Prince and the Revolution - Parade (1986)

Alternatieve titel: Music from the Motion Picture "Under the Cherry Moon"

Pop / Funk
Label: Paisley Park

1. Christopher Tracy's Parade (2:11)
  2. New Position (2:20)
  3. I Wonder U (1:40)
  4. Under the Cherry Moon (2:57)
  5. Girls and Boys (5:30)

met Marie France

6. Life Can Be So Nice (3:14)
  7. Venus de Milo (1:55)
  8. Mountains (3:58)
  9. Do U Lie? (2:44)
  10. Kiss (3:38)
  11. Anotherloverholenyohead (4:01)
  12. Sometimes It Snows in April (6:49)
Een enorm goede cd. Kiss is eigenlijk een beetje een buitenbeentje op dit album. De film kun je beter overslaan.

aERodynamIC schreef:

Niet mee eens, gewoon lachen die film, zwart wit, humor, typisch Prince overdreven, leuk in die 60's zaal, binnenkomen, op de vleugel gaan staan en ghettoblaster (in the 60's ) aan, "Girls and Boys!" lachen toch, gewoon in zijn perspectief zien, de muziek kwam iig mijns inziens nog beter uit.

U got me...........de humor is inderdaad erg leuk (typische Prince-humor die ik toen ook erg kon waarderen). Maar puur als film ? Nee toch !

Neuh....zo moet je het ook niet zien denk ik, gewoon zien als een hele lange clip op MTV

Zo zie ik Purple Rain wel. Dat noem ik geen film meer Die film kan ik dan ook veel beter verdedigen.

aERodynamIC schreef:

Om Purple Rain kan ik ook lachen! (Heb ik ook staan net als UTCM) Leuk met Apollonia Six, flirten, naakt duiken in het meer van blabla dan kon ze ook een ster worden (was verkeerde meer ) Tja, dat is met recht een lange videoclip

avatar van BoordAppel
aERodynamIC schreef:

Kiss is eigenlijk een beetje een buitenbeentje op dit album.

Op wat voor manier? Hoe is de rest van de cd dan?

Kiss is een behoorlijk kaal gearrangeerd nummer, de rest is veel orchestraler. En ik meen dat Kiss niet eens in de film zat. Het was een soort left-over die oorspronkelijk bedoeld was voor het Prince-bandje Mazarati. Uiteindelijk nam hij het toch zelf op, met de bekende gevolgen: een zeer grote hit !
Grappig is dat Prince dit nummer nooit echt live heeft gespeeld op deze manier. Er werden altijd veel blazers toegevoegd.

avatar van Ruudf
Vaag. De eerste reactie die in me op komt na het beluisteren van deze plaat. Gewoon heel erg vaag.
Nadat ik 'm dan maar weer eens uit zijn (geweldige) plaathoes had gehaald en 'm toch maar weer een keer beluisterde, viel het me op dat er toch wel een paar leuke songs op staan, te weten; 'new position' en ook 'mountains' klinkt wel leuk, 'kiss' natuurlijk, maar die kende je al. En dan ga je 'm toch maar vaker luisteren, mede omdat een vriend van je iedere keer zegt dat het zo'n geweldige plaat is.
En daar ben je het wel mee eens als je de nummers inmiddels uit je hoofd kent.
Geweldige plaat, met ook nummers als 'anotherloverholenyohead', 'christopher tracy's parade', 'girls and boys' die fenomenaal blijken te zijn.
Dan heb je het natuurlijk nog niet gehad over het prachtige, 'sometimes it snows in april'. Misschien wel het beste nummer op de plaat.

Ik vond dit album voor deze tijd een beetje tegenvallen. Film grappig maar alleen als je van de humor van deze man houdt. Vond trouwens Morris D de leukste in Purple Rain film, en die was in deze film eruit geschrapt. Album had 1 grote uitschieter nl. sometimes it snows in april.

jaa prachtig nummer!!

avatar van gemaster
Het 1e gedeelte van de plaat vind ik vrij goed, maar het 2e gedeelte is ronduit saai. Met als uitschieter 'Some Times It Snows In April'. Ik had dit album gisteren op mijn mp3 jukebox aanstaan en ik zat echt vurig te wachten tot dat kutnummer voorbij was zodat nummer 1 van het volgende album zou beginnen: LET'S GO CRAZY!

avatar van andré
gemaster schreef:

Tweede gedeelte saai? 'Sometimes It Snowes In April' is ook niet mijn favoriet (wel van vele, vele andere Prince-fans), maar 'Mountains' en 'Anotherloverholenyohead' zijn toch wel prijsnummers op dit album, en 'Kiss' blijft natuurlijk een Prince-klassieker.

avatar van gemaster
'Mountains' is inderdaad aardig. 'Kiss' is helemaal kapotgedraaid en doet me dan ook helemaal niets meer. 'Anotherlover' vind ik vrij weinig aan.

avatar van c-moon
De soundtrack is beter dan de film

Goede Prince-plaat... met als absolute hoogtepunt wat mij betreft "Sometimes It Snows In April"...

avatar van Ruudf
Verhoogd naar 5*

Parade is gewoon een briljante plaat. Het is een prachtig geheel, vooral ook omdat de nummers in een perfecte volgorde zijn geplaatst waardoor het naar mijn mening heel mooi in balans is. Ik vind het eerste gedeelte dus ook zeker niet minder dan het tweede. En het tweede eigenlijk ook niet beter dan het eerste.

