Prince - Lovesexy (1988)

3. Glam Slam (5:07)
  4. Anna Stesia (4:58)
  5. Dance On (3:44)
  6. Lovesexy (5:47)
  7. When 2 R in Love (4:01)
  8. I Wish U Heaven (2:43)
  9. Positivity (7:18)
avatar van Kos
Kos
Er is iets mis met de tijdsduur. Zou je het even aan kunnen passen hans?

En bedankt voor de Prince toevoegingen

De tijdsduur klopt. Het hele album staat namelijk als één track op de cd. Of zoals de cd vermeldt:

The songs are in a continuous sequence.

avatar van John Doe
Dat is speciaal.

John Doe schreef:

Dat is speciaal.

en heel onhandig als je net ff dat ene nummer wilt horen...ben je eerst een half uur aan het doorspoelen

Samen met Sign of the times zijn beste album. De Kuip-concerten waren super. Iedereen compleet in extase. We kunnen wel zeggen dat Prince op dat moment op zijn absolute top was. Memorabel was de aftershow in Den Haag (ook verkrijgbaar op bootleg cd). Ik was daar helaas niet bij, maar de cd staat nog steeds wel eens op.

Inderdaad, concert was te gek. Mijn eerste concert als 16 jarige met broer van 14 naar de Kuip in de trein. Gemoedelijke sfeer, te gek concert en maakt dit album bijzonder. De nummers vind ik allen goed, zonder enorme uitschieters.

avatar van Marmelstein
Er zijn 2 persingen van de CD. De eerste persing is het album in 1 track. Op latere persingen zijn de tracks gescheiden. Althans ik heb 2 versies van de CD...

Verder is het natuurlijk gewoon een top album

Nicci
Na Sign o the times (eigenlijk eerst nog het Black Album) was het moeilijk een opvolger te maken. Gelukkig koos Prince de moeilijke weg: een volkomen ander album. Ik vind dit 1 van de minst toegankelijke prince-albums. Het duurt even voordat je hem op waarde schat. Een nummer als 'dance on' staat wat dat betreft symbool hiervoor. Is het een mooi nummer? swingt het (probeer maar eens)? Het duurt even voordat je hem doorhebt.
When 2 r in love is van een verbazingwekkende schoonheid.

avatar van Ruudf
Nicci schreef:

Dat had ik nou ook! Het duurde even, maar als je m eenmaal door hebt...
Sign of the times is toegankelijk dan Lovesexy, maar heel toegankelijk is die nou ook niet. Purple Rain is volgens mij het enige echte toegankelijke album uit zijn jaren 80 periode.

