Porcupine Tree - In Absentia (2002)

Label: Lava

1. Blackest Eyes (4:23)
  2. Trains (5:56)
  3. Lips of Ashes (4:39)
  4. The Sound of Muzak (4:59)
  5. Gravity Eyelids (7:56)
  6. Wedding Nails (6:33)
  7. Prodigal (5:32)
  8. .3 (5:25)
  9. The Creator Has a Mastertape (5:21)
  10. Heartattack in a Layby (4:15)
  11. Strip the Soul (7:21)
  12. Collapse the Light into Earth (5:52)
  13. Collapse Intro * (1:45)
  14. Drown with Me * (5:23)
  15. Orchidia * (3:25)
  16. Chloroform * (7:16)
  17. Futile * (6:03)
  18. Meantime * (3:17)
  19. Blackest Eyes [Radio Edit] * (3:38)
  20. Trains [Radio Edit] * (3:57)
  21. Strip the Soul [Video Edit] * (3:35)
  22. Drown with Me [Demo] * (5:06)
  23. Trains [Demo] * (6:05)
  24. Imogen Slaughter [Demo] * (2:38)
  25. Watching You Sleep [Demo] * (3:44)
  26. The Creator Has a Mastertape [Demo] * (6:07)
  27. Heartattack in a Layby [Demo] * (5:51)
  28. Strip the Soul [Demo] * (15:19)
  29. The Sound of Muzak [Demo] * (5:32)
  30. Gravity Eyelids [Demo] * (7:15)
  31. Enough [Demo] * (3:45)
  32. Wedding Nails [Demo] * (6:26)
  33. Blackest Eyes [Demo] * (4:34)
totale tijdsduur: 1:08:12 (2:58:53)
avatar van ricardo
Dat had ik op den duur ook. Deadwing was de plaat die sommigen mij aanbevolen hadden om met de muziek van Porcupine Tree te beginnen, maar van Deadwing vond ik de houdbaarheidsdatum niet erg lang. Sterke plaat dat zeker, maar ook weer veel te voorspelbaar waardoor je het vrij snel allemaal wel weer weet. Fear Of A Blank Planet heeft iets langer geduurd voor ik die super vond, maar dat is voor mij hun beste album na deze, vooral de mooie duistere sfeer door het gehele album heen houd mij van begin tot eind gekluisterd aan de plaat.

Deze is vooral erg divers met snoeiharde stukken als prachtige intieme stukken. Een mooie mix tussen Stupid Dream/Lightbulb Sun en Deadwing.

Porcupine Tree is vooral een prachtige ontdekking voor Pink Floyd fans/liefhebbers die eens iets anders willen horen. De muziek is over het algemeen gezien wel iets steviger dan Pink Floyd, maar vind Porcupine Tree vooral de modernere versie van Pink Floyd, en dan natuurlijk de Pink Floyd vanaf Meddle.

LZA schreef:

Precies, dat was ook mijn ervaring, nu is hij bij plato, frs, cosmox opeens rond de 9 euro, dat is een verschil wat mij (als halve fan) over de streep trekt.
9 euro is niet gek inderdaad, maar had je die nieuwe 2 cd versie ervan in die nieuwe digipack verpakking, of hebben ze er weer een 1 cd van op de markt gebracht?

Dat had ik trouwens het liefst gehad, heb er nu een extra cd bij met voor mij overbodige bonus nummers, en daar moet je natuurlijk ook voor betalen.

Het valt mij op dat vanaf Up The Downstair tot en met deze eigenlijk alleen maar de 2 cd versie verkrijgbaar is, heb er nog nooit enkele cd versies van gezien.

Deadwing en Fear Of A Blank Planet heb ik alleen maar gezien als 1 normale cd. En de laaste The Incident heb ik alleen nog maar gezien ook als 2 cd versie, maar die was gelijk bij het uitkomen in 2009 maar 12 euro, nu ligt die overal voor een tientje of nog minder.

