Prince and the Revolution - Parade (1986)

Alternatieve titel: Music from the Motion Picture "Under the Cherry Moon"

Pop / Funk
Label: Paisley Park

1. Christopher Tracy's Parade (2:11)
  2. New Position (2:20)
  3. I Wonder U (1:40)
  4. Under the Cherry Moon (2:57)
  5. Girls and Boys (5:30)

met Marie France

6. Life Can Be So Nice (3:14)
  7. Venus de Milo (1:55)
  8. Mountains (3:58)
  9. Do U Lie? (2:44)
  10. Kiss (3:38)
  11. Anotherloverholenyohead (4:01)
  12. Sometimes It Snows in April (6:49)
avatar van FunkStar
Hier hoor je dat Prince eigenlijk een hedendaagse Mozart is, de muzikale creativiteit is ongeëvenaard. Daarbij swingt het als een trein of raakt je regelrecht in je hart (het legendarische "Sometimes it snows in April).
Met de grote hits Mountains, Girls and Boys en natuurlijk Kiss! Ook het vrolijke Do U Lie en het mooie Under the Cherry Moon zijn pareltjes!

Nicci
tot deze plaat was ik niet 'in' Prince, maar deze plaat heeft me defenitief overtuigt. zijn 1e echte meesterwerk.

avatar van king_arthur
Een van de betere albums van Prince. Met 'Anotherloverholenyohead' en 'Sometimes It Snows in April' als mijn favorieten.

EVANSHEWSON
Heb dit album altijd véél leuker en tijdlozer gevonden dan Purple Rain !
Kiss, Mountains, Girls & Boys... Anotherloverholenyohead, allemaal schitterende funksongs !
Sometimes it snows in April is een betoverend nummer !

Jammer dat Erotic City dit album niet gehaald heeft, anders was het beslist nog iets sterker als geheel !
4.5 sterren en een must in iedere collectie !
**** 1/2

EVANSHEWSON schreef:
Jammer dat Erotic City dit album niet gehaald heeft

Wat heeft dit nummer met Parade van doen dan??
Het stamt nl. helemaal niet uit deze periode.

avatar van Marty McFly
Marty McFly schreef:
Verder hebben de door jou genoemde nummers "Love or Money" en "Others Here With Us" nooit deel uit gemaakt van een gepland of gecancelled album.

Effe mijzelf corrigeren: "Others Here With Us" maakte wel deel uit van een vroege versie van Parade, maar is later door de Meester naar de kluis verbannen. Prachtig nummer trouwens!

fastpulseboy
idd "there's others here with us" staat wel op de demo versie van parade (charade) Love or money is wel een b-kant geworden.
meerdere sublieme demo's staan daar op.....In all my dreams, Old friends 4 sale, en de demo's van de nummers die wel op parade zijn gekomen natuurlijk. Allemaal subliem spul imho.

avatar van Reijersen
Kiss heb ik altijd een cool nummer gevonden. Erg straight to the point. Zo ervaar deze cd in zijn geheel ook wel. Probleem daarbij is weer dat ik dit weer erg eentonig vind.

3,5 sterren.

avatar van LucM
Oorspronkelijk zou dit album "Under the Cherry Moon" heten, naar zijn gelijknamige film, maar toen die film negatieve kritieken kreeg en flopte, veranderde Prince de naam in "Parade".
Hier keert Prince terug naar de funk en dat gaat hem heel goed af zoals in "New Position" en de hitsingle "Kiss". Tevens staan er ook een aantal prachtige ballades op met als hoogtepunt " Sometimes It Snows in April", een absolute parel.

Ik las dat jullie het over leuke boeken over Prince hadden. Jullie hebben het vast al, maar geef mij het boek van Per Nilsson maar!

Vandaag kwam mijn oude Lp weer eens boven water: die hoes wijkt net even af van wat hier afgebeeld is. Helaas ben ik geen goede, bruikbare cover tegengekomen anders had ik het hier geplaatst.
heerlijk om het album in z'n geheel te draaien (lang geleden).

cambal
Een van de betere uit zijn verzameling

Heerlijke Prince plaat,met gortdroge funk en prima pop.Hoogtepunt is de ballad Sometimes It Snows In April.Heel breekbaar en subtiel gebracht.Girls And Boys funkt lekker weg en had een grotere hit mogen worden.Ook Mountains is een prima single.Kiss heb ik te vaak gehoord,maar blijf een staaltje van prima popmuziek.Deze plaat straalt de veelzijdigheid van Prince uit.

GENIAAL

avatar van Stijn_Slayer
Erg goed album. Prince zoals ik 'm graag hoor. Parade staat boordevol sterke nummers die prettig wegluisteren. Alleen 'Under the Cherry Moon' doet me niets en 'Do U Lie?' vind ik een beetje flauwtjes.

