Gene Clark - No Other (1974)

Country / Rock
Label: Asylum

1. Life's Greatest Fool (4:44)
  2. Silver Raven (4:53)
  3. No Other (5:08)
  4. Strength of Strings (6:31)
  5. From a Silver Phial (3:40)
  6. Some Misunderstanding (8:09)
  7. The True One (3:58)
  8. Lady of the North (6:04)
  9. Train Leaves Here This Morning * (4:59)
  10. Life's Greatest Fool [Alternate Version] * (4:16)
  11. Silver Raven [Alternate Version] * (3:06)
  12. No Other [Alternate Version] * (5:35)
  13. From a Silver Rave Phial [Alternate Version] * (3:42)
  14. Some Misunderstanding [Alternate Version] * (5:17)
  15. Lady of the North [Alternate Version] * (5:54)
avatar van steven
1 stem wat een schandaal , dit is 1 van de vergeten parels uit de jaren 70 , country rock van de bovenste plank. dit hoort iedere popliefhebber iig eens te beluisteren. een bijna perfect album , check vooral de re-issue! voor een habbekrats te vinden in de betere platenzaak.

avatar van Janz
steven schreef:

Deze hartekreet ondersteun ik volledig.
En luister ook eens naar The Fantastic Expedition of Dillard & Clark, over countryrock van de bovenste plank gesproken.

avatar van Shangri-la
Meesterwerk van oud byrds lid Clark, onbegrijpelijk dat deze man zo ondergewaardeerd is want dit is echt mooi.

tondeman
Het gemiddelde is wel aardig hoog anders

avatar van Shangri-la
Met ondergewaardeerd bedoel ik niet op deze site maar in het algemeen, als je kijkt naar wat hij met de Byrds bereikt heeft komt zijn solowerk er maar bekaaid vanaf.

avatar van Jesusfreen
Mijn eerste bericht gaat hier over deze ondergewaardeerde plaat van Gene. Moet qua sfeer zeker niet onderdoen voor o.a. Fleetwood Mac's Rumours of Neil Young's Harvest . Een te ontdekken plaat.

Jesusfreen schreef:

***** sterren en nummer 3 in mijn top 10

Leuke top 10 heb je trouwens.

avatar van Jesusfreen
Dank je In jouw Top 10 kan ik me ook wel redelijk vinden, enkel die van Joan Baez ken ik niet (ik ken wel iets van haar). Mijn persoonlijke top 10 heeft nog veel aanpassing nodig daar er zovele CD's bestaan die er in kunnen.Die van Gene Clark hier hoort er wel degelijk permanent in , heb ze zelfs nog op vinyl en dat kraken hoort er voor mij bij.

Jesusfreen schreef:
***** sterren en nummer 3 in mijn top 10

De liefde is zeker over ? Ik zie No Other niet meer terug in je huidige Top 10 in ieder geval ........ Je hebt gelukkig wel Tim Buckley's Goodbye & Hello er in staan, da's mijn album der albums .......

No Other werd destijds met de grond gelijk gemaakt, zowel door de critici als door 99% van de liefhebbers die tot op dat moment Gene's muzikale ontwikkelingen omarmd hadden en dat waren er nogal wat getuige het feit dat zijn Roadmaster LP alleen hier in Nederland uitgegeven werd.

Ik was gelijk om voor deze LP en kan tot mijn genoegen konstateren dat de tijd al die nee-knikkers dik in het ongelijk gesteld heeft ........ het is en blijft een wereldplaat !

avatar van Shangri-la
Dan moeten we hem maar blijven promoten zodat de rest hier op musicmeter hem ook op zullen merken.

avatar van Jesusfreen
Zal ik hem dan maar even er terug in zetten. Alles voor de promotie.

Wat een prachtige cd! Dat ik deze plaat in de jaren 70 heb gemist.
Door commentaren die bij deze cd op deze site worden geplaatst heb ik em gekocht. En daar heb ik geen spijt van! Een pareltje!
Alle nummers vind ik zeer goed.

@ Shangri-la & Jesusfreen:

Goed gewerkt mannen !

Deze plaat verdient dat.

Deze plaat heeft inmiddels een hoge notering in mijn persoonlijke top 10 gekregen.

avatar van koho
Indrukwekkend album van Clark, nogal ambitieus ook, de arrangementen zijn behoorlijk anders dan bv zijn down-to-earth werk in het onovertroffen Dillard & Clark, en bv op soloplaat White Light. Alleen dat hoesfotootje van 'm (achterkant) is bijna eng; David Bowie of Marc Bolan kwamen daar misschien mee weg, maar Gene Clark niet!
Vooral de oude kant-1 vind ik prachtig met als hoogtepunt het hypnotiserende Strength Of Strings.
Hierna ging het bergafwaarts met hem, een paar minder memorabele soloalbums, en het geforceerde McGuinn-Clark-Hillman avontuur. Hoewel er nog best veel te genieten valt, met name op So Rebellious a Lover met Carla Olson.
4****

avatar van Poles Apart
Dit album doet me qua sfeer en diepgang soms een beetje denken aan het eveneens wonderschone (en lange tijd ook zeer onderschatte) "Pacific Ocean Blue" van Dennis Wilson (uit 1977).

