Porcupine Tree - In Absentia (2002)

Label: Lava

1. Blackest Eyes (4:23)
  2. Trains (5:56)
  3. Lips of Ashes (4:39)
  4. The Sound of Muzak (4:59)
  5. Gravity Eyelids (7:56)
  6. Wedding Nails (6:33)
  7. Prodigal (5:32)
  8. .3 (5:25)
  9. The Creator Has a Mastertape (5:21)
  10. Heartattack in a Layby (4:15)
  11. Strip the Soul (7:21)
  12. Collapse the Light into Earth (5:52)
  13. Collapse Intro * (1:45)
  14. Drown with Me * (5:23)
  15. Orchidia * (3:25)
  16. Chloroform * (7:16)
  17. Futile * (6:03)
  18. Meantime * (3:17)
  19. Blackest Eyes [Radio Edit] * (3:38)
  20. Trains [Radio Edit] * (3:57)
  21. Strip the Soul [Video Edit] * (3:35)
  22. Drown with Me [Demo] * (5:06)
  23. Trains [Demo] * (6:05)
  24. Imogen Slaughter [Demo] * (2:38)
  25. Watching You Sleep [Demo] * (3:44)
  26. The Creator Has a Mastertape [Demo] * (6:07)
  27. Heartattack in a Layby [Demo] * (5:51)
  28. Strip the Soul [Demo] * (15:19)
  29. The Sound of Muzak [Demo] * (5:32)
  30. Gravity Eyelids [Demo] * (7:15)
  31. Enough [Demo] * (3:45)
  32. Wedding Nails [Demo] * (6:26)
  33. Blackest Eyes [Demo] * (4:34)
totale tijdsduur: 1:08:12 (2:58:53)
avatar van HugovdBos
Op het zevende album van de band drijft de muzikale sfeer van de band wat meer naar de stevige kant van de progressieve rock en metal. De wijzigingen in de muzikale weg kwam mede tot stand door de ontmoeting tussen Steven Wilson en Opeth’s Mikael Åkerfeldt. Daarbij werd drummer Chris Maitland ingeruild voor Gavin Harrison. De psychologische aspecten van het album komen naar voren in onderwerpen als seriemoordenaars, kindermisbruik en mensen die aan de zijkant van de maatschappij staan. Ondersteunt door de melodieuze klanken van de keyboards, mellotron en synths komt de grauwe wereld uitstekend tot zijn recht.

Opener Blackest Eyes toont de verandering in het hevige drumwerk van Harrison en de brute kracht van de elektrische gitaar. De schoonheid van het verleden komt binnenzetten in het liefdevolle Trains, met de muzikale richting wat meer aan de oppervlakte. De emotionele kracht in Wilson’s stem wordt ondersteunt door de muzikale lagen van de mellotron en akoestische gitaar. De ondergang van de wereld wordt bezongen in het harmonieuze The Sound of Muzak. Het elektronische pallet wordt uit de kast gehaald voor het aangrijpende en uiteindelijk ontspoorde Gravity Eyelids. De teloorgang wordt afgesloten met de eerste stralen van de opkomende zon in de samenkomst van pianoklanken en strijkers op Collapse the Light Into Earth.

In zijn diepgaande emoties van de mensen die het randje van de maatschappij op zoeken volgt Wilson op In Absentia donkere stegen om uiteindelijk de ogen weer te openen voor de wereld.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van herre48
Zoals alles van PT en SW blijft dit gewoon beter en beter worden.

avatar van Tempel
Er zijn al heel veel mooie en zeer terechte dingen gezegd over dit album en met name over PT en Wilson in zijn algemeenheid, mijn hemel wat een fijn infuusje leg je aan als je deze muziek op zet, om het even welk album eigenlijk en welk project van Wilson in groepsverband of solo, rechtstreeks in je aderen... Recentelijk dit album naar de 5 getild, buitenaards goed...

avatar van Alicia
... Én andermaal zorgt dit bebrilde, muzikale wonderkind Wilson voor hele mooi liedjes. Wat een knaller van een opener heeft In Absentia toch en wát een feest, ik heb nóg drie, vier albums van deze formatie te gaan! Ik denk dat ik dan wel het meest belangrijke werk van Porcupine Tree/Steve Wilson in mijn collectie melodische rock heb ondergebracht.

Okay, er staan ook nog wat andere projecten van Wilson te wachten... maar die komen te zijner tijd aan de beurt.

De koektrommel hoeft nou ook weer niet in één keer leeg!

avatar van meneer
Nu al een tijd naar 'To The Bone' van Wilson aan het luisteren maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dan ook wel eens even weer gewoon lekker naar de oude(re) albums van PT terugkeer.

