Prince - Lovesexy (1988)

3. Glam Slam (5:07)
  4. Anna Stesia (4:58)
  5. Dance On (3:44)
  6. Lovesexy (5:47)
  7. When 2 R in Love (4:01)
  8. I Wish U Heaven (2:43)
  9. Positivity (7:18)
avatar van spinout
Vervelend dat alles als één nummer gepresenteerd wordt. Niet dat het erg is om de plaat in één zitting uit te zitten. Mijn favoriete Prince album.

spinout schreef:

Dit album is ook verkrijgbaar met 9 losse tracks, probleem opgelost

Ik had ook de cd versie met 1 track (was 1 van mijn allereerste cd's in 1988; ik had de lp nog maar een paar weken in bezit en verving het) maar toen deze cd later in een andere versie met losse tracks verscheen heb ik die gelijk vervangen.

Schnee
later ook eens de cd gekocht (met 1 track) maar ik mistte de kraakjes en het gevoel van mijn LP die ik al 1000 keer gedraaid had. Daarna de LP nog maar eens opnieuw gekocht omdat ja... die andere wel erg versleten was. En na 25 jaar draai ik em nog steeds een paar keer per jaar...

avatar van Supersid
En terecht!

Zeker terecht: nog steeds top 3 Prince voor mij (en ook de bijbehorende tour was geweldig).

avatar van Dibbel
Maar weer eens opgezet, toen ik zag dat hij hier weer voorbijkwam.
Hoorde bij mijn eerste CD's. Alles wat hiervoor komt, heb ik nog op LP.

En toch, net zoals vroeger dus, kan deze plaat me nog steeds niet zo inpakken als de 4 voorgangers. Maar dat zijn natuurlijk ook wel hele hoge latten.
Alphabet Street (nummer 4 in mei 1988), Glam Slam, Anna Stesia en het titelnummer blijven mijn favoriete nummers van dit album.
Na het titelnummer vond en vind ik het wat inzakken.
Niettemin nog steeds een aardig album, de man blijft uniek natuurlijk.
De produktie vind ik hier en daar iets te druk, gemeten aan de huidige maatstaven.
Hierna ga ik het Batman-blikje maar weer eens proberen.

avatar van IntoMusic
Net aan dit album begonnen en vroeg mij meteen iets af: is dit niet met New Power Generation? Dat kondigt Prince al bij het eerste nummer aan. Overigens klinkt dit voor mij veel meer de Prince die ik graag hoor dan het mindere The Black Album. Wat een draak van een album is die laatste.

IntoMusic schreef:

Nee, die term is wel als eerste gebruikt in 1988, maar in 1990 verscheen er zelfs een nummer met die titel, pas in 1991 begon hij zijn begleidingsband zo te noemen.

IntoMusic schreef:

avatar van IntoMusic
hahaha, ik zie dat jij het met mijn laatste uitspraak duidelijk niet eens bent . Thanks voor de info, want stond al bijna klaar voor een correctie op dit album.
In ieder geval vind ik Lovesexy een lekker schijfje. Eigenlijk is elk nummer goed en merk ik geen dip.

Haha. Ieder zijn mening he.. black album heeft ook een hele geschiedenis, en zal daarom voor veel Prince liefhebbers ook wel nostalgische liefde zijn. Ik vind het een heerlijk album, maar als je misschien meer hebt beluisterd van van de man, en deze dan nog een luistert en het verhaal erom heen kent zal je de plaat wellicht wel kunnen waarderen.

avatar van Minneapolis
Gek genoeg had ik hier nog geen berichtje geplaatst.

Na Purple Rain ('84), Around the World in a Day ('85), Parade ('86) en Sign 'O' the Times ('87) is Love sexy Prince z'n 5e (6e met The Black album er bij) voltreffer in 5 jaar tijd. Dat maakt hem wat mij betreft de meest geniale artiest van z'n generatie.

De singles Alphabet St. en I Wish U Heaven waren lekker, Anna Stesia en Glam Slam maakten indruk (niet in de laatste plaats tijdens de bij horende toernee; ook op dit gebied samen met SOTT twee ongekende muzikale mijlpalen van het decennium achter elkaar), opener Eye no en afsluiter Positivilty en maken dit zo'n uniek samenhangen album en het maffe Dance on is mijn favoriet.

5 sterren uiteraard. Al is daarmee dan niet meer aan te geven dat Sign “☮” the Times nog sterker is.

