daar krijg je denk ik geen spijt van. Is mijn favoriete U2 album. Na dit komt voor mij alleen Achtung Baby en Boy nog in de buurt van de 5 sterren die ik voor dit album heb gegeven.

Ik zag in de platenzaak vandaag deze cd afgeprijst in de rekken liggen en heb hem meteen gekocht, en spijt heb ik er zeker niet van want hij hoort inderdaad in de collectie thuis.
Wel moet ik zeggen dat ik "October" niet aan "Boy" en "War" vind tippen deze cd's vind ik toch lekkerder in het gehoor liggen. Ik vind de melodielijn in de nummers af en toe wat rommelig en stuurloos en lijkt het er wel eens op of U2 niet precies weet waar ze naartoe willen met de nummers. Een ander nadeel vind ik dat Larry Mullen jr af en toe wel heel erg op de trom aan het roffelen is zodat het af en toe erg storend over komt.
Nou ja dit waren dan wat negatieve puntjes, ik moet er ook wel gelijk bij zeggen dat het wel een echte U2-plaat is, en toch ook weer blij ben deze aan m'n collectie heb kunnen toevoegen.

Ik wil bij deze cd toch nog even vermelden dat de nummers 'Rejoice' en 'With a shout' voor mij toch wel de absolute hoogtepunten van "October" zijn, ik blijf ze continu achter elkaar draaien, wat is The Edge toch een gitaar-kunstenaar....geweldig die gitaarriffs. Nu ik het album al iets langer in huis heb moet ik toch toegeven dat het album inderdaad wel degelijk in elkaar zit en het eigenlijk toch minder stuurloos overkomt dan het in eerste instantie op mij overkwam.
Mischien heb ik vorige keer toch iets te snel geoordeeld.
Toch vind ik "Boy" en "War" nog steeds iets beter dan deze.

avatar van Premonition
Ook is October voor mij de eerste U2 LP die ik kocht. Niet mijn eerste kennismaking, dat was "A day without me" op de radio bij Frits Spits in november 1980. Nog steeds mijn favoriete U2-nummer.
October is wel mijn favoriete U2 album. Veel emotie/sturm und drang en lekker euforisch gitaarspel (With a shout, Rejoice en Tomorrow als uitschieters).
Ook wat opvullers (Is that all, Scarlet). De U2-leden vinden het zelf hun minste album. Waarschijnlijk komt dat doordat in deze tijd de band een crisis meemaakte door de twijfel of ze door moesten gaan met muziek maken of zich 100% te geven aan Shalom, de christelijke sekte waar ze op dat moment toe behoorden. Gelukkig kozen ze voor de muziek.

avatar van musicboy
Hé, dat wist ik niet van die sekte. Nu ja, bono is zelf liever de goeroe dan een ander te volgen.
Over October: verre van het zwakste U2-album. Het titelnummer en Tomorrow behoren tot hun beste werk. Een plaat die veel beter is dan Pop en Zooropa. 3,5.

janhfjager
Ik ben geen U2 fan, maar dit is een van de beste albums allertijden.. volgens mij.

Het klinkt zo heerlijk rauw, de gitarpartijen zijn zo aanstekelijk.. dit in combinatie met prachtige melodieuze herkenbare eenvoudige mooie melodielijnen. Het album is een echte eenheid, meer dan Boy.

Daarna is het afgezien van die maxi uit '82, Sunday. b. S, the forgettable fire en de hits van de Joshua three nooit meer iets geweest.

janhfjager
+ the sweetest thing. Heel mooi

avatar van Waldo Jeffers
Ik heb het altijd al met het vroegere U2 gehad, maar daar blijft deze October toch steeds wat achterop zitten... Ik mag zeer graag Boy & War draaien, maar deze hinkt wat achterop, ondanks best wel mooie nummers eigenlijk. Een 3 dan maar.

avatar van Irish
ik vind dit toch wel een geweldige plaat!
ik snap niet waarom mensen dit een zwak U2 album maar dat zal waarschijnlijk wel komen omdat hier, op 1 na, geen hits staan en vergeleken met Boy een stuk minder opzwepend is.
dit is het eerste album dat ik kocht van U2 van het rijtje van Boy tot Under A Blood Red Sky.
het nummer Tomorrow vind ik een sterk nummer, hij gaat over het overlijden van Bono's moeder op jonge leeftijd.
Rejoice, Fire en Gloria vind ik toch wel de sterkste, opzwependste nummers van het album.
*5*

avatar van Droid
Spirituele opvolger van "Boy", maar haalt dat niveau nét niet.
Toch straalt de passie en enthousiasme van U2 uit op dit album. Veel goeie live-nummers staan hierop.

