Fakkelbrigade - Colucci Era (2009)

Label: Top Notch

1. Intro (Niet Normaal) (3:32)
  2. Colucci (4:07)

met Sanders

3. Daar met Ons (3:52)
  4. Kostbaar (3:28)
  5. Gezegd en Geschreven (3:28)
  6. Levensgroot (3:32)
  7. Hitte (3:11)
  8. Groen Gras (3:59)
  9. Kosmos (4:55)
  10. Zo Fris (3:25)
  11. Corazón (4:17)
  12. Karavaan (5:09)
  13. Fakkels en Bananen (3:27)

met DuvelDuvel

14. Medicijn (5:10)
  15. Tot Hier (3:36)
  16. Exclusief (3:25)

met BlaBla

17. Chocolade * (5:12)

met New Cool Collective

18. Intro * (0:50)
  19. Werk in Uitvoering * (4:34)

met Kebapie en Blaxtar

20. Toekomstmuziek * (3:19)
  21. BlokBoy * (3:11)

met Royston Drenthe

22. Wat het Is * (3:09)
  23. Wandelaars * (3:02)
  24. Schouders Ophalen * (2:35)
  25. Praat Tot Je * (3:57)
  26. Ingeschakeld * (3:20)

met Zo Moeilijk

27. Maak Moves * (4:08)
  28. Mijn Leven Is * (3:15)
totale tijdsduur: 1:02:33 (1:43:05)
avatar van hiphopmaster
1,5
Nee, dit vind ik echt helemaal niets. Met name de producties vind ik onsamenhangend en te chaotisch (bijv. Kostbaar, Hitte, Corazon). Het album trap nog wel aardig af met Niet Normaal, gevolgd door veruit het beste nummer van de cd (Colucci). Daarna stort het echt als een kaartenhuis in. Rico verpest zowat ieder nummer. Wat is dat een beperkte rapper zeg. Theo Maas flowt nog beter dan hij!!!
Het nummer Tot Hier had eigenlijk het 3e nummer moeten zijn. Echt tot daar en niet verder!!! Wat slecht zeg! Ik kom niet verder dan 1,5*!

ZRico en sticks zeiden in een interview dat het een album is waaraan je moet wennen. Eerste week luister je hem en laat je 'm ff liggen en als je m na een paar weken pakt issie vetter.
Maar bij mij is het andersom gegaan. Eerste week vond ik ''m the bom!
Maar na een week heb ik alleen welles: Colucci en groengras geluisterd. Jammer man.

avatar van dilladawg
hiphopmaster schreef:

Rico beperkte rapper, toevallig de beste die hier in NL rondloopt!

hiphopmaster schreef:
Je kan niet zo komen man.

avatar van MJ_DA_MAN
Ik vind Rico normaal ook goed maar op deze plaat valt hij erg tegen.

P-DawG
Rico murdert iedereen op dit album.

avatar van nognooit
Hip hop is vaak niet mijn ding.
Er zijn echter uitzonderingen, waaronder de "Zwolse-scene".

Colucci Era van Fakkelbrigade valt helaas wel in de categorie "niet mijn ding". De beats zijn enorm eentonig, sommige zelf na enkele luisterbeurten irritant. De lyrics zijn vaak oppervlakkig en doen daardoor wat onpersoonlijk aan, iets waarvan Opgezwolle zelden last van had.

Door de hoeveelheid nummers, waarvan dus een merendeel saai is, haal ik vaak het einde van het album ook niet. En dan heb ik nog wel de normale versie met "slechts" zestien nummers.

avatar van TheLegacy
nognooit schreef:
De beats zijn enorm eentonig, sommige zelf na enkele luisterbeurten irritant.

:S eentonig?? Ik vindt ze juist heel veelzijdig..

Reaggea invloeden, zelfs een beetje dubstep. Beatsgewijs vindt ik het juist erg afwisselend.

avatar van MurryMusic
TheLegacy schreef:

:S eentonig?? Ik vindt ze juist heel veelzijdig..

Ja hoe komtie er bij..(no sarcasm)

avatar van nognooit
De beats onderling verschillen gelukkig wel, dat klopt.
Maar zodra een beat gestart is, blijft deze eentonig klinken voor het gehele nummer. Dus het ene nummer heb je een beat met reaggea invloeden dat dan voor ongeveer vier minuten eentonig klinkt, enzovoorts.

avatar van TheLegacy
Ga ze vanavond eindelijk live bewonderen! Hell Yeah!

avatar van MurryMusic
Het was geschreven als Nas in zesennegentig - James

HAHAHA

avatar van Bennieeee
Kosmos en Colucci zijn verreweg de sterkste nummers van het hele album. Meestal gaat hip hop vervelen na een tijdje. Hier kan je zo naar bijven luisteren... de teksten gaan echt super diep.

nognooit schreef:
Hip hop is vaak niet mijn ding.
Er zijn echter uitzonderingen, waaronder de "Zwolse-scene".

De beats onderling verschillen gelukkig wel, dat klopt.

