U2 - October (1981)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:12)
  2. I Fall Down (3:39)
  3. I Threw a Brick Through a Window (4:54)
  4. Rejoice (3:38)
  5. Fire (3:52)
  6. Tomorrow (4:39)
  7. October (2:21)
  8. With a Shout (4:02)
  9. Stranger in a Strange Land (3:56)
  10. Scarlet (2:53)
  11. Is That All? (3:01)
  12. Gloria [Live] * (4:43)
  13. I Fall Down [Live] * (3:01)
  14. I Threw a Brick Through a Window [Live] * (3:52)
  15. Fire [Live] * (3:31)
  16. October [Live] * (2:22)
  17. With a Shout [BBC Session] * (3:34)
  18. Scarlet [BBC Session] * (2:45)
  19. I Threw a Brick Through a Window [BBC Session] * (4:17)
  20. A Celebration * (2:57)
  21. J. Swallo * (2:20)
  22. Trash Trampoline and the Party Girl * (2:35)
  23. I Will Follow [Live] * (3:44)
  24. The Ocean [Live] * (2:15)
  25. The Electric Co. [Live] * (4:27)
  26. 11 O'clock Tick Tock [Live] * (4:57)
  27. I Will Follow [Live in Holland] * (3:52)
  28. Tomorrow [Common Ground Remix] * (4:35)
avatar van Ghans
janhfjager schreef:
Ik ben geen U2 fan, maar dit is een van de beste albums allertijden.. volgens mij.

Het klinkt zo heerlijk rauw, de gitarpartijen zijn zo aanstekelijk.. dit in combinatie met prachtige melodieuze herkenbare eenvoudige mooie melodielijnen. Het album is een echte eenheid, meer dan Boy.

Daarna is het afgezien van die maxi uit '82, Sunday. b. S, the forgettable fire en de hits van de Joshua three nooit meer iets geweest.

Het beste album vanb U2.

Gloria en October vind ik prachtige nummers, alleen jammer dat bij october niet zoveel wordt gezongen.

avatar van orbit
Achja, toen ze nog een lekker wavebandje waren.. beter dan tien atomic bombs en zooropa's op een hoop! Eerste U2 plaat die ik kocht en ik draai hem zo nu en dan nog wel eens.

avatar van kaztor
De oude U2 sound. Hier kan geen Windows In The Skies en Elevators tegenop, hoezeer U2 ook probeert dit album op hun verzamelaars te negeren. Hier was het nog geen incashen, maar gewoon een goudeerlijke, pure rockband.

deric raven
Als je dan na gaat dat Bono ten tijden van de opnames zijn teksten was kwijt geraakt, en de helft van de band onder invloed van de een of andere sekte was, kun je toch wel spreken van een erg sterk album.

avatar van Saldek
Sekte......nah....ok, het was een fanatieke Christengemeente waar ze deel van uitmaakten. En een echte Christengemeente kan behoorlijk vurig zijn in de liefde naar God, dat wel. En ondanks het lekkere rockgehalte is dat ook wel heel erg duidelijk te merken op dit album: Gloria, in exelcis deo, gloria in denomine, open eyes to the love of God, Stranger in a strange land etc......zijn geloof die hij sindsdien altijd heeft gedragen, en merkbaar ook op elk album sindsdien uitgebracht.
Nog even over de muziek: wat een lekkere rauwe rockplaat is dit zeg, tijdloos sterk.

avatar van Rinus
De iets minderee opvolger van "Boy", die echter wel het mooie "Tomorrow" bevat, naast "Gloria" (de single). Dit album is gewoon iets minder gedreven dan zijn voorganger, maar het was wel de doorbraak plaat van U2.

deric raven
De doorbraak plaat kwam hier na.

Feeder
deric raven schreef:
De doorbraak plaat kwam hier na.

