Archive - Controlling Crowds (2009)

Rock / Electronic
Label: Warner Bros.

1. Controlling Crowds (10:11)
  2. Bullets (5:24)
  3. Words on Signs (4:01)
  4. Dangervisit (7:39)
  5. Quiet Time (5:56)
  6. Collapse / Collide (9:14)
  7. Clones (5:02)
  8. Bastardised Ink (3:35)
  9. Kings of Speed (4:24)
  10. Whore (4:17)
  11. Chaos (5:30)
  12. Razed to the Ground (5:23)
  13. Funeral (7:20)
  14. Killing All Movement * (6:20)
  15. Children They Feed * (3:04)
  16. Day That You Go * (3:47)
  17. Neatly Folded * (3:17)
  18. Pills * (4:13)
totale tijdsduur: 1:17:56 (1:38:37)
avatar van doornappel
Eindelijk, de nieuwe Archive! En ja...wat klinkt het toch allemaal weer erg lekker

De Limited Edition van deze plaat komt met 4 extra nummers:

1. Killing All Movement
2. Children They Feed
3. Day That You Go
4. Neatly Folded
Incl. 'Enhanced Bullets video'

avatar van meyer
Heb deze proberen toevoegen, ben er erg benieuwd naar. Nog altijd een onderschatte band!

Wat een knaller deze plaat!

Op sommige plekken lijkt het een teruggreep naar eerder werk met de de rapper van het debuut en de veelvuldige terugkeer van een vrouwelijke zangeres.

avatar van sean leonard
Ja klinkt echt mooi dit. Hij duurt wel behoorlijk lang, misschien iets te lang, maar dat schijnt nu eenmaal bij de band te horen. Met name het begin van het album is heel sterk.. Die intro van Controlling Crowds!

avatar van Martijn76
Deze cd wordt bij iedere luisterbeurt beter en blijft heerlijk spannend en afwisselend, topplaat! Verhoogd naar vijf sterren.

avatar van meyer
Mooi album wederom van Archive. Meer terug naar het oude trip hop geluid, meer beats, soms zelfs terug rap, het geluid en de synths zijn evenwel terug fantastisch. Ondanks deze lof blijft ze voorlopig niet helemaal in mijn hoofd hangen zoals bij de vorige albums van Archive, ik mis soms de prachtige melodieeen die direct aanslaan. Maar het is dan ook nog maar men derde luisterbeurt. Het is een groeiplaat dus dat beloofd.
Voorlopig 4* voor dit pareltje

Razed to the Ground

avatar van snarf349
Zwaar verslavende plaat deze laatste worp van Archive. Kan wel eens de derde 5 sterren plaat van 2009 worden.

avatar van djarend
Wat een geweldige plaat zeg, vond de vorige al best goed maar deze slaat echt alles. Deze ga ik maar eens naar huis nemen, Dan heb ik hun 1e en laatste cd in bezit, wel een leuke bijkomstigheid Doet met af en toe idd aan Massive Attack denken maar bv ook aan die griezelige Pink Floyd, maar dan toen ze nog echt goed waren. Krijg er ook heel veel reacties op als ik deze plaat in de winkel draai, da's een goed teken

avatar van Arnando
Ik ben verslaafd... Eerste kennismaking met Archive en dan nog eentje op goed geluk, maar ik mag nu al stellen dat deze plaat mijn ontdekking van het jaar zal worden.
Zo geruisloos ze blijkbaar aan het grote publiek voorbijgaat, zo overdonderend hard blaast ze me van m'n stoel. Een prachtige combinatie van elektronica, trip/hip hop en rock en dat alles in een episch jasje gestoken.
Toppers: Bullets, Bastardised Ink, Whore en Razed to the Ground en dan ben ik er zeker nog 9 vergeten! Nu nog kopen die handel!

avatar van djarend
Heb de 2cd in huis, maar de 2e cd is niet een aanrader, houdt het maar op de enkele daar staan echt de topnummers op.

djarend schreef:

Bedankt voor de tip, ik ga er eerstdaags naar op zoek!

