Archive - Controlling Crowds (2009)

Rock / Electronic
Label: Warner Bros.

1. Controlling Crowds (10:11)
  2. Bullets (5:24)
  3. Words on Signs (4:01)
  4. Dangervisit (7:39)
  5. Quiet Time (5:56)
  6. Collapse / Collide (9:14)
  7. Clones (5:02)
  8. Bastardised Ink (3:35)
  9. Kings of Speed (4:24)
  10. Whore (4:17)
  11. Chaos (5:30)
  12. Razed to the Ground (5:23)
  13. Funeral (7:20)
  14. Killing All Movement * (6:20)
  15. Children They Feed * (3:04)
  16. Day That You Go * (3:47)
  17. Neatly Folded * (3:17)
  18. Pills * (4:13)
totale tijdsduur: 1:17:56 (1:38:37)
P-DawG
Bullets & Quiet Time:
Dit album:

avatar van Teunnis
Teunnis schreef:
de minste nummers (Words on Signs, Quiet Time)

Heb ik gezegd dat Quiet Time to de minste nummers behoort Het is inderdaad niet zo sterk als Collapse/Collide, Controlling Crowds en de laatste twee nummers. Maar ook Quiet Time is een subliem nummer. Lekker agressief en rap past zeer goed op deze muziek. Mooie beschrijving van Niels:

niels94 schreef:
Waar Sigur Rós voor mij de donkere winterdagen vertegenwoordigt, waarin je moedeloos wordt van de kou en de duisternis, is Archive's Controlling Crowds voor mij de kant van de sneeuw en het ijs, die het licht fel reflecteert zodat het soms bijna pijn aan je ogen doet, terwijl de koude sneeuw neerdaalt. Soms lijkt de sneeuw lieflijk met je mee te gaan terwijl je vooruit fietst, dan weer lijkt het je ogen aan te vallen doordat de scherpe wind het erin blaast.

Hier kan ik me 100% in vinden. Beiden zijn winterplaten, maar Sigur Rós vooral voor de triestige, saaie en donkere winterdagen, Archive voor de barre en felwitte winterdagen.

De laatste dagen ben ik deze weer aan het beluisteren. Hij overtuigt nog meer dan voorheen. Ik zet hem daarom ook meteen weer terug in mijn top 10.

EDIT: Wat is Razed to the Ground toch geweldig Ook Funeral is briljant en dat maakt het einde van deze plaat tot een van de besten. Enkel Arcade Fire's Funeral en Portishead's Third halen hetzelfde niveau op de laatste twee nummers. Sigur Rós' ( ) is dan weer net iets beter.

EDIT: Okee, vooruit Miles Davis' In a Silent Way mag ook bij het rijtje, maar die heeft maar twee nummers

Yann Samsa
Archive - Controlling Crowds (2009)

Hoe bespreek ik een album die me ontvoert van de werkelijkheid? Een album die een nieuwe wereld opbouwt en hem afbakent in m'n hoofd? Hoe leg ik verdomme het machteloos gevoel uit wanneer deze plaat me, na een tedere reis doorheen het alles en het niets, verdwaasd achterlaat? Met mijmerende geest, een lust naar geborgenheid en een achterdocht voor de haat in ieders ogen.

Hoe pen je iets neer over een album die ons redenen heeft om te leven, en ons redenen heeft om te sterven?

Geen idee. Ik zie wel waar m'n stream of consciousness me heen brengt. Ik ben nu toch reeds gewoon gebruikt te worden. Blootgesteld te worden aan iets wat men als 'gelukzalig' zou kunnen typeren, om me daarna te dumpen en me in te laten zien dat de wereld er nog steeds is - same wars, same lies, same life.

Controlling Crowds is een klootzak van een plaat, een opportunistische sadist. Waar haalt 'ie het lef vandaan om ons eerst te sleuren doorheen schoonheid, doorheen lijden. Om ons dan, net wanneer we aan die bizarre droom gewendt waren geworden, wakker te schudden. Wakker te schudden met een stilte. Het einde van het begin. Daarna begint het pas. De realisatie heeft plaatsgevonden, nu het gevecht. Tegen the crowds en tegen de zwartgallige melancholiek waarmee de composities je willen mee opschepen.

Ode aan het album. Ode aan de manier waarop 'ie ons bijna doet geloven in de meest onsterfelijke utopie, de liefde, zonder het cynisch monster in jou en mij te mijden. Dapper.

Even in minder abstracte metaforen praten nu: dit album, die ik op op m'n speellijst omschreven heb als Progressive Alt Trip-Hop, is een pareltje.

