Marc and the Mambas - Torment and Toreros (1983)

Label: Some Bizzare

1. Intro (3:17)
  2. Boss Cat (4:17)
  3. The Bulls (2:18)
  4. Catch a Fallen Star (5:12)
  5. The Animal in You (7:29)
  6. In My Room (3:01)
  7. First Time (3:37)
  8. (Your Love Is a) Lesion (5:38)
  9. My Former Self (2:45)
  10. Once Was (5:10)
  11. The Untouchable One (6:03)
  12. Blood Wedding (1:51)
  13. Black Heart (4:50)
  14. Medley (Narcissus / Gloomy Sunday / Vision) (11:46)
  15. Torment (4:21)
  16. A Million Manias (5:52)
  17. My Little Book of Sorrows (5:59)
  18. Beat Out That Rhythm on a Drum (5:00)
  19. Fun City * (7:49)
  20. Sleaze [Take It, Shake It] * (7:17)
  21. Sleaze (Taking It, Shaking It) * (7:15)
  22. Your Aura * (6:16)
  23. Mamba * (12:05)
  24. First Time * (3:39)
  25. You'll Never See Me on a Sunday * (2:51)
totale tijdsduur: 1:28:26 (2:15:38)
Je bent me net voor: ik wilde dat nog toevoegen Maar dat maakt het natuurlijk weer dubieus om tot aanschaf over te gaan.

avatar van ArthurDZ
De Arthur-Recensies deel 26:

Als Musicmeter nooit bestaan had, dan had ik wellicht nooit geweten dat Marc Almond, die ene gast van Soft Cell, ook nog een vrij succesvolle solocarrière heeft opgebouwd. Ik had er gewoon nooit bij stilgestaan. Dat de man van Tainted Love, Torch en Say Hello Wave Goodbye ook Jacques Brel kon coveren of liedjes schreef zonder synthesizer, ik zag het niet meteen aankomen. Maar het toeval wil dat de president van de Marc Almond-fanclub (of het scheelt toch niet veel ) ook vaak op deze site rondhangt. En dus nam ik op zijn advies een kijkje in de wondere wereld van Torment And Toreros.

Dit gezegd zijnde, ik vrees dat ik toch iets minder positief ben dan de illustere users die al eerder een recensie bij deze bijzondere plaat schreven. Want bijzonder is Torment And Toreros wel, dit is zeker geen album waarvan je vergeet dat je ‘m ooit beluisterd hebt. Alleen: dat betekent nog niet dat het een aangename luisterervaring is gebleken…

De basisingrediënten zijn zo’n beetje altijd hetzelfde: Spaanse gitaren, melodramatische strijkers, opera-invloeden en een gepassioneerd zingende Marc. Er wordt nooit echt van die formule afgeweken, en dat is een beetje mijn probleem met deze plaat. Want Torment And Toreros duurt anderhalf uur, en hoewel ik wel een liefhebber ben van lange platen (The River, Sandinista, Mellon Collie & The Infinite Sadness,…), stoort het gebrek aan variatie me hier wel. Daar komt nog bij dat sommige liedjes ook veel te lang duren en dat Marc soms echt gewoon over het randje gaat met zijn stemgebruik. Het zorgt er voor dat bij liedjes als In My Room en (Your Love Is A) Lesion mijn tenen krulden.

En dat terwijl Torment And Toreros ook mooie liedjes in de aanbieding heeft, waarop de basisingrediënten wel zorgen voor een lekker gerechtje. Torment had zo op de soundtrack van een klassieke Disneyfilm kunnen staan, en dat geldt ook voor Vision. Ook A Million Manias en de Jacques Brel-cover The Bulls zijn sterk. Maar dat de mooie nummers gewoonweg in de minderheid zijn naar mijn mening, is eigenlijk ook het enige argument dat ik nodig heb om dit album van slechts 2 sterren te voorzien. Al ben ik zo’n beetje de enige blijkbaar. Helaas, aERo!

Ik was er vooraf al bang voor toen ik het je tipte maar ik had geen zin in een veilige keuze en daarbij hebben veel van je getipte voorgangers me enorm weten te verrassen met hun lof dus het moest een keer gebeuren dat het niet zo aanslaan

Inderdaad helaas, maar het is niet anders.

In begin 80 jaren was de zondagmiddag de VPRO op radio 3 met daarin een programma met de nieuwe muziek (new wave etc). Ik weet nog van een programma Spleen, maar kan ook een andere naam. Vaak nam ik het op, want er kwam zoveel onbekends langs. Op een gegeven moment kwam een nummer van Peter Hammil voorbij, , gezongen door Mark Almond, een prachtige uitvoering van In my room. Mijn interesse was geboren en ik bestelde de dubbel lp bij mij eigen platenboer van Sinking Ships Record Shop. Deze haalde de platen op in Tilburg, zo'n 50 km op de brommer.
Het is geen new wave, maar meer aan ode aan de flamenco. Maar de plaat is best spannend en afwisselend en ik heb deze veel gedraaid. De voorganger heb ik daarna ook nog gekocht, mar die vond ik minder. Verder nooit meer iets gehoord van dit poject van Mark Almond, misschien was deze plaat ook een mooie afsluiting.

Teacher schreef:
Mark Almond

Je weet dat Mark Almond wat anders is he

Mooi al die herinneringen aan radioprogramma's in de jaren '80. Dat leeft nu toch heel wat minder denk ik.

Moet inderdaad Marc Almond zijn... Mark Almond ken ik niet.
Vaak was er in deze programma's een blok met concertregistratie. Heb daarvan heel wat opgenomen op cassettes, enkel de kwaliteit is erg hard achteruit gegaan. Heb ooit een site gevonden, waar veel nog bewaard was.