Prince - Lovesexy (1988)

3. Glam Slam (5:07)
  4. Anna Stesia (4:58)
  5. Dance On (3:44)
  6. Lovesexy (5:47)
  7. When 2 R in Love (4:01)
  8. I Wish U Heaven (2:43)
  9. Positivity (7:18)
Na het magistrale Sign o' the Times zou er een mysterieus album uitgebracht worden: geen titel, geen artiestennaam, slechts een zwarte hoes met een labelnummer in het roze. Meer niet.
Jawel, het legendarische Black Album. Als echte fan had ik dit album op cassette en ik wachtte met smart op het verschijnen ervan. Zelfs bij de V&D stonden er al bordjes met aankondiging van verschijnen.
Dit is er nooit van gekomen (als we de latere release niet meerekenen).
Prince wilde iets compleet anders en de vervanger verscheen gewoon al heel snel (toonde ook de enorme creativiteit van de man in die periode aan): Lovesexy.
De hoes alleen al baarde opzien. Prince naakt als elfje gezeten op een kelk van orchideeën gefotografeerd door kunstenaar Jean Baptiste Mondino. Niet alleen het feit dat hij naakt was veroorzaakte een rel, het stampertje dat quasi onopvallend omhoog steekt ter hoogte van de dijen van het elfje spreekt boekdelen. Reden genoeg voor een aantal platenketens in de VS om dit album niet te willen verkopen.
Het album opent en eindigt met soundscapes en oogt daardoor meer als geheel dan zijn voorganger Sign o' the Times. Ook het feit dat het op cd als een ononderbroken nummer wordt gepresenteert zegt al genoeg.
Eye No opent deze avontuurlijke plaat met een fluisterende Cat die op de Sign o' the Times tour ook al van de partij was.
Al bij dit nummer komt naar voren dat dit misschien wel een concept-album te noemen valt. De introductietekst van Cat komt later terug. En een zekere Spooky Electric duikt hier op. Het is de keerzijde van de liefde, misschien wel de devil himself. En diezelfde Spooky Electric keert ook later weer terug.
Alphabet St. was de eerste single met opvallende clip waarin allerlei boodschappen verborgen zaten (o.a. Don't Buy the Black Album, I'm Sorry en H is for Punks).
Ook de stijl van dit nummer is moeilijk te plaatsen, er zit ook van alles in. Laten we het maar noemen zoals ook Prince het noemt: New Power Soul.
Glam Slam is een persoonlijke favoriet. Het grootse, het barokke en het feit dat het alle kanten opslingert zorgt ervoor dat dit nummer tot op de dag van vandaag dus zo'n favoriet is.
Dan komt het prachtige Anna Stesia. Het is het sleutelnummer van dit album. Helaas ontsiert het gepreek in de tekst het nummer enigszins.
Dance On is een vreemde eend in de bijt. Sheila E neemt het op tegen de drumcomputer. Het is een kaal en droog nummer zoals Prince ze wel meer maakt.
Titelsong Lovesexy staat voor "The Feeling U Get when U Fall in Love, Not With a Girl or Boy, But With the Heavens Above". Het is een geweldig party-funk nummer. Misschien wel een van zijn beste ooit.
When 2 R in Love is het enige nummer dat the Black Album wist te overleven. Het is in ongewijzigde vorm terecht gekomen op Lovesexy. Terecht, want het komt hier veel beter tot zijn recht.
I Wish U Heaven was een wat vreemde keuze om als 3e single uitgebracht te worden. Niet erg, want het leverde een prachtige clip op (gemaakt door Mondino) en ik vind het nog steeds een erg mooi nummer in al zijn eenvoud. De live-uitvoering met Boni Boyer in de hoofdrol was overigens fenomenaal. Wat een power had zij.
Positivity sluit dit album af.Hier komt Spooky Electric weer tevoorschijn in strijd met Lovesexy.
Er worden in dit nummer een hoop vragen gesteld.
In de oorspronkelijke versie zat de rap van Sheila E die te vinden is op The Black Album: "Music is the Drug That Sets Yourself Free..... etc." (afkomstig van het nummer Cindy C).
Het werd uiteindelijk vervangen door "We Need Love & Honesty, Peace & Harmony".
Een kreet die vele malen herhaald wordt. Het eindigt uiteindelijk met "We Got a Long Way to Go".