Dat dacht ik ook

djeffibrelich
ik heb dit album vanwege slechte woorden altijd genegeerd.tijdens bezoekjes bij de lokale plaatboef pikte ik wat men beweerde de essentiele u2 albums op, zoals boy, war, the unforgettable fire en the joshua tree en natuurlijk later ook achtung baby.laatst zag ik october 2ehands en afgeprijsd liggen staan voor 2 euro, ik dacht waarom niet? om de collectie compleet te maken.en ik weet zeker dat het niet komt door mn lage verwachtingen maar dit is een goede u2 plaat, hoeft zeker niet als een mindere beschouwd te worden.nooit gedacht dit bij een u2 album te zeggen, maar : dit album is ondergewaarderd.

deric raven
Niet door mij, de naam Oktober is ook geschikt. Is echt een herfstplaat. Persoonlijk zijn Fire en Tomorrow favoriet. Tomorrow gaat over de begrafenis van Bono's moeder. Misschien wel zijn meest intieme nummer ooit geschreven.

djeffibrelich
ja dat gevoel heb ik ook, dat het album geschikt is voor wanneer je de bladeren ziet vallen.tomorrow vond ik ook na 1 luisterbeurt een uitschieter, heel mooi, dat wist ik nog niet van dat het over de begrafenis van bono's moeder ging, dat maakt het mogelijk nog mooier.

djeffibrelich
het mooiste van october is voor mij toch het gitaarspel, vooral op fire heeft the edge wat mooie stukjes.

DonDijk
djeffibrelich schreef:
laatst zag ik october 2ehands en afgeprijsd liggen staan voor 2 euro .

waar dat dan?

de plaatboef in rotterdam

avatar van kaztor
Radio Veronica afgelopen middag bij de Album Top 1000: '...U2's debuut-album October, blabla.....' en even later spelen ze een live-versie van Gloria (van Live Under A Blood Red Sky).....

Dit album is het geblaat van onwetende disc-jockeys niet waard.

djeffibrelich
ze zijn niet helemaal wakker daar bij radio veronica.

djeffibrelich schreef:
ze zijn niet helemaal wakker daar bij radio veronica.

Nee. En ik heb vandaag ook weer geleerd dat Suicide Blonde van Inxs op Kick staat....

Maar dit is off-topic, dussss......

Vraag me soms af wanneer er eens remasters gaan verschijnen van U2.

deric raven
Ban Radio Veronica; deze waren vroeger goed bij de publieke.

Maar even serieus; ik ga steeds meer genieten van dit album. Overtreft zelfs Boy (ja ja Radio Veronica, die was eerder), wat blijft het gitaargeluid van The Edge na al die jaren zo herkenbaar. Wat ben je eigenlijk een goede gitarist als je zo'n herkenbaar geluid kunt produceren. Eigenlijk vind ik het persoonlijk jammer dat hij naar War nog maar weinig gebruik meer maakt van de piano, want hier kan hij ook zeker mee overweg.
En eigenlijk is hij qua gitarist onderhand nog groter als een Mark Knopfler, alleen al vanwege het eigen geluid wat geproduceert wordt.
Maar hij zal wel altijd in de schaduw van Bono blijven staan.

avatar van frankvankesteren
deric raven schreef:

Pardon... ik reageer niet uit persoonlijke opvatting hoor, maar ik vind niet dat je zomaar kan stellen dat The Edge een betere gitarist was.. de vergelijking tussen beiden gaat niet eens op, the Edge zijn gitaarwerk leende zich vooral naar de muziek die U2 innam, terwijl Knopfler de man achter Dire Straits was, en alles eigenlijk draaide om zijn gitaarkunsten...

