MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Green Day - 21st Century Breakdown (2009)

mijn stem
3,21 (303)
303 stemmen

Verenigde Staten
Punk / Rock
Label: Reprise

  1. Song of the Century (0:58)
  2. 21st Century Breakdown (5:09)
  3. Know Your Enemy (3:10)
  4. ¡Viva La Gloria! (3:31)
  5. Before the Lobotomy (4:37)
  6. Christian's Inferno (3:07)
  7. Last Night on Earth (3:57)
  8. East Jesus Nowhere (4:35)
  9. Peacemaker (3:24)
  10. Last of the American Girls (3:51)
  11. Murder City (2:54)
  12. ¿Viva La Gloria? (Little Girl) (3:48)
  13. Restless Heart Syndrome (4:20)
  14. Horseshoes and Handgrenades (3:14)
  15. The Static Age (4:17)
  16. 21 Guns (5:21)
  17. American Eulogy: A. Mass Hysteria / B. Modern World (4:26)
  18. See the Light (4:36)
  19. A Quick One While He's Away * (7:58)
  20. Another State of Mind * (2:45)
  21. That's Alright Mama * (2:00)
  22. Like a Rolling Stone * (6:10)
  23. Burnout [Live] * (2:21)
  24. Lights Out * (2:16)
  25. Know Your Enemy [Live] * (4:47)
  26. The Static Age [Live] * (4:30)
  27. American Idiot [Live] * (4:18)
  28. Jesus of Suburbia [Live] * (9:22)
  29. Holiday [Live] * (4:34)
  30. Are We the Waiting [Live] * (2:49)
  31. St. Jimmy [Live] * (2:58)
  32. Boulevard of Broken Dreams [Live] * (4:41)
toon 14 bonustracks
totale tijdsduur: 1:09:15 (2:10:44)
zoeken in:
avatar van andnino
3,0
Lijkt het nog wel op American Idiot?

avatar van lowieke
Mwa, beetje simpel allemaal. Ik ga hem nog wel een paar keer luisteren voor een eerlijker oordeel. Ik vind het tot nu toe slaaaaaaappe hap!

avatar
4,0
andnino schreef:
Lijkt het nog wel op American Idiot?


Nee niet bepaald, hoewel soms de aanstekelijke gitaar-deuntjes uit de kast gehaald worden is de rest van het album gevuld met "zeurnummers" van een niveau dat de naam "Green Day" nou niet bepaald veel eer aandoet,
nog steeds een fijne plaat hoor, er zitten wel een paar topnummers tussen.

avatar van Tijn79
3,5
Lexicon Devil schreef:
Punk is Dead Kennedy's, Sex Pistols, The Germs, The Wipers, Black Flag, The Clash etc. etc. Punk is ook underground.


Bull!

Punk is a way of life

En niet zomaar wat bekende bands opnoemen en zeggen dat het underground is ofzo.

En daarbij muzikaal gezien heeft Punk enorm veel zijtakken, kijk alleen maar naar de bands die jij opnoemde

avatar van lowieke
Maakt toch niet uit dat het geen punk is? Het IS gewoon geen punk maar dan kan jij het toch wel goed vinden? Die nutteloze discussie is al te vaak gevoerd.

avatar
andnino schreef:
Lijkt het nog wel op American Idiot?


Als American Idiot je beviel, zal je deze ook wel kunnen waarderen. Vind het gemiddelde trouwens wel wat laag voor een plaat waar ik tot nu toe alleen maar positieve recensies van heb gelezen.

avatar van Musico Pinjo
2,0
release schreef:
(quote)


Als American Idiot je beviel, zal je deze ook wel kunnen waarderen. Vind het gemiddelde trouwens wel wat laag voor een plaat waar ik tot nu toe alleen maar positieve recensies van heb gelezen.


Ja, ik snap ook absoluut niet waar al die positieve recensies vandaan komen! Meestal trouwens wel Amerikaanse recensies... Ben blij dat op Musicmeter mensen ook onbevooroordeeld luisteren, het is een aardig plaatje maar echt niet zo goed! Geen 4 a 5 sterren-materiaal.

avatar van Lexicon Devil
1,5
Tijn79 schreef:
(quote)


Bull!

Punk is a way of life

En niet zomaar wat bekende bands opnoemen en zeggen dat het underground is ofzo.

En daarbij muzikaal gezien heeft Punk enorm veel zijtakken, kijk alleen maar naar de bands die jij opnoemde


Dat kan zo zijn, Een way of life bla bla bla....
Maar deze muziek is gewoon geen punkmuziek. En als het wel zo blijkt te zijn is dit gewoon de Tommy Hilfiger onder de punkers. Een gelikt merknaampje voor de grote massa.

avatar
4,0
Lexicon Devil schreef:
(quote)


Dat kan zo zijn, Een way of live bla bla bla....
Maar deze muziek is gewoon geen punkmuziek. En als het wel zo blijkt te zijn is dit gewoon de Tommy Hilfiger onder de punkers. Een merknaampje voor de grote massa.


