Porcupine Tree - In Absentia (2002)

Label: Lava

1. Blackest Eyes (4:23)
  2. Trains (5:56)
  3. Lips of Ashes (4:39)
  4. The Sound of Muzak (4:59)
  5. Gravity Eyelids (7:56)
  6. Wedding Nails (6:33)
  7. Prodigal (5:32)
  8. .3 (5:25)
  9. The Creator Has a Mastertape (5:21)
  10. Heartattack in a Layby (4:15)
  11. Strip the Soul (7:21)
  12. Collapse the Light into Earth (5:52)
  13. Drown with Me * (5:23)
  14. Chloroform * (7:16)
  15. Strip the Soul [Video Edit] * (3:35)
totale tijdsduur: 1:08:12 (1:24:26)
avatar van HugovdBos
Op het zevende album van de band drijft de muzikale sfeer van de band wat meer naar de stevige kant van de progressieve rock en metal. De wijzigingen in de muzikale weg kwam mede tot stand door de ontmoeting tussen Steven Wilson en Opeth’s Mikael Åkerfeldt. Daarbij werd drummer Chris Maitland ingeruild voor Gavin Harrison. De psychologische aspecten van het album komen naar voren in onderwerpen als seriemoordenaars, kindermisbruik en mensen die aan de zijkant van de maatschappij staan. Ondersteunt door de melodieuze klanken van de keyboards, mellotron en synths komt de grauwe wereld uitstekend tot zijn recht.

Opener Blackest Eyes toont de verandering in het hevige drumwerk van Harrison en de brute kracht van de elektrische gitaar. De schoonheid van het verleden komt binnenzetten in het liefdevolle Trains, met de muzikale richting wat meer aan de oppervlakte. De emotionele kracht in Wilson’s stem wordt ondersteunt door de muzikale lagen van de mellotron en akoestische gitaar. De ondergang van de wereld wordt bezongen in het harmonieuze The Sound of Muzak. Het elektronische pallet wordt uit de kast gehaald voor het aangrijpende en uiteindelijk ontspoorde Gravity Eyelids. De teloorgang wordt afgesloten met de eerste stralen van de opkomende zon in de samenkomst van pianoklanken en strijkers op Collapse the Light Into Earth.

In zijn diepgaande emoties van de mensen die het randje van de maatschappij op zoeken volgt Wilson op In Absentia donkere stegen om uiteindelijk de ogen weer te openen voor de wereld.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van herre48
Zoals alles van PT en SW blijft dit gewoon beter en beter worden.

avatar van Tempel
Er zijn al heel veel mooie en zeer terechte dingen gezegd over dit album en met name over PT en Wilson in zijn algemeenheid, mijn hemel wat een fijn infuusje leg je aan als je deze muziek op zet, om het even welk album eigenlijk en welk project van Wilson in groepsverband of solo, rechtstreeks in je aderen... Recentelijk dit album naar de 5 getild, buitenaards goed...

avatar van Alicia
... Én andermaal zorgt dit bebrilde, muzikale wonderkind Wilson voor hele mooi liedjes. Wat een knaller van een opener heeft In Absentia toch en wát een feest, ik heb nóg drie, vier albums van deze formatie te gaan! Ik denk dat ik dan wel het meest belangrijke werk van Porcupine Tree/Steve Wilson in mijn collectie melodische rock heb ondergebracht.

Okay, er staan ook nog wat andere projecten van Wilson te wachten... maar die komen te zijner tijd aan de beurt.

De koektrommel hoeft nou ook weer niet in één keer leeg!

avatar van meneer
Nu al een tijd naar 'To The Bone' van Wilson aan het luisteren maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dan ook wel eens even weer gewoon lekker naar de oude(re) albums van PT terugkeer.

En dan geniet ik heerlijk van 'wat-eens-was'. Als ik dan bv. die zware bas bij '.3' hoor gaan zwoegen, de synths erin vloeien en de drums je ritmisch opnemen in het geheel dan gaan mijn speakers voluit, mijn ogen dicht en ben ik vertrokken naar het Porcupine Tree Walhalla. Goed toeven daar..

avatar van Bravejester
Hier heb je voor mij dan natuurlijk ook wel de top van PT te pakken met veel afwisseling in nummers en met een onovertroffen productie wat betreft geluid wat mij betreft...

Maar To The Bone klinkt ook geweldig en de topnummers voor mij zijn daar ook van uitzonderlijke kwaliteit ( Refuge, Song of Unborn ).

Is en blijft na 3 live shows tijdens deze tour mijn favoriete PT album!

avatar van Hoedijk
Naast Deadwing is ook In Absentia eindelijk in de pre-sale op vinyl. Op zwart en doorzichtig vinyl.

avatar van meneer
Wilson ergens op Facebook:

Moving into 2018, the big event is touring most of the year with my band. As well as playing music from To the Bone, I’m going to be dedicating some of the repertoire to two albums that are soon to receive high-profile reissues, which are In Absentia and Deadwing (starting first with remastered vinyl editions in February/March)