Guns N' Roses - Appetite for Destruction (1987)

Label: Geffen

1. Welcome to the Jungle (4:32)
  2. It's So Easy (3:21)
  3. Nightrain (4:26)
  4. Out ta Get Me (4:20)
  5. Mr. Brownstone (3:46)
  6. Paradise City (6:45)
  7. My Michelle (3:38)
  8. Think About You (3:49)
  9. Sweet Child o' Mine (5:54)
  10. You're Crazy (3:16)
  11. Anything Goes (3:25)
  12. Rocket Queen (6:14)
avatar van ricardo
Dit album vind ik van buitencategorie, want echt ieder nummer is goed! Als je alle nummers zo ziet staan zou je denken dat het een best of zou zijn, maar niets is minder waar! Voor mij 1 van de beste debuut albums die ik ooit heb gehoord!

"Sometimes a man's gotta do what a man's gotta do".

Een plaat die deel uitmaakt van de soundtrack van mijn jeuegd.
Destijds meteen gehaald toe ie uit kwam en een van de weinige platen waar ik in mijn eentje volledig op uit mijn dak kon (en kan) gaan, net zoals bij het waardeloze Goffert Park optreden een paar jaar later, toen Axel volop in zijn zelfoverschattinsfase begon terecht te komen.

Nu 35 jaar later klinkt de plaat nog als een klok en in mijn oren zelfs nog een stuk minder gedateerd dan waar ik een tijdje gelden bang voor was. Een plaat waarvan je iedere noot kent, waar je alle teksten moeiteloos op meedreunt, die eigenlijk geen zwakker broeders kent en die na 35 jaar nog steeds geen moment verveelt verdient maar één waardering.

Verhoogd naar:
*****

avatar van Dirkrocker
Geweldig debuut staat geen verkeerd nummer op. Ook gelijk het beste wat ze ooit gemaakt hebben(vind ik). Maar goed met zo’n debuut word
Ook moeilijk om te overtreffen

pescodicha schreef:
Als "Sweet Child 'o Mine" op de radio te horen is ... zo vlug mogelijk wegzappen... wat een ergerlijke zanger zeg... en zijn entourage is ook al niet om over naar huis te schrijven... niet aan mij besteed
Ik ben het geheel eens met pescodicha. Als Guns N' Roses op de radio wordt aangekondigd loop ik weg van het radiotoestel. Ik ga plassen, koffie halen voor mijn collega's of buiten een sigaartje roken. Ik kom pas terug wanneer de dj een volgend liedje van bijvoorbeeld Frans Bauer aankondigt. Pescodicha waardeert "Appetite for Destruction" nog met één ster. Het spijt mij, dat gaat mij echt niet lukken...

Hans Brouwer schreef:
Ik ben geheel eens met pescodicha. Als Guns N' Roses op de radio wordt aangekondigd loop ik weg van het radiotoestel. Ik ga plassen, koffie halen voor mijn collega's of buiten een sigaartje roken. Pescodicha waardeert "Appetite for Destruction" nog met één ster. Het spijt mij, dat gaat mij echt niet lukken...
Slaat de verveling weer toe Hans, want de afgelopen 3 jaar plaats je in de zomer steeds van dit soort berichten bij dit album!

ricardo schreef:
Ik verveel mij geen moment Ricardo. Soms voel ik mij alleen zo nu en dan genoodzaakt om de herrie van Guns N' Roses in een juist perspectief te plaatsen...

Hans Brouwer schreef:
Ik denk dat je deze plaat niet eens in zijn geheel kent, maar alleen maar de nummers die weleens op de radio te horen zijn, want waarom zou je deze hele plaat willen horen als je 1 enkel nummer al niet eens kunt waarderen. Daarom best raar dat je ieder jaar bij juist deze plaat even je gal wilt spuwen

Hans Brouwer schreef:

Voordat Hans weer op vakantie gaat komt zijn Axl Rose fetisjisme weer om de hoek kijken, ik denk dat Hans toch stiekem een foto heeft in zijn caravan van Axl in zijn witte leren short.

avatar van Edwynn
Hans Brouwer schreef:

Hebben je collega’s nog een kans dat je een handje komt helpen als Bring Your Daughter To The Slaughter aangekondigd wordt?