Vreemd dat deze net als de andere voorgangers altijd zo duur zijn gebleven bij met name Plato, Van Leest, Musicstore, FRS en Mediamarkt.

Online winkels doe ik niet aan, heb dat al een paar keer geprobeerd, of een bestelling kwam gewoon helemaal niet aan of veel te laat, soms wel tot 6 week later. Of de boel komt beschadigd aan.

Geef mij maar de gewone cd shops, kun je gelijk zien wat je koopt.

LZA
Zie hier, een 2cd en het schijnt een limited edition te zijn, of dat willen ze ons doen geloven. Is tevens een oude release, ik denk dezelfde als jouw exemplaar.

Van oudere platen zijn er inderdaad pas geleden nieuwe digibook editions verschenen met extra meuk erop om de verzamelaars geld uit de zakken te kloppen .

ricardo schreef:

Geef mij maar de gewone cd shops, kun je gelijk zien wat je koopt.

Ik ben ook wel van het fysieke kopen, maar qua prijs schilt het soms zoveel dat ik af en toe een Amazon bestelling niet kan weerstaan . En bij mij is tot nu toe alles netjes aangekomen.

LZA schreef:
schilt

wtf?

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik vond dat juist zo'n mooie pseudo-Vlaamse uitdrukking, alsof je een goedkope aanschaf vergeleek met het dun schillen van aardappels : "Een uitverkoopje schilt lekker weg!"

LZA
Mmh, zit wat in ja, de dunschiller is bovendien mijn favoriete keukentool .

Enfin, terug naar de muziek...

avatar van ricardo
Ik ken ze ook wel die de grote opscheplepel als favoriete keukentool hebben.

Meestal zijn daar een stuk meer van.

avatar van rafke pafke
Toch wel mijne favoriete PT album. In latere albums kon ik me steeds minder en minder vinden. Wilsons solo albums zijn al helemaal niet aan mij besteed.

Dit blijft echter een meesterlijke plaat.

avatar van El Stepperiño
Mijn beste PT plaat aller tijden, tussen alle meesterwerken

avatar van Ronald5150
Met "In Absentia" start Porcupine Tree in meerdere opzichten een nieuwe fase in hun reeds imposante carrière. "In Absentia" is de eerste plaat die onder een groot label wordt uitgebracht. Daarnaast zijn er op "In Absentia" de eerste flirts met metal duidelijk hoorbaar. Overigens zonder dat dit een metal plaat is. Later zal die invloed nog verder uitgebouwd worden, maar op "In Absentia" zijn nog steeds de bekende Porcupine Tree kenmerken aanwezig: de mooie soundscapes van Barbieri, de melodieuze zang van Wilson en uiteraard de stevige progrock, maar nu uitgebreid met flarden metal. Ook doet op "In Absentia" drummer Gavin Harrison zijn intrede. Hij is een fantastische drummer, maar een stempel drukt hij nog niet op deze plaat, zoals hij dat duidelijk wel doet op "Fear of a Blank Planet". "In Absentia" heeft strikt genomen niet een overkoepelend thema, maar er zijn duidelijk onderwerpen die regelmatig terugkeren. Voornamelijk richt de plaat zich op individuen die zich aan de rand of grens van de maatschappij begeven. Denk hierbij aan (serie)moordenaars, verkrachters, geweldsplegers, pedofielen, etc. Steven Wilson verheerlijkt deze randfiguren niet, maar het intrigeert hem duidelijk. Ik vind de verwijzing van de titel van deze plaat, "In Absentia", naar zaken als het ontbreken van ziel, geweten, gevoel, mededogen, etc. wel heel treffend. De sfeer en het gevoel van "In Absentia" sluit heel mooi aan bij de thematiek. Bij tijd en wijlen is de sfeer dreigend, donker, beangstigend. Het onheilspellende weet Steven Wilson mooi terug te laten komen door een voelbare dynamiek tussen hard en zacht te creëren, waardoor hij een soort van schrikeffect weet neer te zetten. Als luisteraar blijf je op je hoede, alsof je op de vlucht bent. Steven Wilson grijpt direct de aandacht met het openingsnummer "Blackest Eyes". Een stevige gitaarriff en de flirt met metal is direct hoorbaar. De twee opvolgende nummers zijn mysterieus, maar tegelijkertijd dreigend. Geen zware gitaren, maar sfeervolle elektronica komen uit de speakers. De zang is overigens ook heel mooi. Hoogtepunt is "Gravity Eyelids". Een mooi opgebouwd nummer, waarbij de eerder aangehaalde dynamiek tussen hard en zacht prachtig wordt geïllustreerd. Ook het instrumentale "Wedding Nails" is daarvan een mooi voorbeeld en bevat fantastisch gitaarwerk. De eenheid tussen "Prodigal" en "3" vind ik ook zeer goed gedaan. Mooi in elkaar overlopend en prachtig op elkaar aansluitend qua beleving. Het baswerk van Colin Edwin is ook om van te genieten. Een songtitel als "The Creator Has a Mastertape" is eigenlijk al briljant op zich, maar dit nummer straalt misschien wel het beste de thematiek van "In Absentia" uit. "Strip the Soul" valt in de categorie "Gravity Eyelids" en het afsluitende "Collapse the Light into Earth" is een dromerig, rustgevend einde van "In Absentia". Porcupine Tree gaat met "In Absentia" een nieuw tijdperk in, maar blijft wat mij betreft uniek in zijn soort, ondanks aanpassingen in het geluid. Toegankelijker of niet, met "In Absentia" handhaven Steven Wilson en co. zich in de absolute top van de progrock.

