Paolo Nutini - Sunny Side Up (2009)

Pop / Soul
Label: Atlantic

1. 10 /10 (2:57)
  2. Coming Up Easy (4:19)
  3. Growing Up Beside You (3:24)
  4. Candy (4:59)
  5. Tricks of the Trade (2:32)
  6. Pencil Full of Lead (2:27)
  7. No Other Way (4:26)
  8. High Hopes (2:57)
  9. Chamber Music (2:28)
  10. Simple Things (2:34)
  11. Worried Man (3:01)
  12. Keep Rolling (2:36)
avatar van LucM
"Coming Up Easy" vind ik een uitstekend nummer, het doet mij denken aan Otis Redding maar het is toch anders. De aloude soul zit (gelukkig!) duidelijk in de lift.

avatar van tom-r
tondeman schreef:
De Schotse Alain Clark

De schotse alain clark ! Dat had alain wel gedroomd! Paolo is veel veelzijdiger en kan veel meer bereiken! Ik heb veel vergelijkingen gezien. Maar dit is toch wel de raarste van allemaal ! Hoe kan je zo'n slappe, overgeproduceerde soulartiest nou vergelijken met een veelzijdige artiest als Paolo Nutini

avatar van Devoo
Ik had al veel gelezen over deze jongeman, en had ook al enkele afbeeldingen gezien. Toen ik mij waagde om het te beluisteren, schrok ik wel over de stem die bij de beste man hoorde. Ik had iets helemaal anders verwacht, maar ik vind het zeker wel mooi!

avatar van DirkM
Apple Juice schreef:
Ik verwacht een stijging in de verkoop!

Ze denken ook aan niets anders bij Apple he.

avatar van Shelter
Wat een vet album is dit zeg, het begin vnd ik ook beter maar neemt niet weg dat het geheel nog steeds erg goed is.
10/10 en growing up beside you vind ik de beste nummers.
Maar ik heb er nog maar 4x naar geluisterd of zo, dus wellicht komt er meer aan. Echt een heerlijke sound die erg "oud" aan doet.
4* met groeipotentie.

avatar van Hendrix4live
Geweldig album. Vind zijn rustige nummers het allermooist. En Candy vind ik ook een goed nummer.

avatar van LucM
Paolo Nutini leerde ik pas kennen met Coming Up Easy, een prachtig nummer dat mij aan Otis Redding doet denken maar dit album verrast mij nog meer aangenaam.
Zo begint het al met het vrolijke skanummer 10 /10 waarmee hij zowaar Bob Marley naar de kroon steekt, dan staan er ook een aantal fraaie akoestische songs.
In een topic vermelde ik dat de jaren '00 een fusie zijn van muziekstijlen uit de vorige decennia en dit album is daar een goed voorbeeld van. Soul, folk, ska, country, jazz ... je hoort het allemaal in dit album, Paulo Nutini kan moeiteloos vele stijlen aan en is ook bezegend met een prachtige stem.

avatar van Shelter
In dat "Earth" concert, deed hij wjat a wonderful world op een geweldige manier... wellicht leuk om te checken voor de liefhebbers hier.

tom-r schreef:

Hier kan ik niks meer aantoevoegen, helemaal mee eens.

tondeman schreef:
De Schotse Alain Clark

De Schot-se-al-ain-clark . Alain Clark is een op Top 40-gerichte commerciële Amerika-nadoener. Alain Clark is een overgewaardeerde MTV zuchtjongen.

Zo maakt iedereen zijn fouten Zo dacht ik dat Nutini Italiaans was...

De akoestische nummers vind ik erg mooi. De soul achtige nummers en de twee kermis liedjes aan het begin doen me te weinig. Kwestie van teveel stromingen waarvan ik er te weinig liefheb.

Dn!S schreef:

Blijkbaar. Zoiets "kermis" heet Ska.

Maar ik ga dit album nog niet beoordelen. Moet het vaker luisteren.

Wie dit leuk vindt, vindt het laatste album van Carla Bruni ook leuk. Die van 2008! Ik moest er meteen aan denken..

avatar van jetje
Ik kan er niks aan doen, dit is een goed album, maar het kan voor mij niet tippen aan zijn eerste album wat verpletterend in mijn persoonlijke top 20 allertijden binnen is gekomen en na iedere keer dat ik dat hoor een plekje stijgt. Dat is helaas met dit album niet het geval. Dit album heeft prima songs maar is als geheel toch iets te onsamenhangend. Ook ik had een sterk Otis gevoel bij Coming up easy, Maar pencil full of lead breekt dat weer enorm af, en ondanks High hopes, komt dat gevoel niet meer terug. Lekker muziek, echt, prima songs, niks mis mee, maar als compleet album voor mij... net niet. Ik ga snel weer These streets mijn privé top tien inluisteren.