avatar van milesdavisjr
Veel smeriger dan dit Rhythm & blues plaatje zul je ze niet snel tegenkomen. In tegenstelling tot Hans ga ik niet naar buiten om een sigaartje te roken als er iets van Appetite voorbij komt op de radio. Sterker nog de titel van deze plaat doet zijn naam eer aan, de energie, het rauwe karakter, de uitstekend geplaatste solo's van Slash, beter dan dit zou het niet meer worden bij dit collectief. En de zang van Axl; zijn gegil, gekreun en gekerm past eigenlijk prima bij de uitvoering van de songs. Ik denk stiekem dat Hans is bevangen door de hitte van de laatste tijd, hij trekt wel weer bij en zal ongetwijfeld met een herwaardering komen voor een van de beste hardrock platen ooit gemaakt. En zijn collega's? die ballen stiekem hun vuist in de kantine als I Wanna Rock van Twisted Sister uit de ether knalt.

milesdavisjr schreef:
Milesdavisjr, er gaat zeker weten geen herwaardering voor "Appetite for Destruction" van mijn kant komen. Ook niet wanneer ik weer in goede doen ben. Het beste hardrock album ooit gemaakt? Dat kun je wel raden vermoed ik zo...

ricardo schreef:
"Ik denk" is een aanname die je niet hard kunt maken. "Appetite for Destruction" heb ik ooit in een moment van totale ontoerekeningsvatbaarheid gekocht. Ricardo, helaas je aanname is dus niet correct..

avatar van ricardo
Dit is voor mij persoonlijk 1 van de beste albums die ooit gemaakt zijn! Echt alle nummers zijn raak zonder uitzondering, en als je niet beter zou weten zou je denken dat het een verzamelaar is met de beste nummers van Guns 'N Roses, maar het is dus echt een regulier album. Deze plaat beurt mij altijd weer op in donkere tijden, en ook tijdens het sporten krijg je er extra energie van. Met deze muziek ben ik opgegroeid en daarom is het voor mij onuitwisbaar, en deze hoort beslist bij mijn 10 favoriete albums aller tijden

ricardo schreef:
Helemaal prima Ricardo! Ik heb een ander album waarmee ik ben opgegroeid en wat, bij wijze van spreken, mee gaat in mijn ver toekomstige doodskist.

avatar van Jason82
Hans Brouwer schreef:

Een half punt is wel heel laag voor zo'n klassieker. Het kan je smaak niet zijn, maar dit doet er geen recht aan.

Jason82 schreef:
Nou Jason82 dan mag jij mij vertellen met hoeveel sterren ik "Appetite for Destruction" zou moeten waarderen... Een album waar ik ongelooflijke jeuk van krijg.

Hans Brouwer schreef:

Eigenlijk vind ik dat je niet moet stemmen Hans. Ik stem ook niet op muziek wat niet mijn ding is.

Bovendien kan ik me amper voorstellen dat jij deze plaat helemaal van begin tot einde hebt beluisterd. Dat is op Musicmeter een eis om te stemmen op een album.

west schreef:
West zoals reeds eerder gezegd, ik heb "Appetite for Destruction" in huis en heel, heel lang geleden heb ik het album in zijn geheel beluisterd. Aangezien ik, volgens mijn naasten, nog niet dementerend ben weet ik dus waarover ik schrijf...
0,5 ster is en blijft mijn waardering voor dit Guns N' Roses album. Sorry, maar meer kan ik er met de beste wil van de wereld helaas niet van maken...

avatar van ricardo
Tja eigenlijk heeft Hans Brouwer ook wel gelijk! Muziek van niks van Guns N Roses, Axl gilt als een speenvarken, en Slash kan er niets van, die slaat de hele (gitaar) plank mis, de productie is ook nog eens slecht, rotzooi eigenlijk!!! MAARRRR dit album staat wel op plek 88 in de top 250, en dat is hoger dan wat voor Deep Purple album ook!!! Maar denkt Hans, dat is de grote massa en die hebben het toch mis, want enkel en alleen mijn mening telt! Tja zijn halve ster voor dit album zegt mij meer over zijn 60+ stem dan wat de gemiddelde mu,me gebruiker van dit album vind, en dat is over het algemeen positief, kortom dit album is hier op mu.me een uitblinker tussen de klassiekers in de muziek geschiedenis, en natuurlijk niet te missen!!!! Ik zou Hans aanraden om het album van de hand te doen aan iemand die dit album wel op de juiste waarde weet te schatten!!

avatar van EttaJamesBrown
Prima verhaal (zeker ook van Hans), allicht ietwat destructief. Ik lust dat wel.