Nummers lopen zo mooi in elkaar over (girls & boys / Life Can Be So Nice.. Mountains / Do u Lie?), en op andere plaatsen steken ze wat meer af zodat er voldoende afwisseling blijft, zonder dat nummers buiten de boot vallen.. (na het bijna hysterische Life Can Be So Nice, even dat prachtige rustmoment Venus de Milo) Om te voorkomen dat we in slaap vallen knalt Parade er in met Mountains wat dan weer heel mooi overloopt in het wat vreemde/expirimentele Do you Lie? wat dan weer heel mooi word opgevolgd door de strakke funk van Kiss (die de meeste wél kunnen waarderen). Dat vervolgens (niet zo mooi) word opgevolgd door mijn favo nummer van deze plaat, Anotheloverholenyohead.
En dan de afsluiter, daar maak ik geen woorden meer aan vuil. Prachtig nummer.

(En dan heb je het alleen nog maar over hoe nummers overlopen / na elkaar zijn geplaatst)

Het valt me op dat Parade bij iedere luisterbeurt beter word, iedere keer vallen me weer andere/nieuwe dingen op.

Klasse plaatje. Word wat mij betreft onterecht in de schaduw van Sign Of The Times en Purple Rain gezet.

avatar van beruk
prince is zó verschrikkelijk muzikaal en zo'n goede muzikant
Ik hoor alles goed te vinden, maar dat is niet zo, van Bach hoor ik ook niet altijd de genialiteit. Maar dit is een hele hele goede plaat van de Bach uit Minneapolis. Ik was op Wendy en jullie?

Parade is het derde en laatste album met the Revolution. Tevens het tweede dat als soundtrack is uitgegeven. Deze keer geen Purple Rain part 2 (dat was Grafitti Bridge), maar een zwart-wit film Under the Cherry Moon.
Deze soundtrack is een uitbundig en zwierig album te noemen wat behoorlijk afwijkt van de rest van Prince' oeuvre.
Parade zou oorspronkelijk My Dreams gaan heten. Hierop zouden nummers komen te staan als Old Friends 4 Sale (later alsnog in een gewijzigde versie verschenen op the Vault....Old Friends 4 Sale), My Dreams (kwam je veel tegen op de vele outtake-bootlegs), Love or Money (werd b-kant Kiss) en There's Others Here With Us (ook veel te vinden op bootlegs en ik vind dat een van zijn beste nummers ooit). Daarnaast Little Girl Wendy's Parade wat dus zou veranderen in Christopher Tracy's Parade. Verder zouden de latere Parade nummers Girls & Boys, New Position, I Wonder U, Under the Cherry Moon, Life Can Be So Nice en Sometimes It Snows in April op My Dreams verschijnen.
Grote afwezigen zijn dus de singles Kiss, Mountains en Anotherloverholenyohead. Maar goed het werd dus geen My Dreams maar Parade zoals hij hier ook op de site te zien valt
Christopher Tracy's Parade opent dit album triomfantelijk en rijk georkestreerd.
New Position zet de vaart er goed in. Qua taal-gebruik is het allemaal wat netter deze keer, maar zo heel onopvallend zingt hij toch nog over P.U.S.S.Y.
Dan volgt het vormloze nummer I Wonder U waarin Susannah Melvoin (zus van Wendy) de hoofdrol speelt.
Under the Cherry Moon is een romatische ballad die de titeltrack vormt van de bijbehorende film. Prince heeft het wederom met zijn vader John L. Nelson geschreven. In de film komt he tnummer nauwelijks voor: hooguit een instrumentaal stukje tijdens de liefdesscene na de race op de paardenbaan.
Girls & Boys werd een kleine hit. Het is een heerlijk, dampend funk-nummer zoals ook Sly Stone dat goed kon. Marie France spreekt hier wat verleidelijke woorden met accent. Een ijzersterk nummer mag ik wel zeggen.
Life Can Be So Nice is een druk en opgewonden nummer met flink wat percussie en fluiten.
Venus de Milo lijkt een instrumentaal tussendoortje, maar vormt eigenlijk een mooi rustpuntje als opmaat voor kant 2 van de LP die opent met het swingende Mountains. Een nummer dat dus geen deel uitmaakte van de oorspronkelijke opzet van dit album. Het wijkt ook wat af van de rest van de "film-muziek". Hier komt de gitaar namelijk iets meer aan bod, terwijl we die verder nauwelijks tegenkomen.
Do U Lie? is een zwierig nummertje dat een Frans sfeertje moet oproepen. Geen hoogtepunt maar een prima tussendoorstuk.
En dan komt het meest afwijkende nummer van deze plaat: Kiss. Gortdroge funk die een enorme hit werd en dat terwijl Prince het aanvankelijk als afdankertje had weggegeven aan de band Mazarati. Die gaven het een nieuw arrangement en dat beviel Prince zo goed dat hij het terug vroeg en een ander nummers schonk, nl. 100 mpH. Als dank mochten ze in het koortje zingen.
Een volgend hoogtepunt dient zich aan in de vorm van Anotherloverholenyohead met aan de ene kant Sheila E en Lisa Coleman en aan de andere kant de Melvoin-tweeling.
En dan het slot Sometimes It Snows in April een geliefd nummer bij de fans. Het is een melancholieke ballad met als thema "Love Isn't Love Until It's past"
Een mooi en passend slot dus.....
Wederom een 5* album voor een artiest die op dat moment op vele fronten ver boven de rest van de megasterren uitsteeg.

