Guns N' Roses - Use Your Illusion I (1991)

Label: Geffen

1. Right Next door to Hell (3:02)
  2. Dust N' Bones (4:59)
  3. Live and Let Die (3:03)
  4. Don't Cry (4:44)
  5. Perfect Crime (2:23)
  6. You Ain't the First (2:37)
  7. Bad Obsession (5:28)
  8. Back Off Bitch (5:04)
  9. Double Talkin' Jive (3:22)
  10. November Rain (8:59)
  11. The Garden (5:21)

met Alice Cooper

12. Garden of Eden (2:41)
  13. Don't Damn Me (5:19)
  14. Bad Apples (4:28)
  15. Dead Horse (4:18)
  16. Coma (10:16)
adri1982, welke nummers zijn dan degenen die niet hadden gehoeven? Ben wel erg benieuwd

avatar van Rockfan
Live and let die bijvoorbeeld. Nu vind ik het origineel al niet geweldig maar de versie van GNR is nog erger.

avatar van adri1982
Gunner_96 schreef:
Aha, je bent een echte Guns 'n Roses fan, zie ik. Het is een goed band, maar zelf vind ik het werk van de groep tot en met 1992 goed (3,5 staat bij mij voor goed, 4,0 voor zeer goed).
Ik heb dit album 'Use your Illusion,' nog eens beluisterd, en ik moet helaas zeggen dat ik een paar nummers inderdaad wat overbodig vind. Ze staan hoofdzakelijk achterin het album; 'Garden of Eden' vin ik nogal forcerend klinken met weinig melodiewisselingen, en 'Bad apples' en 'Dead horse' hoor ik meer aan als opvulmateriaal. Dit soort dingen kunnen mijn stem op zo'n album een halfje naar beneden brengen. Wel is 'Coma' overigens een mooie afsluiter van deze cd, die ik bij elke luisterbeurt beter worden.

avatar van wizard
Grappig, Bad Apples en Dead Horse vind ik juist wel de moeite waard. Bij mij zijn November Rain en Coma langzamerhand in waardering gedaald.

avatar van Funky Bookie
Use Your Illusion 1 bevat en aantal briljante nummers.
Helaas zijn dit wel allemaal ballads en zijn juist de uptempo nummers op dit album wat minder van kwaliteit.
Mijn favorieten blijve Npvember Rain (ondanks de "teveel-gedraaid-factor"), Don't Cry en Coma.
Per saldo vind ik deel 2 wat beter.

adri1982 schreef:

Ah, ik dacht eerst dat je misschien nog de eerste nummers bedoelde, ik vind de nummers op het eind namelijk machtig. Dead Horse vind ik op zijn tijd echt heerlijk en Coma moet je dus zeker vaker luisteren, als die bij elke luisterbeurt beter wordt . Zelfs de thema's van die nummers spreken mij erg aan. Voor mij zit er niet echt een nummer in dat eruit had mogen blijven, geweldige plaat.

avatar van adri1982
Gunner_96 schreef:

Çoma staat achterin, dat klopt. Dat nummer zet nog heel wat recht op dit Guns N'Roses-album, die het naar mijn mening niet haalt i.v.m. 'Use your Illusion II'

avatar van Brutus
Goede plaat, al vond ik de hetze omtrent deze plaat wat overdreven.

avatar van Edwynn
Hetze?

avatar van Pinsnider
Hij bedoelt waarschijnlijk hype.
Of de hetze van de Parental Advisory commissie die weigerden een stickertje op deze plaat te plakken waar de band zo van baalde dat ze een zielig eigen stickertje er op gingen plakken haha
Of de hetze tegen November Rain onder de drogreden "kapotgedraaid". Mijn hemel; ik weet nog precies waar ik zat op mijn zolderkamertje toen ik dat nummer als 14 jarig pikkie voor het eerst in volle glorie op me af hoorde komen als nieuwe binnenkomer in de mega top 100, die ze toen nog geheel draaiden. Vingers bij de record en play knop en de volledige 9 minuten binnengehaald. Hoe vaak ze dat ook draaien; het blijft een geniaal nummer. Alleen al vanwege de herinnering.

avatar van JohnnyVergerFan
Waarom ik ertoe kwam om deze weer op te leggen, de plaat ervoor vandaag was Let It Bleed van de Stones, weet ik eigenlijk niet. Maar ik zit er weer ff midden in en vind het heerlijk eigenlijk. Het trio Bad Obsession/Back Of Bitch/Double Talkin' Jive is nog net zo vuig ronkend als toen ik 18 was en ik deze tracks de echt welkome opvolgers vond van Appetite.... man, wat is dat weer lang geleden.

