Johan - 4 (2009)

Alternatieve titel: Four

Label: Excelsior

1. In the Park (3:11)
  2. Something About You (4:26)
  3. Maria (4:01)
  4. Comes a Time (3:42)
  5. The Receiving End (4:18)
  6. Together Now (3:23)
  7. World Game # 10 (4:47)
  8. Alone Again (3:45)
  9. Over (2:55)
  10. Why Don't We (6:19)
avatar van ManicKevin
Bij mij is Johan live nog nooit tegengevallen. Heb ze sinds 2002 zo'n 6 keer live gezien.

Bekijk deze link en oordeel zelf:

3VOOR12 - Tv - 3voor12.vpro.nl

En wat is "Why don't we" toch een geweldig liedje......

avatar van james_cameron
Ik heb inderdaad ook nog nooit een slecht Johan-optreden gezien, en ik heb ze zeker een stuk of 10 keer mogen aanschouwen. De recente theater-tour vond ik ook erg fraai, met de nummers gestoken in een fris nieuw jasje. Qua stemgeluid vind ik de optredens ook niet veel verschillen van de platen. Dat gezegd vind ik dat de stem van De Greeuw op dit laatste album niet echt tot z'n recht komt. Te veel effecten toegepast en te diep weggezakt in de mix.

avatar van ManicKevin
ManicKevin schreef:

Bekijk deze link en oordeel zelf:

3VOOR12 - Tv - 3voor12.vpro.nl

En wat is "Why don't we" toch een geweldig liedje......

En vanavond naar Rotown!!!

thanx is vele malen beter desalniettemin is het laatste nummer een klassieker. En die frans Hagenaars mag zn knoppen wel eens beter afstellen wat een oefenruimte sound op deze cd zeg voortaan de gitaren wat meer hoorbaar in de mix. Op deze cd hoor ik de drums en de bas dusdanig veel dat alle subtiele gitaarlijnen volledig wegvallen.( en ik ben dus niet de vriendin van de gitarist of een familielid van)

sterling schreef:

Waar heb jij het over? Heb je misschien een 'mislukt' exemplaar of is er iets mis met je stereo? Hier klinkt het prima. (En ik ben geen familie van Frans en al helemaal niet zijn vriendin)

avatar van sean leonard
Dit klinkt vast en zeker als een hele scheve vergelijking, maar toch doet deze cd me denken aan Porcupine Tree. Heel vreemd maar het zal aan de stem liggen. Ik heb het vooral op het begin van het album, later komt dat vertrouwde Johan-geluid weer naar boven.

Wat mij zeker niet aan Porcupine Tree doet denken zijn de nummers Together Now & Alone Again. Die doen me meer denken aan nummers van het Eurovisie Songfestival...
Echt van die typisch slappe Nederlandse popmeuk. Ik vraag me echt af: hoe komen ze erop om dit op zo'n album te zetten? Het is echt simpel in alles, zowel muzikaal als tekstueel, met zero diepgang.

Gelukkig laten ze op andere nummers zelf horen hoe het wel moet. Zoals bijvoorbeeld op de opener In the Park en het fraaie slotnummer Why Don't We. Dat is wel een mooi uitgewerkt nummer, met een mooie melodielijn, fraaie solo's en een prima sound.
Ik heb dan ook een dubbel gevoel bij dit album 4 van Johan. Het is mijn eerste Johan album. Staan er op de voorgaande 3 albums ook van die simpele nummers of ligt het meer in de lijn van nummers als The Receiving End & Something About You?

avatar van Braam502
Het vorige album van Johan - THX vond ik nogal glad geproduceerd en tam. Erg mooie liedjes maar de scherpe kantjes waren er afgevlakt. Op dit album nog steeds erg mooie liedjes, maar nu wel lekker grauw en ruw.

Buiten de pareltjes Why don't we en Maria staan er ook erg lekkere rocknummers op zoals In the Park, en world game #10.
Zowaar staan er ook nog erg spannende nummers op zoals Something about you.

Wat me wel opvalt aan dit album is dat het geen coherent album is. Het zijn 10 erg mooie liedjes die op het eerste gehoor niets met elkaar te maken hebben. Dit in tegenstelling tot THX en Pergola. Het kan natuurlijk komen door de bijdrage van de andere bandleden. Ik verheug mezelf nu al op de clubtour, de theatertour was erg mooi in ieder geval.

avatar van joyce19791
Vandaag een aantal nummers live gehoord tijdens een in-store optreden bij de plaatselijke platenboer.
Klonk goed, al hadden de heren duidelijk niets voorbereid.
Sympathieke gasten ook.

Gregson
joyce19791 schreef:
Klonk goed, al hadden de heren duidelijk niets voorbereid.
Sympathieke gasten ook.