@ NogNooit:..wat een flauwekul kerel. De beats zijn juist afwisselend en het is helemaal niet saai ofzo. Zelf zeg je dat je vaak het einde van de CD nie eens haalt dus waar oordeel je dan over? Over je eigen skip-gedrag waarschijnlijk...

Het voorbeeld wat je geeft over die reggae-invloeden 4 min. lang klopt ook geen hout van, want hier wordt Kosmos bedoeld en de reggae-beat komt er pas halverwege het nummer in. Dus jou kritiek op dit album is niet goed onderbouwd...Sterker nog: Je kan gewoon zien aan jou kritiek dat je CD niet goed geluisterd hebt.

Zeg eens eerlijk: Hoe vaak heb je de CD in z'n geheel geluisterd zonder een nummer te skippen?

avatar van Stapler
Waar kan ik al die bonusnummers vinden dan? Op welke cd staan die?

Stapler schreef:
Waar kan ik al die bonusnummers vinden dan? Op welke cd staan die?

Ingeschakeld, Prelude Van Een Era

avatar van Stapler
Ait, beperkte oplage skeit lees ik al op hun site. Dan maar pindakazen

ViciouzZz schreef:

Laat ik voorop stellen dat wat ik eerder schreef mijn mening is. Voor zover ik weet, is een mening van een ander geen flauwekul maar kan anders zijn dan de jouwe.
Dat kan jou misschien persoonlijk raken, als jij het als een meesterwerk ziet en ik dat anders zie. Maar meningen zijn net als mensen, heel divers. Iets wat al heel vaak op fora als deze is gezegd.

Ik heb het einde van de cd al meerdere keren gehaald. Elk nummer heb ik minstens vijf keer beluisterd. Dus ik heb wel een mening kunnen vormen. Dat ik inmiddels soms een nummer skip of het gehele album op een gegeven moment afzet, geeft meer aan dat ik dit of geen goed album vind, óf dat dit gewoon niet mijn ding is.
De waarheid ligt in het midden.

Nogmaals, ik vind dit geen slecht album, maar een matig album. Het duurt te lang en is soms wat simpel/eentonig in de beats.

nognooit schreef:

De waarheid ligt in het midden.

Nou kijk, ik ben niet de enige die zegt dat ze jou kritiek van ééntonige beats nogal raar vinden, je kan ook gewoon zeggen dat je de CD niet leuk of matig vindt en dan klaar.

Ik Moest zeker eerst even wennen aan de nieuwe ''opgezwolle''
Ik was eerlijk gezegt nog hun eigen oudere style gewent .

avatar van MAS
MAS
Verlaag deze toch maar naar 3.5. Het blijft een goed album maar er staan weinig klassiekers op zoals bij het andere werk van de leden van FB, Het lijkt of ze met hun nieuwe stijl nog een beetje zoekende zijn en ik heb er alle vertrouwen in dat de volgende FB-plaat beter gaat worden.

avatar van dilladawg
MAS schreef:

helemaal mee eens, dit was echt zo'n begin plaat. Ik denk dat we het volgende album veel beter zal zijn.

avatar van Kill_illuminati
Ik heb vooral kritiek om het rijmen. Vooral op die van Rico. Soms rijmen de teksten gewoon helemaal niet. Zo proberen ze pijn met lijk te rijmen. Sorry maar die gaat er bij mij niet in. Dit is dan nog niet zo extreem maar meestal draven ze hiermee door. Tegenwoordig zijn er veel NL rappers die dit doen. Misschien heeft het te maken met de beperkheid van de taal te maken?

avatar van MJ_DA_MAN
Ik noem het gemakzuchtig gezien Rico natuurlijk kan rijmen als een gek.

avatar van JustiFicatioN
Ik vind Rico beter dan de rest van de rappers op dit album. Maar ik heb zeker wel eens een betere Rico gehoord(Opgezwolle albums).

Zijn verse op levensgroot is wel echt genieten!

Ik ben niet kapot van Fakkelbrigade, kan in de verste verte niet tippen aan Opgezwolle. De teksten zijn te bombastisch, evenals de onlogische beats die zelfs na verloop van tijd gaan irriteren. De hele discussie dat dit album vernieuwend is vat ik totaal niet, Colucci Era doet afbreuk aan de constante kwaliteit van de mannen uit Zwolle...

avatar van Dociz
Kill_illuminati schreef:

Heeft het niks mee te maken, ik vind het juist getuigen van de superieure klasse van rico dat hij een meester is in het hanteren van klankrijm boven het rijmwoordenboekje. Pijn rijmen op fijn zal me een zorg zijn. Maar als rico zegt "ik ga naar de Mcdonalds of haal pizza el tonno", verschijnt een lach op mijn gezicht.

Verder vind ik dit helaas een matig album.

P-DawG
3,5* maar je vind het matig?

avatar van Dociz
Ja, ik weet niet met wat voor cijfers jij blij was op school, maar een 3.5 uit 5 komt overeen met een 7 uit 10. Matig dus, ruim voldoende, niet meer niet minder. Door het hoge basisniveau van Rico Sticks en Typhoon vind ik een 3 te laag.

Off topic discussie verwijderd.