De film heb ik echter nooit gezien, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik lees ook niet echt uitnodigende berichten, al is dat met Purple Rain ook zo, en dat vond ik wel een leuke film.

avatar van Madjack71
Sfeervol plaatje, waarin toch maar weer eens goed te horen valt, dat Prince in die tijd met kop en schouders boven de rest uit stak. (dankzij zijn hoge hakjes)
Het heeft ook nu nog steeds een prettige sound, die zeker gezien het feit dat het in '86 is gemaakt, te danken is aan de geweldige muzikale hersenkronkels die Prince toen zo goed maakte.
Geen standaar synthesizers, kale productie, maar aparte soundscapes en sterke composities.
Girls and Boys vind ik nu nog een vet nummer om te luisteren.
Mountains is als een foto uit vervlogen dagen, dat mij terugbrengt naar het plaatselijke zwembad en ik met mijn radiootje/cassette speler, dit nummer draai met die heerlijke warme zon.
Kiss, dat heeft ie toch gejat van Bertus Staigerpaip diens klassieker Rits?
Sometimes it snows in april, is een van mijn favorietste nummers van Prince.
Van de 3 uitgebrachte albums met The Revolution, vind ik Parade een mooie combi tussen de catchy pop van Purple Rain en experimentele werkjes van Around the World in a Day.

avatar van JohanD
Fantastische uitgave.
Prince op z'n "zwarts".
Funky,melodieus en vol inspiratie.

Z'n laatse meesterwerk voor hij afgleed naar "symbols" en dingen...

Nicci
heb je dat wel goed? Hierna verschenen nog 'sign o the times', 'the black album' en 'lovesexy'.

Nicci schreef:
the black album

Officieel niet natuurlijk, want die kreeg pas in de jaren '90 z'n 'echte' release

avatar van Marty McFly
Nicci schreef:

Inderdaad ook alle 3 meesterwerken (wat mij betreft)!

avatar van kemm
aERodynamIC schreef:

Is dat niet gewoon de achterkant/andere kant van deze hoes? Daar kruist hij z'n armen voor zijn hoofd. Of is het nog wat anders?

Je haalt een al lang achterhaald bericht naar boven
De hoes die nu afgebeeld staat is die van de LP (en als je het echt goed doet moet je het een kwartslag draaien maar zelf vind ik het zo mooier staan op de site)

avatar van kemm
Ow ja, tja ik lees maar door...
In mijn kast staat hij 90° gedraaid, omdat hij anders idd op zijn rug staat, maar hier zou dat nergens op slaan. O.a. MJ's "Off The Wall" heeft hetzelfde 'probleem'.

avatar van dazzler
Moet deze hoes geen kwartdraai naar rechts?
Mijn vinyl exemplaar opent op die manier.

avatar van lebowski
Even twee berichtjes teruglezen dazzler.
Is geloof ik een cosmetische overweging.

avatar van dazzler
Sorry, niet gelezen, ik was mijn albums aan het invoeren
in de rubriek "Mijn Albums". Ik ga maar niet zeggen hoeveel CDhoezen
ipv LPhoezen ik op MuMe tegenkwam en hoeveel ooit door mij gecorrigeerde
hoezen nu weer doodleuk opnieuw fout staan afgebeeld.

Toch een raar criterium, dat cosmetische ...

Wat hier nu staat is in elk geval de LP versie

avatar van principal2000
Wederom een goed album van de hooggehakte meester. Dit is een van die albums die ik altijd in zijn geheel opzet en niet enkele nummers. Ik vind alle nummers sterk. Natuurlijk wel een paar sterker dan anderen, maar ik kan geen zwak nummer ontdekken (en dat voor een veelzijdig album als deze).

avatar van Snakeskin
Ongehoord is de man zijn productie, hij bracht gewoon te veel uit. Met Purple Rain was hij megagroot. Ondertussen bracht hij al weer het daarop volgende "Around in a day" uit en daarna lag deze plaat alweer in de schappen die door de slechte film, waarvan dit dan de soundtrack is, misschien wel iets onderbelicht is gebleven. Weergaloos is "Sometimes it snows in April". En hierna bleef het maar doorgaan: "Sign of the times" is de volgende kraker die hem volop in de belangstelling zet en alle aandacht voor zich opeist. Doordat "Parade" ingeklemd zit tussen beide meesterwerken, in combinatie met de eerder genoemde film, is het wellicht een beetje miskende Prince plaat geworden die absoluut tot zijn betere werk behoort.

avatar van musician
Ik bewaar in ieder geval hele goede herinneringen aan Parade.

De cd is toch weer anders dan voorgangers Around the world.... en Purple rain. Het is in ieder geval uit een periode dat ik graag een complimentje uitdeel aan Prince, voor al z'n werk zo halverwege de jaren '80. Ik geloof niet dat hij dat niveau ooit nog heeft gehaald.

De nummers lopen op het gehoor moeiteloos in elkaar over, er is sprake van een gretige en energieke Prince die net zo gemakkelijk een dampend funknummer als een gevoelige ballad ten gehore brengt. En dat dan allemaal samensmelt tot een mooi geheel.

Girls and boys, Mountains en (natuurlijk) Sometimes it snows in April zijn voor mij favorieten.

Vijf sterren vind ik het niet waard omdat er ook nummers op staan die mij als compositie niet zoveel doen. Het gaat dan met name om de start van de cd, de eerste paar nummers dus en Do U Lie?

Prince nam voor mij vanaf ongeveer 1984 het stokje van Stevie Wonder een beetje over inzake mooie soulmuziek. Daarbij gelijk aantekenend dat Prince daar heel wat nieuwe ingrediënten extra aan toevoegde. Hij was meer van 'onze' tijd, hoewel hij mij daarentegen nooit zo heeft weten te beroeren als Stevie Wonder in zijn beste periode.