Gekocht op een platenbeurs in Kortrijk, voor een schamele drie euro. Er lagen nog Archive albums, en ik verwijt mezelf er niet meer te hebben meegenomen. Want wat ik hoor is magisch.

Sfeer, spanning, tederheid, spitsvondigheid en zwartgalligheid. Dit allemaal gegoten in zeer interessante composities, die wel verslavend blijken te zijn.

Muzikaal houdt het je iedere seconde zoet, er valt namelijk veel te beleven. Grimmige, kille geluiden afgewisseld met hartverwarmende instrumentatie.

Tekstueel is het bij vlagen geniaal. Toen ik thuiskwam met het album heb ik eerst het 'booklet' opengeslagen, en wat flarden beginnen te lezen. Dat mondde uit in een integrale leesbeurt van alle lyrics, ik was er zo gefascineerd door. De afsluiter Funeral heeft één v/d meest intrigerende teksten ooit:

You could end anything right here
Finish it off and dissapear
Isn't it great to have the choice
Quiet it down and stop the noise

We know those people tell you thinks
Like what to say and how to think
We know you're not needed for your mind
Just for your money and your kind

We know you're not needed for your heart
They thought it was black right from the start
You could end everything right here

Magistraal, en het feit dat ik mezelf/m'n eigen situatie erin herken maakt alles nog meer luguber. Ook het contrast tussen de duistere tekst en de rustige sound van het nummer is opmerkelijk.

Part I van het album ging er bij mij de eerste luisterbeurt direct in. Bij Part II en III bleef ik wat op m'n honger zitten in het begin, maar daar komt verandering in. Je geeft iedere stijl een plaatsje, ieder deel komt tot z'n recht.

Ik hoor vele invloeden (die door mede-MuMe-users reeds goed zijn aangehaald, dus...), maar ook veel zaken die hebben beïnvloedt. Zo kan je niet ontkennen dat nummer als Chaos een 'blueprint' zijn voor de sound van het nieuwere Anathema-werk (A Natural Disaster, We're Here Because We're Here). Ook van het satirische aspect, zoals in Dangervisit, zou nog gretig gebruik gemaakt worden, door oa Pain Of Salvation.

'You can't blame them'. Chaos is zo sterk. Wat een vredevol nummer (mooie contradictie met de titel van het lied). Het ingetogen begin klopt, de violen kloppen, ... Alle ingrediënten aanwezig voor een mooie journey. Ook Dangervisit is, om 'es een understatement te gebruiken, mooi. Het hypnotiserende begin die uitmondt in vitaliteit. Het einde is iedere luisterbeurt weer even emotioneel, even navrant.

En nu ik toch bezig ben, loop ik even het rijtje af: ook Controlling Crowds, Bullets en Words On Signs zijn toppers...

In your arms, 'cause I'm scared of their controlling crowds. Ook iemand die niet genoeg kan krijgen van die zin? Hoe pure kwetsbaarheid genietbaar kan zijn, vreemd...
Hetzelfde heb ik met de zin There's nobody here for me now.

De synth-geluiden tussen Bullets en Words On Signs zijn zo angstaanjagend. Er vormt zich altijd een beeld van pure verdoemenis in m'n hoofd. Alsof er voor mij een wereldramp aan het gebeuren is, in de lijnen van War Of The Worlds, en ik vanop afstand toekijk. Ook de plaats waar de duikboten werden gestockeerd in de film 2012 associeer ik bij deze geluiden. Vraag me niet waarom, maar ik zie altijd de scène voor mij waar die miljoenen mensen ontsnappen uit de handen van de security en lopen doorheen het kille, groteske labo.

Nu zijn er natuurlijk nog nummers die niet vermeld werden, wat niet wil zeggen dat ze niet/minder sterk zijn. Bastardised Ink en Razed To The Ground zijn op muzikaal vlak het interessants. Collapse/Collide brengt me in een trance.

Verder hebben we nog Quiet Time, Clones, King Of Speed en Whore. Absoluut genietbaar, maar iets minder fenomenaal dan de voorhangers.

Een 4,5* voor dit geniale album. Net geen vijf omdat het hoog niveau niet overal even constant blijft, en ik - na vele luisterbeurten - de nummers met de rhymes soms nog door elkaar haal aangezien het ritme en de melodie wel erg veel in dezelfde lijnen ligt. Verder is de rapper goed maar ook niet benoemenswaardig. En het album slaagt er net niet in me volledig in z'n spiraal te laten zwerven, wat bijvoorbeeld Judgement van Anathema wel kan.

