U2 - October (1981)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:12)
  2. I Fall Down (3:39)
  3. I Threw a Brick Through a Window (4:54)
  4. Rejoice (3:38)
  5. Fire (3:52)
  6. Tomorrow (4:39)
  7. October (2:21)
  8. With a Shout (4:02)
  9. Stranger in a Strange Land (3:56)
  10. Scarlet (2:53)
  11. Is That All? (3:01)
  12. Gloria [Live] * (4:43)
  13. I Fall Down [Live] * (3:01)
  14. I Threw a Brick Through a Window [Live] * (3:52)
  15. Fire [Live] * (3:31)
  16. October [Live] * (2:22)
  17. With a Shout [BBC Session] * (3:34)
  18. Scarlet [BBC Session] * (2:45)
  19. I Threw a Brick Through a Window [BBC Session] * (4:17)
  20. A Celebration * (2:57)
  21. J. Swallo * (2:20)
  22. Trash Trampoline and the Party Girl * (2:35)
  23. I Will Follow [Live] * (3:44)
  24. The Ocean [Live] * (2:15)
  25. The Electric Co. [Live] * (4:27)
  26. 11 O'clock Tick Tock [Live] * (4:57)
  27. I Will Follow [Live in Holland] * (3:52)
  28. Tomorrow [Common Ground Remix] * (4:35)
avatar van Ghans
DonDijk schreef:
Ja, kan me wel goed in je stukje vinden eigenlijk Ghans

avatar van musicboy
Mooie berichten bij een mooi album.
Enkele meningen:
- Dit album is inderdaad de pure U2, zoals hun eerste albums waren. Later ging het alleen maar bergafwaarts. Bono ontdekte de zonnebril en het leder, The Edge werd kaal en liet een muts op zijn schedel naaien, en tegelijkertijd verloren ze dat energieke, gedrevene, Ierse. Er volgden af en toe nog sterke albums (Achtung Baby, All That You Can't Leave Behind), maar die hebben een heel andere sfeer. Hetzelfde gebeurde met Simple Minds: het unieke en pure verdween langzaam .. gelukkig bleven Jim en Charlie normaal gekleed lopen, zonder idiote accessoires.
- Dit album is inderdaad 'herfstig' ... de titel dwingt je wel wat in die gedachte natuurlijk ...
- The Edge is echt geen betere gitarist dan Mark Knopfler. Mark creëerde ook zijn eigen geluid, en volgens mij is hij nog een heel stuk sterker en beter.
- Schandalig hoe U2 dit album altijd vergeet, bij verzamels en concerten.
- U2 is een beetje overroepen, altijd geweest. Dit album hoort daar niet bij, en misschien maar goed ook.

Als je alleen al na gaat dat The Edge zijn gitaargeluid puur heeft aangepast aan de stem van Bono, om die extra kracht bij te zetten. Zo werkt het natuurlijk ook omgekeerd. De vocalen van Bono kunnen ook niet zonder de emotie in het spel van The Edge.
Vergeet ook niet de mooie piano partijen die ook in dit album verborgen zitten; ook dat is het werk van The Edge. Jammer dat die op later werk totaal verdwijnen.
Vergeet het woord U2, en luister dit album onbevoordeeld.
Pareltje.

En bij mij gekraai.

Dit was de lijst van rudiger als er maar 1 album van Dire Straits in mag staan. Prima lijst toch, vooral nummer 6

1 dire straits - dire straits
8 deep purple - made in japan
9 van halen - van halen 1
10 marillion - misplaced childhood

avatar van rudiger
nummer 6 is een klasse album raafje , ik vind u2 een prima band , zie mijn besprekingen bij hun albums , alleen vind ik de eerste 2 albums van u2 naatje pet , dat mag toch .
blijven nog genoeg goede u2 albums over .

Dat weet ik. Ik kon me al herinneren dat U2 in je alternatieve Top 10 stond, dus die even op gezocht. Zo heeft iedereen een mening. Ik vind The Edge een klassemuzikant (vooral op dit album), en dat heb jij met Mark Knopfler, waar ik weer minder mee heb.
Maar jij kunt mij niet overtuigen van de genialiteit van Mark Knopfler, en ik jou niet van die van The Edge.

