A Place to Bury Strangers - Exploding Head (2009)

Label: Mute

1. It Is Nothing (3:08)
  2. In Your Heart (3:10)
  3. Lost Feeling (5:14)
  4. Deadbeat (3:32)
  5. Keep Slipping Away (4:35)
  6. Ego Death (5:43)
  7. Smile When You Smile (4:52)
  8. Everything Always Goes Wrong (3:41)
  9. Exploding Head (3:33)
  10. I Lived My Life to Stand in the Shadow of Your Heart (5:39)
avatar van kobe bryant fan
Erg mooie plaat die distortion van de gitaren zorgt voor een haast bombastische sfeer.
Maar het stoort me zeker niet, de zanger past erg goed bij de sfeer van de plaat.
Deadbeat en I Lived My Life to Stand in the Shadow of Your Heart zijn mijn twee favorieten.

avatar van SpaceLee
Geweldige plaat. Ondanks het vele lawaai vind ik het echter zeker niet bombastisch aanvoelen, maar eigenlijk best ingetogen en dromerig. Zal wel door de zanger komen.
Live zijn ze ook super... Keiharde noise & kapotgeslagen gitaren

Concertaankondiging verplaatst naar A Place to Bury Strangers

avatar van dj maus
Bij de Serious Request-avond in de lokale alternatieve kroeg heb ik voor een euro I Lived My Life to Stand in the Shadow of Your Heart aangevraagd.

Viel me echt mee dat de kroeg niet leeg was toen het nummer afgelopen was.

Was niettemin een erg goed bestede euro.

avatar van IllumSphere
Dankzij I Lived My Life to Stand in the Shadow of Your Heart heb ik besloten om dit album een kans te geven. Eerder genoemde nummer zit gewoon heel goed in elkaar en voelt aan als opgekropte agressie die nog steeds niet naar buiten kan gemixt met leuke deuntjes.

avatar van Koston
Gisteren het album nog eens een gedraaid. Het smaakte me erg goed, omdat hun sound op deze erg dicht aanleunt bij hun wall of sound die ze live optrekken. Geschifte luide plaat die ook luid moet gespeeld worden

avatar van IllumSphere
En zo geschiedde, ik heb deze plaat beluisterd. En ik werd vooraf gewaarschuwd dat dit wel eens pijnlijk kan worden voor jouw oren. Daarom dat ik het volume van mijn geluidskaart op 50 heb gezet, iets wat ik eigenlijk altijd doe. Ik mag dan wel een muziekliefhebber zijn, maar ik wil geen tinnitus oplopen. Daarom ook dat ik met oordoppen rondloop op concerten. Misschien ietwat overbeschermend gedrag, maar better to be safe then sorry.

Ik ben, zoals ik op 4 mei zei, op dat album gekomen door I Lived My Life to Stand in the Shadow of Your Heart. Een nummer die door de vele experimentele geluiden mij heeft gefascineerd. De clip is al even fascinerend. Het probeert een psychedelische ervaring over te brengen zonder gebruik van felle kleuren en dwaze wezens. Door simpelweg het beeld wat te vervormen kan je al een psychedelische universum betreden. Vat dit nu niet op als dat je dan gaat hallucineren. Daarom dat dit nummer al een streepje voor heeft als het komt op het beste nummer van dit album.

Omdat men mij waarschuwde voor pijnlijke oren had ik verwacht dat het kabaal, typerend voor een shoegaze en noise plaat, overdreven ging zijn. Maar eigenlijk valt het nog goed mee. De eerste nummers klinken gewoon zoals een normaal nummer, al kun je duidelijk het experimentele horen. Ook kun je duidelijk horen dat ze gebruiken van distortion. Een effect waar ik de laatste tijd kennis van begin te krijgen en misschien ook eens wil proberen als ik weer in staat ben om wat te experimenteren met mijn elektrische gitaar.

Dit gezegd zijnde klinkt dit album heel goed. Het is geen klassieker, dat niet, maar het klinkt heel goed. Het creëert een soort van sfeer en dat mag wel een grote prestatie zijn om iets dat eigenlijk kabaal is (in de niet overdreven fase) zo sfeervol te laten klinken. Oliver Ackermann geeft deze nummers dankzij zijn stem ook een heerlijke dimensie, maar soms klonk het alsof zijn stem vervormd werd. Niet door auto-tune, maar meer door een truukje dat veel producers gebruiken om een stem te vervormen, maar het niet mechanisch te laten klinken. Een truc die iedere professionele producer wel kent. Maar omdat ikzelf geen enkele kennis heb omtrent producen kan ik dit niet met 100% zekerheid zeggen en kan ik er niet dieper op ingaan.