En dan geniet ik heerlijk van 'wat-eens-was'. Als ik dan bv. die zware bas bij '.3' hoor gaan zwoegen, de synths erin vloeien en de drums je ritmisch opnemen in het geheel dan gaan mijn speakers voluit, mijn ogen dicht en ben ik vertrokken naar het Porcupine Tree Walhalla. Goed toeven daar..

avatar van Bravejester
Hier heb je voor mij dan natuurlijk ook wel de top van PT te pakken met veel afwisseling in nummers en met een onovertroffen productie wat betreft geluid wat mij betreft...

Maar To The Bone klinkt ook geweldig en de topnummers voor mij zijn daar ook van uitzonderlijke kwaliteit ( Refuge, Song of Unborn ).

Is en blijft na 3 live shows tijdens deze tour mijn favoriete PT album!

Hoedijk
Naast Deadwing is ook In Absentia eindelijk in de pre-sale op vinyl. Op zwart en doorzichtig vinyl.

avatar van meneer
Wilson ergens op Facebook:

Moving into 2018, the big event is touring most of the year with my band. As well as playing music from To the Bone, I’m going to be dedicating some of the repertoire to two albums that are soon to receive high-profile reissues, which are In Absentia and Deadwing (starting first with remastered vinyl editions in February/March)

Jawel. Wat een album is dit !!!

Top klasse.

avatar van Alicia
Zat zonet in 't zonnetje met hifi quad dac In Absentia over mijn doppies. Daar word je pas echt vrolijk van!

Parlotones
Bravejester schreef:

Is en blijft na 3 live shows tijdens deze tour mijn favoriete PT album!

Ik heb jou top 10 albums is bekeken en vraag me af of je Blackfield ook goed vind.Staat wel in mijn top 10. Ik heb In Absentia een tijdje op cd gehad maar vond het toen een beetje te hard. En of je de band Nosound ook kent. Ik heb de album Lightdark en ken wel meer van hun maar het lijkt nogal op elkaar.

Parlotones schreef:

Ik heb uiteraard het een en ander van Blackfield beluistert als Steven Wilson fan maar het doet mij niet zo veel. Bij Porcupine Tree en Steven Wilson solo hoor ik meer wat mij aanspreekt.

Nosound ken ik niet echt maar speel hier mee in Prog Ladder 2018 - MusicMeter.nl en heb daarin hun nummer Wherever You Are een paar keer punten gegeven. Klinkt goed maar nog niet verder in verdiept.

Parlotones
De muziek is prachtig maar waarom zo'n vreselijke cover? Roept bij mij nou niet bepaalt een goed gevoel op.

Arbeidsdeskundige
Mijn favoriete nummer op dit fraaie album is Collapse the Light into Earth. De sfeer die dat nummer oproept is hemels mooi.

Parlotones schreef:

Gezien de onderwerpen van dit album is het niet zo gek dat de cover geen vrolijk plaatje is geworden...

Dit staat op de Wikipedia pagina van dit album :

Concept[edit]
While not a formal concept album, many of the songs still have common themes related to serial killers, youthful innocence gone wrong, and criticisms of the modern world.[19] The album's title is also tied into this, with the phrase being Latin for "in absence"[20] or "in one's absence", often in reference to a person's rights when mentally unable to be represented in court in legal situations.[21] Wilson said of the title:
"It comes from... It's related to some of the lyrics. It's about people on the fringes, on the edges of humanity and society. I have an interest in serial killers, child molesters, and wife beaters... Not in what they did, but in the psychology of why. What caused them to become unhinged and twisted? Why are they unable to empathise? It's [In Absentia] sort of a metaphor - there's something missing, a black hole, a cancer in their soul. It's an absence in the soul."[22]

Naar zeggen is het vooral seriemoordenaar Fred West die Steven's zijn gedachten hierover heeft gevormd. Let maar eens op de teksten als je dat al niet gedaan hebt; in vele nummers geen vrolijke kost.

Dit blijft nog altijd mijn favoriet van Porcupine Tree; wellicht ook omdat ik in 2003 3x een concert van deze tour heb gezien.

Vooral het concert in Tivoli - Utrecht is wat betreft beleving nog altijd 1 van mijn favoriete concerten!

Hier is een setlist van 1 van de andere concerten die ik toen heb gezien : Porcupine Tree Concert Setlist at Poppodium 013, Tilburg on April 16, 2003 | setlist.fm

avatar van legian
Meer nieuws over de heruitgave. Verwacht wordt dat het ergens begin volgend jaar uit zal komen, met uiteraard veel extra muziek. Zal wel weer een dure grap worden. Ben persoonlijk meer benieuwd naar de heruitgave van Deadwing eigenlijk. Maar daar is nog geen woord over gesproken.

