Archive - Controlling Crowds (2009)

Rock / Electronic
Label: Warner Bros.

1. Controlling Crowds (10:11)
  2. Bullets (5:24)
  3. Words on Signs (4:01)
  4. Dangervisit (7:39)
  5. Quiet Time (5:56)
  6. Collapse / Collide (9:14)
  7. Clones (5:02)
  8. Bastardised Ink (3:35)
  9. Kings of Speed (4:24)
  10. Whore (4:17)
  11. Chaos (5:30)
  12. Razed to the Ground (5:23)
  13. Funeral (7:20)
  14. Killing All Movement * (6:20)
  15. Children They Feed * (3:04)
  16. Day That You Go * (3:47)
  17. Neatly Folded * (3:17)
  18. Pills * (4:13)
totale tijdsduur: 1:17:56 (1:38:37)
avatar van Teunnis
Elke keer als ik dit album hoor ben ik weer verbijsterd. Dit album is een symbiose van Massive Attack's Mezzanine en Radiohead's OK Computer met een vleugje Pink Floyd à la Echoes. Doordat dit afgerond is met een zeer gevarieerd palet (zanger, zangeres en rapper, bombastische rockers, gevoelige ballads en harde beats), schitterende overgangen en een compleet geheel - zelfs Pink Floyd kan hier nog een puntje aan zuigen - is deze symbiose niet alleen op papier perfect, maar brengt het ook daadwerkelijk alle sterke punten naar voren op een manier waar je stil van wordt.

avatar van andnino
Toen ik voor het eerst onder de indruk was van Controlling Crowds wist ik het eigenlijk al: van deze band hoef ik verder niets te horen. Deze plaat is zo goed, ander werk kan me alleen nog maar teleurstellen. Met de opvolger was dat inderdaad het geval.

Controlling Crowds staat vier jaar later ook nog steeds fier rechtop. Wat een plaat! Subliem, de vele invloeden, allen tot één geweldig geheel gesmeed. Met één identiteit, en van begin tot eind van hoge kwaliteit.

Ik verhoog hem naar vijf sterren.

avatar van Mindscapes
andnino schreef:
Ik verhoog hem naar vijf sterren.

*knikt tevreden*

avatar van Svendra
andnino schreef:

Daarmee bedoel je part IV neem ik aan? Ik moet zeggen dat ik dezelfde zorg had dat Archive na CC alleen nog maar kon falen. Bij With Us Until You're Dead was ik eigenlijk opgelucht dat het, hoewel onvergelijkbaar met CC, ten minste een goed album is.

avatar van andnino
Nee, Part IV heb ik nog steeds niet gehoord. Ik vond With Us een flinke tegenvaller.

avatar van Thin Air!
Voor de fans koop a.u.b. de live dvd "live in athens".
Waaaaaaaaaaaaaaaaanzinnig. Zowel de band, de locatie, het filmwerk en...het publiek.

Enig minpuntje is dat het nummer Controlling Crowds niet gespeeld wordt. De rest is echter Oscar- en Golden Globe-waardig.
De essentie van muziek verpakt op 1 lullig dvd schijfje.

avatar van Mctijn
Dankzij het internet zijn ze vanaf 2009 echt doorgebroken, maar ga aub de 5 vorige albums ook beluisteren. Stuk voor stuk beter dan deze goede plaat. Hoogtepunt:

YouTube - Archive - Again (Long Version)

Archive promotion team in action

avatar van Mctijn
Archive promotion team in action

Ja toch?
Belachelijk dat deze plaat de best-beoordeelde en meest gestemde plaat is, terwijl het oeuvre hiervoor juist interessant is.

avatar van Svendra
Tja, smaken verschillen. Ik vind juist dat Controlling Crowds al het vroegere werk overtreft. Op eerdere albums staan altijd wel een paar langdradige nummers.

avatar van wibro
Dit album lag voor slechts € 5,00 op de platenmarkt in Nijmegen. Tja, en voor die prijs laat je dat niet liggen natuurlijk.

avatar van Mimo
Hele goede plaat. Enig minpuntje vind ik dat de zang niet altijd even sterk is

avatar van Bardt1980
wibro schreef:
Dit album lag voor slechts € 5,00 op de platenmarkt in Nijmegen. Tja, en voor die prijs laat je dat natuurlijk niet liggen natuurlijk.