Maar dit album is een verborgen meesterwerkje. Na een luisterbeurt ben ik bang. Bang omdat m'n geest eerst werd blootgesteld aan zoveel schoonheid, die ik het misschien niet allemaal verwerken kan, en nu vrij is / vrij mijmert... Het doet me denken aan Kafka:
You're free, that's why you're lost

P-DawG
Ik vind de eerste vijf nummers echt fenomenaal, stuk voor stuk verdienen ze een diepe

Na dit vijftal meesterwerkjes zakt het album niet zo zozeer in, het blijft namelijk wel erg goed, maar ik vind het eigenlijk nergens meer zo belachelijk goed worden als het begin. Het afsluitingsnummer komt imo wat dat betreft nog het meest dichtbij. Hopelijk komt dit nog met de tijd, ik heb het namelijk nu al best vaak beluisterd en ik begin het wel steeds meer te waarderen, maar het houd me voorlopig nog wel af van een (nog) hogere beoordeling.

Weet iemand trouwens of de bonusnummers (behalve Pills, die ken ik al van Part IV) de moeite waard zijn?

avatar van sander.h
P-DawG schreef:

Je rekent Collapse/Collide niet tot je favorieten? Dat vind ik nou echt de topper van deze plaat.
Ik ben overigens niet bekend met ander werk van Archive.

nicoot
sander.h schreef:

Ik ben overigens niet bekend met ander werk van Archive.

Controlling Crowds kan je gerust tot de top van deze band rekenen. Binnen 2 weken brengen ze trouwens hun DVD (+ CD?) 'Live At Athens' uit (jammer genoeg zonder titeltrack Controlling Crowds). Anders is de andere MuMe-topper 'You All Look The Same To Me' ook zeer degelijk, met de allebei een kwartier durende heerlijke tracks Again en Finding It So Hard en mooie kortere tracks. Vooral Again is een waarlijk prachtig ding.

avatar van sander.h
Thanks, ik ga hem eens opzoeken!

avatar van Teunnis
Wat is dit toch geweldig. Woorden schieten tekort om deze genialiteit te beschrijven. Hij staat nu bij mij top zes, die redelijk definitief vast staat. In mijn Top 10 kunnen enkel de onderste vier wellicht veranderen, maar de top zes is zo briljant dat er weinig kan veranderen.

Controlling Crowds - Bullets - Words on Signs - Dangervisit - Quiet Time - Collaps/Collide - Clones

Razed to the Ground - Funeral

avatar van Svendra
. Bij mij staat Controlling Crowds nu op acht, maar ik beloof dat 'ie mijn top-10 niet meer verlaat. Daar staan trouwens ook geen andere albums in dit genre.

Wat het andere werk van Archive betreft: de albums die ik ken (CC part IV inbegrepen) komen zelfs niet in de buurt van dit meesterwerk, dat is toch wel gek. Ik hoop vurig dat Archive nog vaker zoiets fenomenaals aflevert, maar ben daar niet gerust op.

avatar van itbites
Svendra schreef:

Kan me daar wel in vinden, deze Controlling Crowds is in mijn optiek veruit de mooiste. Er staan zeker wel mooie dingen op You All Look the Same to Me, zoals bijvoorbeeld Meon, maar Again heeft me nooit echt weten te raken / mee te sleuren zoals een Collapse/Collide dat bijvoorbeeld wel doet. En dan is een kwartier toch wel lang. Maar misschien moet ik het gewoon nog eens proberen

avatar van AOVV
Ferre Clabau schreef:
Een prachtig stukje tekst, waar ik me enorm in kan vinden.

Had ik nog niet gelezen Ferre, maar wat een geweldig stuk!

Ik kwam deze plaat recent tegen in het user-top 10 topic. Ik koos deze plaat als beste uit de top 10 van een user die toen aan bod kwam (wie het was, dat weet ik niet meer), en het was lang geleden dat ik 'm nog eens beluisterde. Maar nu ik daarmee bezig ben, ben ik toch weer meteen diep onder de indruk van de kracht van 'Controlling Crowds'. Ik zet 'm maar eens op m'n playlist!

avatar van Poeha
Ik kende nog niets van Archive tot ik bij dit topic was aanbeland:
Artiesten KO's #2 (Archive) (onder Muziekgames te vinden).
Daarbij dacht ik ...och een nieuwe band (voor mij dan) laat ik hier ook maar eens meedoen...en wat bleek...die gasten hebben echt fantastische tracks afgeleverd.
Wel bleek dat de meesten daarvan van dit album afkomstig waren. Zodoende kom ik hier en lees ik louter lovende woorden voor Controlling Crowds.
Waarmee mijn vermoeden om dit album maar eens aan te schaffen nog maar eens werd bevestigd. Dat ga ik dan ook snel doen.