Wat moet ik nog meer zeggen ? Er is eigenlijk heel weinig te zeggen dan dat dit album een prestatie neerzet dat iedere noise of shoegaze een puntje aan kan zuigen. De dichtstbijliggende band die zoiets ook kan doen en heeft gedaan is My Bloody Valentine. Daar hebben ze nog meer geëxperimenteerd. We kunnen trouwens hier ook duidelijk horen van waar A Place To Bury Strangers zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

In mijn ogen zingt Oliver Ackermann beter dan Kevin Shields, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de stem van Oliver duidelijker kan horen. En dan nog maar te zwijgen van die momenten dat Oliver even gaat experimenteren met de atmosfeer en al echoënd gaat zingen. Het is wel duidelijk dat A Place to Bury Strangers met dit album mijn wenkbrauwen deed fronsen en dit is zeker niet negatief bedoeld.

Helaas trad deze band vorige vrijdag op dichtbij mijn woonplaats (eigenlijk enkele km's verwijderd), dus kon ik niet gaan. Anders had je me daar zeker zien genieten, uiteraard met oordoppen op. We beginnen trouwens op een vier, maar dat dit album uiteindelijk zal stranden op een vier en een half is een zekerheid. Een vijf is wat te hoog gegrepen, maar wie weet is het lot een stuk gunstiger voor deze plaat.

avatar van The Eraser
Nog iemand die de gelijkenissen hoort tussen 'In a Hole' van The Jesus and Mary Chain en In Your Heart. Wel zeer frappant.

Ik hoor hier ook London van The Smiths in terug.
YouTube - the smiths - LONDON

avatar van Banjo
iedereen hier begint keurig met zijn mening of verhaaltje..

Maar ik begin zo: Wat de neuk is dit voor TAkkeherrie!!!!
dit is toch niet normaal meer??
Misschien dat ik de cd nog een keer Moet beluisteren (om te kunnen oordelen)
want ik hou op zich wel van rauwe muziek...

The Smiths ontmoet New order ontmoet Sonic youth....

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Banjo schreef:
iedereen hier begint keurig met zijn mening of verhaaltje..

Maar ik begin zo: Wat de neuk is dit voor TAkkeherrie!!!!
dit is toch niet normaal meer??

....

Ik heb vroeger al zoveel tAkkerherrie gehoord, ga maar eens een concert bijwonen van Swans of My Bloody Valentine. Dan is dit niet vreemd meer.

avatar van Banjo
nou ik moet zeggen dat ik hem steeds beter begin te waarderen...
vooral it is nothing en i lived my life to stand in the shadow

Dikkop
Hebben ze nog een nummer met een nog epischer einde dan dat van I Lived My Life to Stand in the Shadow of Your Heart? Samen met Popplagið misschien de beste climax die ik ken.

avatar van IllumSphere
Wil je dat wel? In mijn geval willen mijn oren geen heftigere dingen horen dan I Lived My Life to Stand in the Shadow of Your Heart.

Dikkop
Tuurlijk, ik heb toch al tinnitus.

avatar van frolunda
Meeslepende noise rock die bol staat van de distortion wat gepaard gaat met de 'typische' fluisterzang.Deed me wel wat denken aan the Jesus & mary chain in hun begin tijd maar dan zonder de briljante melodieën.Wel een plaat die ik bij elke draaibeurt beter ga vinden met Deadbeat en Ego death als voorlopige uitschieters (al ontloopt het elkaar allemaal niet veel.

Jeff Valley
goede plaat, doet me denken aan the jesus and the mary chain

avatar van orbit
Holy kanonsense! Na Soft Moon heb ik weer een voltreffer te pakken uit de yankee retro scène! En ook dit mag er wezen, patverpielekes noch an toe. Ongekend ruig en compromisloos geluid, beetje psychobilly meets jesus & the mary chain, opgeleukt met Ride en Swervedriver. Vooral die laatste band doet het me regelmatig aan denken, maar dan wel wat gemener en harder. En daardoor eigenlijk ook wel beter. Meteen vanaf het eerste nummer wordt je keihard de plaat ingeslingerd en ook meteen een vet nummer dus, maar het lijkt eigenlijk alleen maar harder te gaan beuken vanaf dat punt. Maar deze gasten zijn er wel in geslaagd genoeg leuke riffs en koorden mee te nemen, waardoor het nergens gaat vervelen. Alles duurt precies lang genoeg en je verlangt bij ieder nummer weer naar meer. Zo heb ik mijn retro graag, go USA!

avatar van frolunda
frolunda schreef:
Meeslepende noise rock die bol staat van de distortion wat gepaard gaat met de 'typische' fluisterzang.Deed me wel wat denken aan the Jesus & mary chain in hun begin tijd maar dan zonder de briljante melodieën.Wel een plaat die ik bij elke draaibeurt beter ga vinden met Deadbeat en Ego death als voorlopige uitschieters (al ontloopt het elkaar allemaal niet veel).
En laat ik ook zeker Keep slipping away niet vergeten,zou een prachtige song voor the Cure ten tijde van Pornography geweest zijn.

avatar van Juul1998B
Ego death