Of ze zijn gewoon een nieuwere weg in geslagen, ze kunnen niet eeuwig hetzelfde ding blijven doen. En als ze hierdoor toevallig een groter publiek aanspreken betekend het niet dat ze ineens met een kledingmerk vergeleken hoeven te worden, wat ik sowieso al een aparte vergelijking vind: Tommy Hilfiger en Green Day.. hmmm

avatar van Lexicon Devil
1,5
Coldplaying schreef:
(quote)


Of ze zijn gewoon een nieuwere weg in geslagen, ze kunnen niet eeuwig hetzelfde ding blijven doen. En als ze hierdoor toevallig een groter publiek aanspreken betekend het niet dat ze ineens met een kledingmerk vergeleken hoeven te worden, wat ik sowieso al een aparte vergelijking vind: Tommy Hilfiger en Green Day.. hmmm



Ja een andere weg kan goed. Maar die weg heeft geen straatnaambordje waar het woord punk in mag voorkomen

avatar van Ketter
Nu 3 x beluisterd. Met namere de softere nummers vallen beetje tegen (lees: boring). Er staan een paar kenmerkende (lekkere) Green Day nummers op (track 17,18, 2 en 3)

Ik herken in track 2 het intro van Second Nature van Rush. Heb overigens nog geen tijd gehad dit na(ast) elkaar te beluisteren.

En 21 Guns lijkt wel veel (bewust?) op All the Young Dudes (Bowie/ Dickinson).

Hij overtreft American Idiot iig bij lange na niet!

avatar van andnino
3,0
Het overtreft American Idiot inderdaad niet, maar zo slecht als hier door sommigen beweerd word is het zeker ook niet.

avatar van pim556
2,0
Het overtreft American niet, maar even goed een geweldig album! Veel nrs zijn goed opgebouwd, zoals !Viva la gloria! en 21 guns. Jammer alleen dat het minder origieel is als American Idiot. Wel erg origineel vind ik het country-achtige nr Peacemaker. Wat ook jammer is dat er wat dingen gejat zijn, zoals het begin van before the lobotomy is natuurlijk net Behind Blue eyes. Daarom 0,5 lager dan American Idiot, ik ben er even goed in de 21ste hemel van!

avatar van MuchTheSame
4,0
Niet het beste werkje van deze band , persoonlijk vindt ik dat het album Nimrod. In tegenstelling tot anderen die dat dus bv Dookie vinden .
Nimrod heeft 1 nummer waar ik veel waarde aan hecht, dat dus ook zo'n beetje de doorslag geeft bij mij, da's dus het nummer Good Riddance (time of your life) .

American Idiot staat bij op nr. 2, dan Dookie op nr. 3 en dan komt dit album nr. 4 en de rest van de albums staan op een gedeelde nr. 5 .

avatar van andnino
3,0
Ik weet niet hoor, maar Peacemaker is géén country. Meer iets Spaans, maar hoe je dat genre dan weer noemt weet ik niet.

avatar van Tijn79
3,5
Lexicon Devil schreef:
(quote)


Dat kan zo zijn, Een way of life bla bla bla....
Maar deze muziek is gewoon geen punkmuziek. En als het wel zo blijkt te zijn is dit gewoon de Tommy Hilfiger onder de punkers. Een gelikt merknaampje voor de grote massa.


Punt blijft dat het JOU mening is, dat Green Day geen punkmuziek zou maken.
Getuige je volwassen reactie (lees: Dat kan zo zijn, Een way of life bla bla bla....) kunnen we waarschijnlijk eeuwig blijven zeuren over het ja of nee, maar feit blijft dat Green Day toch echt te boek staat als een Punkrock band.

En naar mijn mening (goed opletten hey ) zijn ze dat ook, want je blijft steeds de stijl van één van hun voorbeelden terug horen (The Ramones, toch wel een Punkrock groep, ben je wel mee eens denk ik?).

avatar van andnino
3,0
De stijl van veel nummers is hier gewoon sterk punk geïnspireerd. Niet te ontkennen. Tevens is het tekstueel vaak dicht tegen punk aan, zij het wat kinderachtig. Alleen dat rauwe randje is er compleet vanaf, en dat maakt wel een stevig verschil ja.

avatar van Sven Vermant
3,0
Heb nu een dagje naar de CD geluisterd.
Het titelnummer steekt er wat mij betreft bovenuit maar er staan nog wel meer lekkere nummers op.

