Mark Knopfler - Get Lucky (2009)

Label: Mercury

1. Border Reiver (4:35)
  2. Hard Shoulder (4:33)
  3. You Can't Beat the House (3:26)
  4. Before Gas & TV (5:50)
  5. Monteleone (3:39)
  6. Cleaning My Gun (4:43)
  7. The Car Was the One (3:56)
  8. Remembrance Day (5:05)
  9. Get Lucky (4:33)
  10. So Far from the Clyde (5:59)
  11. Piper to the End (5:47)
  12. Early Bird * (5:35)
  13. Time in the Sun * (2:57)
  14. Pulling Down the Ride * (2:40)
  15. Home Boy * (3:15)
  16. Good as Gold * (3:27)
avatar van IntoMusic
Voor een minder critische fan wel, Rudiger .

avatar van dennuz
de single klinkt weer erg fijn! Ben erg benieuwd naar het gehele album!

avatar van superessy
rudiger schreef:

Dat is niks nieuws , alle Knopfler albums zijn juweeltjes.

Laat ik het dan zo zeggen, Get Lucky vind ik mooier dan Shangri La, Ragpickers Dream, All The Roadrunning en Kill To Get Crimson!

dennuz schreef:
de single klinkt weer erg fijn! Ben erg benieuwd naar het gehele album!

Absoluut, maar aan de reactie te horen van superessy lijkt het ernaar uit te zien dat Knopfler voort borduurt op de alom bekende Ierse klanken (iets dat ik nu wel zo'n beetje ken en gaat vervelen).
Natuurlijk ga ik eerst het album luisteren als ie uit is (want ook ik wil eerst afwachten op het origineel), maar verwacht er niet veel meer van... Misschien cliché hoor, maar van Dire Straits vond ik destijds simpelweg alles mooi: zelfs hun laatste On every street. Het solowerk van Mark vond ik in het begin (de eerste 2 albums) erg gaaf en verfrissend. Daarna is het allemaal een beetje van hetzelfde geworden.
Nadat ik de single had gehoord, dacht ik even: ...haaa eindelijk weer een beetje van de oude sfeer... Maargoed, afwachten dus.

Op 14 september aanstaande zal - na Golden Heart (1996), Sailing to Philadelphia (2000), The Ragpicker's Dream (2002), Shangri-la (2004) en Kill to get Crimson (2007) - alweer het zesde studio-album van Mark Freuder Knopfler OBE opduiken in de schappen van de betere platenagrarier.

Daar de digitale versie (lees: mp3) van Get Lucky hedenmiddag ineens - geheel onverwachts overigens - op de harde schijf van mijn schootcomputer bleek te staan, schrijf ik dit epistel met inmiddels vier aandachte luisterbeurten achter mijn trommelvliezen.

Border Reiver
Als mijn (overigens fraai vormgegeven) oorschelpen de eerste Keltische klanken van de albumopenener vangen, waan ik mij op direct op kraamvisite bij Knopflers eersteling Golden Heart uit 1996. Border Reiver is het - meer dan - herkenbare zusje van Done with Bonaparte. Ierse fluitklanken doorspekken het nummer naar hartelust en in het middensegment waant de luisteraar zich zelfs even - uiteraard goedgeluimd nippend aan een lokaal gerstenbrouwsel - op een Middeleeuws dorpsfeest in een Iers gehucht.

Hard Shoulder
Knopflers subtiele gitaarspel ondersteunt dit lekker voortkabbelende nummer op passende en ingetogen wijze. Waarschuwing voor de automobilisten onder ons: sla dit nummer als het u blieft over als u achter het - met zacht kalfsleder bekleedde - stuur zit. Zo niet, dan ontwaakt u wellicht in een onherkenbaar brik in de vangrail. Overigens een uitstekend alternatief voor lammetjes turven deze 'kleine' compositie.

You Can't Beat the House
Live opgenomen in de studio. Leuk om Knopfler hardop tegen producer Chuck Ainley te horen praten en enkele maten vooraf te geven aan zijn bandleden. Een heerlijke jamsessie in een onvervalst Bluesjasje. Schenk uzelf een voortreffende whisky in (waag bijvoorbeeld eens een gokje aan een subtiele, ijsgekoelde Johnnie Walker King George V Blue Label, red.), trakteer u op de beste sigaar uit uw assortiment en waan u zelf voor even op een afgebladderde houten veranda in het broeierige zuiden van de Mississippidelta.

