Guns N' Roses - Use Your Illusion I (1991)

Label: Geffen

1. Right Next Door to Hell (3:02)
  2. Dust N' Bones (4:59)
  3. Live and Let Die (3:03)
  4. Don't Cry (4:44)
  5. Perfect Crime (2:23)
  6. You Ain't the First (2:37)
  7. Bad Obsession (5:28)
  8. Back Off Bitch (5:04)
  9. Double Talkin' Jive (3:22)
  10. November Rain (8:59)
  11. The Garden (5:21)

met Alice Cooper

12. Garden of Eden (2:41)
  13. Don't Damn Me (5:19)
  14. Bad Apples (4:28)
  15. Dead Horse (4:18)
  16. Coma (10:16)
avatar van Edski
1,5
Njah... ben inderdaad niet het prototype hardrockliefhebber, hoewel ik wel van stevige rock hou.
Deep Purple bevalt me, AC/DC, Motorhead en nog wel wat zgn. standaardnamen.
Maar in ieder genre heb je bands die het voor jou wel doen en bands die weinig of niets (positiefs) teweegbrengen toch?

avatar van avdj
Jazeker. Je vindt altijd wel dingen goed of slecht in een genre. Zelf vindt ik de zang van DP en AC/DC ook stukken beter.

avatar van marco straaten
ze hadden de nieuwe stones kunnen worden, maar ze hebben het niet gehaald. Ze maakten overigens echt wel topmuziek

avatar van Jazper
Hoe ik nu hier op deze pagina terecht ben gekomen weet ik eigenlijk niet meer.

Wel weet ik dat ik dit vroeger een superplaat vond. Vooral UYI 1. De tweede had wat meer inkakmomenten. Vanaf nummer 13 werd het echt meesterlijk. Met vooral afsluiter Coma. Dat vind/vond ik denk ik het beste nummer van GnR.
Het is een tijd geleden dat ik het gedraaid heb, maar Coma vind ik denk ik nog steeds gaaf.

avatar van monique
november rain is een wereldplaat

November Rain is geen plaat#lol

avatar van Pinsnider
Gôh, wat was GnR toch altijd ontzettend stoer... Over jeugdsentiment gesproken
Was en ben nog steeds van mening dat ze de beste nummers van UYI I en II op één wereldplaat hadden moeten zeggen, maar daar ben ik vast de enige niet in...
Buiten natuurlijk de (terecht) onaantastbare status van November Rain vond ik Don't Damn Me altijd lachen: Axl blijft maar doorlullen in dat nummer: geweldig!

Heeft iemand trouwens de versie nog met dat zielige stickertje op de voorkant dat ze er zelf maar op hadden geplakt omdat ze pissig waren dat ze geen Parental Advisory stickertje kregen toegewezen..??

Pinsnider schreef:

Ga eens op zoek naar DIT album:

avatar van Pinsnider
Grappig
Al ben ik het natuurlijk niet geheel met de keuze eens

shappy1010
Destijds waren mijn klasgenoten meer weg van G&R dan ikzelf, ik heb Axl altijd een ongelooflijke eikel gevonden (wie niet) maar eerlijk is eerlijk, ze hebben een aantal supernummers uitgebracht. November Rain blijf ik een gruwelijk mooi nummer vinden, en de cover Live & Let Die, dat doen ze helemaal niet slecht. Alleen ze proberen zo de bad boys uit te hangen, verschrikkelijk... desalniettemin, hun image is zeker niet tijdloos, maar wat mij betreft hun muziek wel.

avatar van avdj
Mwa, persoonlijk vindt ik een aantal nummers toch wel behoorlijk gedateerd klinken. En niet alleen van deze albums. UYI op één schijf is dan ook dé oplossing mits de samenstelling erg matig is zoals in het geval van Geffen.

avatar van HammerHead
avdj schreef:

Ik zou daar maar tenzij van maken.

avatar van frankvankesteren
Super album..kan niet goed kiezen tussen AfD en deze..steken allebei ver boven de anderen uit..November Rain is natuurlijk een heel groot pluspunt maar ook nummers als coma vind ik erg mooi..