Ronald5150 :

avatar van Mindscapes
Ik heb minstens vier PT-platen die ik liever draai dan deze (FoaBP, Deadwing, SD, LS), maar na het lezen van Ronald's recensie, ga ik me toch nog eens wagen aan deze hier. Ondanks het feit dat ik 'm misschien reeds vijftig keer gehoord heb, zijn Strip the Soul, Creator has a Mastertape en Wedding Nails nooit echt tot me doorgedrongen, ik skip ze echt altijd... De eerste vijf tracks en de afsluiter vind ik dan wel weergaloos goed. Go!

avatar van Ronald5150
@BoyOnHeavenHill: thanks

@Mindscapes: altijd goed om een plaat weer eens te heroverwegen. Leuk om te lezen dat mijn bijdrage dat heeft getriggerd. Veel luisterplezier, en ik ben benieuwd tot welk oordeel je nu komt.

Jav-
Het ontbreekt mij wat aan samenhang op dit album, en de nummers die Mindscapes noemt vond ik ook altijd wat tam, maar op m'n nieuwe headphones vind ik ze toch redelijk lekker uit de verf komen, mede doordat ik de bas nu een stuk beter hoor. Al met al zijn er misschien iets te veel vullers aanwezig op dit album. Mooie recensie overigens, in het meeste kan ik me vinden, al zou ik toevoegen dat de productie ook een grote sprong heeft gemaakt ten opzichte van Lightbulb Sun. Komt mede door de beter klinkende drumkit van Harrison ook. In dat opzicht (naast de verandering in stijl) kun je dit album denk ik wel zien als een mijlpaal in de geschiedenis van PT. Mee eens dus!

avatar van Mindscapes
Oh even vergeten dat Heartattack in a Layby hier ook op stond - toch één van mijn favoriete PT tracks. Wordt ook altijd goed bevonden door dames van m'n leeftijd die nog nooit van prog of Porcupine Tree hebben gehoord of nog erger: naar "vanalles" luisteren. Is het niet, Jav-?

Mindscapes schreef:

Oh dear, ook één van de nummers die ìk als favoriet heb aangevinkt. Nou ja, klopt ook wel, ik ben immers een heer van míjn leeftijd...