Before Gas & TV
De meesterlijke snarenplukker giet ook hier weer een van zijn 'kleine verhaaltjes' in een rustige en genietbare (maar nergens verrassende) voortkabbelende song.

Monteleone
De intro verwijst direct naar Knopflers ontmaagding op filmscoregebied van begin jaren '80 van de vorige eeuw. Een onvervalst wiegeliedje voor bij een knapperend kampvuur. Als u uw gehoororganen blootstelt aan dit vijfde nummer op Get Lucky, is het goed en ontspannen kastanjes poffen (al genieten de kleinsten onder ons wellicht liever van een fluorescerende marshmellow op een vers afgebroken dennentak).

Cleaning My Gun
Mijns inziens de enige compositie op dit gepolijst klinkende schijfje dat (eventueel) in aanmerking komt voor een persing op single. Hitpotentie alom! De voortreffelijke hallucinerende orgelpartij loopt als de spreekwoordelijke rode draad door het gehele nummer (echter fijntjes op de achtergrond en dus nergens storend, red.). Tevens de enige song waar Knopflers herkenbare rock(gitaar)sound voldoende doorklinkt.

The Car Was the One
Niets meer of minder dan een (overigens meer dan terecht) eerbetoon aan Hank B. Marvin, de begenadigde en rijkelijk bebrilde frontman van The Shadows.

Remembrance Day
Een waar pareltje op Knopflers 'Zesde Symphonie'. Ingeblikte(?) vogelgeluiden larderen dit eerbetoon aan een (ruim) tiental personen die ons inmiddels ontslapen zijn. Luister meermaals aandachtig naar de werkelijk ontroerende songtekst en merk ook de kwelende keeltjes van het kinderkoortje op de achtergrond op.

Get Lucky
Het titelnummer leent zich - met het subtiele gitaarspel en de schitterende fluitsolo - meer dan uitstekend voor een ontspannen midzomeravonds achteroverleunmoment in uw - zojuist overdadig in de was gezette - Chesterfield fauteuil.

So Far from the Clyde
Ook op het een na laatste nummer, wordt weer kwistig met de feeerieke Keltische fluitklanten gestrooid. Deze compositie is verplichte kost voor de Dire Straitssmulpapen onder ons; zij herkennen waarschijnlijk direct het gitaargeluid uit Brothers in Arms (Snowy Whiteliefhebbers weten zich uiteraard ook meer dan van harte geinviteerd!).

Piper to the End
Een waardige afsluiter van het album vol herkenning voor de DS- en/of MK-aanbidders. Zo is niet alleen de intro van deze compositie herkenbaar (lees: Darling Pretty, red.), de redelijk uitgesponnen afsluiting annex gitaarsolo van het nummer, trakteert ons allen - als de spreekwoordelijke (rechtsgeslagen) slagroom op de dito taart - op niets minder dan een variatie op het snarenwerk zoals te genieten in Going Home: Theme from 'Local Hero'.

Samenvattend...
Verrast Mark Knopfler ons met dit zesde solo-album? Driewerf neen! Moeten we onze zuurverdiende pecunia dan eigenlijk wel neertellen voor een exemplaar van Get Lucky? Jazeker!

Get Lucky zal wellicht (wederom?) een teleurstelling blijken voor diehard Dire Straitsfans en/of adepten van Knopflers herkenbare rockende gitaargeluid en bijbehorende soli. Echter, Knopfler levert een uitstekend album af waar monsterhits (helaas?) niet op te vinden zullen zijn maar diens oprechte liefde voor zijn muzikale roots (lees: Keltische invloeden) des te meer!

Laidback, kampvuurmuziek? Wellicht... maar Get Lucky is in ieder geval wel een ongeslepen diamant die u - na enkele luistersessies - hoogstpersoonlijk kunt polijsten. Het schijfje zal dan ook al snel letterlijk schitteren in uw cd-lade.

Kijk ook ik dan niet uit naar het betere, oude vertrouwde rockwerk van Knopfler uit diens Straitsjaren? Jazeker wel...