Waar is die platenmarkt dan in Nijmegen?

avatar van wibro
Die is altijd de laatste zondag van het jaar in het Kolpinghuis in Nijmegen. Dus als je belangstelling hebt zul je toch even een jaartje moeten wachten.

avatar van Thin Air!
Of controlling crowds 1-4 (dus beide albums) kopen bij amazon voor een miezerige 15 pond.

bas1966
Titelnummer en vooral het prachtige collapse/collide, funeral en dangervisit zijn pareltjes !!!
Erg fijne combinatie van herrie en toch subtiliteit

Zuurmatje schreef:

avatar van Editoor
Zuurmatje schreef:
is er echt niemand die dit kitsch met een grote k vind?

Als je Random Access Memories geen grote Kitsch vind, dan moet dit album ook geen probleem zijn.

Er waren er meer maar die hebben we inmiddels allemaal gevangen genomen.

Ai, dan zal ik mijn lot deemoedig maar volhardend aanvaarden

avatar van chevy93

Er waren er meer maar die hebben we inmiddels allemaal gevangen genomen.
Helemaal in de geest van dit album?

'Cause I'm scared of their controlling crowds
Here they come

avatar van Thin Air!
Ik natuurlijk gelijk het songboekje uit de CD gehaald om een andere songtekst aan te halen.
Helaas niets gevonden maar wel een uur bezig geweest zodat ik nu wel alle teksten uit mijn hoofd op kan dreunen.

Chevy bedankt, Chevy bedankt, Chevy, Chevy, Chevy bedankt.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Al dat tekstuele graafwerk... gewoon een paar bullets inzetten en dan collapset zuurmatje vanzelf.

avatar van Zuurmatje
Vind ik de middelen van je mede-sekteleden toch iets geraffineerder. Aan de andere kant, zet een mens op een onbewoond eiland met enkel een cd van de vengaboys en hij zal het na verloop van tijd vast wel mooi gaan vinden, ontdaan van tijdgeest en context.

avatar van Supersid
Ik vind dit alles behalve een misse plaat, maar 24 mensen die dit bij de 10 beste platen "of all time" vinden horen vind ik ten zeerste bijzonder...

avatar van Teunnis
Zo vreemd vind ik dat niet; een groots aangepakt en nogal pretentieus conceptalbum met invloeden van allerlei (op MuMe) populaire bands (Radiohead, Massive Attack, Pink Floyd). Dit album is absoluut geen grijze muis en dat resulteert dan ook in veel noteringen in Top 10's.

avatar van Supersid
Moest ik het een grijze muis vinden, ik zou het geen vier strren geven...

Jaar 0 Begin van onze jaartelling
Jaar 500 Begin vroege middeleeuwen
Jaar 1769 Geboorte Napoleon
Jaar 1905 Relativiteitstheorie van Einstein
Jaar 1969 Eerste man op de maan
Jaar 1989 Val van de Berlijnse muur

Jaar 2009 Release van Controlling Crowds. Muziek opnieuw uitgevonden. Barrières vallen weg. Oude inzichten worden vervangen door nieuwe inzichten.

Dinsdag 5 augustus 2014 : user Thin Air! vraagt aan het opperwezen om 2009 aan te wijzen als begin van onze nieuwe jaartelling.

avatar van tbouwh
Wat is dit prachtig! na Sigur Ros toch mijn 2e grote MM-ontdekking. Ik hoorde reeds Axiom, hun nieuwste album, maar op een paar toppers na is die plaat niet hiermee vergelijkbaar.
Mijn mond valt open als ik na Controlling Crowds, een fantastisch nummer, een hoeveelheid schitterende nummers voorbij hoor komen, de een nog mooier dan de ander. Uiteraard zijn de nummers niet van gelijk niveau, zo zijn Chaos, CC en Collapse/Collide eenzame uitschieters voor mij. Maar jemig, ik kan dit denk ik 100 keer horen zonder dat het vervelen zal.
Hard, zacht, beat, soundtrack, geweldige zang, rock... deze plaat gaat alle kanten op waardoor allerlei muziekgerelateerde termen door mn hoofd schieten. Er is geen label op dit meesterwerk te plakken, en misschien is dat maar goed ook.

Wat dat betreft heeft Thin Air een punt, ik heb de datum dat ik dit album voor het eerst hoorde opgeschreven en omcirkeld

avatar van notsub
De titeltrack en opener is een ware kraker. Dat niveau een album lang volhouden lukt niet, rap zang trek ik uitsluitend bij zeldzame gelegenheden. Geregeld weet de band ook uit te blinken in contrasten en schitterend gezongen passages. En dat bevalt me een stuk beter. Dangervisit en King of Speed kunnen mij mede daarom zeker bekoren.