LoveStoned
Wennen, wennen en nog eens wennen. Maar het is een erg vermakelijk album, beter dan zijn debuut.

Goedemorgen, wat een fantastisch concert van Paolo Nutini in Paradiso vanavond. We zijn diep onder de indruk van deze 22 jarige Schot met de fraaie Italiaanse naam en een nog veel mooiere stem.
Ook de nummers van dit album waren oh zo mooi! Hoogtepunt voor mij was Worried Man. Tot dit concert niet eens een favoriet, maar als je het Paolo live hoort zingen, dan hoor je een Worried Man zingen. Ook Candy was erg fraai. Hij gebruikte wat andere arrangementen en solo's en dat klonk geweldig ook mede dankzij zijn voortreffelijke band. Maar bovenal: wat kan hij zich inleven in zijn songs, echt heel bijzonder.

Er waren meer Musicmeter users daar. Nog veel plezier met het nagenieten!

avatar van RestLove
Jazeker west, ik was ook van de partij en heb eigenlijk weinig aan te vullen op je reactie. Was geweldig, uitstekend ingeleefd in de songs en een swingende en goede band (die gitarist kon er ook wel wat van).
Hoogtepunten vond ik Down in Mexico, These Streets, No Other Way en Penicl Full Of Lead.

Lekker album, ik heb er helaas minder mee dan met These Streets. Maar toch, die gozer heeft een heerlijke stem.

avatar van Pinsnider
Leuke plaat, maar ik wil toch een speciale vermelding maken voor Pencil Full of Lead!! Vergeef me dat ik niet weet welke stijl er bij hoort, maar het lijkt wel op de fenomenale achtergrondmuziek bij de oude Tom & Jerry filmpjes. Dixie..??
Hulde, alleen al voor dit nummer!!

avatar van TheFunkyM
Dit word denk ik voor mij het album van 2009.

Mark0990
Ik twijfel er niet over of dit het beste album van 2009 is geworden...dat weet ik gewoon.

Ik geloof dat er weinig luisteraars zijn die het tweede album van de Schotse singer/songwriter helemaal bovenaan zetten in hun album top 10 over 2009. De beste man is slechts 22 jaar en heeft voor mij het beste album van het afgelopen jaar afgeleverd. Het overtreft mijn stoutste verwachtingen en hoewel het debuutalbum ook ijzersterk is, Sunny Side Up is met geen pen te beschrijven.

Ik weet nog dat ik reikhalzend uitkeek naar de release ergens in het voorjaar van 2009. Met de titel alleen al wist ik dat de zomer in huis gehaald kon worden. Toen ik dit pareltje voor de eerste keur opzette was ik zwaar teleurgesteld. Het raakte me niet, het was saai en ontzettend oubollig. Ik besloot Mr. Nutini een tweede kans te geven en draaide de plaat opnieuw. Wat ben ik blij dat dat gebeurd is! Na iedere luisterbeurt had ik wel een favoriet nummer en het jaargetijde in combinatie met de zomerse geluiden liet mij in deze warme periode zeker niet onberoerd.

Paolo Nutini heeft op deze cd zijn haar los gegooid en is volwassener geworden. Hij heeft wat meer de vrije hand gekregen in zijn liedjes en met behulp van de meest zomerse instrumenten krijg je een onwaarschijnlijk sfeervolle cd. Dit is de absolute koning van 2009.

Beste liedje(s): Ten out of Ten, Candy en High Hopes

avatar van TheFunkyM
zoals jij zegt, zijn er misschien weinig mensen die deze boven aan hebben gezet. Nou ik was er 1 van.
Ik weet nog dat ik de eerste keer dit album luisterde, ik vond het maar een flierefluiterig album. Maar toch bleef hij opstaan. Eerst vond ik Ten out of ten, Coming up easy en Candy, de enige goede nummers op het album.
Nu moet ik zeggen dat ik dit nog steeds de betere nummers vind, samen met het ''misschien wel het mooiste nummer van het album'' No Other Way.

