Riverside - Anno Domini High Definition (2009)

Polen
Metal / Rock
Label: Inside Out

1. Hyperactive (5:45)
  2. Driven to Destruction (7:06)
  3. Egoist Hedonist (8:56)
  4. Left Out (10:59)
  5. Hybrid Times (11:53)
avatar van Bravejester
Apieknar schreef:
Ik heb dit album ruim een jaar geleden voor m'n verjaardag gekregen, waarna hij in de kast is beland. Onlangs gaf ik het album toch maar eens een kans en wat bleek... geweldig! Sindsdien draai ik dit album bijna elke dag. Geweldige muziek en teksten. Helemaal mijn ding! Doet me op sommige punten erg denken aan mijn favoriete band, Porcupine Tree.

Dit is overigens mijn eerste kennismaking met Riverside. Tijd om me ook te gaan verdiepen in hun andere werk.

Er staat je een hoop moois te wachten! Begin vooral met hun 1e Out Of Myself, dan Second Life Syndrome en Rapid Eye Movement. Vormen een drieluik dus het beste te beluisteren in die volgorde. En probeer vooral ook het 1e Lunatic Soul album eens met van Riverside alleen Mariusz Duda en een stuk rustiger maar oh zo mooi!

avatar van Apieknar
Heb inmiddels al het één en ander geluisterd via Spotify. Klinkt allemaal erg goed. Binnenkort spelen ze ook bij mij in de buurt (Boerderij, Zoetermeer) en ik denk dat ik dat optreden ga bijwonen. Benieuwd hoe ze het live doen!

avatar van EwoudK
Ik heb ze zelf afgelopen jaar live gezien op de zwarte cross. Was een gaaf optreden. Live weten ze het niveau zeker hoog te houden.

avatar van El Stepperiño
Wat een klapper van een cd! Net pas ontdekt (was al verknocht aan Shrine en SLS) en nu op een tour de andere albums te ontdekken. Deze band is dus met terugwerkende kracht bezig zich in mijn favoriete bands-lijstje te werken (niet dat dat fysiek bestaat, maar toch )

avatar van EwoudK
Dit album net weer is helemaal beluisterd. Blijft een zeer goed album. De nummers bouwen mooi op en aan het eind verlang je altijd naar meer. Ik heb altijd weer zin om hem opnieuw aan te zetten.

avatar van hailtotherainbow
halfje verhoogd, de plaat met de meeste durf van Riverside; een muzikaal avontuur. dit kom ik niet elke dag tegen. De drie laatste nummers dwingen mij gewoon om recht te staan, wat rond te lopen en rare bewegingen te maken die een kinesist niet zou aanraden

avatar van chevy93
Bijna vier jaar geleden was het Don Cappuccino die mij dit album tipte.
2,0* - Riverside - Anno Domini High Definition (2009) (Don Cappuccino)

Het was lang gelukt, zonder onvoldoende. Echter wist ik al vrij snel dat dit geen hoog cijfer zou worden. Weinig interessant op muzikaal gebied en qua zang helemaal niks. Af en toe wat leuke gitaarstukken en wat leuke stukjes tussendoor, maar daar houdt het ook mee op. Jammer, maar helaas. Dit is het absoluut niet.
Inmiddels is mijn mening wel wat bijgesteld, maar heel warm word ik er nog steeds niet van. Alleen de afsluiter vind ik écht goed.

Dit soort progressieve rock/metal klinkt allemaal prima en vakkundig, maar mist gewoon wat. Beleving, ziel, of zoiets. Het is moeilijk te omschrijven, maar ik heb hetzelfde als wat ik heb bij bv. Dream Theater - Metropolis Part 2: Scenes from a Memory (1999). Het doet me gewoon (te) weinig.

avatar van BoyOnHeavenHill
Goede plaat, maar over de hele linie voor mij toch niet 100% geslaagd. De zangmelodieën op de eerste twee nummers vind ik bijvoorbeeld niet bijzonder memorabel, en de riffs daarvan komen ook niet echt los. Bij Egoist hedonist komt alles echter ineens samen, een mooie echoënde gitaarlick, een vette synthesizer-riff, een vaag Pink Floyd-sfeertje, verrassende blazers en de krachtige refreinmelodie van "Just let me live without your pain", en dan staan zowel sound als nummer opeens als een huis. En de lat blijft daarna hoog liggen, eerst met dat trieste basloopje en die "uplifting" gitaarriff van Left out, daarna het fraaie Hybrid times met dat sfeervolle semi-instrumentale slot. Kortom, een plaat met twee gezichten voor mij – wanneer de stuurloze metal plaats maakt voor (of beter gezegd geïntegreerd wordt in) kleurige en melodieuze prog vliegt de kwaliteitscurve omhoog, en dan geef ik hem qua aantal sterren toch maar het voordeel van de twijfel.

avatar van Alicia
Tja... van alle Riverside albums is Anno Domini High Definition niet slechter, maar voorlopig wel wat minder. Ik mis de echt mooie melodieën. Ook bij mij begint het album dus pas echt bij Egoist Hedonist, maar over de gehele linie is dit geen plaat welke ik, zeker op dit moment, graag in mijn melodieuze rock collectie wil opnemen. Iets teveel ADHD voor mij....

avatar van Alicia
Alicia schreef:
... maar over de gehele linie is dit geen plaat welke ik, zeker op dit moment, graag in mijn melodieuze rock collectie wil opnemen. Iets teveel ADHD voor mij....

Heya... Anno Domini High Definition is dan toch een moment of twee later in de verzameling terecht gekomen. Dit album zal waarschijnlijk niet echt mijn meest favoriete Riverside worden, maar vooruit... toch zonde om 'm in de winkel te laten staan, niet waar?

*luchtbas pakt*