avatar van Marty McFly
Aero... jij hebt overduidelijk "Prince-de biografie" van Bos en Engelshoven gelezen... Met alle respect, maar de info met betrekking tot "My Dreams" is al lang en breed achterhaald... Het door jou genoemde "All My Dreams" was juist bedoeld als het sleutelnummer van het niet uitgebrachte Prince & The Revolution album "Dream Factory" (wat later muteerde in Sign O' The Times)...
Er is simpelweg geen onuitgebracht album dat voldoet aan de genoemde beschrijving.

Marty McFly schreef:

Uiteraard: was verplichte kost indertijd

Ik heb het niet over het nummer, maar over het geplande album (waar Bos en Engelshoven ook over spreken). Juist Sign o' the times is ontstaan uit de brokstukken van het Camille-album dat nooit verschenen is: wel haalden een aantal nummers daarvan Sign o' the Times .
Maar goed daar kunnen wij uren over in discussie gaan en het echte antwoord ligt bij de grote, kleine man zelf.

Feit is en blijft dat er ongelooflijk veel en goed materiaal op de planken bleef liggen.

avatar van Marty McFly
Het album "Sign O' The Times" is samengesteld uit de brokstukken van de geplande 3-LP "Crystal Ball" en de geplande 2-LP "Dream Factory". Er is nooit een gepland album geweest met de titel "My Dreams". Verder hebben de door jou genoemde nummers "Love or Money" en "Others Here With Us" nooit deel uit gemaakt van een gepland of gecancelled album.

Bos c.s. hebben het meen ik ook nog over de oorspronkelijke dubbelelpee "Purple Rain", later teruggebracht tot het album dat we nu kennen: Niet Waar!

Nogmaals: het blijven allemaal verhalen uit derde hand.
Het zal allemaal best, maar we weten simpelweg niet wat nu wel en niet klopt: het blijven verhalen.

We mogen blij zijn dat al deze nummers uiteindelijk wel op bootleg of b-kant zijn verschenen, dus niet geheel onbekend

En daarnaast is Parade zoals het uiteindelijk verschenen is gewoon een heerlijk album.

aERodynamIC schreef:
Nogmaals: het blijven allemaal verhalen uit derde hand.

Maar jij geeft het toch als feitelijke informatie bij de inleiding van je recensie? Dan moet je dat dus ook niet doen...

Marty McFly schreef:

Dat is helemaal niet zo vreemd als je daar tot op de dag van vandaag ook altijd vanuit bent gegaan.
Maar voordat dit een heel lange discussie gaat worden over wat wel en niet vermeld kan of mag worden lijkt me jouw vervolg bericht genoeg extra info en moet ieder zelf maar weten wat daar mee te doen.
De gemiddelde Prince-liefhebber zal dit soort info waarschijnlijk niet eens echt kunnen boeien. Ik vind het leuke extra's en die heb jij dus aangevuld

avatar van Marty McFly
Akkoord... "Parade" is trouwens een meesterwerk!

Ik vraag me heel eerlijk gezegd altijd af of Prince niet stiekem diverse info naar buiten bracht.
Laten we eerlijk zijn: de hele gang van zaken rond een Black Album waren toen ook erg dubieus. M.a.w. hoe hou ik de spotlights goed op me gericht
Voor fans natuurlijk heerlijk; want je kreeg voortdurend info over je favoriet en elk jaar een nieuw album plus daarnaast heel veel nummers op bootlegs

avatar van VanDeGriend
Ik ben natuurlijk ook bekend met de verhalen. Ik zal The Vault er eens op na slaan. Naar mijn mening het ultieme boek over de carriere van Prince so far.

Het dubieuze verhaal over Black Album klopte natuurlijk wel. De plaat bestond toen al daadwerkelijk, in ieder geval heb ik een bootleg uit die tijd. Later alsnog uitgebracht maar toen was de ophef al voorbij.

Persoonlijk vind ik Black Album overigens beter dan deze, in mijn ogen toch wat wisselvallige plaat.

VanDeGriend schreef:

VanDeGriend schreef:

The Black Album had ik toen ook op cassette

Sterker: bij de V&D stonden er al bakken met daarop titel en artiest. Alleen bleef het altijd een leeg vak totdat Lovesexy wel heel erg snel daarop verscheen.

Maar goed: deze discussie hoort natuurlijk niet bij dit geweldige album