Effe bijdehand doen : van glam slam werd toch maar een heel klein stukje gespeeld tijdens de lovesexy tour? Kan me niet heugen uit verschillende opnames dat daar een lange complete versie op gespeeld is. Overigens wel met je eens dat t een heerlijk nummer is.

avatar van edje1969
Ik ga helemaal mee in de positieve flow over dit album. Dance On alleen al is een reden om het album op te zetten. Heb wel de cd dat uit 1 nummer bestaat. Kan dus niet skippen. Maar hossa... gelukkig ooit ook kunnen downloaden als losse nummers. In mijn playlist op de computer wel afzonderlijk te luisteren. Heiligschennis als ik zeg dat ik dit album NOG beter vind dan Purple Rain en Sign 'O' The Times? Er staan weliswaar niet DE parels op als When Doves Cry, maar in zijn geheel is dit het album dat ik het liefste en meeste opzet.

Sign “☮” the Times was nog niet uit ons systeem verdwenen, en Prince had alweer een nieuwe plaat klaar! Het kon niet op! De hoes deed nogal veel stof opwaaien, want Prince was naakt! Ach, we zagen niks, dus het viel wel mee, en die stamper van die bloem... tja, humor toch?
De Prince verslaving was bezig aan de hoogtij dagen, en ik moest al mijn spaargeld bewaren voor al die releases, want ook singles en maxi singles moesten erbij natuurlijk! De 1e 2 singles werden uitgegeven in een plastic hoes met daarop een kleine sticker. Minimalisme alom... wel origineel! En de tour die hierop volgde... fantastisch! Hij kwam met een podium "in the round" waardoor iedereen die aanwezig was kon zien wat er gebeurde! Wat was de man groots in deze periode!

1.Eye No (5:46)
Het intro vind ik magisch! Prince was in die tijd ook magisch voor me. Wat zou dit nou weer brengen? Prince komt met een positieve boodschap! The word is LOVE!! en YES! Kijk, daar kunnen we wat mee! Na zijn Fuck You periode tijdens the Black album, heeft ie er weer zin in! Het nummer is een vrolijke opener. Lovesexy is the 1, en dat zullen we weten! Serve it up Franky horen we Sheila roepen tijdens het nummer. Een verwijzing naar het nummer 2 nigs van the Black album. De funky feel springt van het nummer af! Toch vind ik het geen makkelijk nummer. Maar het blijft boeiend genoeg! Prince! YES! De overgang naar de volgende track zouden we later nog eens horen aan het begin van Joy in repetition.

2.Alphabet St. (5:39)
De 1e single van het album! Ik was er helemaal gek van! Het is natuurlijk een retesimpele song, maar wel een hele slimme. Dat yeah yeah yeah is nogal aanstekelijk! In de clip verkondigde Prince dat het hem speet, maar dat "we" de black album maar niet moesten kopen.. Ja, beetje te laat Prince. Die had iedereen al! De song zelf is er weer een met een positief gevoel, en laat in de lange versie ruimte voor Cat om te rappen. Ik prefereer de single versie die na de laatste Yeah afgelopen is. Kort maar krachtig. De bas tijdens de rap is overigens wel heel erg funky!

3.Glam Slam (5:07)
Een song over orgasmes (volgens mij) 2e single van het album en een lekkere. Het muzikale einde is erg lekker! En Prince zingt lekker rauw! Deze Prince hoor ik graag. Er is ook een lange versie, echter is dit een remix, en is de muziek wat aangepast. Wel een leuke versie, maar haalt 't niet bij deze album versie. De single versie is overigens een ge-edite versie.

4.Anna Stesia (4:58)
Na het ongelovelijke orgasme is het tijd voor wat bijbel leer. Vooral tijdens de Lovesexy tour veranderde de zaal in een kerk waar duizenden tegelijk zongen Love is God, God is love. Best indrukwekkend, want de kerken liepen in die tijd al aardig leeg, en Prince kreeg bijna iedereen mee!
Het onheilspellende intro voorspelt een serieuze song. Prince zingt met zijn lage stem, en ik vind het meteen indrukwekkend. Tekstueel gezien doet het wat denken aan Temptation, want ook hier wordt Prince tot bezinning geroepen ten aanzien van zijn vleselijke lusten: Save me Jesus, I've been a fool
How could I forget that you are the rule. You are my God, I am Your child. From now on, for you I shall be wild
Ondanks de religieuze tint aan de song is het een van mijn favorieten. De drum partij van Sheila E is werkelijk genieten, en die solo van Prince aan het eind is wat weggestopt, maar om je vingers bij af te likken!

5.Dance On (3:44)
Oei, dit is lekker funyk zeg! Dit nummer knalt lekker de boxen in! There's a bass guitar on the left en die pakt Prince gewillig op! Dit is muziek hemel! Wederom ramt Sheila lekker op die drums! Wat kan dat mens toch lekker drummen! De beste die Prince heeft gehad in zijn band! De tekst is gericht op de probelem in de maatschappij van die tijd. Veel kriptische omschrijvingen, maar veelal met een leuke vleug humor.