Het bleken voor mij de laatste woorden te zijn van het laatste 5* album van deze artiest (een lange reeks 5* albums gingen hier aan vooraf).
Naar mijn idee was Prince hier op zijn absolute kunnen. Het is een album dat niet vaak genoemd is als hoogtepunt. Toch is het dat wel. Misschien nog wel meer als voorganger Sign o' the Times......

avatar van musicfriek
Vind dit nog wel een van de betere Prince-albums. Lekker gevarieerd vooral: Alphabet St. is geniaal, Glam Slam een beetje duister en de ultieme popsong: I Wish U Heaven.

Ik herinner me nog goed dat ik deze cd voor het eerst hoorde en echt wegeblazen werd. Dit is mijn ultieme Prince cd. Er is zoveel gaande in de nummers, Het einde van Glam Slam, de gospel van Anna Stesia, de heerlijke beat van I wish u heaven...het blijft maar doorgaan. Blazers hier, vervormde stemmetjes daar... De 12" van I wish u heaven is ook geweldig...10 minuten lang met een gedeelte van housequake met een andere tekst..heerlijk!

Stijn_Slayer schreef:
Grappig hoe deze plaat het altijd onwijs goed doet onder de die-hards van Prince, maar hoe het voor anderen gewoon een leuke plaat is (zie ook het gemiddelde hier).

Naar mijn idee is het juist andersom. Deze plaat was juist erg moeilijk voor Prince, zeker ook richting zijn fans. Want: het is de opvolger van het briljant Sign 'o' the Times en de bijbehorende tour en alle succesvolle jaren daarvoor. De verwachtingen waren daardoor onredelijk hoog gespannen, waardoor dit album lager gewaardeerd wordt, ook hier.

Als je het album op zich neemt, los van al het eerdere werk, dan hebben we hier over een top funk album. En ook nog eens origineel, want de funk wordt hier gemengd met de housebeat van de jaren '90. Resultaat is een heerlijk dance-album, met veelal erg sterke songs. Typische songtitel voor dit album is dan ook Dance On: dat is de bedoeling! Party man, party people!

Alphabet Street neigt meer naar de popkant, maar was dan ook één van de grootste hits van Prince. En terecht: het is in 2011 nog steeds erg prettig om het op cd of live te horen. Glam Slam slamt je de kamer uit, Anna Stesia vindt ik waanzinnig mooi en bij Lovesexy de titelsong kan je niet stil blijven zitten. Verder staat er geen minder nummer op. Toch is er 1 minpunt: het artwork. Tjonge jonge... maar ja: het gaat om de muziek.

Kortom, als je dit album sec beschouwt, is het een erg sterk funky dancepop album. Aanrader: draai 'm erg hard. Niet te missen!

avatar van lennon
Sign “☮” the Times was nog niet uit ons systeem verdwenen, en Prince had alweer een nieuwe plaat klaar! Het kon niet op! De hoes deed nogal veel stof opwaaien, want Prince was naakt! Ach, we zagen niks, dus het viel wel mee, en die stamper van die bloem... tja, humor toch?
De Prince verslaving was bezig aan de hoogtij dagen, en ik moest al mijn spaargeld bewaren voor al die releases, want ook singles en maxi singles moesten erbij natuurlijk! De 1e 2 singles werden uitgegeven in een plastic hoes met daarop een kleine sticker. Minimalisme alom... wel origineel! En de tour die hierop volgde... fantastisch! Hij kwam met een podium "in the round" waardoor iedereen die aanwezig was kon zien wat er gebeurde! Wat was de man groots in deze periode!

