Green Day - 21st Century Breakdown (2009)

Punk / Rock
Label: Reprise

1. Song of the Century (0:58)
  2. 21st Century Breakdown (5:09)
  3. Know Your Enemy (3:10)
  4. ¡Viva La Gloria! (3:31)
  5. Before the Lobotomy (4:37)
  6. Christian's Inferno (3:07)
  7. Last Night on Earth (3:57)
  8. East Jesus Nowhere (4:35)
  9. Peacemaker (3:24)
  10. Last of the American Girls (3:51)
  11. Murder City (2:54)
  12. ¿Viva La Gloria? (Little Girl) (3:48)
  13. Restless Heart Syndrome (4:20)
  14. Horseshoes and Handgrenades (3:14)
  15. The Static Age (4:17)
  16. 21 Guns (5:21)
  17. American Eulogy: A. Mass Hysteria / B. Modern World (4:26)
  18. See the Light (4:36)
  19. A Quick One While He's Away * (7:58)
  20. Another State of Mind * (2:45)
  21. That's Alright Mama * (2:00)
  22. Like a Rolling Stone * (6:10)
  23. Burnout [Live] * (2:21)
  24. Lights Out * (2:16)
  25. Know Your Enemy [Live] * (4:47)
  26. The Static Age [Live] * (4:30)
  27. American Idiot [Live] * (4:18)
  28. Jesus of Suburbia [Live] * (9:22)
  29. Holiday [Live] * (4:34)
  30. Are We the Waiting [Live] * (2:49)
  31. St. Jimmy [Live] * (2:58)
  32. Boulevard of Broken Dreams [Live] * (4:41)
totale tijdsduur: 1:09:15 (2:10:44)
avatar van aerogp1
Zucht, het zoveelste Gloria-nummer. Hoeveel grote bands hebben geen nummer met Gloria erin. Bekendste voorbeeld is waarschijnlijk wel U2.

avatar van Ducoz
en hij is gelekt...... maar hij klinkt geweldig! ik ga niet te veel luisteren, eigenlijk helemaal niet! want ik wil wachten tot de 15e!

Alleen Lijkt die VIva La Gloria, die 2e, op "Mama, we all go to hell" van My Chemical Romance

avatar van KampF
0,5
Gisteren in z'n totaliteit gehoord, was één van de meest verschrikkelijke luisterervaringen die ik ooit heb gehad. Ik vond ze vroeger al knap vervelend, maar dat ze in 2009 nog steeds zo schraal zouden klinken, dat had ik niet verwacht. Heb me alleen maar lopen ergeren, met name toen het "I don't want to live in the modern world" herhaaldelijk klonk. Komop zeg, hoe erg kun je jezelf tegenspreken. Vervelende (linkse) hippies. Echt 'pathetic' gewoon.

avatar van Tijn79
Inmiddels ben ik hem al aan het grijs draaien, al blijf ik Last Night on Earth en Restless Heart Syndrome doorzappen...

Grappig detail overigens:

Christian's Inferno doet mij aan (Green Day sideproject) The Network denken.

&

Horseshoes and Handgrenades doet mij aan (Green Day sideproject) The Foxboro Hot Tubs denken.

avatar van pim556
Shadow91 schreef:
Het ligt misschien aan mij maar is het gitaar stukje in de 1e anderhalve minuut van Before the Lobotomy niet gejat van Behind Blue eyes van The Who (of de versie van LB)?
Vind het zelf een beetje een mix van dat en wake me up when september ends.
Heb het album trouwens nog niet vaak genoeg gehoord om er een mening over te geven. Vind de single eigelijk een klein beetje magertjes. Ik verwachtte dat Green Day wel met iets beters kwam na 5 jaar. Het is aardig maar niet meer dan dat...

Het viel mij idd ook meteen op... Beetje jammer maar voor de rest vind ik het een beetje tegenvallen tot nu toe... Nog maar een paar keer luisteren dan.

avatar van aerogp1
KampF schreef:
Vervelende (linkse) hippies. Echt 'pathetic' gewoon.

Als het aan jou lag, werden alle hippies en 'linksen' in een KampF gestopt volgens mij....

Ik geef 4 sterren. Na enkele keren luisteren: een heel aardig/goed album maar helaas staan dr enkele zeer vervelende en saaie nummers op en sommigen lijken ietwat op elkaar. Ik ga nog een paar keer luisteren, wellicht verhoog ik nog of wordt ie al na een paar keer saai.