Sheplays
Mark Knopfler's fabuleuze gitaar werd ondersteund door gezang en The Edge is een zang ondersteunde gitarist. Edoch dat is slechts mijn mening. Bij dit album denk ik: roll in 1984, roll in Unforgettable Fire.

Deric wat is een alternatieve top 10?

Omdat rudiger alleen maar Dire Straits en Knopfler in zijn Top 10 heeft staan, heb ik ooit gevraagd naar zijn Top 10 als er maar 1 album van hun in mocht staan (de alternatieve Top 10 dus).

deric raven schreef:

dat heb jij goed verwoord .
kijk , mij hoor je niet zeggen dat the EDGE `n slechte gitarist is , integendeel .
maar er zijn zoveel goede gitaristen in de wereld .
het is net als met eten , niet iedereen lust hetzelfde .
mijn gitaar leraar vind ik ook bijzonder goed , het is `n genot om die man te horen spelen , alleen hij werd nooit ontdekt .
oh ja , en ik draai best wel andere muziek dan wat in mijn top 10 staat , alleen MK is nou eenmaal mijn favo.
ik vraag mij soms af wat daar mis mee is .

Is Mark Knopfler jouw leraar (grapje).

Misschien heb jij dan wel meer kijk op technische deel van het gitaar spelen dan ik (die kans is erg groot, ik kan dus zelf niet spelen), maar ik denk dat The Edge een manier van spelen heeft die moeilijk te kopieren valt. Zijn werk bij een nummer als I Fall Down vind ik echt super.

Is niks mis mee dat je Dire Straits het beste werk vind leveren. Ik hoop niet dat je die indruk hebt gekregen. Het is jouw Top 10. Als anderen daar moeite mee hebben; So Be It.

avatar van rudiger
ik denk dat een goede gitarist een eigen geluid heeft .
MK heeft dat en ook the EDGE , en EDDY VAN HALEN , en zo zijn er nog meer .
sorry ik vergat RICHIE BLACKMOORE te noemen , erg goede improvisant vind ik dat .
als MK mijn leraar was dan nam ik de hele dag les .

avatar van musicboy
Nog een verschil tussen Mark en The Edge: Mark is gewoon zichzelf gebleven, zijn enige (inderdaad overbodige) accessoire was die hoofdband. Voor de rest een eenvoudige man. The Edge daarentegen moest naargelang het minderen van zijn haardos vermeerderen in idioot gedoe. Zelfs tijdens hete zomerconcerten stond hij daar met zijn muts. En zo'n hoofddeksel associeer ik dan weer met rappertjes, die zo de aandacht van hun gebrek aan talent moeten afleiden. Zoals het imago van Dire Straits altijd een van eenvoud gebleven is, is dat van U2 steeds meer pretentieus geworden, en The Edge evolueerde daar in mee.

Nog een verschil, nu ik er aan denk: Mark kan niet alleen gitaar spelen, maar ook zingen. The Edge blijft best alleen bij zijn gitaar, bewijze de maagomkerende pogingen bij 'Van Diemen's Land' en 'Numb'.

En beweren dat er geen emotie in Marks gitaarspel zit, is beweren dat Marco Borsato Nederlands grootste zanger is ... Even idioot en gevoelloos. Bij momenten grijpt Marks gitaarspel je naar de keel.

DonDijk
Kan het ook zijn dat ze béide goede tot zeer goede gitaristen zijn en het me aan de reet roest wie beter is? 2 totaal verschillende stijlen trouwens.

avatar van starsailor
musicboy schreef:

Ik vond die haarband echt geweldig!!

Wie is eigenlijk wel Nederlands grootste zanger....?

EVANSHEWSON
rudiger schreef:
dit album vind ik nog slechter dan hun debuut , 2 leuke nummers , tja en de rest is Rubbish .
2,5 ster.
van dit album word ik ook niet

Herbeluister dit maar enkele keren, en nog en nog en nog...

als je het dan nog zwak vind, dan weet ik het ook niet meer.