... maar dat horen we dan wel in 2011 als Mark Knopfler hoogstwaarschijnlijk zijn zevende solo-album zal presenteren.

Toch!??

avatar van rudiger
Wat `n mooie recensie Ralfke 1977 , alleen die Johnny Walker Blue Label is aan de dure kant , mag het ook Grants of Glennfidich zijn .
Maar goed , leuke beschrijving van de nummers en eigenlijk had ik ook niet verwacht dat het album ging rocken als de neten , maakt me eigenlijk niets uit .
En toch wacht ik op de release datum voordat ik het ga beluisteren , de vorige albums had ik weken van te voren al gedownload maar deze keer doe ik het anders .
Thuiskomen met de deluxe boxset en dan voor de eerste keer opleggen , lekker in de luie stoel samen met Fastpulse Boy van het nieuwe Knopfler album genieten .

avatar van Running On Empty
Jeetje. Had hem net in 10 minuten binnen. Ongeloofllijk dat zo'n plaat 5 weken voor release al is gelekt. Ga morgen eens goed voor een luisterbeurt zitten. Die box koop ik toch wel maar ik vind het altijd lekker alvast een oordeel te kunnen vormen.

avatar van rudiger
Tja mijn zwakke punt is gebrek aan geduld .
Ik kon de verleiding toch niet weerstaan om het album te downen .
`N hele maand wachten op de nieuwe Knopfler is zelfs voor mij te gortig , gelijk op cd gezet , flesje bier erbij en er eens lekker voor gaan zitten .
Ik heb het album eenmaal nu gehoord en degene die denken en hopen op een beetje steviger werk komen bedrogen uit helaas .
Waar Kill To Get Crimson is geeindigd gaat Get Lucky vrolijk verder en waar Get Lucky eindigd gaat Mark`s volgende solo album weer verder .
Het is wederom `n relax album voor bij de open haard alhoewel sommige users hem liever in de open haard zien .
Maar goed ik denk dat Mark het steviger rock werk definitief achter zich heeft gelaten .
Toch vind ik het een zeer genietbaar album geworden , dat vond ik ook van zijn vorige solo albums dus aan mijn mening heb je eigenlijk niet zo veel omdat ik nl alles goed vind van MK .
Nummers die er na 1 luisterbeurt uitspringen zijn So Far From The Clyde en Piper To The End en het openingsnummer Border Reiver .
Deze zal ik de komende weken nog vele malen luisteren .

avatar van IntoMusic
Voor mij dan definitief: album ga ik ook wel een keer downloaden, maar zal 'm niet aanschaffen. Jammer... had zo mooi kunnen zijn.

IntoMusic schreef:

Is wel degelijk een uitstekend album. Echter (wederom) geen rockgeweld van de heer Knopfler.

GH bevatte nog redelijk wat rock, STP kende mooie duetten en enkele ware pareltjes (Silvertown Blues!), TRD bracht Knopfler naar Nashville, S-L trakteerde de luisteraar op een allegaartje en KTGC... tja, laidback haardvuurwerk in het kwadraat.

GL borduurt inderdaad aardig voort op KTGC al ben ik van mening dat Knopflers nieuwste toch een slag beter in elkaar steekt als geheel.

Ach ja, de heer Knopfler (met zijn fortuin, diverse huizen en een eigen hypermoderne opnamestudio) doet nu eenmaal wat hij het liefst doet; muziek maken die hijzelf in ieder geval prachtig vindt.

Ik geef hem dus geen ongelijk al begrijp ik best dat 'men' eindelijk weer eens wat rockgeweld en lange soli van 'De Meester' verwacht.

Knopflers solo-albums wisselen elkaar qua sfeer en roots aardig af dus ik verwacht best nog eens een waar rockalbum om van te watertanden. Ooit... eens... wellicht...

fastpulseboy
Ongeloofllijk dat zo'n plaat 5 weken voor release al is gelekt

ja dat is rijkelijk laat! betrouwbare mensen bij de platenmij.
of gewoon lui met het uitdelen van promo's

Ralfke1977 schreef:

Dat deze man doet wat ie het liefste doet, is ook prima en dat zouden meer artiesten moeten doen. Het is simpelweg niet meer mijn ding, zeker als het allemaal van hetzelfde wordt (ook al is deze dan weer ietsje beter als de vorige). Het concept blijft hetzelfde en 2 of 3 albums daarvan is voor mij wel genoeg.

