Marianne Faithfull - Broken English (1979)

Label: Island

1. Broken English (4:36)
  2. Witches' Song (4:46)
  3. Brain Drain (4:15)
  4. Guilt (5:10)
  5. The Ballad of Lucy Jordan (4:07)
  6. What's the Hurry (3:05)
  7. Working Class Hero (4:41)
  8. Why'd Ya Do It (6:48)
  9. Broken English [Original Mix] * (4:42)
  10. Witches' Song [Original Mix] * (5:00)
  11. Brain Drain [Original Mix] * (4:10)
  12. Guilt [Original Mix] * (5:05)
  13. The Ballad of Lucy Jordan [Original Mix] * (4:16)
  14. What's the Hurry [Original Mix] * (3:17)
  15. Working Class Hero [Original Mix] * (4:41)
  16. Why'd Ya Do It [Original Mix] * (8:42)
  17. Sister Morphine [12" Version] * (6:04)
  18. Broken English [7" Single Version] * (3:08)
  19. Broken English [7" Remix Version] * (3:00)
  20. Broken English [Long Version] * (5:47)
  21. Why'd Ya Do It [12" Remix Version] * (6:35)
avatar van Dibbel
Prachtige plaat van deze in een jaar of 15 tijd flink afgetakelde voormalige frisse meid.
Zal haar geen goed gedaan hebben, de drugsjaren met The Stones, maar deze plaat wel, die zeldzaam doorleefd en doorrookt klinkt.
Vroeger op LP gekocht en klinkt ook nu nog absoluut niet gedateerd.
De gortdroge produktie, in combinatie met die stem geven ieder nummer een meerwaarde.
Hoogtepunten te over. Het hypnotiserende Broken English, het tranentrekkende The Ballad of Lucy Jordan (een nummer van Shel Silverstein, de tearjerkerschrijver van Dr. Hook), over een huisvrouwtje dat met haar 37 jaar beseft dat ze nooit meer een flitsend leven zal gaan leiden, de cover van Working Class Hero van John Lennon die het origineel overtreft, het bijtende Why 'D Ya Do It en het depressieve Guilt.
Was destijds de enige van mijn vriendenkring die deze kocht, de rest begreep deze plaat niet.
Klassieker uit de late jaren 70 die ook nog op waardering van de punkers kon rekenen.
4,5 ster, nog steeds.

avatar van beaster1256
schitterende cd , binnenkort de deluxe versie , maar op schijf 2 staat zeer weinig interessants ! spijtig , hadden er beter nog een live uitvoering van why d'ya do it , opgezet , briljant nummer !

avatar van beaster1256
musicfriek schreef:
Ooooooooooooh YEAH!!! Dat nummer is echt 1 lang hoogtepunt. En trouwens de tekst van Why d'ya do it wel eens geluisterd? Om rooie oortjes van te krijgen....

When I stole a twig from our little nest
And gave it to a bird with nothing in her beak,
I had my balls and my brains put into a vice
And twisted around for a whole fucking week.
Why’d ya do it, she said, why’d you let that trash
Get a hold of your cock, get stoned on my hash ?

Why’d ya do it she said, why’d you let her suck your cock ?
Oh, do me a favour, don’t put me in the dark.
Why’d ya do it, she said, they’re mine all your jewels,
You just tied me to the mast of the ship of fools.

Why’d ya do it, she said, when you know it makes me sore,
’cause she had cobwebs up her fanny and I believe in giving to the poor.
Why’d ya do it, she said, why’d you spit on my snatch ?
Are we out of love now, is this just a bad patch ?

Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did ?
You drove my ego to a really bad skid.

Why’d you do it, she said, ain’t nothing to laugh,
You just tore all our kisses right in half!

Why’d ya do it, she said, why’d ya do what you did,
Betray my little oyster for such a low bitch.

Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did ?
You drove my ego to a really bad skid.

Why’d ya do it, she screamed, after all we’ve said
Every time I see your dick I see her cunt in my bed.

The whole room was swirling,
Her lips were still curling.

Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did
Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did
Why’d ya do it, she said, why’d ya do it, she said,
Why’d you do what you did ?

Oh, big grey mother, I love you forever
With your barbed wire pussy and your good and bad weather.
Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did ...

Ah, I feel better now.

Ik bedoel maar....

tanx freak , schitterende tekst en nummer , beluister zeker de live versie op een andere live cd van haar , daar meent ze echt wat ze zingt !!!! alhoewel zingen , meer ' swearen ' !

Banjo024
Erg benieuwd naar de nieuwe versie die binnenkort uitkomt... Een goede remaster zou geweldig zijn!

Banjo024
Geil, bitter, verlangend, vuig met wat afgunst... Voila

avatar van Gert P
Dat nummer staat ook op de live dvd live in Hollywood en daar zit ook een live cd bij met de beste nummers live.
zoals trouble in mind, falling from grace, she, the ballad of lucy jordan, no child of mine, the last song, kissin time, times square, working class hero, incarnation of the flower child en as tears go by.
Op de dvd nog veel meer moois met nummers van de cd en oa. ook nog Sitwe Morphinewhy dya it en guilt.
Zeer aan te raden dat concert.

Banjo024
De originele mix op de deluxe versie is wat mij betreft wel de moeite waard om hem nog eens aan te schaffen. Minder synths en haar stem wat meer op de voorgrond.

kistenkuif
Ik geef zelfs de voorkeur aan de originele mix om die reden. Klinkt prima. De oorspronkelijke versie vond/vind ik nogal koud en steriel. Dat werd overigens helemaal goed gemaakt door het prachtige live-album Blazing Away dat later verscheen. Daarop staan imo betere versies van de meeste songs dan op dit album en nog veel meer eigen werk en covers, indringend vertolkt door Faithfull in topvorm met een superieure band muzikanten waaronder Dr. John, Garth Hudson, Fernando Saunders, Marc Ribot en haar schrijfmaat Barry Reynolds. Helaas staat dit concert niet op dvd maar toch warm aanbevolen.

avatar van Supersid
Geweldige plaat. Dit (Marianne Faithfull de artiest) heeft bij mij even moeten rijpen, maar nu ik eenmaal mee ben, blijkt dit een ongelooflijk sterk album te zijn. En mét scherpe kantjes

kistenkuif
Interview met gitarist, meeschrijver, bandleider en productiebaas Barry Reynolds die van essentieel belang was voor Faithfull in die periode en erna.

Barry Reynolds interviewed by Mike Thorne - stereosociety.com

Mede door de aanwezigheid van Steve Winwood is dit een top album van deze madame geworden!!

zojuist dit album beluistert, en moet toegeven dat dit album prima in orde is, niet alle songs zijn even goed, zoals het belabberde "What's The Hurry" en de titelsong van het album. Gewaagd nummer qua lyrics is toch wel het mooie "Why D'Ya Do It. Mooiste nummer in mijn ogen van het album is toch wel "Guilt.

kuifenco
Nog even pushen: de meest overtuigende songs van dit album worden door La Faithfull bijzonder fraai door haar en een superieure band live vertolkt op het album Blazing Away (1990). Aanrader!