Boy was een ongelooflijk sterk en verrassend debuut.

October was niet echt een stap vooruit - die kwam hierna wèl met BOY natuurlijk, maar slecht is dit zeker niet.

De ingetogen titelsong, met The Edge op de piano... machtig mooi gezongen door Bono.

Gloria, dat raar maar waar nooit een verzamelplaat haalde !

Tomorrow dat schittert door die door merg en been gaande doedelzak!

Ach, er staat beslist genoeg interessant materiaal op, maar het is wel waar, vergeleken bij het debuut is dit toch iets minder.

3.5 sterren.

***1/2

avatar van kaztor
@musicboy: Ik vind dat het keerpunt ergens tussen The Unforgettable Fire en The Joshua Tree zit. Met ingang van The Joshua Tree werdt U2 groot en waren de betere albums beter vanwege betere songs, niet vanwege de sfeer. Voor The Joshua Tree waren sfeer én songs 2 belangrijke pijlers bij U2, en die albums vind ik ook alle 4 (5, als je het fantastische Under A Blood Red Sky meetelt) boven de rest uitstijgen.

avatar van Gert P
Mooi album en de eerste 4 zijn voor mij de besten daarna ben ik afgehaakt en is mijn vrouw ze meer gaan waarderen maar albums als zoo kunnen mij gestolen worden.

avatar van Youri
@musicboy: Volgens mij gaat het om de muziek en niet het uiterlijk. The Joshua Tree was ook een hoogtepunt. Dat ze in de jaren 90 zijn gaan expirimenteren met muziek heeft toch een apart en mooi album POP opgeleverd. De sound van hun 4 eerste albums blijven de oer U2. Maar hun latere werk is ook goed. Het staat als een huis. Smaken verschillen dus!

avatar van LucM
Het tweede album van U2 ligt in het verlengde van hun debuut. Alweer gloedvolle rock/new wave met de karakteristieke rauwe zang van Bono en het aparte gitaarspel van The Edge.
"Gloria", "Tomorrow" en "October" vind ik de sterkste nummers, maar eigenlijk zijn alle nummer goed, al vind ik het album in zijn geheel een tikkeltje minder dan "Boy".
Ik ben het totaal niet eens met de bewering dat het nadien bergafwaarts is gegaan met U2, integendeel! U2 heeft zich blijven ontwikkelen en vernieuwen net zoals die andere legendarische band the Beatles.

avatar van Saldek
Helemaal eens met LucM, ze bleven zich ontwikkelen. Met het luisteren van The Joshua Tree bijv. ben je mijns inziens getuige van een ongekende schoonheid dat staat als een solide rots in een woelige branding. Ik blijf me erover verwonderen. 'U2 is U2 niet meer', hoorde ik toen wel eens roepen. Terecht. A. Clayton zegt immers zelf:,,We're not the same band as when we were recording the War-album''. En zo is het maar net. Met de eerste drie albums hoor ik recht in 't gezicht gesmeten oprechtheid (heeft ook wel wat moet ik zeggen). In later stadia is het alleen wat meer uitgebalanceerd. Mijns inziens kenmerkt het slechts een proces van volwassenwording (van muziek).
Wel wil ik hier een kanttekening bij plaatsen: in hun begintijd wisten ze een publiek in vervoering te krijgen, uit hun dak te laten gaan met een gitaar, bas, drum en enkele spotlight. Nu is er een hele multimediafabriek nodig voor eenzelfde bereik.

avatar van James Douglas
Onderschat U2 album. Stiekem is dit misschien wel mijn favoriet. Niet omdat alle songs nu even sterk zijn maar de hoogtpunten redden voor mij de plaat en stralen daardoor nog meer. Hier heeft U2 nog de energie van een stel jonge honden en dat nu net de U2 waar ik van houd. Van tracks zoals 'I Fall Down' en 'Rejoice' wil je de straat op gaan en helemaal uit je plaat gaan. Mooiste song is het ontroerende 'Tomorrow' en de daaropvolgende titelsong maakt het af.

