Green Day - 21st Century Breakdown (2009)

Punk / Rock
Label: Reprise

1. Song of the Century (0:58)
  2. 21st Century Breakdown (5:09)
  3. Know Your Enemy (3:10)
  4. ¡Viva La Gloria! (3:31)
  5. Before the Lobotomy (4:37)
  6. Christian's Inferno (3:07)
  7. Last Night on Earth (3:57)
  8. East Jesus Nowhere (4:35)
  9. Peacemaker (3:24)
  10. Last of the American Girls (3:51)
  11. Murder City (2:54)
  12. ¿Viva La Gloria? (Little Girl) (3:48)
  13. Restless Heart Syndrome (4:20)
  14. Horseshoes and Handgrenades (3:14)
  15. The Static Age (4:17)
  16. 21 Guns (5:21)
  17. American Eulogy: A. Mass Hysteria / B. Modern World (4:26)
  18. See the Light (4:36)
  19. A Quick One While He's Away * (7:58)
  20. Another State of Mind * (2:45)
  21. That's Alright Mama * (2:00)
  22. Like a Rolling Stone * (6:10)
  23. Burnout [Live] * (2:21)
  24. Lights Out * (2:16)
  25. Know Your Enemy [Live] * (4:47)
  26. The Static Age [Live] * (4:30)
  27. American Idiot [Live] * (4:18)
  28. Jesus of Suburbia [Live] * (9:22)
  29. Holiday [Live] * (4:34)
  30. Are We the Waiting [Live] * (2:49)
  31. St. Jimmy [Live] * (2:58)
  32. Boulevard of Broken Dreams [Live] * (4:41)
totale tijdsduur: 1:09:15 (2:10:44)
Hunter
Ik weet niet, Ik vind het aan de ene kant een lekker album geworden, maar aan de andere kant. deze stijl heb ik in 2004 ook al gehoord, en ik vind dat Greenday een beetje te makkelijk daarin terugspeelt, ik bedoel het duurde 5 jaar voor een nieuw album. dan mag je je sound ook wel aanpassen, want Know Your Enemy kon zo op American idiot hebben gestaan. en het feit dat ze ultracommercieel zijn geowrden en ook niet meer de aggressieve punk spelen als voorheen (nu meer punkpop) geef ik ze een 2.5
Overigens af en toe lekker album hier en daar wat lekkere nummers maar over het algemeen niet zo bijzonder, en de Cover vind ik ook niet echt fantastisch..

sebbers
De kracht van Green Day is dat ze met een relatief gelijke sound al jaren lekkere rock kunnen maken. Alleen vind ik dat er bij dit album maar een paar echte lekkere uitschieters zijn(Static Age, 21st Century Breakdown). Ik ga het album iig niet in zijn geheel op mn mp3-speler zetten aangezien ik dan teveel aan het skippen ben.

avatar van Ducoz
Ik vind hem toch minder, hij blijft te veel hangen, daarom heb ik niet de behoefte om alle tracks weer te luisteren, misschien zijn de nummers gewoon te oppervlakkig

avatar van Ducoz
Green day gaat in Ahoy 3 uur lang spelen, zie ik net in mijn mail van Eventim(de concert organisator)

avatar van gondwa
0,5
pijnlijk mainstream

avatar van friday the 13 th
Ja, inderdaad mainstream. Vandaar misschien dat het mij wel kan bekoren, want dit is normaal mijn genre niet. Er zitten best wel leuke rocknummertjes tussen.

avatar van Ducoz
Ik kan de CD beter waarderen nadat ik het gister allemaal eens live heb gehoord!

avatar van lennon
1,0
Vind dit album heel erg tegenvallen.. Ze proberen in feite de voorganger te re-produceren, maar dan echt op een zeer zwakke manier...

21 guns redt het nog, maar verder totaal geen boeiend, zelfs vervelende plaat.

avatar van andnino
Het begin van Restless Heart Disease vind ik persoonlijk een beetje lijken op Dream On van Aerosmith, iemand anders?

avatar van TvO
TvO
Ja! Je bent niet de enige. Dat stukje drum op 2:18 (om en nabij) draagt daar ook nog eens extra aan bij dat ik zin heb om daarna "dream on! dream on!" te blèren.

avatar van Drs. DAJA
1,5
Kon hier moeilijk doorheen komen.

avatar van Lexicon Devil
1,5
Met dit album is het bewijs gelevert dat dit gewoon 3 mannen zijn die acteren dat ze punk zijn.

Erg MTV-proof deze plaat.

Lexicon Devil schreef:

Erg MTV-proof deze plaat.

Ze beweren ook helemaal niet punk te zijn, dus als je ze daarom alleen 1,5 * geeft is je reden ongegrond

avatar van Lexicon Devil
1,5
Ik hoop dat dat klopt wat je zegt. Het zou inderdaad beter zijn als ze zichzelf gewoon als een popband zien.

Lexicon Devil schreef:

Dat doen ze dan toch ook zeker weer niet

avatar van Doc
Doc
Ik zag net een live optreden van ze op MTV, en ligt het nou aan mij...... of lijkt het couplet van 21 guns wel erg veel op heart of gold van Neil Young?