Voorlopig 4*, moet het nog even laten bezinken voor ik een definitief oordeel vel.

avatar van Lexicon Devil
1,5
Tijn79 schreef:
(quote)


Punt blijft dat het JOU mening is, dat Green Day geen punkmuziek zou maken.
Getuige je volwassen reactie (lees: Dat kan zo zijn, Een way of life bla bla bla....) kunnen we waarschijnlijk eeuwig blijven zeuren over het ja of nee

Behoorlijke contradictie....een punker die tegen een anders zegt meer volwassen te moeten zijn.
En euh, wie blijft er nou doorzeuren?

avatar van Roos-Ann
3,5
Ik vind het wel een toffe cd. Ik vind het wel leuk dat nummers eerst rustig zijn en daarna wat ruiger. Alleen dat is misschien bij dit album bij te veel nummers gedaan.
Verder vind ik Peacemaker wat van de ketchupsong hebben. De eerste keer dat ik die luisterde dacht ik aan dat liedje.
Restless Heart Syndrome doet me denken aan Sunday bloody sunday.
En ik lees hier dat meer nummers niet zo heel origineel zijn. Daarom is het toch wel erg jammer van dit album. Ik ga hem iig nog een paar keer luisteren, want ik vind het verder wel lekkere muziek (H)

3.5/5

avatar
4,0
Noem het soft, adult orientated, leuk voor je oma...of wat dan ook. Maar feit is dat er maar weinig bands zijn die een plaat vol zulke lekkere aanstekelijke melodieen kunnen schrijven.

avatar van andnino
3,0
Clyde schreef:
Noem het soft, adult orientated, leuk voor je oma...of wat dan ook. Maar feit is dat er maar weinig bands zijn die een plaat vol zulke lekkere aanstekelijke melodieen kunnen schrijven.

De ideeën over 'lekker' verschillen. De hele popmarkt ligt er vol mee, maar het grootste deel ervan krijg ik koppijn van. Verder heb je wel een beetje gelijk. Liever dit dan een rauwe "échte" punkplaat die niet blijft hangen.

avatar van Tijn79
3,5
Lexicon Devil schreef:
(quote)

Behoorlijke contradictie....een punker die tegen een anders zegt meer volwassen te moeten zijn.
En euh, wie blijft er nou doorzeuren?


Alsof punkers niet volwassen zijn? wtf?! :S

Maar goed om het zeuren verder te voorkomen (:P) we houden het er maar op dat we allebei een andere mening hebben
En zo hou je disscussie op gang, ....ook mooi

Ik vind het album wel lekker en jij niet, so what?!
Als we allebei maar ergens van kunnen genieten hey

Feit blijft wel dat ik de oude stijl van de band wel mis, al bespeur ik vleugjes Nimrod & Warning bij een aantal tracks

avatar
4,5
Heerlijk cd'je

avatar
4,0
Lexicon Devil schreef:
(quote)

Behoorlijke contradictie....een punker die tegen een anders zegt meer volwassen te moeten zijn.
En euh, wie blijft er nou doorzeuren?



Ik wil niet veel zeggen, maar ik vind dat je dit wel heel erg serieus neemt zeg

avatar van kerstboom3
3,0
Tijn79 schreef:
(quote)


Punt blijft dat het JOU mening is, dat Green Day geen punkmuziek zou maken.
Getuige je volwassen reactie (lees: Dat kan zo zijn, Een way of life bla bla bla....) kunnen we waarschijnlijk eeuwig blijven zeuren over het ja of nee, maar feit blijft dat Green Day toch echt te boek staat als een Punkrock band.

En naar mijn mening (goed opletten hey ) zijn ze dat ook, want je blijft steeds de stijl van één van hun voorbeelden terug horen (The Ramones, toch wel een Punkrock groep, ben je wel mee eens denk ik?).


Nu zeg je zelf dat jouw mening een feit is. Beetje opmerkelijk, niet?

Btw: Ik vind Ramones toch echt wel de ultieme punk-band, geen punkrock. Ik vind Punkrock meer de benaming voor de stroming bandjes uit amerika zoals Pennywise, The Unseen etc. Ik vind Green Day overigens ook pure Punk Rock maar met dit album en met American Idiot bewezen ze en bewijzen ze nogmaals dat ze toch ook hele andere (voor mij minder leuke) muziek kunnen maken. De ballen

avatar van Lexicon Devil
1,5
Robin0 schreef:
(quote)



Ik wil niet veel zeggen, maar ik vind dat je dit wel heel erg serieus neemt zeg


Dus....?

avatar van Tijn79
3,5
kerstboom3 schreef:
(quote)


Nu zeg je zelf dat jouw mening een feit is. Beetje opmerkelijk, niet?
^


Dat zeg ik nergens hoor , maar goed het gaat hier om het album

avatar van pjh1967
Ik denk dat Green Day nog wel jaren een kopie van zichzelf uit hun beginperiode hadden kunnen zijn, maar daar zelf geen zin in hadden. De jongens zijn mannen geworden, en dus ook gegroeid en ontwikkeld muzikaal / tekstueel gezien (if you like it or not). Blijft toch een band om in de gaten te houden.

Zoals het vroeger was zal het waarschijnlijk nooit meer worden, zie deze opname uit 1992.

avatar van west
3,5
release schreef:
(quote)


Vind het gemiddelde trouwens wel wat laag voor een plaat waar ik tot nu toe alleen maar positieve recensies van heb gelezen.


Ik zie net dat de Volkskrant 'm vandaag 2,0* geeft. Dit omdat er te weinig goede songs op staan en de muziek echte boosheid mist. Ook omdat onduidelijk is waartegen de boosheid zich richt. Dat was bij American Idiot (Bush) wel duidelijk.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 05:22 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 05:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.