6.Lovesexy (5:47)
De titel track stelt mij wat teleur. Dat deed het in 88 al, en nog steeds. Het nummer heeft een heerlijk bas, maar ik kom er nooit in! En wat het is, ik weet het niet. Het refrein vind ik rommelig en ook niet echt spectaculair gezongen. Er zitten iets teveel tempo wisselingen in, en dat maakt het wat musical achtig. Het einde vind ik wel erg genietbaar. (wat komt na With it I know that heaven's a butterfly kiss away) De preek tijdens Anna Stesia lijkt hij alweer vergeten: I think you want me to (beep) inside of you, Yea...yeah...I......

7.When 2 R in Love (4:01)
Het nummer wat ook al op the Black album te horen was in dezelfde versie. Mijn ballad is het niet echt. Ook niet in de combinatie met dit album. Al vind ik het wel iets beter passen op deze plaat. De drums op dit nummer vind ik overigens wel erg lekker.

8.I Wish U Heaven (2:43)
Een lief liedje. 3e single van het album, wat in NL erg weinig deed. Jammer, want ik vind het een van de leukste tracks van het album! De lange versie duurt ruim 10 minuten, en geeft na het reguliere nummer nog een wat rauwere Prince die graag zijn Blue angel nog even laat gelden! Van mij mag dit nummer eeuwig duren!

9.Positivity (7:18) Dit is mijn nummer 1 track van dit album, en staat ook hoog in mijn persoonlijke Top van Prince songs. Alleen al om de boodschap; Positivity, yes,Have you had your plus sign to day? Lekker traag nummer, met een arrogant klinkende Prince (heeft hij nou echt kaugom in zijn mond bij het einde?? Je hoort m bijna kauwen) Mooie rol voor de helaas overleden Bonnie Boyer in deze song. De meeslepende gitaar maakt het helemaal af. Wat een top track! Het einde (kabbelend water) is lekker ontspannend en past mooi bij de boodschap!

Damn, na een album als Sign “☮” the Times met een plaat als deze komen! Ik kan er alleen maar diep voor buigen! Wat een vakmanschap!

lennon schreef:

Niet in De Kuip. Daar werd het podium in de breedte neergezet (ook bijzonder) maar niet rondom zoals de show wel bedoeld was.

Jammer trouwens dat Cross the Line niet op het album is gezet (wel te horen in de live shows).

avatar van zaaf
Mooier nog dan Sign. Dat geldt voor mij voor het album, maar ook de bespreking van lennon. Hulde!

zaaf schreef:
Mooier nog dan Sign.

Dat was het voor mij ook toen het net uitkwam en de paar jaar daarna bleef dat zo. Op langere termijn is het toch SOTT geworden, maar samen met Purple Rain zijn deze albums mijn heilige drie-eenheid. Nog steeds.

Overigens wordt Lovesexy niet heel vaak genoemd als behorend tot zijn beste albums valt me op.

avatar van rkdev
aERodynamIC schreef:
Bij mij wel, ik vind het namelijk zijn beste. Beter en evenwichtiger dan Sign “☮” the Times, wat mogelijk ook aan de lengte kan liggen. En wederom hulde aan Lennon, alweer zo'n geweldige recensie.

WPE
Tja...wie is er niet groot mee geworden? Prince en Madonna....
Voor mij was de keuze niet moeilijk: Prince dus. En dit album is toch wel erg goed. Ook als je het als 1-track album hebt aangeschaft Regelmatig lekker funky, verder ook erg wazig, met aparte geluiden, en veel afwisseling. Een muzikale uitdaging!
Staat voor mij op hetzelfde niveau als Sign O the Times.

Ziegler
Ik herinner me meer een keuze tussen jackson en Prince.

Was voor mij geen keuze hoor.

Al kan ik mj ook erg waarderen

Ziegler
Wat ik bedoel is dat er een milde vorm van concurrentie bestond tussen die twee in de ogen van het publiek / media. Vergelijkbaar met de Stones en the Beatles.

Oh zeker, die was er echt wel hoor. Ik weet nog heel goed dat ik mijn zus ging ophalen bij een concert van Jackson in de Kuip (ik meen 1988) en dat ik daar stond in mijn Prince shirt. Dat deed ik enigszins met opzet en ik kreeg ook inderdaad enkele reacties die niet positief waren

Ik ben op de vejaardag van Prince (07-06-88) naar die show geweest
En It's Gonna Be A Beautiful Night zal daar in het muzikale pauze intermezzo, dus die vijandigheid was er onderling niet. (logisch ook)
Er was zelfs veel wederzijds respect. En volgens Prince ook een vriendschap. (ookal wilde Prince niet op Bad meezingen)
De mediaheeft blijkbaar altijd behoeft om 2 grote acts tegen elkaar op te zetten.