Jammer dat ik hun l(aatste) concert heb gemist/niet kon betalen..

voltazy
je bedoelt dat concert in goffert park neem ik aan, was geweldig , mooie show, ze speelden ongeveer wel de beste nr's en izzy kwam nog langs. ik kwam eigenlijk voor Alice in Chains maar vroeger luisterde ik veel GNR en ik vind November Rain nog steeds mooiste nr. ooit
ook coma is touwens schitterend.

mugken
Heerlijk album met als uitschieters Right next to the hell,the garden(of eden),coma.4,5*

mugken
Over November rain heb ik gemengde gevoelens, het is wel goed maar Axel zijn stem past er gewoonweg niet bij.

avatar van freebird
Als je II hebt moet je deze ook hebben ................

'n 4

voltazy
ik dacht het andersom, had 1st deze in m'n bezit en toen alles maar aangeschaft

gak
Het is en blijft toch een van hun minder goeie albums
3 *

mugken schreef:

verander mijn favorieten naar Bad Obbbesion,Dust N' Bones.Coma en Right Next blijven

avatar van Rockfan
Pinsnider schreef:

Ik heb er inderdaad één met zo'n sticker

mugken schreef:

maar de rest van het repertoire vind je wel te pruimen met die stem?

Ja.

Joy
wat voor stem zou er dan bij november rain moeten?

wat mij betrefd kan het hele repertoire wel een andere stem gebruiken

avatar van Cygnus
Rockfan schreef:

Ik heb er inderdaad één met zo'n sticker

Ik heb er ook een met zo'n sticker. Ik vind hem wel gaaf.

This album contains language which some listeners may find objectionable. They can F?!* OFF and buy something from the New Age section.

Joy schreef:
wat mij betrefd kan het hele repertoire wel een andere stem gebruiken

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik Axl's stem één van de sterke kanten van GnR vind..

En nee, ik heb geen koorts

Joy
uniek iig, maar bij vlagen ook irri, das ook geen geen zingen, maar niemand heeft ooit gezegd dat je bij muziek ook perse moet kunnen zingen

avatar van frankvankesteren
Even een review, omdat het zonodig meost in het Ga-dat-album-eens-reviewen-topic

Guns n Roses was eigenlijk mijn eerste kennismaking met metal.. ongeveer 3 jaar geleden luisterde ik voor het eerste een nummer dat Sweet Child O'Mine heette... ik begreep er toen niks van: dit was niet de muziek die ik normaal gewend was, dit was om te beginnen heel anders gezongen..

Het is niet dat ik toen uitsluitend top40 draaide hoor, maar nieuw was het zeker, aanstekend ook... dat nummer is misschien nog steeds wel het beste GnR-nummer... helaas vind ik het in ieder geval niet het mooiste GnR-nummer.. dat staat voor mij op dit album en is en blijft November Rain... misschieen een beetje afgezaagd, en het is eigenlijk ook niet helemaal eerlijk omdat ik hem zeker niet met kop en schouders overal bovenuit vind steken, maar het doet gewoon heel veel, als ik weer even terugval op het simpele; het is gewoon een geweldige gitaar, snerpend en snijdend.. ook vind ik dat ik Axl (samen met Estranged misschien) nog nooit zo mooi heb horen zingen..

Maar genoeg over dat nummer, want zoals ik al zei is er nog veel meer.. tegenwoordig luiste rik eigenlijk amper nog naar GnR, wat ik wel heel jammer vind maar ik ben gewoon hard bezig mijn horizon te verbreden..

Toch wil ik even noemen dat GnR zeker een grote metalgigant is, dat ik aan hen mijn kennismaking met metal te danken heb (overigens ben ik niet zo'n keihard metal-beest hoor.. het is meer melodische hardrock die me aansteekt) en wat deze plaat betreft: samen met AfD en UYI II gewoon de beste plaat.. ze zijn allemaal 4 waard, en eigenlijk allemaal om dezelfde reden..

Overigens: het lijkt op dit album wel dat hoe langer de nummers hoe beter de nummers dan ook zijn, maar da zal wel aan mij liggen

mugken
Guns N' Roses is geen Metal, eerder Hardrock.