snarf349 schreef:

Laatste worp? Stoppen ze ermee ofzo?

avatar van snarf349
Als er weer een nieuwe plaat komt is dit de één na laatste worp.

avatar van sean leonard
Dit album van Archive kan ik niet anders dan geniaal noemen. Wat een kunstwerk!
Het begint met het waanzinnig sterke Controlling Crowds. Het nummer duurt lang, maar is interessant van begin tot eind, meteen al een eerste hoogtepunt.
Vervolgens wordt 'Bullets' er tegenaan gegooid, een krachtig nummer dat zowaar een beetje catchy is. Deze twee nummers zijn mijn favorieten en dus zou je denken dat het alleen maar minder wordt vanaf hier. Maar wat volgt is een prachtig geheel van donkere geluiden, mooie zang, en het klinkt gewoon heel fijn.
Vooral de overgangen van het ene naar het andere nummer dragen hier erg aan bij. Het beste voorbeeld wat mij betreft is collapse/collide, dat bijna ongemerkt verder gaat in het nummer clones, allemaal even boeiend!

Dit is misschien een beetje een warrig verhaaltje, maar ik kan werkelijk iedereen aanraden dit album een kans te geven. Want dit album heeft heel veel mooie dingen in zich, en eigenlijk is deze band zwaar onderschat.. Op vorige albums was dat namelijk ook al het geval. Dit album krijgt van mij ieder geval 4,5 welverdiende sterren.

avatar van Doc
Doc
Ik kende Archive helemaal niet, maar dit is toch wel een erg mooie plaat zeg.
Heeft me op een positieve manier verrast.
Toch maar weer eens langs de platenzaak.....

avatar van Arnando
De opbouw van 'Dangervisit'!! De opzwepende, stuiterende synths in Bastardised Ink!! De bezwerende sloomheid van Whore! Het langzaam openbloeiende Chaos!!...

Man, wat een album!

avatar van blonde redhead
Echt waar lang geleden. Dat ik dit genre zo'n goede plaat heb geoord. Wat een afwisseling maar toch altijd dat heerlijke dreigende sfeertje over het album. Echt ongeloverlijk. Echt met Pink Floyd kan je het wat mij betreft niet vergelijken omdat Pink Floyd toch meer gitaargericht is. Maar de sfeer is wel te vergelijken en hier misschien nog wel wat spannender. En zoals eerder aangegeven zijn de overgangen tussen de nummers ook prima verzorgd. Ik ben om. Begint een leuk muziekjaar te worden zo.

avatar van Pinsnider
Af en toe probeer ik eens iets wat ik vanaf dit prachtige forum oppik en dit is toch wel een zeer aangename verrassing!! Wat een intrigerende plaat is dit!!! Boeiend!!!! Dank!!!! Dit gaat vaker voorbij komen (al is het meer een plaat om thuis van te genieten dan om onderweg op je oren te hebben tijdens het fietsen vind ik...)

avatar van djarend
Hey Pinsnider, fietsen met deze muziek gaat ook prima, al een paar keer gedaan, zowel naar mijn werk fietsen als tijdens het mountainbiken, werkt zeer opzwepend toch wel, maar thuis echt actief naar luisteren op de bank is inderdaad het beste voor deze plaat, ik ga hem vandaag maar weer eens proberen te verkopen door hem lekker te draaien in de winkel......

Marko
Vandaag voor het eerst opgezet en... Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Omdat deze in een roes voorbij ging en me op de aparte sfeer na weinig bij is gebleven, ga ik er nog niks over zeggen, daar heb ik meer luisterbeurten voor nodig. Maar het smaakt naar meer!

EDIT: Voor een tweede keer aan het luisteren, en ik krijg het vermoeden dat we deze op een mooie plek in de jaarlijst tegen gaan komen.

