Prince - Lovesexy (1988)

3. Glam Slam (5:07)
  4. Anna Stesia (4:58)
  5. Dance On (3:44)
  6. Lovesexy (5:47)
  7. When 2 R in Love (4:01)
  8. I Wish U Heaven (2:43)
  9. Positivity (7:18)
avatar van edje1969
Jemig...herinner mij nog dat het album net uit was. Kon via de walkman (jaja) aantal nummers luisteren. Wat was Eye No al gelijk een opener zeg!

Misschien was ik toen wel op mijn hoogtepunt qua fan zijn. Na Purple Rain al twee prachtige albums in de vorm van ATWIAD, Parade en SOTT. Toen kwam Lovesexy. Lange tijd mijn grote favoriet geweest (ja zelfs boven SOTT). Ik had de SOTT tour al meegemaakt en bij de Lovesexy tour gewoon bijna vooraan staan in de Kuip. Het was niet meer te evenaren. Denk ook dat dat inderdaad nooit meer voorgekomen is. Batman viel me toch een beetje tegen na al die 5* albums en live............ik weet niet of die twee jaren overtroffen werden. Anders, maar het gevoel van toen heb ik daarna nooit meer zo heftig ervaren. Wat dat aan gaat was 1988 misschien wel het echte hoogtepunt van mij, ik was echt een mega-fan toen.

avatar van Funky Bookie
Herekenbaar verhaal. Tot en met Lovesexy was Prince echt een idool. De bewondering bleef daarna, maar hij werd langzaam weer mens.

Marty McFly schreef:
Als je 'm nu in de winkel koopt, is de kans trouwens groot dat je gewoon een "getrackte" versie mee naar huis neemt. Deze was vroegah zeldzaam, maar tegenwoordig wordt volgens mij de 1-track cd niet eens meer geleverd.

Nou.... In het kader van "toch nog een keertje wat vergeten CD's aan schaffen" deze net nieuw gekocht bij Dodax. En grrrrrr, dit is dus die 1-track versie
Toen die CD indertijd uitkwam was dat ook meteen de reden dat ik 'm niet kocht (en dat ik ook toen zachtjesaan Prince helaas een grote aansteller begon te vinden). En hoe gaat dat met herinneringen: ze verdwijnen tot je er in één keer weer keihard tegenloopt.

avatar van Kronos
Beetje miskoop dus. Om te weten tot waar je moet doorspoelen: Prince - Lovesexy at Discogs

Kronos schreef:

Dank je. Maar... daar staat een iets andere volgorde: 2de track Glam Slam en 3de track Alphabet St.. Zijn van die "single" uitvoeringen ook nog verschillende versies?

avatar van zaaf
Jan Wessels schreef:

Foutje van discogs, tracknamen van 2 en 3 zijn omgewisseld, de tijden niet.
Maar probeer hem eens in zijn geheel uit te zitten

avatar van Kronos
Of anders is dit misschien de oplossing.

Kronos schreef:
Of anders is dit misschien de oplossing.

Nee, ik draai 'm gewoon. Meestal beluister ik de gehele cd's die ik heb. Maar soms wil je een nummer nog een keertje horen (of juist absoluut niet ) en dan is kunnen skippen wel handig.

Ik zag op Discogs nog wel een uitvoering die in 1988 speciaal werd uitgebracht voor DJ's bij radiostations: Tracked edition with sticker: "DJ's: See Label For Indexing" - Issued to radio stations to promote the Lovesexy album. De platenmaatschappij zal wel gedacht hebben dat geen enkele DJ minuten gaat zoeken naar het begin van tracks..

Zaaf, nogmaals bedankt! Ik zal het printen en bij de inlay stoppen.

Lang niet gedraaid: dat was weer genieten!

avatar van jraw
Until my days are done, Lovesexy will be the one!

avatar van Cor
Cor
Gevarieerde plaat, bijzonder muzikaal en heerlijk achteloos gespeeld. Prince - op de toppen van zijn kunnen in die periode - doet lekker waar hij zin in heeft en waar hij goed in is.

avatar van ArthurDZ
Love is God, God is love, girls and boys love God above

Lovesexy: de ideale Paasmaandag-plaat!