Controlling Crowds/Bullets/Dangervisit/Collapse / Collide en Funeral komen meteen alweer bovendrijven. Kan nu al niet meer een slechte aankoop zijn.
Recensie volgt snel.

avatar van djarend
Als je goed zoekt kom je de 2cd versie tegen voor 9.99

nicoot
In de Fnac in Gent heeft deze hier enkele weken in de afgeprijsde bakken gelegen voor 4,99 (!!!). VIER EURO NEGENENNEGENTIG!

avatar van Nicolage Rico
Bullets doet me denken aan een mix van Wolf at the Door, Paranoid Android en nog een nummer van Radiohead, waar ik even niet op kan komen.

Luistert erg goed weg deze Archive, al is het niet bijster origineel - maar dat hoeft natuurlijk niet.

Voorlopig zet ik in op 3,5* (kan alleen maar hoger worden).

avatar van chevy93
Schitterende CD. Eén van de betere reissoundtracks. Doet het perfect in de trein. Met name de twee openingsnummers zijn steen- en steengoed. Geen één nummer is slecht en om te beginnen een hele dikke vier. En op naar Lights (die al sowieso één fenomenaal nummer heeft )

avatar van Poeha
Lights (de track) staat op eenzame hoogte en ontstijgt zelfs dit geweldige overzicht aan mooie tracks.

avatar van vigil
De live versie van Lights is zelfs nog beter dan de album versie

Archive - Live at the Zenith (2007)

avatar van jassn
Poeha schreef:
Overdrijven is ook een kunst

avatar van music4life
Wat een geweldig album is dit. Die teksten zijn ook een voor een subliem!

Misterfool
Prachtig album dat op sterke wijze invloeden van Hip-hop, electronic en rock met elkaar mengt. Wat met name knap is dat de muziek ondanks de diverse invloeden een consistent geheel vormt. Het titelnummer, bullets en het geweldige collaps/collide krijgen van mij een welverdiend sterretje. Voor nu 4.5*, maar ik sluit totaal niet uit dat ik het laatste halve sterretje er nog bij voeg.

avatar van battersea
zo hee, de beste trip hop plaat sinds tijden. Ik dacht dat er weinig aan Massieve Attack kon tippen maar deze doet erg zijn best!!!

avatar van Timo-otje
De eerste 6 nummers zijn volstrekt geniaal zeg! Daarna wordt het wel wat minder.

avatar van dynamo d
Bij elke luisterbeurt wordt dit album mooier. Magnifieke combinatie van progressive rock, pop en bij een aantal nummers rap. Zo knap gemaakt. Melodieus van begin tot eind. Bij de eerste lentezon heerlijk om met mijn i-pod in het tuintje te luisteren naar dit album.

Cured
Deze toch nog eens beluisteren i.v.m. met eventuele koop. Ik vind 'm wel goed eigenlijk, maar er was nog wat twijfel t.a.v. koop, ook i.v.m. met de relatie hoge aanschafprijs (E 17/18 o.i.d.).

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Cured schreef:

Een vrij gangbare uitgave is de dubbelaar met deze Controlling Crowds (welke in naam Part I t/m III is) en het in hetzelfde jaar uitgekomen Controlling Crowds Part IV. Ook Part IV is zeer de moeite waard, dus ik zou me niet met een enkele af laten schepen.

Voor de dubbelaar is 17/18 euro nog niet zo'n heel gekke prijs (ik zag hem nu i.e.g. op Amazon ook niet voor veel minder staan).

Cured
Ok, bedankt voor de informatie, Casartelli.

avatar van battersea
topplaat die steeds beter wordt zelfs. Warme sounds van stemmen, synths en heerlijke trip hop achtige beats die neigen naar Massive Attack. Ik heb een vermoeden dattie mijn top tien in gaat, want dit is zon plaat die elke keer dat je hem opzet je laat denken: shit, nog steeds mooier...

avatar van The Eraser
Schitterend album dat ik wellicht nooit had ontdekt zonder Musicmeter. Vreemd dat de band relatief weinig bekendheid geniet..

Een kunstwerkje waarin het geheel der delen zoveel meer is dan alle nummers apart. Ongelooflijk dat ze erin slagen zoveel stijlen te combineren, maar er tegelijkertijd één sluitend geheel van maken.
Collapse/Collide is ondertussen één van mijn favoriete nummers ooit geworden. Zo pakkend, zo betoverend!

avatar van Thin Air!
Muziek zoals onze lieve heer het waarschijnlijk bedoeld heeft.
Zelfs de rapnummers krijg ik netjes weggekauwd zonder een zuur gezicht te trekken.