De link met Massive Attack wordt hier terecht al gelegd, maar ben ik de enige die vindt dat er ook een laagje OK Computer over deze muziek heen zit? De muziek is erg elektronisch en atmosferisch (denk Airbag en Let Down) en een nummer als Darkvisit doet me bijvoorbeeld tekstueel aan No Surprises denken.

avatar van Ayreonfreak
Zeer sterk album. Kende dit voorheen totaal niet, maar gelukkig verblijf ik nog wel eens op een forum waar genoeg ideeen langskomen. Attent gemaakt in eerste instantie door de cover.
Het eerste gedeelte is absoluut de 5 waard, daarna verslapt het iets naar mijn mening, waardoor dit op een 4,5 uitkomt denk ik. Maar ik laat het nog even groeien...

Ik heb 2 kleine punten van kritiek op dit album: sommige nummers (en daardoor ook het album) vind ik gewoon wat te lang duren en met de mannelijke zang heb ik soms ook erg weinig. Dat is jammer want anders had ik dit misschien wel een meesterwerkje gaan vinden op korte termijn. Die status zal het hierdoor waarschijnlijk niet gaan halen. Nu blijft het bij een uitstekend en vooral intrigrerend album.
Ongetwijfeld categorie: 'veel en veel luisteren', maar dat ben ik zeer zeker ook van plan want wat dat aan gaat is dit wel typisch zo'n cd waar je elke keer opnieuw dingen in kunt ontdekken en waar je intens van kunt genieten als het kwartje eenmaal goed valt (dan neem ik die stem wel op de koop toe).
De tijd gaat het leren: mijn gevoel zegt dat het alleen nog maar mooier zal gaan worden.

avatar van grovonion
voorlopig valt voor mij geen kwartje in gelijk welke munt, ik stoor me zelfs aan de zang, die ik een beetje op die van Porcupine vind lijken.

avatar van djarend
is idd waar aero, veel en veel draaien, dat heb ik ook gedaan en pas na een keer of 4 / 5 ging hij me echt intrigeren en nu ben ik er uit dat dit misschien idd geen meesterwerk is, maar zit er wel dicht tegen aan, en je zal zelfs wennen aan de herenstemmen en rapper

avatar van Ayreonfreak
Ik vind de zang eigenlijk helemaal niet zo slecht. Zelfs de rapper, waar ik normaal gesproken helemaal niet van hou, vind ik top! Het geeft het geheel iets Faithless achtigs. Ook de muziek schurkt daar af en toe tegen aan. In volgens mij Dangervisit, (keertje terugluisteren) heb je zelfs het idee dat je naar Chris Martin van Coldplay aan het luisteren bent..

Marko
Ik zet in op 4*, met doorgroeimogelijkheden naar 4,5*. Maar dan moet die wel groeien.
Dat een album erg lang is vind ik niet storend, is juist wel lekker bij een lange treinreis of een uurtje niksen.
Collapse/Collide en Chaos maken het album, maar elk nummer luistert lekker weg, al zijn een paar song eigenlijk wel inwisselbaar.
En ik blijf erbij dat deze mensen stiekem iets te veel OK Computer op hebben gezet. Maar ja, wie niet?

avatar van Flipper
Voor mij op dit moment DE openbaring. Wat een luistertrip is dit. HEERLIJK.
Mooie synthese tussen Radiohead en Massive Attack.

avatar van blonde redhead
Vind het een beetje overdreven om te stellen dat dit allemaal op ok computer gebaseerd is. Net alsof dat een album was zonder invloeden dan komen we natuurlijk alsnog bij klassieke muziek uit. Nee zo erg vind ik de overeenkomst niet, Deze band heeft hun eigen geluid gevonden en wat voor een.

meyer schreef:
Voorlopig 4* voor dit pareltje

Ondertussen heeft dit album me helemaal te pakken. Elke seconde is pure emotie en magie. Hoe alles in elkaar overvloeit, het is erg apart en blijft bij elke luisterbeurt boeien en verassen. De nummers zelf zijn ook erg sterk, nee, ik heb geen enkele twijfel meer bij deze van Archive. Een lange trip die je van de ene emotie naar de andere sleurt. Dergelijke prachtige combinaties heb ik lang niet meer gehoord in de muziek tegenwoordig. 5* met volle overtuiging!