Zeker bij Kroese? Ik kon m'n winkel niet uit door de drukte en heb nog net '4' kunnen laten signeren . Maar eindelijk heb ik hem origineel en het is weer flikt die Jacco het weer. E-rug mooi weer. Puntige liedjes met mooie melodien en teksten.

avatar van rkdev
Na twee albums met 'perfecte popliedjes' is er op deze plaat weer meer ruimte voor de scherpe randjes, net zoals op het debuut. Tuurlijk, ook dan blijft de muziek van Johan erg mooi. Maar ik ben meer een man van die 'perfecte popliedjes'

avatar van kazzie
Wat klinkt The Receiving End bij 2.50 toch ook weer heeerlijk goed!
Overings is het hele lied een prachtige!

avatar van Honkie
De eer gehad de heren tijdens bevrijdingsfestival wederom live te mogen genieten. Nog niets van deze plaat gehoord voor de tijd, maakte wat mij betreft niet zo verschrikkelijk veel uit. Wederom een zeer toffe live ervaring. Ze nu zo'n vier keer live mogen aanschouwen en nog geen teleurstelling te verwerken gehad.

Gregson
Heb hem nu een weekje in huis en hij blijft groeien. Wat een geweldig album!!! Nog even en ik geef hem de volle 5 sterren!

avatar van Lepel
Zoek 'Johan' op in de dikke Van Dale en je zult er lezen: oerdegelijke Nederlandse pop/rock. Ook dit album voldoet aan die degelijkheid. Niet wereldschokkend, gewoon aangename songs. Verrassend is wel dat 'Maria' m.i. een van de beste nummers is, een nummer dat geschreven noch gezongen is door tekstschrijver en zanger De Greeuw. Wat mij betreft mag gitarist Kooijman, van wie het nummer afkomstig is, zich dan ook vaker tegen het songmateriaal van Johanplaten aan bemoeien. Het couplet van 'Over' doet me overigens sterk denken aan een andere band. Soulwax? Goed, in ieder geval beter dan de associatie die ik had met het nummer 'Out of reach' van hun vorig album: bij het horen van dat nummer dacht ik elke keer abusievelijk een R.E.M.-plaat te hebben opgezet.

Het is niet mijn stijl muziek, maar geef hem toch een degelijk cijfer!

zicos
Net voor het eerst geluisterd. Ik vond Maria, World Game # 10 en Why Don't We erg goed. Zoiets heb ik lang niet gehoord van een Nederlandse band.

avatar van aerogp1
Voor mij een eerste kennismaking met Johan. Ik vind het een aangename plaat, zonder meer. Een betere Nederlandse band, als je het mij vraagt. Een geluid als dit kan een beetje meekomen met de rest, internationaal gezien.

rubi
aerogp1 schreef:

Dan moet het debuut album "Johan" en het tweede album Pergola echt een verademing voor je zijn.
Over het laatste album ; voor het eerst dat ik na een maandje beluisteren uitgekeken ben op een album van Johan.

avatar van Reint
herman schreef:

Bedankt voor de zinvolle bijdrage.

Toch net zo zinvol als bijvoorbeeld ''Lekker album, sterke liedjes?''. Dat mag echter wel gewoon.

Het mag allebei en is allebei even (on)zinnig.

avatar van De Daniël
Aankomende zondag zijn ze te zien (gratis!) tijdens de Hoornse Stadfeesten in Hoorn. Ga even een kijkje nemen denk ik zo, het is toch om de hoek.

avatar van Cor
Cor
En weer levert Johan een meer dan puike plaat af. Tijdloze liedjes, die nooit gezapig of nietszeggend klinken. Wat hebben ze toch een goed gevoel voor mooie songs. Gaat zeker weer meedingen naar het selecte gezelschap 'topalbums van 2009'. Knap hoor, dat ze zo'n consistent niveau afleveren.
Er is al veel geschreven bij Johan over dEUS-vergelijkingen. Ik vind 'Over' wel raakvlakken hebben met de dEUS-stijl. Prijsnummer is de afsluiter 'Why Don't We' met fantastische outro.

avatar van steven
heb het even laten bezinken , vind het nog steeds een uitstekend album. een klasse beter dan het tamme THX , een klasse minder dan de eerste twee (vrij briljante ) platen. Geen vijf sterren vanwege Over ( te simpel liedje , stoor me ook aan de tekst , baby think it over we have come quite far , het minste Johan nummer van alle 4 platen ).
Maria is niet slecht , maar ook geen hoogvlieger imo
Laat Jacco/Jacob maar mooi de liedjes maken...

hoogtepunten #1 , #2 , #laatst , super pop

avatar van steven
zicos nog felicitaties trouwens! we gaan deze mannen op dijkpop ff bekijken!

avatar van Jildert
Mooi album met aanstekelijke liedjes. De diepgang van bijvoorbeeld Pergola mist wel een beetje maar dat is niet iets waar ik me aan stoor.

avatar van De Daniël
Gister live gezien en ik vond er nog steeds weinig aan. Johan is niet mijn ding. De diepgang van Pergola? Man, het nummer gaat over een straat in Hoorn Kersenboogerd. Hoe wil je daar diepgang in krijgen, haha.

avatar van Fets
Half sterretje erbij! Hij wordt steeds beter... Die relaxte stemmen blijven erg cool!

blaauw
Hebban olla uogala nestas hagunnan hinase hi(c) (a)nda thu uuat unbidan uue nu
Hebben alle vogels nesten begonnen, behalve ik en jij. Waarop wachten we nu?
(why don't we)

blaauw
ik vind together now echt heel goed