Ik vind dit nogsteeds een hele goede cd. Niet ieder nummer spreekt me aan, maar met name de 4 die ik net vertelde vind ik super. Deze nummers staan ook allemaal in mijn top 25 in Itunes. De man van 22 met een geweldige stem, supergevarierde cd. Voor mij ook de cd van 2009, boven Pearl Jam en Peter Doherty.

TheFunkyM schreef:
ik vond het maar een flierefluiterig album. Maar toch bleef hij opstaan.

Dat komt me bekend voor! Ik was helemaal weg van These Streets en keek ontzettend uit naar Sunny Side Up. Toen ik het album opzette was ik behoorlijk teleurgesteld want ik vond het eigenlijk maar niks. Gek geschreeuw met fluitjes en trompetjes. Het was niet de Paolo zoals ik hem kende.

Maar, zoals vaker, moet je muziek vaker luisteren om het te waarderen. Na enkele keren luisteren vond ik deze cd al erg goed en nu staat hij sowieso in mijn top 10. Misschien niet het type muziek wat je daar verwacht, maar het is zo ongeveer mijn meest geluisterde cd. De sfeer die over het album heen hangt is ongelooflijk. Het is heerlijk om te luisteren. Soms ontzettend vrolijk(Coming Up Easy), soms ontzettend treurig(No Other Way) en soms gewoon lekker ontspannend(Chamber Music). Alle nummers hebben wat moois en ze zijn bijna allemaal even heerlijk om naar te luisteren.

Vooral het woeste geschreeuw in Coming Up Easy waarin Paolo heeelemaal los gaat is prachtig. Puur genieten. Ook het gitaarwerk met de zang in Candy is van ongekend niveau, voor mij dan. Je wil alsmaar meer.

Mark0990
Ik denk dat dit album nog niet grijs gespeeld is dit jaar. Ongekende schoonheid. De melancholische sfeer binnen het geheel weet mij keer op keer te raken.

avatar van musicfriek
Ik begin dit meer en meer te waarderen. Had ik in het begin nog wat moeite met zijn stem, nu vind ik het prachtig. Ideaal album om op te zetten in deze tijd van het jaar. Laat die lente maar (eindelijk) komen!

avatar van Kos
Kos
Ja, er zit inderdaad ergens wel iets geniaals in deze plaat. Toch wel een eigenzinnig artiest.

Een fantastisch album! Na de catchy pop-liedjes van These Streets, komt hij met een open minded en veelzijdig album, ik hoor folk, ska en een beetje swing. Lekker easy listening

avatar van Gladius
prachtig album inderdaad. Ik heb er niet echt veel moeite mee gehad eigenlijk, reeds vanaf het begin vond ik het zeer aardig klinken, zowel These Streets als dit album. Alleen wordt het bij elke luisterbeurt gewoon beter en beter en heb ik telkens een andere favoriet. Vandaag is het bv No Other Way geworden =). Hmm voelt zo lekker oldies aan, doet me soms haast denken aan Sam Cooke, wat 'n soul!

avatar van TheFunkyM
Mijn nummer 1 in de top 10 2009.
En met dit weer op dit moment weer mijn nummer 1 cd. Wat een lekkere cd blijft dit toch ook!

Mark0990
Ik luister er nog steeds met alle plezier naar. Doet het vooral goed op zwoele zomeravonden dus zal ook dit seizoen weer geregeld afgespeeld worden. Echt een fantastisch album.

Toch snak ik ook naar nieuw werk.

avatar van Masimo
@Mark0990: Je moet even op de youtubepagina van funkysigarette kijken.. Daar kan je als 't goed is een grote hoeveelheid aan door-paolo-gecoverde liedjes als live optreden downloaden. Heb ik toch erg van genoten naast deze plaat en haar voorganger These Streets

Erg leuke plaat verder. Ik vind 't leuk dat Paolo Nutini niet in hetzelfde straatje blijft als in het vorige album, maar zich nu in Other Streets bevindt, en daardoor komt de fantastische stem van Paolo haast nóg beter naar voren.

Hoewel 10/10 soms wel zó vrolijk is dat je er depressief van wordt.. Maar op een vrolijke zomerdag vind ik 't toch een grappig nummer om te luisteren! Ik hoop dat we nog héél, héél, héél veel van deze gast horen!