1.Eye No (5:46)
Het intro vind ik magisch! Prince was in die tijd ook magisch voor me. Wat zou dit nou weer brengen? Prince komt met een positieve boodschap! The word is LOVE!! en YES! Kijk, daar kunnen we wat mee! Na zijn Fuck You periode tijdens the Black album, heeft ie er weer zin in! Het nummer is een vrolijke opener. Lovesexy is the 1, en dat zullen we weten! Serve it up Franky horen we Sheila roepen tijdens het nummer. Een verwijzing naar het nummer 2 nigs van the Black album. De funky feel springt van het nummer af! Toch vind ik het geen makkelijk nummer. Maar het blijft boeiend genoeg! Prince! YES! De overgang naar de volgende track zouden we later nog eens horen aan het begin van Joy in repetition.

2.Alphabet St. (5:39)
De 1e single van het album! Ik was er helemaal gek van! Het is natuurlijk een retesimpele song, maar wel een hele slimme. Dat yeah yeah yeah is nogal aanstekelijk! In de clip verkondigde Prince dat het hem speet, maar dat "we" de black album maar niet moesten kopen.. Ja, beetje te laat Prince. Die had iedereen al! De song zelf is er weer een met een positief gevoel, en laat in de lange versie ruimte voor Cat om te rappen. Ik prefereer de single versie die na de laatste Yeah afgelopen is. Kort maar krachtig. De bas tijdens de rap is overigens wel heel erg funky!

3.Glam Slam (5:07)
Een song over orgasmes (volgens mij) 2e single van het album en een lekkere. Het muzikale einde is erg lekker! En Prince zingt lekker rauw! Deze Prince hoor ik graag. Er is ook een lange versie, echter is dit een remix, en is de muziek wat aangepast. Wel een leuke versie, maar haalt 't niet bij deze album versie. De single versie is overigens een ge-edite versie.

4.Anna Stesia (4:58)
Na het ongelovelijke orgasme is het tijd voor wat bijbel leer. Vooral tijdens de Lovesexy tour veranderde de zaal in een kerk waar duizenden tegelijk zongen Love is God, God is love. Best indrukwekkend, want de kerken liepen in die tijd al aardig leeg, en Prince kreeg bijna iedereen mee!
Het onheilspellende intro voorspelt een serieuze song. Prince zingt met zijn lage stem, en ik vind het meteen indrukwekkend. Tekstueel gezien doet het wat denken aan Temptation, want ook hier wordt Prince tot bezinning geroepen ten aanzien van zijn vleselijke lusten: Save me Jesus, I've been a fool
How could I forget that you are the rule. You are my God, I am Your child. From now on, for you I shall be wild
Ondanks de religieuze tint aan de song is het een van mijn favorieten. De drum partij van Sheila E is werkelijk genieten, en die solo van Prince aan het eind is wat weggestopt, maar om je vingers bij af te likken!

5.Dance On (3:44)
Oei, dit is lekker funyk zeg! Dit nummer knalt lekker de boxen in! There's a bass guitar on the left en die pakt Prince gewillig op! Dit is muziek hemel! Wederom ramt Sheila lekker op die drums! Wat kan dat mens toch lekker drummen! De beste die Prince heeft gehad in zijn band! De tekst is gericht op de probelem in de maatschappij van die tijd. Veel kriptische omschrijvingen, maar veelal met een leuke vleug humor.

6.Lovesexy (5:47)
De titel track stelt mij wat teleur. Dat deed het in 88 al, en nog steeds. Het nummer heeft een heerlijk bas, maar ik kom er nooit in! En wat het is, ik weet het niet. Het refrein vind ik rommelig en ook niet echt spectaculair gezongen. Er zitten iets teveel tempo wisselingen in, en dat maakt het wat musical achtig. Het einde vind ik wel erg genietbaar. (wat komt na With it I know that heaven's a butterfly kiss away) De preek tijdens Anna Stesia lijkt hij alweer vergeten: I think you want me to (beep) inside of you, Yea...yeah...I......

7.When 2 R in Love (4:01)
Het nummer wat ook al op the Black album te horen was in dezelfde versie. Mijn ballad is het niet echt. Ook niet in de combinatie met dit album. Al vind ik het wel iets beter passen op deze plaat. De drums op dit nummer vind ik overigens wel erg lekker.