In november ’87 cancelde Prince The Black Album, voornamelijk omdat deze plaat te duister en negatief zou zijn. In december ’87 ging hij opnieuw de studio in om een positievere ‘vervangplaat’ op te nemen. Eind januari ’88 was Lovesexy klaar. Wat een tempo!

Zoals we uit bovenstaande quote (uit het nummer Anna Stesia) af kunnen leiden, zat Prince tijdens het maken van Lovesexy nog heel erg in de reli-sferen die hem ertoe gebracht hadden The Black Album in de vuilnisbak te gooien. Verwijzingen naar God, religie en het roepen van “nee Satan, niet doen” zijn schering en inslag op deze plaat. Dit stoort absoluut niet, want het DNA van Lovesexy bestaat voor en nog groter deel uit PURE ONVERSNEDEN FUN (IN HOOFDLETTERS).

Als ik deze plaat opleg wordt de wereld gewoon eventjes een betere plek. Waarschijnlijk ter compensatie voor de donderwolk die de gecancelde voorganger was, krijgen we hier een helderblauwe hemel voorgeschoteld, en zoveel zon dat zelf God himself bijna zichtbaar lijkt te worden. Het niveau van de songwriting ligt ook opnieuw erg hoog, en dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat het je als luisteraar erg makkelijk wordt gemaakt om je mee te laten slepen in de naïeve, maar pure positiviteit van Lovesexy. “Alles is goed in de wereld, en wat nog niet goed is, zal het spoedig worden, als je maar gelooft”. Zoals ik al zei, naïef, maar wel mooi. Je zou willen dat het waar was. When 2 R In Love, die eigenlijk voor The Black Album was voorzien, komt in deze setting veel beter tot zijn recht.

Maar mijn twee grootste favorieten hier, sowieso in mijn Prince top 20 dan wel top 10 te vinden, zijn het zijdezachte Anna Steisa (inderdaad, van die vreemde, maar ook weer zalvende quote) en I Wish U Heaven, het ultieme ‘when they go low, we go high’-anthem over vergeving en innerlijke rust. Maar eigenlijk staat de hele plaat vol parels, alleen met de opener (ik kom altijd pas echt in Lovesexy bij het tweede nummer, de heerlijke hit Alphabet St. (waar een rap van Cat Glover mee de show steelt, da’s wel heel snel nadat je alle rappers doodwenste op Dead On It hoor Prince, jij heerlijke hypocriet)) en ook met het titelnummer heb ik net iets minder.

Volgens de oude geschriften loopt de glorieperiode van Prince van 1999 tot en met deze Lovesexy. En hoewel het waar is dat hij in de periode ’82-’88 zijn grootste triomfen scoorde, valt er ook hierna nog voldoende te genieten. Laat dus maar komen die ‘mindere jaren’!

Goede plaat maar blijft achter bij Controversy, Parade, SOTTT, Purple Rain en ATWIAD.
1e nummer is helemaal ruk, dat irritante gegil, annoying.
Alphabet St, Glam Slam, prachtig.
EN dat "peachy" concert in de Kuip was inderdaad prachtig, podium aan de zijkant, mooie uitvinding.

avatar van jfs4u
TOP album, mijn favorieten : Alphabet St. , Anna Stesia , I Wish U Heaven , Positivity

Ziegler schreef:
Ik herinner me meer een keuze tussen jackson en Prince.

Heerlijk hoe ze in dat mannen cultuurtje hier vaak wordt ontkent.
De jaren tachtig waren wel degelijk de jaren van Madonna vs Michael. Wellicht dat het onder de jongens Prince of MJ was, maar verder was het duidelijk MJ en Madonna.
Waarmee ik Prince zeker niet ontken, ben een grotere liefhebber van zijn muziek dan van die van Jackson.
Het stoort mij gewoon hoe men hier soms haast lijkt te willen ontkennen wie ze ooit was en wat ze heeft betekend.

avatar van Gert1980
Goed album en geweldige hoes die overigens duidelijk als inspiratie heeft gediend voor de poster bij Harry Styles' laatste album Fine Line.

avatar van Minneapolis
Gert1980 schreef:

Heerlijk hoe ze in dat mannen cultuurtje hier vaak wordt ontkent.