De single 21st Century Breakdown, zijn daar nou twee officiële versies van?

Ik hoor steeds opnieuw twee verschillende versies, die beide wel ongeveer even lang zijn, maar die één tot drie verschillende coupletten hebben.

avatar van MusicFreak
nieuwe nummer, tevens titelnummer , is toch best alleraardigst. Zit ook een mooie clip bij.
21 guns daarintegen vind ik maar niks

avatar van LucM
5 jaar na American Idiot komt Green Day met een nieuw album. De meeste songs zijn wel erg catchy en zelfs poppy, dit heeft niets meer met punk vandoen. Maar zolang Green Day aanstekelijke popsongs zoals Peacemaker en de prima single 21 Guns kan produceren mag Green Day gerust nog zulke albums uitbrengen. Het minpunt is dat Green Day weinig avontuurlijk voor de dag komt en zelfs voorspelbaar wordt waardoor dit album na diverse luisterbeurten kan vervelen.

avatar van Shinobi
1,0
Punt eraf, best wel een kut album eigenlijk.

avatar van lowieke
Naja ehhhhh... ik ga mezelf maar censureren want dit kan vast niet: wat een ^%#%&&#^^*#%*^% plaat.

Ik vond Green day altijd al zwaar kut, maar ik heb nogal een afwijking om alle muziek gewoon te blijven proberen, wat bij american idiot succesvol uitpakte.

Maar goed wat american idiot WEL had (behalve het titelnummer dan) ontbreekt bij alles van deze plaat. Allemaal cliché gemekker. En zelfs het artwork, zogenaamd stoer graffiti straat links en underground, is gewoon één grote fabel. Als ik minder kon geven dan 0,5 * dan had ik dat absoluut gedaan.

En ik ben op zich niet eens zo'n zuurpruim!

dit topic is toch een hoop gezeik bij elkaar over het al dan niet punk zijn.. Is metallica geen metal omdat het zo commercieel is mss? ik dacht het niet, hetzelfde geld voor andere groepen

avatar van Tijn79
Mensen zijn geneigd om dingen in hokjes te plaatsen.
En in plaats van kortzichtig te zijn zouden ook natuurlijk alles apart kunnen bekijken en er dan wel (of niet) van te genieten.
Daarbij is het vaak zo (kijk naar bijv. Green Day en Metallica) zodra ze uit de 'underground' breken worden ze ineens massaal uitgekotst omdat ze ineens 'commercieël zijn.
M.a.w. als een klein hecht groepje ergens van geniet dan is het allemaal goed, maar als er dan steeds meer mensen van gaan genieten kijk dan maar uit.
Het slaat nergens op, maar gebeurd helaas overal.
Ik ben een GD-fan van het eerste uur en geef eerlijk toe dat ik het ook apart vond toen ze met American Idiot ineens nieuwe pubers wisten te raken, maar daar zeik ik ze toch ook niet op af.
Wat ik wel vind is dat ze wat 'volwassener' zijn geworden in hun sound; persoonlijk vond het rauwe randje dat ze voorheen hadden leuker, maar ach..
Wat ik al zei genier gewoon van de plaat of niet, punt.

Nian
Dit album is even wennen na de rock opera van American Idiot.
Dit album is iets te commercieel gemaakt naar mijn goesting ..
De liedjes 21 guns en Know your enemy zijn iets te commercieel maar daarom niet minder goed. Het zijn twee prachtige nummers waar je gwn blij van wordt als je er naar luistert. De clips van deze 2 songs zijn ook zeer te smaken vooral die van 21 guns.

De nummers See the light, Viva la gloria, Viva la gloria (little girl), christian's inferno en Horseshoes and Handgrenades zijn echt zalige nummers zonder twijfel.

De intro van het album Song of the Century is echt magisch gezongen door Billy Joe Armstrong. Dit is gezongen enkel door Armstrong zonder begeleiding van gitaar of drum: echt prachtig. Alleen hiervoor zou je dit album al kopen. Ook voor het nummer American Eulogy zingt hij het interlude Song of the Century: echt een prachtig begin voor Massy Hysteria.

avatar van Ducoz
Ik moet zeggen dat er toch wel hele fraaie nummers opstaan hoor!
Peacemaker doet mooie dingen voor mij

Geweldig album. Waardige opvolger van de klassieker ´American Idiot´. Ook heerlijk om deze mannen live aan het werk te zien. 4,5 ster.

avatar van hallo!
1,5
De eerste acht nummers vind ik allemaal goed tot zeer goed, maar daarna zakt het serieus in. Het album duurt gewoon te lang voor mij.

avatar van Marialovesmusic
Hoewel ik een grote Green Day liefhebber ben, moet ik zeggen dat dit album bij mij vrij tegenviel.

Er zijn wel een aantal goeie nummers als Little Girl of Peacemaker. Maar nummers als Know Your Enemy en See The Light zijn echt zwak.

Geef mij maar de punk rock Green Day

Marialovesmusic schreef:
Geef mij maar de punk rock Green Day

Precies, gewoon lekker de Green Day van Dookie & Insomniac.
Gewoon gas erop en knallen!
Ik ben ook een enorme fan, maar waardeer het oudere werk toch meer dan het nieuwere werk