Na het magistrale Sign o' the Times zou er een mysterieus album uitgebracht worden: geen titel, geen artiestennaam, slechts een zwarte hoes met een labelnummer in het roze. Meer niet.
Jawel, het legendarische Black Album. Als echte fan had ik dit album op cassette en ik wachtte met smart op het verschijnen ervan. Zelfs bij de V&D stonden er al bordjes met aankondiging van verschijnen.
Dit is er nooit van gekomen (als we de latere release niet meerekenen).
Prince wilde iets compleet anders en de vervanger verscheen gewoon al heel snel (toonde ook de enorme creativiteit van de man in die periode aan): Lovesexy.
De hoes alleen al baarde opzien. Prince naakt als elfje gezeten op een kelk van orchideeën gefotografeerd door kunstenaar Jean Baptiste Mondino. Niet alleen het feit dat hij naakt was veroorzaakte een rel, het stampertje dat quasi onopvallend omhoog steekt ter hoogte van de dijen van het elfje spreekt boekdelen. Reden genoeg voor een aantal platenketens in de VS om dit album niet te willen verkopen.
Het album opent en eindigt met soundscapes en oogt daardoor meer als geheel dan zijn voorganger Sign o' the Times. Ook het feit dat het op cd als een ononderbroken nummer wordt gepresenteert zegt al genoeg.
Eye No opent deze avontuurlijke plaat met een fluisterende Cat die op de Sign o' the Times tour ook al van de partij was.
Al bij dit nummer komt naar voren dat dit misschien wel een concept-album te noemen valt. De introductietekst van Cat komt later terug. En een zekere Spooky Electric duikt hier op. Het is de keerzijde van de liefde, misschien wel de devil himself. En diezelfde Spooky Electric keert ook later weer terug.
Alphabet St. was de eerste single met opvallende clip waarin allerlei boodschappen verborgen zaten (o.a. Don't Buy the Black Album, I'm Sorry en H is for Punks).
Ook de stijl van dit nummer is moeilijk te plaatsen, er zit ook van alles in. Laten we het maar noemen zoals ook Prince het noemt: New Power Soul.
Glam Slam is een persoonlijke favoriet. Het grootse, het barokke en het feit dat het alle kanten opslingert zorgt ervoor dat dit nummer tot op de dag van vandaag dus zo'n favoriet is.
Dan komt het prachtige Anna Stesia. Het is het sleutelnummer van dit album. Helaas ontsiert het gepreek in de tekst het nummer enigszins.
Dance On is een vreemde eend in de bijt. Sheila E neemt het op tegen de drumcomputer. Het is een kaal en droog nummer zoals Prince ze wel meer maakt.
Titelsong Lovesexy staat voor "The Feeling U Get when U Fall in Love, Not With a Girl or Boy, But With the Heavens Above". Het is een geweldig party-funk nummer. Misschien wel een van zijn beste ooit.
When 2 R in Love is het enige nummer dat the Black Album wist te overleven. Het is in ongewijzigde vorm terecht gekomen op Lovesexy. Terecht, want het komt hier veel beter tot zijn recht.
I Wish U Heaven was een wat vreemde keuze om als 3e single uitgebracht te worden. Niet erg, want het leverde een prachtige clip op (gemaakt door Mondino) en ik vind het nog steeds een erg mooi nummer in al zijn eenvoud. De live-uitvoering met Boni Boyer in de hoofdrol was overigens fenomenaal. Wat een power had zij.
Positivity sluit dit album af.Hier komt Spooky Electric weer tevoorschijn in strijd met Lovesexy.
Er worden in dit nummer een hoop vragen gesteld.
In de oorspronkelijke versie zat de rap van Sheila E die te vinden is op The Black Album: "Music is the Drug That Sets Yourself Free..... etc." (afkomstig van het nummer Cindy C).
Het werd uiteindelijk vervangen door "We Need Love & Honesty, Peace & Harmony".
Een kreet die vele malen herhaald wordt. Het eindigt uiteindelijk met "We Got a Long Way to Go".

Het bleken voor mij de laatste woorden te zijn van het laatste 5* album van deze artiest (een lange reeks 5* albums gingen hier aan vooraf).
Naar mijn idee was Prince hier op zijn absolute kunnen. Het is een album dat niet vaak genoemd is als hoogtepunt. Toch is het dat wel. Misschien nog wel meer als voorganger Sign o' the Times......

Als er 1 dvd is waarvan ik hoop dat er een officiele release komt, dan is dat wel die van het Lovesexy concert in Dortmund.
Momenteel heb ik wel een copytje (van de tv uitzending denk ik), maar de kwaliteit is zeer matig.

Weet iemand of dit er nog een keer van komt?

fastpulseboy
ik hoop het ook, ik heb wel een rip van een redelijke kwaliteit, maar gewoon een dvd zou ultiem zijn.
Verder kan ik me helemaal inleven in het verhaal van aero! tot op heden nog steeds mijn meest favoriete prince album.

avatar van FunkStar
Aaneenschakeling van perfect uitgevoerde nummers waarin Prince zich weer van zijn beste kant laat zien. Het skippen van nummers is totaal overbodig omdat ze gewoonweg allemaal goed zijn. Van "I Wish U Heaven" tot "When 2 R in love". Speciale aandacht verdienen de nummers "Glam Slam" en het titelstuk waarin veel muzikale als stem variaties voorkomen.

Het skippen van nummers is inderdaad overbodig.
Niet in de laatste plaats omdat het onmogelijk is!

lodi schreef:

The songs are in a continuous sequence.

En ik maar altijd denken dat ik een misdruk in handen had; ik heb er regelmatig over na gedacht om dit album opnieuw te kopen; niet echt een goede zet van Prince om dit album zo uit te brengen.
Anna Stesia vond ik wel het mooiste nummer van dit album.

EVANSHEWSON
Haast zo subliem als Sign O' The Times dit Lovesexy.
Een zéér sexy hoes ook, maar daar snij je geen hout mee, uiteraard !