Goede eerste indruk over het algemeen dus.

avatar van StuF
hoewel hij het ongelukkig verwoord, leef ik mee met KampF. Green Day klinkt naar mij alsof ze nog in het eind van de jaren 90 leven.

nog steeds slachtoffer van dezelfde problematiek die hen toen al dwars zat. de wereld verandert, en ze vinden het niet leuk in welke richting ze het zien veranderen. blablabla dat kennen we nu wel. wat hebben we aan hun ongerichte kritiek? helemaal niets, behalve een beetje troost, te weten dat we niet de enige zijn.

ik sta niet geheel onsympathiek tegenover hun cause, maar ik wil ze vragen: "what are we [you] fighting for?" (Horseshoes and Handgrenades). daar geven ze alleen in Restless Heart Syndrome een antwoord op (geweldig nummer, maar dat is dan ook meer een tijdloos epos over liefdesverdriet, op een intelligente manier gekoppeld aan het thema van de cd, de 21e eeuw (vanuit hun ogen)). één nummer dat de rest in perspectief moet plaatsen is mij simpelweg te weinig.

muziek die progressief wil zijn, maar in feite onderhand zo achterhaald en behoudend (dus conservatief) is als Geert Wilders.

de vergelijking met 'hippies' gaat dan ook totaal niet op (KampF), die hadden tenminste nog idealen...

avatar van Slowgaze
Eerlijk gezegd vind ik Know Your Enemy wel een lekker compact en funky liedje geworden.

avatar van rafke pafke
aerogp1 schreef:

rafke pafke schreef:

Inderdaad

Offtopic: DUDE?!

Ontopic: Nou door het een paar keer te luisteren ontdek je steeds nieuwe elementen. Tja wat kunnen we nog meer zeggen? Misschien meer van het zelfde? Maar sommige nummers maken het verschil

avatar van Ducoz
Ik denk dat dit Green Day's meest volwassen album totnutoe is, bij vlagen doet het me denken aan een mix tussen American Idiot en Warning, de echte punk liefhebbers zullen hier door gaan afvallen(b.v kampF) De nummers staan in een soort van verhaal vorm, je loopt de hele 21ste eeuw door, zo schijnt het.

Ik heb alleen wel het gevoel dat ik sommige nummers al eens eerder heb gehoord, gewoon delen uit andere, oudere, Green Day nummers.

En het stuk; Modern World, in American Eulogy, dat lijkt verdraaid veel op Chinese Rock van de Ramones( I dont wanna live in this modern world... I am living on a chinese rock).

Maar deze 2 punten kunnen mij niet weerhouden om de maximum score te geven.

Nogmaals, Green Day's meest volwassen CD, allemaal toppers. Ook live klinkt het erg goed.

Op naar 15 Mei en 16 oktober!!!

Ik heb de volledige CD, zoals sommige, ook al een tijdje binnen en ik heb hem al een paar keer geluisterd, en vind het een erg goed album.

Er is niks gelogen over het album, en het is ongeveer ook wat ik verwacht had, de nummers hebben echt veel weg van The Who, The Clash, The Beach Boys en Queen. Het is volledig verfrissend, totaal anders dan American Idiot, al is de basis ongeveer het zelfde

Wat me erg opviel is dat veel nummers een lange intro hebben, en dan vooral een rustige intro dat later overgaat in heftig knallen, mooi voorbeeld vind ik Viva La Gloria.
Veel gitaar werk, en vooral de gezamenlijke zang, de oe's en de a's, lijkt erg op The Who en The Beach Boys, daarnaast worden de nummers net zo fel gespeeld als The Clash altijd deed.
De teksten zijn erg mooi en vertellen het verhaal over Gloria en Christian, wat in 3 verhalen word vertelt:
HEROES AND CONS
CHARLATANS AND SAINTS
HORSESHOES AND HANDGRENADES.
Persoonlijk vind ik dat de teksten en de basis van het verhaal, lijkt op het album Born To Run van Bruce Springsteen, (Wat ik al eerder aangaf) erg gaaf!

Green Day bewijst maar weer eens dat ze nog steeds een goed album kunnen neer zetten, en dan ook iets totaal anders!
Ik kijk echt uit naar 16 oktober!!!!

avatar van Ephyon
StuF schreef:

Typeert dat niet gewoon het hele punk genre, heel de maatschappij afkraken maar nooit zelf een oplossing ervoor geven? Dus geen echt argument vind ik hier persoonlijk. Ik heb hem zelf nog niet beluisterd maar ik betwijfel of ze American Idiot ooit kunnen verbeteren.

rafke pafke schreef:

Who cares?