Ik schuw een wat kinderlijke "wie was beter" discussie niet.
Als 80's pop icoon was Madonna met Jackson aan de top misschien, maar dat vond ik niet zo interessant na mijn 12e/ 13e. Daarom verhuisde ik toen (beginnend bij Around the world, maar helemaal rond SOTT) ook van het Jackson naar het Prince kamp. Zijn muziek kwam mij veel gelaagder over; nieuwe albums groeiden per draaibeurt. Deze Lovesexy was daar een perfect voorbeeld van. Jackson's publiek bleef even jong, ook bij de concerten, en ik kreeg het gevoel dat ik het ontgroeid was.
Maar ook Jackson, hoewel geen muzikant als Prince, vond ik (zeker zijn periode van Destiny tot Thriller) qua eigen muzikale inbreng vele malen interessanter dan Madonna.

Het gekke is eerder dat onder de mensen die na de jaren 80 zijn opgegroeid er geen besef lijkt te zijn van hoe groot Prince was in die jaren. Om maar niet te spreken van de millennials.

Minneapolis schreef:

Ik schuw een wat kinderlijke "wie was beter" discussie niet.

Kinderlijk? Grappig, ik vind het eerlijk gezegd vrij kinderlijk en soms seksistisch hoe hier vaak door de mannen over Madonna wordt gedaan.

Verder mooi stukje en ben het zeker met je eens en uiteraard was Prince verreweg de meest getalenteerde van de drie. Maar als je het hebt over tussen welke twee het ging in de jaren tachtig waren dat met stip Michael en Madonna. Ze waren overal, sierden wekelijks de covers van de muziekbladen, overal lag hun merchandise en met name Madonna beïnvloedde ontzettend het modebeeld.
Maar ja, dat dit voor iedereen anders kan zijn bleek wel toen Marjolein Leuning ooit in 'Het Gevoel Van' riep dat Irene Cara dé vrouwelijke ster van de jaren tachtig was.

Maar vond je Jackson zijn muziek interessanter ja? De man verloor mijn interesse erg na Bad, terwijl ik Madonna juist steeds interessantere dingen vond maken vanaf True Blue, terwijl Jackson steeds in de herhalings- en verlengoefeningen schoot. Jackson had nog geen Like a Prayer of Ray of Light kunnen maken al zou hij het willen. Want op de wereldvrede liedjes na, waar ging het bij hem inhoudelijk nu eigenlijk over? Stoere macho teksten die totaal niet pasten bij hoe de man was.

avatar van Minneapolis
Gert1980: je bent een paar jaar jonger dan ik zie ik. In de muziekpers was Prince dé man hoor in de jaren 80. Hij werd niet voor niks toen de Mozart van onze tijd genoemd. En ten tijden van SOTT en deze Lovesexy tour was hij ook echt als popster aan de top (weer, of nog steeds, na Purple Rain, maar nu ook op Europese podia, van stadion tot tenten als Paard van Troje). Het Lovesexy Stuttgart concert werd zelfs live op tv uitgezonden.
Jackson's creatieve piek lag gewoon eerder. Je mag zijn laatste 2 The Jacksons platen daarin meenemen. De beste man was ook als sinds eind jaren 60 in de spotlights. En ik blijf er bij dat zijn King of Pop obsessie het begin van het einde was (qua interessante muziek dan). Die latere wereld verbeter songs zijn juist zijn muzikale dieptepunt imo.
Madonna zonder beeld is voor mij persoonlijk veel minder boeiend geweest. En dat bedoel ik niet seksistisch. Ik heb gewoon niet zoveel met het mode aspect. Leuk voor een terugblik op de jaren 80, dat wel.