8.I Wish U Heaven (2:43)
Een lief liedje. 3e single van het album, wat in NL erg weinig deed. Jammer, want ik vind het een van de leukste tracks van het album! De lange versie duurt ruim 10 minuten, en geeft na het reguliere nummer nog een wat rauwere Prince die graag zijn Blue angel nog even laat gelden! Van mij mag dit nummer eeuwig duren!

9.Positivity (7:18) Dit is mijn nummer 1 track van dit album, en staat ook hoog in mijn persoonlijke Top van Prince songs. Alleen al om de boodschap; Positivity, yes,Have you had your plus sign to day? Lekker traag nummer, met een arrogant klinkende Prince (heeft hij nou echt kaugom in zijn mond bij het einde?? Je hoort m bijna kauwen) Mooie rol voor de helaas overleden Bonnie Boyer in deze song. De meeslepende gitaar maakt het helemaal af. Wat een top track! Het einde (kabbelend water) is lekker ontspannend en past mooi bij de boodschap!

Damn, na een album als Sign “☮” the Times met een plaat als deze komen! Ik kan er alleen maar diep voor buigen! Wat een vakmanschap!

avatar van Funky Bookie
OK, de hoes is even doorbijten. Een naakte Prince met een suggestieve stamper. De commotie eromheen was echter weer fantastisch. In NL bereik het MPS genie in deze tijd zijn hoogtepunt. Dit album is dan ook weer de zoveelste voltreffer waar hij net zo makkelijk van muzikale stijlen wisselt als ik van schoenen. Dit album kwam tot stand nadat de Black Album was teruggetrokken omdat dat te negatief was. Dit album is vooral heel positief, daarom blijven deze albums voor mij ook met elkaar verbonden.
Wat dit album voor mij kenmerkt, is dat het na de kale, strakke funkalbums heel rijk gearrangeerd is. Samen met de teksten versterkt dit het spirituele gevoel. Dit album is 1 grote ode aan de Almachtige. in deze tijd was ik zelf qua geloof ook wat zoekende en sloot dit album perfect aan op mijn beleefwereld. Mede daarom is dit voor mij nog altijd 1 van de allerbeste Prince platen.
De bijbehorende tour bevat misschien wel enkele van de beste concerten ooit gegeven.

Eye No
De "strijd" tussen hemel (God) en hel (Spooky Electric) wordt hier gelijk bezongen. Prince wisselt op het hele album veel tussen falsetto en zijn normale stem en dat is heerlijk. Dit nummer is een kakafonie aan geluid en is dan ook op zijn best met koptelefoon.

Alphabet St.
De grootste hit van het album met een videoclip met verborgen boodschappen (o.a. Don't buy the Black Album). De single versie is een puntig popfunknummer. Op de plaat wordt er nog een rap van Cat aan toegevoegd wat het nummer voor mij echt meerwaarde geeft.

Glam Slam
Het duurde even voordat ik met mijn middelbare school Engels goed begreep wat er met de titel bedoeld werd, maar dan wordt het nummer een stuk duidelijker. Dit is gewoon een typisch Prince gitaarpop nummer en die zijn in de jaren '80 stuk voor stuk van een absurd hoog niveau.

Anna Stesia
De eerste van de 2 echte sleuteltracks van het album. Tijdens de tour werd na Bob George het verlichtte deel ingestart met dit nummer en heeft Prince het voor elkaar gekregen om stadions over de hele wereld "God is Love and Love is God" mee te laten zingen. De zang is monotoon en intrigerend en klinkt dreigend en sinister. De tekst is echter uiteindelijk opbeurend. Na zijn tragische dood was dit 1 van de eerste nummers die ik hoorde. Kippenvel gaf het altijd al, maar toen had ik de tranen in mijn ogen staan. Zijn dood heeft dit nummer voor mij nog vele malen sterker gemaakt.

Dance On
Ondanks de titel een nummer waar bijna niet op te dansen is. Gejaagd worden enkele maatschappelijke thema's rond wapens er doorheen gejaagd. Blijft een ontzettend fijn nummer.