BoyOnHeavenHill schreef:

Is dat zo'n vreemde zinsconstructie dan? Dames en mensen in het algemeen met ongeveer dezelfde leeftijd als de mijne?

avatar van BoyOnHeavenHill
Nee hoor, gewoon een melig woordgrapje, is geen ironisch commentaar op jouw tekst. Ik vond het juist opmerkelijk dat dat kennelijk een nummer is dat goed valt bij zowel jongere PT- en progrock-liefhebbers (zoals jij) als oudere (zoals ik) als mensen die niets om PT of progrock geven. Verder niets achter mijn tekst zoeken.

avatar van annasimoniaine
Die eerste twee tracks zijn geweldig, maar de laatste tijd ben ik een beetje verslaafd aan het raken aan de combinatie Heartattack In A Layby - Collapse The Light Into Earth, so beautiful...

avatar van Mindscapes
En bij deze mijn onderstaand statement m.b.t. Heartattack bewezen

avatar van Broem
@Ronald5150 weer een mooie en rake recensie van zijn hand Ik ben pas later fan geworden van Steven Wilson (Blackfield) en met terugwerkende kracht zijn imposante oeuvre gaan luisteren en kopen. In Absentia is voor mij een vrij duister PT album met idd metal invloeden. Niet over THE top maar juiste voldoende om melodieus te blijven. Ik vind het altijd ontzettend knap van het fenomeen Wilson dat hij zichzelf blijft uitvinden. Geniaal wat de man doet en laat horen. Werkelijk een 1000 poot.

avatar van Mandylion
Zeg dat wel. Als ik alleen al denk aan dat nummer schiet ik al bijna vol...
Zo ontzettend mooi en tragisch.

Misterfool
Prachtig album van Porcupine Tree. Geen lange epic dit maal en dat verandert de dynamiek toch wel wat. Dit album blijft qua niveau heel mooi constant. Ja, er zijn nummers aan te wijzen die in positieve zin opvallen, maar de andere nummers doen er eigenlijk niet voor onder. Wat ik met name knap aan deze plaat vind, is dat het duistere sfeertje van "Black Eyes" het hele album consequent wordt volgehouden. Net als bij dat nummer wordt op de rest van het album psychedelische pop en emotionele metal op volstrekt logisch samengesmolten. Samen opvolgers Deadwing en FOABP mijn favoriete albums van porcupine tree. Zo hoor ik ze toch het liefst.

avatar van bikkel2
Via zoonlief (16) in geinteresseert geraakt.
Hij heeft dit album gisteren gekocht. En ik zeg tot nu toe alleen even Wow !
Kom er nog op terug maar dit is geweldige muziek.

avatar van Broem
bikkel2 schreef:
Via zoonlief (16) in geinteresseert geraakt.
Hij heeft dit album gisteren gekocht. En ik zeg tot nu toe alleen even Wow !
Kom er nog op terug maar dit is geweldige muziek.

Eerste kennismaking met PT en Steven Wilson bands? Zo ja, dan staat je nog wat moois te wachten bikkel2.

avatar van bikkel2
Van PT had ik via You Tube wel eens wat flarden meegekregen, maar heb er niet veel meegedaan.
Zit momenteel weer een beetje in een progperiode.
Zoon is zwaar Toolfan maar is zich wat meer aan het orienteren op andere bands.
Dat werkt wel aanstekeljjk. En dit album bevalt naar 1 luisterbeurt bijzonder goed.

Dus kom maar op met deze band.

Ozric Spacefolk
bikkel2 schreef:
Zit momenteel weer een beetje in een progperiode.
Zoon is zwaar Toolfan maar is zich wat meer aan het orienteren op andere bands.

Dus kom maar op met deze band.

Ligt er aan of je van de spacerock periode houdt, of de meer progrock periode. Ik neig persoonlijk meer naar de spacerock periode.

avatar van bikkel2
Geen idee nog. De melodieuze stukken hebben tot nu toe mijn voorkeur.
Ik begrijp dat ze op een gegeven moment met Metal in de weer gingen.
Op dit album staan trouwens ook stevige stukken.

avatar van Bluebird
Wat een kabaal! Prachtig gewoon!

avatar van bikkel2
Wordt het toch nog een hit !!!!

Volkomen terecht overigens