Grote onzin natuurlijk. Ik hou van Stones en Beatles, Oasis en Blur, Jackson en Prince

avatar van johannesA
Dit vind ik de beste van Prince, gevolgd door Purple Rain. Rip Prince

avatar van vinylbeleving
I Wish U Heaven...

avatar van Funky Bookie
OK, de hoes is even doorbijten. Een naakte Prince met een suggestieve stamper. De commotie eromheen was echter weer fantastisch. In NL bereik het MPS genie in deze tijd zijn hoogtepunt. Dit album is dan ook weer de zoveelste voltreffer waar hij net zo makkelijk van muzikale stijlen wisselt als ik van schoenen. Dit album kwam tot stand nadat de Black Album was teruggetrokken omdat dat te negatief was. Dit album is vooral heel positief, daarom blijven deze albums voor mij ook met elkaar verbonden.
Wat dit album voor mij kenmerkt, is dat het na de kale, strakke funkalbums heel rijk gearrangeerd is. Samen met de teksten versterkt dit het spirituele gevoel. Dit album is 1 grote ode aan de Almachtige. in deze tijd was ik zelf qua geloof ook wat zoekende en sloot dit album perfect aan op mijn beleefwereld. Mede daarom is dit voor mij nog altijd 1 van de allerbeste Prince platen.
De bijbehorende tour bevat misschien wel enkele van de beste concerten ooit gegeven.

Eye No
De "strijd" tussen hemel (God) en hel (Spooky Electric) wordt hier gelijk bezongen. Prince wisselt op het hele album veel tussen falsetto en zijn normale stem en dat is heerlijk. Dit nummer is een kakafonie aan geluid en is dan ook op zijn best met koptelefoon.

Alphabet St.
De grootste hit van het album met een videoclip met verborgen boodschappen (o.a. Don't buy the Black Album). De single versie is een puntig popfunknummer. Op de plaat wordt er nog een rap van Cat aan toegevoegd wat het nummer voor mij echt meerwaarde geeft.

Glam Slam
Het duurde even voordat ik met mijn middelbare school Engels goed begreep wat er met de titel bedoeld werd, maar dan wordt het nummer een stuk duidelijker. Dit is gewoon een typisch Prince gitaarpop nummer en die zijn in de jaren '80 stuk voor stuk van een absurd hoog niveau.

Anna Stesia
De eerste van de 2 echte sleuteltracks van het album. Tijdens de tour werd na Bob George het verlichtte deel ingestart met dit nummer en heeft Prince het voor elkaar gekregen om stadions over de hele wereld "God is Love and Love is God" mee te laten zingen. De zang is monotoon en intrigerend en klinkt dreigend en sinister. De tekst is echter uiteindelijk opbeurend. Na zijn tragische dood was dit 1 van de eerste nummers die ik hoorde. Kippenvel gaf het altijd al, maar toen had ik de tranen in mijn ogen staan. Zijn dood heeft dit nummer voor mij nog vele malen sterker gemaakt.

Dance On
Ondanks de titel een nummer waar bijna niet op te dansen is. Gejaagd worden enkele maatschappelijke thema's rond wapens er doorheen gejaagd. Blijft een ontzettend fijn nummer.

Lovesexy
De titelsong legt uit waar het album over gaat: "The feeling U get when U fall in love, not with a boy or a girl, but with the Heavens above". Qua arrangementen lijkt het voor mijn gevoel op Eye No, maar het is in een iets lanzamer tempo en voor mij 1 van de artistieke hoogtepunten op het album.

When 2 R in Love
De schitterende ballad die ook al op de Black Album stond, maar hier echt op zijn plek is. Wonderschoon!

I Wish U Heaven
Voor mij altijd een beetje een tussendoortje geweest. Simpel, maar lekker in het gehoor. Zeker niet slecht, maar niet zo briljant als de rest van het album.

Positivity
Die andere sleuteltrack. Dit heb ik heel veel moeten horen om het daarna steeds meer te gaan waarderen. Er gebeurt ontzettend veel in dit nummer waarin Spooky Electric wordt bestreden met positiviteit. Het bijbehorende Yes-symbool is een veelgebruikte Prince tattoo. De vele tempowisselingen maken dit nummer na vele keren beluisteren echt onweerstaanbaar.

Dit is voor mij 1 van essentiële Prince albums. Het feit dat het oorspronkelijk als 1 track beluisterd moest worden, geeft aan dat ook Prince het concept van dit album heel belangrijk vond.

En het is weer vrijdag geweest: dus nieuwe toevoegingen op het Prince YouTube kanaal: de Lovesexy video's staan online!

30 jaar oud vandaag...

Lovesexy is the one... still...