Ik ontneem niemand het plezier (wie ben ik om dat überhaupt te doen), maar de recensies zeggen mij al genoeg. Ik heb 'm net binnen en ga eens luisteren...

avatar van rudiger
Ben benieuwd wat jij er van vindt Emile en ik denk dat jij je aansluit bij mijn laatste bericht hierboven .

Ik wacht gewoon lekker af tot hij uitkomt, anders is staks de lol eraf om 'm nog te kopen. Ik heb er nog geen noot van gehoord en ga dat nog een week of 5 volhouden.

Ad Brouwers schreef:

Knap als je dat volhoudt , ik was het ook van plan maar geduld heb ik niet , ik ben hem nu lekker aan het luisteren op deze mooie zondagochtend .
Openingsnummer is geweldig met die Keltische sfeer .
Het album is `n beetje ala KTGC , dat weet je dan al.

Ik ben blij voor je, rudiger, maar ik laat me toch niet verleiden. Maar ik ben natuurklijk wel heel benieuwd.

Luister dit album bij voorkeur achteroverleunend/liggend met een koptelefoon.

Je hoort dan niet alleen de kleinste, subtiele (achtergrond)geluiden, je kunt je dan ook vergapen aan de zeer hoge kwaliteit die de producer het schijfje meegegeven heeft.

Na 1 luisterbeurt :

Oef. Heel erg relaxed. Niet slecht maar ook nog niet overtuigd.

Twee prijsnummers minimaal maar ook een kinderkoortje. Aaaargh. Als ik ergens allergisch voor ben dan zijn het kinderkoortjes. Brrrrrrrrrr.

superessy schreef:

Kom nou zeg , ik vind het na 2 luisterbeurten zijn minste solo plaat .

avatar van Bartjeking
Ik heb deze plaat net optimaal beluisterd: met koptelefoon liggend op een grasveldje in het zonnetje aan het water met alleen wat vogels en springende vissen. Als hij zo niet tot zijn recht is gekomen weet ik het ook niet meer. Ik heb hem nog maar 1 keer in zijn geheel gehoord dus ik zal nog geen beoordeling geven, maar het zal ongeveer gelijk eindigen met Kill te get Crimson; net iets teveel matige nummers. Dat kan trouwens ook komen doordat bij mij af en toe een Celine Dion-gevoel op komt borrelen (dankzij titanic kan ik heel slecht tegen die fluitgeluiden). Maar dat gevoel ga ik gauw van me afschudden want daar is te muziek gewoon te mooi voor.

Uitschieters tot nu toe: You Can't Beat the House (lekker bluesnummer) Cleaning my Gun en Before Gas & TV.

avatar van rudiger
Veruit Mark`s slechtste solo plaat .
Beetje gemiste kans.
Nergens een nummer ala Silvertown Blues te bekennen .
Wel `n mooi album voor als ik in het bejaardetehuis zit.

avatar van itchy
Dus 5 sterren!

ger
lees hier dat de cd al in zijn geheel is te beluisteren?? Nou zou graag weten hoe en waar. Want bij mij lukt het zoeken niet. Uiteraard ga ik de cd (luxe uitvoering) aanschaffen, ofwel kopen. Maar kan mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Dus als iemand mij een goede tip kan geven heel graag.

ger schreef:

Maar je geeft hem al wel 5 sterren zonder hem gehoord te hebben ???

Kan eigenlijk niet. Je lijkt Fastpulseboy wel

rudiger schreef:
Ik heb er nu 4 luisterbeurten opzitten en op `n paar leuke songs na boeit dit album als geheel niet . Veruit Mark`s slechtste solo plaat .
Orgineel kopen doe ik hem toch wel anders is de verzameling niet compleet maar die dure boxset laat ik denk ik liggen . Beetje gemiste kans.
Nergens een nummer ala Silvertown Blues te bekennen .
Wel `n mooi album voor als ik in het bejaardetehuis zit.

Smaken verschillen. Het is niet zijn beste maar om nu een van zijn CD's als slechtste aan te duiden? Zelf vind ik Sailing To Philadelphia zijn absolute topper maar deze CD vind ik leuker dan bijvoorbeeld Kill To Get Crimson. In deze CD zit toch meer tempo dan het prachtige maar soms zeer gezapige Kill To Get Crimson.