Lovesexy
De titelsong legt uit waar het album over gaat: "The feeling U get when U fall in love, not with a boy or a girl, but with the Heavens above". Qua arrangementen lijkt het voor mijn gevoel op Eye No, maar het is in een iets lanzamer tempo en voor mij 1 van de artistieke hoogtepunten op het album.

When 2 R in Love
De schitterende ballad die ook al op de Black Album stond, maar hier echt op zijn plek is. Wonderschoon!

I Wish U Heaven
Voor mij altijd een beetje een tussendoortje geweest. Simpel, maar lekker in het gehoor. Zeker niet slecht, maar niet zo briljant als de rest van het album.

Positivity
Die andere sleuteltrack. Dit heb ik heel veel moeten horen om het daarna steeds meer te gaan waarderen. Er gebeurt ontzettend veel in dit nummer waarin Spooky Electric wordt bestreden met positiviteit. Het bijbehorende Yes-symbool is een veelgebruikte Prince tattoo. De vele tempowisselingen maken dit nummer na vele keren beluisteren echt onweerstaanbaar.

Dit is voor mij 1 van essentiële Prince albums. Het feit dat het oorspronkelijk als 1 track beluisterd moest worden, geeft aan dat ook Prince het concept van dit album heel belangrijk vond.

avatar van ArthurDZ
Love is God, God is love, girls and boys love God above

Lovesexy: de ideale Paasmaandag-plaat!

In november ’87 cancelde Prince The Black Album, voornamelijk omdat deze plaat te duister en negatief zou zijn. In december ’87 ging hij opnieuw de studio in om een positievere ‘vervangplaat’ op te nemen. Eind januari ’88 was Lovesexy klaar. Wat een tempo!

Zoals we uit bovenstaande quote (uit het nummer Anna Stesia) af kunnen leiden, zat Prince tijdens het maken van Lovesexy nog heel erg in de reli-sferen die hem ertoe gebracht hadden The Black Album in de vuilnisbak te gooien. Verwijzingen naar God, religie en het roepen van “nee Satan, niet doen” zijn schering en inslag op deze plaat. Dit stoort absoluut niet, want het DNA van Lovesexy bestaat voor en nog groter deel uit PURE ONVERSNEDEN FUN (IN HOOFDLETTERS).

Als ik deze plaat opleg wordt de wereld gewoon eventjes een betere plek. Waarschijnlijk ter compensatie voor de donderwolk die de gecancelde voorganger was, krijgen we hier een helderblauwe hemel voorgeschoteld, en zoveel zon dat zelf God himself bijna zichtbaar lijkt te worden. Het niveau van de songwriting ligt ook opnieuw erg hoog, en dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat het je als luisteraar erg makkelijk wordt gemaakt om je mee te laten slepen in de naïeve, maar pure positiviteit van Lovesexy. “Alles is goed in de wereld, en wat nog niet goed is, zal het spoedig worden, als je maar gelooft”. Zoals ik al zei, naïef, maar wel mooi. Je zou willen dat het waar was. When 2 R In Love, die eigenlijk voor The Black Album was voorzien, komt in deze setting veel beter tot zijn recht.

Maar mijn twee grootste favorieten hier, sowieso in mijn Prince top 20 dan wel top 10 te vinden, zijn het zijdezachte Anna Steisa (inderdaad, van die vreemde, maar ook weer zalvende quote) en I Wish U Heaven, het ultieme ‘when they go low, we go high’-anthem over vergeving en innerlijke rust. Maar eigenlijk staat de hele plaat vol parels, alleen met de opener (ik kom altijd pas echt in Lovesexy bij het tweede nummer, de heerlijke hit Alphabet St. (waar een rap van Cat Glover mee de show steelt, da’s wel heel snel nadat je alle rappers doodwenste op Dead On It hoor Prince, jij heerlijke hypocriet)) en ook met het titelnummer heb ik net iets minder.