avatar van Saldek
Rauw, meedogenloze eenvoud en in bezieling gedreven. Zo klinkt deze volgens mij wel. Een album met een sfeer die ik moest zoeken, want in de eerste instantie vond ik 'm goed vanwege de rauwheid (Is that all?/Rejoice/I fall down). Dit is minder 'catchy' dan hun debuut, maar als je er doorheen bent, zo ervaar ik het tenminste, wordt er betekenis aan toegevoegd en krijgt het een sfeer die je de titel doet begrijpen, en lijkt het of het album op de lange termijn alleen maar beter en beter wordt. Luisterend naar dit album kan je ook niets anders concluderen dan dat het eigenlijk slechts een kwestie was van geduld voor ze door zouden breken.

avatar van Chainsaw
Erg jammer dat de nummers van dit schitterende album uit de beginperiode van U2 een beetje in de vergetelheid zijn geraakt. Goed, hun bekende werk als de nummers op Achtung Baby en Joshua Tree is dan misschien ook ietwat beter, October is en blijft toch een parel.

October begint meteen goed met Gloria. Perfect gitaarwerk en erg lekker en dromerig refrein. Dat dromerige komt overigens in meerdere nummers op dit album duidelijk naar voren, met name bij het meesterlijke Scarlet. Kippenvelverwekkend nummer, net als Rejoice, een nummer met één van de beste gitaarintro's die ik ken. Heerlijk vlot tempo en prachtig gezongen.

Mijn all-time favoriete nummer (en niet alleen op dit album, maar over het algemeen) is de tranentrekker Tomorrow. Zelden zoveel emotie aangetroffen in een nummer, wat een pracht van een nummer. En ook October heeft een prachtig emotioneel tintje met schitterend piano- werk en een schitterend stukje tekst.

Verder hebben we nog een paar erg amusante nummers op October staan. Zo is er Is That All? met zijn erg bekende eerste 20 seconden (welke ze live vaak als introductie spelen voor het nummer Electric Co. van hun eerste album Boy zoals bijvoorbeeld te horen is op Under A Blood Red Sky). En dan zijn er nog de lekkere vlotte en uitstekend uitgevoerde With a Shout en Stranger in a Strangeland.

Tja, dan kom ik al snel tot de conclusie dat October gewoonweg vol zit met de meest prachtige songs. De overige drie nummers (Fire, I Fall Down en I Threw A Brick Through A Window) zijn trouwens ook prima, maar toch het minst bijzonder. Vandaar dat ik dit album ook niet de volle 5 sterren wil geven. Desondanks een flinke verhoging voor dit tweede album van U2.

Van 4 sterren naar dik 4,5 sterren!

avatar van sinterklaas
Mooie tweede U2 album. Met goede nummers als Gloria en I Trhrow A Brick.

Als ik dit album nu nog terug hoor, blijf ik het nog steeds erg goed vinden.
Als je na gaat dat de leden hier nog erg jong waren, en dan zo'n album neer zetten; super.
Vergeet niet dat Bono het merendeel van de teksten zo in de studio geinproviseerd heeft, omdat de teksten voor dit album gestolen waren.
Ondanks de wrijvingen die zich toen in de band voor deden en de tijdsdruk in de studio, vind ik het resultaat erg goed. Ik hoor weinig van de spanningen terug.

Mooi herfstalbum

5*****

avatar van FunkStar
Tweede album met de fantastische opener Gloria. Bono begint op dit album al zijn gal te spuien over de gebeurtenissen in zijn thuisland Ierland. Luister maar naar de nummers Rejoice, Stranger in a strange land en I trow a brick through your window. Ook de religieus getinte nummer Tomorrow is een topper. Tevens bevat dit album de prachtige titelsong October (staat ook op de best of 1980/1990 als verborgen bonustrack op disc 1).

Gloria echt een mooi nummer, october vind ik ook wel goed de rest van de CD ben ik ook tevreden over

Feeder
Het is inderdaad een heel aangename plaat.

Dieder
Goede plaat, met name Tomorrow vind ik schitterend.

avatar van reptile71
Dieder schreef:
Goede plaat, met name Tomorrow vind ik schitterend.
Ik heb deze plaat nog steeds alleen op een cassettebandje en draai nooit meer bandjes. Hij is dus een beetje in de vergetelheid geraakt en nu lees ik hier "Tomorrow" en herinner ik me ineens wat voor waanzinnig nummer ik dat altijd heb gevonden. Tijd om dit album op cd te kopen of branden....