Het typische Knopfler geluid is zonder meer aanwezig qua gitaar en ook qua vocals en de Keltische invloeden e.d. vind ik bijzonder leuk, niet overheersend en daardoor ook niet storend, het grijpt wat dat betreft een beetje terug naar Golden Heart wat mij betreft.

Het kinderkoortje had van mij niet gehoeven maar duurt gelukkig maar heel even en blijft redelijk op de achtergrond. Het is denk ik net als Kill To Get Crimson toch ook nu weer een plaat die moet groeien. Knopfler wordt ouder en dat hoor je maar ook zijn publiek wordt ouder. Omdat het CD kopend publiek toch in de leeftijd 30-ers en 40-ers ligt denk ik dat Knopfler met deze CD een nog groter publiek zal bereiken dan hij al deed. Er zitten tussen de nummers zeker 4 absolute juweeltjes die het live zeer goed gaan doen.

Die box laat ik niet liggen. Lijkt me een mooi document met al dat DVD materiaal.

Running On Empty schreef:

Maar je geeft hem al wel 5 sterren zonder hem gehoord te hebben ???

Kan eigenlijk niet. Je lijkt Fastpulseboy wel

begrijp je helemaal, maar de beoordeling is voor het nummer get lucky zelf. En ach ben weet zeker dat het overige materiaal van deze man meer dan goed zal zijn

ger

Zo werkt het stemmen hier dus niet.

Running On Empty schreef:

Laat ik het zo zeggen , ik vind het tot nu toe zijn minste album maar ik heb hem nog niet door mijn stereotoren gehoord alleen door de autocd speler en door `n kleine keuken cd radio.
Zit momenteel midden in een verhuizing dus nog geen sterreotoren want dat is afgekoppeld.
Die boxset koop ik ook wel mede door het dvd materiaal .
Ik vind dat er nergens uit de band wordt gesprongen .
Kan nog groeien dit album , maar ik ga uit van mijn gehoor op dit moment .

avatar van dennuz
Ik zag op diverse sites dat dit album ook op vinyl wordt uitgebracht. Deze zit dan bij de boxset. Weet iemand ook of de lp ook los te koop is? Want dat zou ik wel erg leuk vinden namelijk.
Ben nog erg aan het twijfelen of ik die box wel ga kopen. Heb nog niets van het album gehoord hoor. Wacht altijd tot officiele datum. Maar ik vind 100 toch wel erg veel geld...en op de gitaartabs plus andere ongein zit ik eerlijk gezegd nou niet echt te wachten. De dvd`s wel weer! :S

avatar van IntoMusic
Ik kan hier na verschillende luisterbeurten ('s-avonds in huis, in de auto en op mijn werk) zeer kort over zijn: voortborduren op iets dat al vele malen is uitgemolken.

Alleen de eerste noten van track 1 al geeft mij een ongemakkelijk (zelf jeukend) gevoel. Celtic en Iers is nooit echt mijn ding geweest en de vorige albums van Knopfler vond ik het nog enigszins kunnen, maar werd het wel naarmate de albums van hem volgde vervelend.

Dit album is voor mij simpelweg de druppel en haak ik af wat de Knopflermuziek aangaat. Nee, dat is niet alleen omdat ik hunkerde naar weer een wat krachtigere album: zijn stem is op sommige momenten (zoals de 2e track) tenenkrommend, de melodieën zijn vrij vaak van hetzelfde en de stijl is gewoon niet leuk meer. Een goede zanger is het (mijns inziens) nooit geweest, maar dat komt nu wel heel erg duidelijk naar voren. Geregeld begon ik mij zelfs te ergeren aan de Ierse stijl die hij ten gehoren brengt. Tijdens de Dire Straits tijdperk en ook in het begin van zijn solo-carriere, werd die stem nogal eens 'verbloemd' door de ijzersterke gitaar en begeleiding...

2,5 * en dat komt met name door You Can't Beat the House, Cleaning My Gun en Get Lucky. Het album wordt door mij in ieder geval niet aangeschaft... jeetje, dat ik dat nog eens van een Knopfleralbum zou zeggen...