Voor beide langspelers geldt dat het tijd en geduld vergt om de verschillende lagen en details te ontdekken. Je dient ze niet alleen te beluisteren maar vooral te voelen.

De eerste twee, drie luisterbeurten geven niet meteen alles prijs, maar zoals gezegd, het geduld wordt daarna beloond. Alles wordt door Gene in samenwerking met producer Thomas Jefferson Kaye uit de kast gehaald, maar gelukkig gaat het nooit over de top en is er voldoende variatie in het songmateriaal.

Fascinerende plaat die nog altijd door heel veel mensen over het hoofd wordt gezien.

avatar van Jazzthieve
Ik had geen 2 of 3 luisterbeurten nodig, ik was onmiddellijk verkocht. Dit is prachtige muziek, vooral "strenght of strings" en "lady of the north" draai ik grijs.

avatar van Jazzthieve
Een interssant weetje van wiki:

....he died at the age of 46. He was buried in Tipton under a simple headstone inscribed "Harold Eugene Clark - No Other."

avatar van Poles Apart
Jazzthieve schreef:
Een interssant weetje van wiki:

Zie hier: http://s3.amazonaws.com/findagrave/photos/2001/222/clarkgene.jpg

Ik meen trouwens dat het oorspronkelijke idee van Gene was om van dit album een dubbelaar te maken, maar omdat het budget al ruimschoots overschreden was (en er ook al behoorlijk wat tijd in gestoken was), men dit liet varen.

avatar van Pooiertje
Kom er pas net achter dat Clark is van Dillard & Clark.
Superalbum!

Jazzthieve schreef:

Kenissen van mij uit de "Gene-pool", zoals de die-hard fans zichzelf omschrijven, gaan er nog steeds heen ........

Poles Apart schreef:

Da's een heuze urban legend die doeltreffend ontzenuwd wordt in John Einarson's boek "Mr. Tambourine Man, The life and legacy of The Byrds' Gene Clark". Geweldig leesvoer van een prima schrijver.

Bovendien zouden er dan veel meer outtakes van andere songs dan reeds aanwezig op het orginele album moeten zijn en, getuige de bonussen op de remastered issue, het enige wat er boven water gekomen is is een alternatieve uitvoering van Train Leaves Here This Morning ........ Ik rust mijn koffer !

avatar van buckingham
Prachtig! In mijn ogen miskende artiest.

avatar van bommel
Fantastische muziek.

Heb ik indertijd letterlijk grijs gedraaid.

En je ziet nummers regelmatig terugkomen (nu Soulsavers met Some Misunderstanding) - wat een pareltjes

avatar van Xel
Xel
ik begin Gene Clark steeds meer te waarderen. Zijn "white light" album is al een 5* plaat, terwijl ik deze al zelfs wat langer in bezit heb.... Maar ook deze groeit en groeit..... Ongelooflijke herontdekking voor mij op dit moment. Kan niet stuk.

avatar van Shangri-la
Deze maar weer effe naar boven halen. Iedereen die Some Misunderstanding van Soulsavers zo goed vind zou deze eens moeten luisteren, hij is zoveel mooier. Al moet ik erbij zeggen dat laatstgenoemde ook niet slecht is.

avatar van buckingham
De vergelijking met de plaat van Dennis Wilson die wordt genoemd zie ik niet echt. Ik vind deze stukken beter. Ik heb wel eens het idee dat de plaat van Dennis Wilson, gezien de hele geschiedenis daarvan, wordt overschat. Maar goed, waarschijnlijk of-topic!
Alle nummers van No Other zijn stuk voor stuk pareltjes. Met voor mij als uitschieters: Lady of the north en strength of strings.

avatar van Stijn_Slayer
Dit is een wat moeilijkere plaat van Gene. Wat experimenteler ('No Other' en 'Strength of Strings'), maar dat is geen nadeel. Het is een erg boeiende, mooie plaat. Kil en warm tegelijk eigenlijk.

Ik zou er haast een moord voor plegen om ooit een nummer als 'Strength of Strings' te mogen schrijven.

Z'n mooiste solo plaat.

Social_Mask
Ik hoor heel goed wat sommigen zo goed aan de man vinden, maar het weet mij maar niet écht te bereiken. Mooie stem, klinkt zeer fijn in het gehoor, maar toch.. Ik kan m'n vinger er niet helemaal op leggen, zoals u begrijpt. Toch geniet ik er wel zeker van en dan in het bijzonder het schitterende titelnummer.

Davez
dat einde van some misunderstanding is echt wel supermooi.
Deze gaat nog groeien, dat voel ik.