Volgens de oude geschriften loopt de glorieperiode van Prince van 1999 tot en met deze Lovesexy. En hoewel het waar is dat hij in de periode ’82-’88 zijn grootste triomfen scoorde, valt er ook hierna nog voldoende te genieten. Laat dus maar komen die ‘mindere jaren’!

avatar van BoyOnHeavenHill
Het eerste dat ik deed toen ik ergens in de jaren 90 een CD-brander in mijn desktop kreeg, was de éne track waaruit deze CD bestond in 9 aparte nummers opdelen en die vervolgens op een CD branden, zodat ik niet meer 16 minuten hoefde door te spoelen om Anna Stesia te horen. Dat kopietje gebruik ik daarvoor nog steeds, maar toch draai ik Lovesexy ook vaak genoeg in z'n geheel. Dance on is een dood nummer en When 2 r in love is iets te melig naar mijn smaak, maar de rest van het album is opmerkelijk gevarieerd en doet in mijn ogen kwalitatief niet veel onder voor z'n veelgeprezen voorganger. Vooral de details in de arrangementen springen er mij uit – in Alphabet St. bijvoorbeeld dat leuke minimalistische gitaarloopje om het couplet af te ronden, maar ook die oorwurmpjes van de piepende remmen bij "Yeah yeah yeah yeah", de scratch-solo en dat verontwaardigde "No!". En dat is dan alleen nog maar de single, maar dan heb je ook nog de elektrische piano op I wish you heaven, de koortjes op Anna Stesia en de blazers op het titelnummer en de afsluiter... Dit is een plaat die ik al sinds de release ken, maar af en toe hoor ik er nog steeds nieuwe dingen op. Hoogtepunten zijn voor mij het titelnummer met die knallende tweede helft en natuurlijk Anna Stesia met die prachtige melodie en die hemelse koortjes.

