Bob Marley & The Wailers - Legend (1984)

Alternatieve titel: The Best Of

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. Is This Love? (3:52)
  2. No Woman, No Cry [Live] (7:07)
  3. Could You Be Loved (3:55)
  4. Three Little Birds (3:00)
  5. Buffalo Soldier (4:17)
  6. Get Up, Stand Up (3:16)
  7. Stir It Up (5:33)
  8. Easy Skanking * (2:58)
  9. One Love / People Get Ready (2:51)
  10. I Shot the Sheriff (4:41)
  11. Waiting in Vain (4:15)
  12. Redemption Song (3:49)
  13. Satisfy My Soul (4:32)
  14. Exodus (7:36)
  15. Jamming (3:31)
  16. Punky Reggae Party * (6:52)
  17. One Love / People Get Ready [Extended Version] * (7:01)
  18. Waiting in Vain * (5:56)
  19. Jamming * (5:35)
  20. Three Little Birds [Dub Version] * (5:20)
  21. Could You Be Loved * (5:26)
  22. No Woman, No Cry * (4:11)
  23. Coming in from the Cold * (5:42)
  24. Buffalo Soldier * (5:25)
  25. Jamming * (3:22)
  26. Waiting in Vain * (4:12)
  27. Exodus * (8:50)
  28. Lively Up Yourself * (5:18)
  29. One Love / People Get Ready [Dub Version] * (4:56)
totale tijdsduur: 1:02:15 (2:23:19)
avatar van Mr. Olaf
Prachtig verzamelwerk. Vinyl vandaag bij (jawel) de Action op de kop getikt. Liep er toevallig tegenaan en deze zat nog niet in de collectie. Topper.

avatar van spoon
Tip: Koop een livealbum mensen.... Marley heeft een aantal van de meest sfeervolle liveopnames ever op z'n naam staan. Het merendeel van zijn hits staan daar ook op

Marley moet je live horen.

avatar van vielip
Laatst voor een prikkie in een Media Markt in Duitsland op lp gekocht. Heerlijke plaat waar voor mij alle klassiekers van deze 'Legend' opstaan. En gewoon zoals het hoort; 1 lp, 2 kanten volop genieten! Ze hadden ook een versie met 2 nummers extra liggen. Maar dat was een 2lp. Vind ik niks. Deze lp gaat op de zondagochtend nog vele rondjes maken gok ik maar zo

avatar van gaucho
Tja, hierboven is alles al zo'n beetje gezegd over deze plaat. Legend is ongetwijfeld het best verkochte reggae-album ooit. Als er één reggae-plaat is die bij de gemiddelde popliefhebber in de kast staat, is het deze wel. Wiki meldt niet voor niets dat dit met ruim 14 miljoen exemplaren het best verkochte reggae-album aller rijden is.

Maar dat is dan ook meer dan verdiend. Niet alleen omdat deze plaat het beste bevat dat door de Grote Wegbereider van de reggae is opgenomen, maar ook omdat-ie zo voorbeeldig van samenstelling is.
Want zo'n beetje alles waar Bob Marley tijdens zijn leven echt bekend mee is geworden, staat hier wel op. Mooie iconische hoes ook, met een gatefold en prettig korte toelichtingen op elk nummer.

De muzieknerd in mij had van Stir it up liever de live-uitvoering van Babylon by bus gezien (want dat is toch de hitsingle waarmee de meeste radio-luisteraars vertrouwd mee zijn geraakt) in plaats van de wat kaler klinkende studioversie, maar dat weerhoudt mij er niet van om hier toch de volle vijf punten toe te kennen. Want al deze nummers, inclusief het na zijn dood uitgebrachte Buffalo soldier, laten Marley op zijn best horen.

Ik heb in de jaren tachtig mijn eerst aangekochte UK-versie van de LP vervangen door de West-Duitse persing, omdat er op die eerste versie een paar ingekorte nummers stonden (No woman no cry en Exodus met name), wat ik eigenlijk wel een doodzonde vind. Later ook de oorspronkelijke CD aangeschaft (de Barry Diament master en niet de remaster) en die klinkt voorttreffelijk. Lijkt me moeilijk te verbeteren qua klankrijkdom.

Ik heb naderhand nog diverse afzonderlijke albums van Bob Marley & the Wailers gekocht, maar deze altijd gehouden. Want het luistert zo heerlijk weg, al die bekende Bob-nummers achter elkaar. Tot de (vele) hoogtepunten horen wat mij betreft Get up stand up, Jamming en de discothekenhit Exodus, die vooral in de volledige versie het best tot zijn recht komt.
En dat geldt natuurlijk ook voor wat misschien Marley's ultieme klassieker is: No woman no cry. Alleen al de publieksreactie als de band deze slepende reggae-ballade inzet is goud waard...

Ik moet zeggen dat ik wel de 2CD deluxe edition nog op mijn verlanglijstje heb staan. Die tweede CD bevat langere en dub-uitvoeringen van veel van deze nummers.