Inderdaad, lekker boeien:P. Daarbij gaan al die nummers over een meisjesnaam. En in dit geval is het gewoon een woord.

avatar van Shinobi
1,0
Ook maar eens via de bekende weg binnengehaald en op het eerste gehoor vind ik het gewoon normaal klinken. Niet echt slecht, maar ook niet dat ik zoiets heb van: Wow, dat is dit goed zeg. Sowieso vond ik de single 'Know Your Enemy' ook maar gemiddeld klinken en dat geld ook voor dit album zo blijkt.
Tot nu toe zitten er maar twee toppers voor mij op, namelijk: 21st Century Breakdown en 21 Guns.

Voor nu hou ik het op 3, 0 sterren.

Ephyon schreef:

maar ik betwijfel of ze American Idiot ooit kunnen verbeteren.

Oh die is met dit album echt wel verbeterd

En daarbij luister eens naar Kerplunk, Dookie of Insomniac dan weet je al dat American Idiot al verbeterd is in het verleden (klink niet echt logisch hey hahahahaha maar je snapt me denk ik wel)

tenenkrommend. Hooguit 5 of 6 redelijk goede liedjes. Maar die zijn zó voorspelbaar. Op die manier kan iedereen wel "goede" muziek maken. Alle akkoorden zijn weer gerecycled. Melodiën die niet origineel klinken. En als bonus krijgen we politieke teksten die nergens over gaan. MIsschien had ik een beter cijfer gegeven als deze vrij snel na AI uitkwam, maar voor een dikke vier jaar wachten is dit album gewoon te mager

Ephyon schreef:

Dat vind ik nou mooi verwoord! Chapeau!

avatar van Opschuiven
1,0
dit is echt kumu eerste klas...

nropevolI schreef:

Helemaal mee eens, idd goede nummers op 1 hand. En 4 jaar wachten voor niets nieuws kan gewoon niet

avatar van Musico Pinjo
Zag net dat ze van Rolling Stone Magazine 4,5* kregen voor deze plaat, dat betekent bijna een meesterwerk!! Nou, dat is het absoluut niet geworden, een herhaling van zetten met een uiterst commercieel "radio friendly" randje. Niet erg, best een leuke plaat maar maak er niet meer van dan het is....

avatar van xrockerx
Tijn79 schreef:

Oh die is met dit album echt wel verbeterd

AMEN TO THAT

nieuwe klinkt leuk en ok maar niet meer dan dat...maarja ze hebben het al verkloot bij mij sinds de samenwerking met opperaidsband U2

Roerbakmie
Zoals al eerder gezegd.... Ga terug naar de oude stijl.

Maar misschien is het ook wel beter zo, ze zijn het puberige nu wel voorbij denk ik:+

Maar toch, dat was zulke feel good ''punk''.

avatar van greendog
Sommige bands groeien, of veranderen, sommige bands blijven hetzelfde,

Green Day is verandert ten opzichte van vroeger, en of men dit nu beschouwt als een vooruitgang of niet, moeten mensen zich toch echt wel realiseren dat die oude sound echt niet meer terug komt.
We kunnen wel met ons allen ons gaan aanstellen en wenen om het feit dat ze ALSJEBLIEFT terug gaan naar de oude stijl, maar dat doen ze niet. Luister dan gewoon naar bands als Bad Religion, NoFx, of Rancid, deze veranderen niet, en brengen nog steeds 'dezelfde' nummers uit.

Op het muzikale gebied ben ik er van overtuigd dat ze er op vooruit zijn gegaan. Natuurlijk hebben ze maatschappij-kritische teksten en bieden ze geen oplossing, maar welke band doet dit wel?
Laten we dit album bekijken voor wat het is, een vooruitgang in de muzikale carrière van Green Day.

avatar van lowieke
Waardeloze plaat, vind het echt 58 keer niks. Bij mij is dat moeilijk, vind zo'n beetje alle albums fantastisch! Maar dit vind ik echt een dieeeeepe teleurstelling...

avatar van djarend
KampF schreef:

als je ze altijd al knap vervelend vond, waarom dan uberhaupt de moeite genomen er naar te luisteren, ik snap dit niet, had je niets anders te doen, ik zou dan naar iets luisteren wat ik wel tof vind. en dan ook nog zo'n flauwe halve ster geven, zou ik ook bij heel veel cd;s kunnen doen maar vind ik niet de moeite, Ben overigens ook geen Green Day liefhebber dus daar kan je met niet van betichten, heb hem ook nog niet gehoord en zal hem ook geen stem geven

avatar van Lexicon Devil
1,5
Dit heeft toch helemaal niets te maken met punk? Een beetje popliedjes met een zeurtekst en meer niet. Punk is Dead Kennedy's, Sex Pistols, The Germs, The Wipers, Black Flag, The Clash etc. etc. Punk is ook underground. Daar hebben deze heren helemaal niets mee van doen. Green Day is gewoon een overproduced MTV bandje zonder enige filosofie.

Amen!