Eigenlijk, maar ik mag het natuurlijk bijna niet zeggen was dit U2 toen het nog écht U2 was,...erg puur nog.
Maar wat ik al eerder las op één van de U2-album forums hier, ze zijn volwassen geworden, ...en het is begrijpelijk dat ze verandert zijn.
Sterker nog " Achtung Baby" en " The unforgetable fire" vind ik stukken beter dan dit album.
Maar als ik echt aan het oude U2 denk moet ik altijd aan deze band denken rond deze tijd,...een band die nog onbezonnen tekeer ging, en niet heel erg marktvooraf gericht bezig was hoe het nog groter en beter kan.
Maar toch U2 vandaag de dag, het verdient zeker nog lof maar zo spontaan als rond deze jaren is voorgoed voorbij.

avatar van reptile71
U2 is nog altijd écht U2. Het is normaal en logisch dat een band een ontwikkeling doormaakt. Ieder mens is ook nog het baby'tje van toen, maar je schijt niet meer in je broek, hoop ik.

Hoe dan ook, zoals het bij baby'tjes is, is het ook bij bands. Het echte pure gaat er toch wat vanaf door de jaren. Ik heb ook de voorkeur voor het pure van de oude U2. Wat ze in de jaren 90 tot nu hebben gemaakt kan me niet meer zoveel boeien als hun werk uit de jaren 80. Dat is omdat ze inmiddels muziek maken volgens een, weliswaar erg knappe maar toch, formule. Toch zijn ze nog steeds in staat om energiek en gedreven muziek te maken en dat vind ik dan wel weer knap, maar albums als Boy en October zullen ze nooit meer kunnen maken, net zo als elk mens dat zijn kindertijd voorbij is kunnen ook zij niet meer de wereld in kijken zoals ze toen deden.

reptile71 schreef:
....maar albums als Boy en October zullen ze nooit meer kunnen maken,.....

En dat is maar goed ook. Het zou anders een herhalingsoefening zijn geworden en misschien zelfs afbreuk hebben gedaan aan dit wonderschone album.

M.i. is dit het beste U2-album. Dit album ademt een prachtige desolate sfeer. Mooi ruimtelijk gitaarwerk, diepe bas en vertwijfelde zang. U2 een beetje in de knoop met zich zelf.

Destijds op een zonnige herfstdag gekocht en ook nu draai ik dit album vooral als de rood-bruine kleuren in de bladeren komen......"October/And the trees are stripped bare/Of all they wear/What do I care".....

'Tomorrow', nav het overlijden van Bono's moeder

avatar van reptile71
Dit album ademt de herfst ook echt uit. Dat vind ik trouwens ook enigszins van The Unforgettable Fire. En verder... alles klopt altijd zoals het is.

Tomorrow... schitterend nummer!

avatar van Chameleon Day
......"I THREW A BRICK THROUGH A WINDOW......I THREW A BRICK THROUGH A WINDOW.....en dan die gitaar

En ik zie nu pas dat dit album een schaamteloos lage waardering hier heeft op MuMe......3,64....belachelijk!!

perfume
Scarlet vind ik ook zo'n prachtig nummer. Misschien ook door die eenvoud. Ach samen met het album Boy is dit album toch het allerlekkerste van U2! Zo fris en energiek!

perfume schreef:
Scarlet vind ik ook zo'n prachtig nummer.

Alweer:

En vergeet TUF niet! Weliswaar niet meer (zo) fris en minder energiek, maar mooi broeierig, mystiek en organisch.

avatar van kaztor
De hardere nummers klinken hierop ook zo lekker strijdlustig.
Het 'we gaan er volop tegenaan'-gevoel overheerst daar.

avatar van reptile71
Ook Rejoice is een van mijn favoriete nummers van dit album. Daar spettert de energie werkelijk vanaf en als ik dat nummer hoor kan ik niet anders dan compleet uit mijn bol gaan!