Anna Stasia, I Wish U Heaven, Eye No, Alphabet Street... zàààlig plaatje !

1 groot punt van kritiek

is dat alles als 1 doorlopende track op de plaat staat, wat skippen onmogelijk maakt

als ik vlug één van mijn favorieten I WISH U HEAVEN wil horen, dan kan dat hier natuurlijk niet ! De snoodaard !

4.5 sterren voor zoveel muzikale inspiratie ! **** 1/2

fastpulseboy
bij mijn grote zwarte cd kan dat prima!
kant twee, naald bij het vierde streepje.....

avatar van Ruudf
EVANSHEWSON schreef:
Haast zo subliem als Sign O' The Times dit Lovesexy.

Haast inderdaad. Maar net niet. De sound van dit album is hier en daar toch redelijk gedateerd, terwijl Sign O the Times 100% overeind blijft. Desalniettemin een erg sterk album!

P. de Clown schreef:

Weet iemand of dit er nog een keer van komt?

Ik was destijds bij dat concert in Dortmund en heb speciaal voor dat condert een Laserdisc speler aangeschaft omdat Lovesexy officieel op laserdisc/cd-video verschenen is.
Dus ik heb dat concert op officiele dvd en ik heb ook nog een werkende Sony laserdisc speler (20 jaar geleden kostte die 1000 gulden en dat alleen voor 1 live concert dus ik ben wel een echte fan geloof ik)
Inmiddels heb ik dat concert natuurlijk op een dvdtje gebrand en dat klinkt perfect en ziet er natuurlijk ook perfect uit.

avatar van musicfriek
Eindelijk heb ik de clip van I Wish U Heaven gevonden. Een van mijn favoriete Princenummers. Die muziek, zijn manier van zingen

Die clip heeft hier al eerder gestaan en helaas gooit youtube hem er ook weer net zo snel van af.
Helaas, want het is een mooie clip gemaakt door Jean-Baptiste Mondino die ook voor o.a. Neneh Cherry, Madonna, Björk en Jill Jones prachtclips heeft gemaakt.

avatar van Reijersen
Ik vind dit niet zo'n heel fijn Prince-album. Wat de beste man vocaal doet op dit album staat mij helemaal niet aan. Het komt mij heel er ongeïnspireerd over. Muzikaal zit het, zoals te verwachten, wel erg goed in elkaar. Dat is dan ook ten bate voor het cijfer.

3 sterren.

avatar van kaztor
Ken het album niet, maar de singles zijn wel tof, vooral Glam Slam.

EVANSHEWSON schreef:

Een zéér sexy hoes ook, maar daar snij je geen hout mee, uiteraard !

fastpulseboy schreef:
bij mijn grote zwarte cd kan dat prima!
kant twee, naald bij het vierde streepje.....

avatar van musicfriek
Vind dit nog wel een van de betere Prince-albums. Lekker gevarieerd vooral: Alphabet St. is geniaal, Glam Slam een beetje duister en de ultieme popsong: I Wish U Heaven.

Ik ben niet zo'n van de ballads van Prince, vanwege When 2 are in love geen 5 sterren. Wat een zelfvertrouwen spreekt uit deze plaat en terecht. Hierna moest hij toch een stapje terug doen.

avatar van winterstorm
Eigenlijk ben ik pas tevreden met een cd als ik ze koop en vaststel dat er buiten de hits of bekende nummers nog betere dingen op te vinden zijn. En dat is met dit album, ondanks de wereldklasse hits, het geval. 'Dance' en 'Eye No'. Enkel weer zo'n verdomde ballad ertussen, waarom doen ze het toch?

avatar van sq
sq
Ik kreeg deze in een partij LP´s mijn verzameling in. Oordeel en waardering eigenlijk precies als Reijersen; wel kwaliteit, geen ´vonk´ die overgaat.

avatar van laboomzaa
OMIJNGOD!!!!

Dit album is nog steeds prachtig!!! In zijn geheel (het is ook maar een nummer )

Nicci
Ik heb de volledige CD even in stukjes geknipt. Ik vond het maar lastig die ene track.

fastpulseboy
ja dat hebben al meer mensen gedaan! Zo is ie ook wel te downloaden, stuk handiger hehehe.