avatar van fijnemens
In mei was het 35 jaar geleden dat 1 van mijn favoriete lp's allertijden uitkwam. Met een kleine vertraging mijn ode aan LoveSexy (1988)
Mijn liefde voor de Purple muziek begon in 1989 met de Batman lp. Wat dat betreft ben ik een best "late" fan.
Met terugwerkende kracht al snel zijn hele discografie compleet gekocht in 1990. En 1 van de 1e cassettes (destijds) die ik kocht was LoveSexy. Dit zou trouwens wel mijn 1e cd aankoop zijn.
Wat een verschil met de andere muziek die ik destijds hoorde. LoveSexy was een compleet muziek universum verpakt in een 45 minuten durende lp. Een plaat zo op en top Prince dat zelfs Prince, daarna niet meer zo'n lp heeft gemaakt.
Alle muziek op deze lp ademt psychedelica, vrijheid, sex, vreugde, optimisme en spirituele ontwakening.
Het was een strijd voor Prince tussen lust en religie. Een zoektocht door zijn donkere gedachtes, de confrontatie met een verrotte wereld vol drugs en oorlog, corrupte politici en de strijd tussen goed en kwaad.
De plaat begint met No, ingeleid door Ingrid Chavez start het nummer langzaam op en barst het vervolgens uit in een bom van vreugde en optimisme als Prince, en zijn meerstemmige gospel koor, je tegemoet zingt over het verwerpen van Spooky Electric (de duivel en al zijn verleidingen). Het accepteren van het goede in jezelf en het geloof in een hogere macht. Lovesexy is the one.
De toon van de lp is gezet, dit wordt een trip, een trip door het kleurrijke gedachten landschap van Prince. Zijn wonderland heet LoveSexy en wij zijn Alice, op weg naar totale vrijheid en verlichting.
Alphabet St volgt, en is de hit van de lp. Een nummer dat qua opzet doet denken aan Faith van George Michael, maar dan omringd door een magische wereld van geluidjes, de rap van Cat en Prince die vol overgave zingt over orale sex. We zijn pas 2 nummers onderweg en je zit nu al in een in wonderlandachtige Prince wereld. Alphabet St is ook meteen je voertuig door deze wereld, je gids voor al het moois wat nog komt.
Glam Slam is de volgende, en was de 2e single van de lp. Op het eerste gehoor een niemands dalletje, maar meerdere luisterbeurten tonen je de diepere lagen in het nummer. Wederom een diep spiritueel nummer met diverse seksuele ondertonen. En maffe teksten...
Heavy feather, flicka nipple
Baby scram water ripple
(I don't understand)
It means I love you
Wie anders dan Prince verzint zo'n wazige manier om de liefde te beschrijven. Het nummer eindigt met strings die de weg banen voor één van de prijsnummers van de lp.
Anna Stesia, een sombere piano leidt het nummer in, terwijl Prince zingt over eenzaamheid en opgeven. Maar hij zoekt verlichting in Anna Stesia.
"Anna Stesia come to me
Talk to me, ravish me
Liberate my mind"
Duisternis maakt plaats voor licht en het nummer eindigt in een glorieuze openbaring voor Prince en eenieder die zich kan vinden in de tekst! God is love, love is God.
Nu ben ik zelf totaal niet religieus aangelegd maar dit raakt je toch wel. Ik was ook erg blij om het nummer in 2002, tijdens de One Night Alone tour, toch nog live, te mogen horen.
Het nummer werd tijdens de LoveSexy tour uit 1988 gebruikt om de kantelpunt te benadrukken, het eerste deel van het concert was een tour de force door Prince zijn dirty mind, allemaal nummers over lust en sex om uiteindelijk door Bob George (een duister alter ego van Prince) neergeschoten te worden. Anna Stesia was dan de wedergeboorte. Het opstaan uit je misere, weg met de lust en overgave aan een hoger doel. Het verspreiden van liefde en spiritualiteit. Emotioneel enorm uitputtend maar oh zo bevredigend.
Na deze openbaring, draaien we de plaat om.
Daar wacht ons het allereerste dubstep nummer ooit! Het nummer Dance On. Een drum computer strijd met Sheila E om de beat en het geluid is bijna een kakafonie. Om te denken dat je eind jaren 80 hierop zou dansen was ondenkbaar, maar nu kan het nummer naadloos in elke DJ set. Prince somt tijdens deze sonische aanval diverse items op die mis zijn met de maatschappij...
Dan het 2e prijsnummer van de lp, LoveSexy, het titelnummer. Een avontuurlijke trip als we dieper in wonderland verdwalen en LoveSexy ons de weg wijst.
Met een synth motief losjes gebaseerd op 1999 brengt dit nummer ons in vervoering en gaandeweg duiken er steeds meer geluiden op en worden de lagen van het nummer dieper en dieper. Prince neemt je persoonlijk bij de hand en toont je wederom een kant van zijn psyche als we verdrinken in het euforische gevoel van LoveSexy! Het is bijna een psychedelische draaikolk als we aanbelanden bij het stuk waar Prince je toezingt en dan zijn stem en die van Cat samen smelten terwijl ze elkaar veleiden met diverse seksuele toespelingen. Op dat moment is de spanning bijna niet meer te houden en belanden we in bad...
When 2 r in love, een nummer dat weinig aan de verbeelding overlaat en zo als soundtrack zou kunnen dienen voor een seksscene in een foute 70s film. Verdrinken in elkaars emotie.
Deze seksueke ervaring laat je zo postief achter dat je opstijgt en iedereen geluk en toewenst.
Het nummer I wish u heaven is dan ook precies wat het zegt. Een mooi kort nummer vol positieve gedachtes. Tevens de laatste single van het album.
Dan rest ons Positivity, een rustig contemplatief nummer, waarbij Prince wederom hedendaagse problemen aankaart en je de goede richting op wil sturen. weg van vooroordelen, weg met negativiteit. Vind de kracht in jezelf en verander niet alleen jezelf maar ook de wereld om je heen! Het nummer zelf kabbelt rustig voort en geeft je ook daardoor de meditatieve staat die je nodig hebt om alles wat je zojuist hebt gehoord te laten bezinken. Een koor begeleidt je naar het einde waar water alles schoon spoelt en je klaar bent voor de New power Generation...
Wat een plaat allemaal met je kan doen. Mede dankzij dit euforische gevoel dat de muziek op deze lp met zich meebrengt, is het één van de lp's van Prince, waar ik het meest op terug grijp. Dit jaar is de lp 35 jaar oud geworden (10-5-1988), vandaar dat ik toch even stil wilde staan bij de lp die de deal verzegelde en me een levenslange Prince fan maakte.