Tripje down memory lane vanavond. En dan zijn Dead Horse & Coma still to come.

avatar van Rockfan
Deze weer eens beluisterd....Right next door en Dust N Bones zijn prima nummers. Nr 3 skip ik altijd. Hier heb ik nooit wat aan gevonden (aan het origineel ook niet trouwens). In don't cry zit een heel lekkere gitaarsolo...Hierna volgen nog enkele prima songs tot nr. 10. Dit is overigens een prima song alleen stoort het mij dat in het slotstuk Axl het nodig vond om door de gitaarpartij heen te piepen.
Hierna volgen nog wat van het "ene oor in het andere oor uit" nummers. Dan helemaal aan het eind het geweldige Coma. Deel 2 van Use Your Illusion is iets beter.

Skullour
Na Appetite for Destruction een flink aantal luisterbeurten te hebben gegeven, besloot ik ook maar beide Use Your Illusion-albums aan te schaffen. Use Your Illusion I stond als eerste in de rij om eens flink gedraaid te worden. Er staan een paar leuke nummers tussen, als Dust N' Bones, November Rain en The Garden.

Het album is net wat aan de lange kant, waardoor ik niet altijd de hele plaat in één luisterbeurt beluister. Hierdoor doen sommige nummers voor mij ook af als 'standaard-achtergrond-rocknummertjes'. Door de lange speelduur pakken niet alle nummers me even goed vast, iets wat wel het geval was bij Appetite for Destruction, waar ieder nummer meteen raak was.

Desalniettemin is Use Your Illusion I een steengoede plaat van Guns N' Roses waarop de veelzijdigheid van Axl Rose en de strakke gitaarsolo's van Slash goed terugkomen. Deze twee maken voor mij stiekem toch wel een beetje de image van Guns N' Roses.

avatar van gigage
You could be mine, Don't Cry en een vroege versie van knocking on heavens door (days of thunder cd) waren de bij mij enige bekende songs toen beide dubbelalbums van GnR tegelijkertijd verschenen. Dat was best een hele kluif om te verteren maar onmiddelijk sprong November Rain er bovenuit. Die had ik nog op een mixtape geplaatst voor M (och wat schattig). De tweede kraker was Coma. De aandacht werd snel verlegd naar het " betere" deel II, maar daar ben ik later wel op teruggekomen. De korte venijnige songs van deel I zijn me inmiddels even lief.
Met de bus nog voor 125 gulden ( incl ticket) vanaf Arnhem de show in Keulen bezocht, maar dat was 2 jaar later.
Ach ja, het is allemaal een trip naar memory lane ( besluit ik maar weemoedig terwijl Alice Cooper bye bye roept op the Garden)

avatar van milesdavisjr
Net als deel II is dit zeker geen slecht plaatje, alleen vergelijken met Appetite heeft niet zoveel zin. Dat album was ruig, smerig, swingend en ging recht op zijn doel af en daarbij was er nog geen sprake van een (muzikale) keurslijf. Voor I en II lagen de zaken anders, Rose had de macht gegrepen, de sterallures en ambities van Axl kende geen grenzen en dit tweeluik zou de band universele status moeten geven. Aan succes zeker geen gebrek en de plaat kent zijn momenten. Destijds vond ik het zelfs een topper. In retrospectief kunnen we echter stellen dat vanuit muzikaal oogpunt de lat weliswaar hoog ligt maar dat alle ideeën, keuzes, en instrumentale invulling niet altijd goed uitwerken. Coma duurt 10 minuten maar de lengte van de song rechtvaardigt wat mij betreft bij lange na niet het gebodene. Hoewel Don't Cry een lekkere solo kent heeft het voor het overige ook niet heel veel om het lijf, hetzelfde geldt eigenlijk voor de country song You Ain't the First. Bad Obsession en Back Off Bitch klinken niet slecht maar de songs zitten nu ook niet vol met spanning die de aandacht de volle 5 minuten vasthouden. Is dan alles azijn zeiken; nee zekers niet, de solo in Double Talkin Jive is meesterlijk en de outro met de Spaanse gitaar vormt daar een mooie aanvulling op. November Rain blijft kitsch maar fraaie kitsch wel te verstaan. The Garden met gastrol van Cooper blijf ik een gevarieerd nummer vinden met een prima balans tussen de harde en zachte stukken. Tenslotte vormt Right Next Door to Hell een fijne vlotte opener. De lengte van de schijf, het ambitieuze concept wat niet altijd goed uit de verf komt maken het tot een dikke voldoende. Dat ik zijn voorganger echter wel af en toe nog uit de kast trek en deze niet geeft ook wel het verschil aan.

avatar van vielip
En niet voor de eerste keer ben ik het echt exact met milesdavisjr eens!