Ik zou zo twintig argumenten kunnen opnoemen waarom ik Knopfler een betere gitarist vind, maar ik denk niet dat dat bij dit topic gepast is, ik wil alleen even duidelijk maken dat de vergelijking niet helemaal terecht is. Bovendien vind ik dat het eigen geluid van the Edge (wat imo Knopfler nog 3 keer zo erg heeft), niet voldoende is om meteen het label 'groot gitarist' opgeplakt te krijgen.

deric raven
Ik ken vrijwel geen andere gitarist met zo'n eigen geluid als The Edge.

avatar van orbit
Inderdaad erg kenmerkend! Ik ken een handjevol andere gitaristen die uit duizenden zijn te herkennen, maar niet veel inderdaad. En het geluid van The Edge is gewoon erg lekker, niet te overheersend of zeurderig. Maar fris en transparant! Eén van de betere gitaristen m.i.

avatar van VanDeGriend
Toen ik voor het eerst een nummer van U2 hoorde was dat de allereerste keer dat ik een dergelijk typisch gitaargeluid hoorde. Er zijn inderdaad weinig gitaristen die uit duizenden te herkennen zijn maar The Edgde is er eentje van.

avatar van Sgt. Revolver
Dus dit is ook U2! Ik ken van U2 alleen de bekende nummers en albums als "The Joshua Tree". Ik had tot een paar dagen geleden nog nooit nummers van U2 gehoord, die mij écht iets doen (misschien op "Sunday Bloody Sunday" en "One" na). Toen hoorde ik het nummer "Gloria". Geweldig nummer! Misschien moet ik deze band ooit maar eens een kans geven. Vooral de eerste drie albums spreken me erg aan, dus daar ga ik dan maar mee beginnen.

EVANSHEWSON
Sgt. Revolver schreef:

Met muziek is het vaak belangrijk wanneer je geboren bent... alhoewel, ik altijd heb teruggegrepen om muziek van ver voor mijn tijd, en niet via vader of zo, maar puur uit interesse...
Deze 2de plaat van de Ieren was iets minder overweldigend dan hun beresterk debuut, maar is toch een waardige opvolger.
4 sterren ****

avatar van rudiger
dit album vind ik nog slechter dan hun debuut , 2 leuke nummers , tja en de rest is Rubbish .
2,5 ster.
van dit album word ik ook niet

Feeder
rudiger schreef:
2,5 ster.
van dit album word ik ook niet

Rudiger, wij gaan geen vrienden worden vrees ik. October vind ik namelijk 1 van de betere U2 albums. Eigenlijk is dit zelfs het album die -voor mij- het meest sfeer met zich meedraagt. Wat staan hier toch fantastische nummers op.

deric raven
Zou rudiger gepikeerd zijn omdat ik The Edge een betere gitarist noemde dan Mark Knopfler, dit is dus zeker wel een sterk album. Maar misschien dit album eens in de herfst luisteren, dan komt hij meer tot zijn recht dan in de zomer.

avatar van Ghans
Het voorbeeld van een band die door de jaren heen alleen maar slechter is geworden, of minder goed. Toch zie je dat heel vaak, het rauwe, frisse wordt ingeruild voor routine en plicht, commercieel en platenmaatschappijen
Waarom ze dan toch zo groot zijn geworden is mij een compleet raadsel.
Of misschien de reden dan Sonic Youth bijvoorbeeld nooit groot geworden is na Sister, Evol en Daydream Nation.

Laat dit een waarschuwing zijn aan bijvoorbeeld nu Editors, Interpol, Coldplay, en Arctic Monkeys en KaiserChiefs voor mij part.

Maar dit terzijde, als een wijze les uit het verleden en heeft verder niets te maken met dit album, behalve de uitgelegde context dan.

Ook hier de geur van gras trouwens, de zomer van 1981 zal ik nooit vergeten, ik had U2 opgenomen, live, op een cassettebandje, en de hele zomer heb ik het grijs gedraaid. Zou nu nog wel eens dat cassettebandje terug willen ........ dat is U2, Gloria, I threw a brick ... vrijgevochten, vrij

DonDijk
Ja, kan me wel goed in je stukje vinden eigenlijk Ghans