avatar van Von Helsing
Hans vindt er oprecht geen reet aan en leuk om de fanboys op de kast te jagen. Maar als Hans een exemplaar heeft op vinyl met de originele hoes (die heb ik ooit uitgeleend en nooit teruggekregen) dan neem ik deze graag over van Hans,

Von Helsing schreef:
Beste Von Helsing, Hans heeft "Appetite for Destruction" op cd.

avatar van milesdavisjr
'Appetite' roept nogal wat reacties op ha ha. Smaak is per definitie niet iets waar je over kunt twisten. Ben het wel eens met west; stem niet op een plaat als het toch je smaak niet is. Ik heb een hekel aan veel black metal platen vanwege het gekrijs en gegil van de meeste zangers, dat trek ik echt niet. Ik ga er echter geen cijfer aan hangen, wellicht zit de zang technisch goed in elkaar en is het muzikaal gebodene van een dermate hoog niveau dat het veel liefhebbers trekt. Hetzelfde kan gezegd worden van het country genre; een muzikale richting waar mijn haren vaak recht overeind van gaan staan, maar ik respecteer het wel, kan mij ook voorstellen dat hier klassiekers uit voort vloeiden. Als je het hardrock genre echter een warm hart toedraagt, niet vies bent van smerige licks, een haast punkachtige benadering niet schuwt en de wat a-typische zang wel op waarde weet te schatten, ben je bijna een roepende in de woestijn als je dit juweeltje niet kan appreciëren. Natuurlijk liften de boys mee en staan ze op de schouders van de grondleggers maar met dit plaatje schopten ze zoveel kont dat het in algemene zin wat mij betreft terecht is dat dit schijfje tot het beste behoort wat de jaren 80 heeft voortgebracht. Conclusie, het is niks voor Hans en dat mag natuurlijk, het is zijn smaak niet. Hij mag het herrie vinden en alle kwalificaties eraan meegeven wat hem past net zo goed dat het mijn recht is om Purple weinig aan te vinden, Ian Gillan een zanger vinden die mij niet aanspreekt en het orgeltje van Lord op den duur wel kan geloven. Maar dat wil niet zeggen dat het slecht is of niet goed in elkaar steekt, het is persoonlijke beleving. Lang verhaal kort; Appetite doet mijn trek nooit verstommen, het doet het elke keer weer toenemen.

avatar van Funky Bookie
Ik vind het juist wel leuk die lage stemmen, mits beargumenteerd. Als alleen de fans stemmen, worden de beoordelingen wel heel erg gekleurd.

avatar van Faalhaas
Funky Bookie schreef:
mits beargumenteerd.

Helaas ontbreekt die argumentatie nu. Een echt inhoudelijke review had ik wel leuk gevonden. Als ik Sweet Child O'Mine of Paradise City langs hoor komen ben ik overigens ook snel weg. Helemaal klaar mee, oa omdat ze zo kapot gedraaid zijn. Neemt niet weg dat ondanks mijn irritatie zaken als songwriting, productie en performance van hoog niveau zijn.

Verder is iedereen natuurlijk vrij om te stemmen wat ie wil.

avatar van Kronos
Hans Brouwer schreef:
M'n eerste en enige van GNR. Leuk albumpje.

Blijkbaar is Hans van gedacht veranderd.

Het album is natuurlijk een klassieker, maar voor een klassieker heeft het een vrij laag stemgemiddelde. Misschien omdat de houdbaarheid tegenvalt? Voor mij in ieder geval. Dat flauwe refrein van Paradise City hoef ik nooit meer te horen en met de andere singles heb ik het ook zo'n beetje gehad.

Doe mij maar de twee Use Your Illusion albums.

Kronos schreef:
Blijkbaar is Hans van gedacht veranderd.
Hans heeft geen actieve herinnering aan het door Kronos opgespoorde bericht.

Hans Brouwer schreef:
..en tevens het beste album van GNR .
Aan dit bericht die je ongeveer een halfjaar na het door Kronos gequote bericht poste ook geen actieve herinnering?

Nee Ricardo. Dat kan twee dingen betekenen:
1. in doen en laten lijk ik verdacht veel op onze minister president of;
2. ik word dement.
Nog even, dan word ik geconfronteerd met het feit dat ik "Appetite for Destruction" ooit heb gewaardeerd met 5*****.

Nee Ricardo. Dat kan twee dingen betekenen:
1. in doen en laten lijk ik verdacht veel op onze minister president of;
2. ik word dement.

Alles is te achterhalen, behalve het sms verkeer van Rutte:

MusicMeter.nl - de muzieksite voor liefhebbers - web.archive.org