Nieuwe luxe uitgave van Porcupine Tree In Absentia Progwereld

avatar van Forza
Dit album waardeer ik minder dan de voorgaande albums (Lightbulb Sun en Stupid Dream) omdat ik de stem van Steven Wilson beter vind passen bij iets subtielere muziek. Bij dit iets hardere album komt dat net niet helemaal lekker uit de verf.

legian schreef:

Nieuwe luxe uitgave van Porcupine Tree In Absentia Progwereld

avatar van dynamo d
tomtom137 schreef:

In Absentia (Deluxe Edition) - burningshed.com

Ik kijk heel erg uit naar deze box set van één van de beste albums aller tijden!

tomtom137 schreef:

En besteld. Thanks

Ik ook !

avatar van clayhill
Zojuist ontvangen. Foutje in blu-ray, wordt nagezonden. Box ziet er schitterend uit. Ik heb em bij Burning Shed besteld. Scheelt dertig euro (incl. verzendkosten) met de versie die in de Nederlandse platenzaken wordt aangeboden.

avatar van clayhill
Scheelt dertig euro of (veel) meer zelfs, zie ik op diverse sites....

avatar van 4addcd
Gisteren ook ontvangen via JPC. Nu al uitverkocht net zoals bij Burning Shed. Denk dat ik mazzel had voor 72 euro incl verzenden. Inmiddels de 4e versie die ik koop van dit briljante album. Hoop wel dat dit de laatste is....

avatar van legian
Afgelopen weekend eindelijk eens de tijd genomen om het boekwerk door te nemen. Staan toch interessante verhalen in. Ook de muziek blijft elke keer weer genieten. Zo'n deluxe uitgave is toch een fijn excuus om het album weer vaker op te zetten.

avatar van 4addcd
Nou, gisteren In Absentia deluxe edition met artprint binnen gekregen (geruild een eerder ontvangen versie zonder deze artprint) en meteen deels beluisterd. 3 Dingen die me meteen opvielen;
1. Wat is en blijft dit een meesterwerk! Beste PT album ooit. Die meerstemmige harmonieuze zang, die ik altijd grandioos vond, horen we hier voor het laatst . Schitterende combinatie met de ongelofelijke mooie en dynamische muziek.
2. Opgenomen volume is zacht.
3. Alles klinkt veel meer ingetogen en gedetailleerd. Daardoor alles meer uitgebalanceerd en minder schreeuwerig. Deze versie voor thuis, andere zal het beter doen in de auto.
Voorlopig even PT in de speler

BrotherJohn
Nog nooit een bericht getypt bij dit album. Een prima album, met veel sterke momenten. Toch doet hij me wat minder dan de twee voorgaande en de drie opvolgende albums. Ik denk dat dit album op veel momenten wat kouder en scheller aanvoelt en zowel instrumentaal als vocaal voor mij net iets te uitgesproken klinkt. Draai hem nog best af en toe in de auto, maar de wegdroomfactor en de "wow!"-factor zijn over het geheel altijd iets minder geweest. Toch wel goed voor 4,0*.

avatar van Robertoooooh
Ik heb net een nieuw naaldje voor mijn draaitafeltje gekocht. En dan grijp ik haast automatisch naar een Porcupine Tree album om een en ander aan te horen en uit te testen. Gezien de hoogstaande geluidskwaliteit van dit album kan dat haast niet missen. Het naaldje (elementje eigenlijk) moet nog inspelen, maar dit klinkt nu al fantastisch. Er komen nog meer details naar boven dan met mijn vorige element. Vooral het drumwerk en de vele symbal fills doen het hier goed. Ze zitten hier gewoon in mijn huiskamer te spelen! Natuurlijk ken ik het album op mijn duimpje maar het is leuk wanneer er ineens dingen voorbij komen die mij eerder nooit waren opgevallen. Hoef zo ook nooit meer nieuwe platen aan te schaffen, de oude klinken weer helemaal nieuw.

Een aardig PT album, maar niet meer dan dat. Het album stupid dream is qua songwriting vele malen beter naar mijn altijd bescheiden mening. Een 1 cd versie van dit album is dan ook meer dan genoeg:). Wel 4 sterren

avatar van Tav74
Fantastisch album, een van de beste in de PT collectie voor mij, zeker ook door de fijne productie.

En ik kwam er deze week pas achter dat ik deze om onduidelijke reden niet op vinyl in de kast heb staan (wel de CD). Dat heb ik dus deze week maar even rechtgezet, de 2017 remaster klinkt echt fantastisch op plaat.