Natalie Imbruglia - Left of the Middle (1997)

Australiƫ
Label: RCA

1. Torn (4:04)
  2. One More Addiction (3:31)
  3. Big Mistake (4:33)
  4. Leave Me Alone (4:23)
  5. Wishing I Was There (3:23)
  6. Smoke (4:37)
  7. Pigeons and Crumbs (5:21)
  8. Don't You Think? (3:55)
  9. Impressed (4:48)
  10. Intuition (3:53)
  11. City (4:34)
  12. Left of the Middle (3:46)
  13. Tomorrow Morning * (3:00)
  14. Something Better * (4:05)
  15. Frightened Child * (1:56)
  16. Diving in the Deep End * (3:29)
  17. City [Live in Barcelona] * (5:14)
Naar mijn bescheiden mening is dit DE beste album wat ik gehoord heb. Echt alle nummer zijn stuk voor stuk top. Men zal waarschijnlijk alleen het liedje "Torn" kennen wat heel hoof in de diverse toplijsten heeft gestaan, maar ik kan je alleen maar aanraden om de rest ook eens te beluisteren.

Mooi album, helaas haalde het vervolgalbum het niet bij Left of the middle.

Dit is een leuk album, maar ik vind het vervolg, White Lilies Island, nog vele malen beter. De singles op LOTM zijn heel goed (Torn, Smoke, Big Mistake, Wishing I Was There) maar de rest is een beetje gemiddeld. Het nummer City is trouwens ook nog heel oké.

sowee! Deze heb ik echt lang niet geluisterd. Ik was oprecht vergeten dat ik hem had. Misschien moet ik er ten overvloede nog even bij zeggen in dit TMF-tijdperk dat Natalie Imbruglia bloedjemooi is. En dan ook nog zulke muziek maken. Het zit niet eerlijk verdeeld in de wereld. Ik ga die CD zoeken.

avatar van KampF
Nostalgie. 4,5 *

avatar van UmmaGumma 44
KampF schreef:
Nostalgie. 4,5 *

Zeker, maar niet meer dan een 3,5* voor mij!

avatar van KampF
Ach, het maakt mij niet zo veel uit dat cijfer
4 is ook goed

avatar van HiLL
Heey onze schoonheid die met het liedje Torn wél wist te scoren. Was al drie keer eerder geprobeerd geloof ik....ach ja de juiste looks hebben en het lukt wel. Fijn hitje destijds, wat heb ik dat vaak meegezongen zeg! Heerlijk.

avatar van FunkStar
Het debuut album van de Neighbours actrice.
Een heel hoog meezinggehalte, knop opendraaien en galmen maar! De singles Torn, Big Mistake en Wishing I Was There staan er ook op..

Leuk nummer, nog wel meer meezing prularia, maar uiteindelijk zo dun als een plakje kaas

avatar van ariedirk
mooie plaat had ik niet verwacht van een actrice (en verdorie ze heeft nog zelf liedjes geschreven ook)

torn is het welbekende nummer vind ik persoonlijk echt niets (meer) aan.
voor de rest is het een divers album, rustige nummers worden afgewisseld met uptempo pop nummers
leave me alone heeft wel wat weg van portishead
mijn beste nummers zijn smoke, pigeons and crumbs en left of the middle

Ik vind het een mooi album, Torn is de beste nummer , het is ook een grote hit geweest , alleen ik vind de rest ook niet verkeerd, namelijk big mistake en Wishing I was there vind ik ook leuk om te luisteren, 2,5

avatar van swoon
Ja, ik vond dit album ook altijd behoorlijk meevallen. Heb het gekocht toen ik nog heel jong was, de meeste albums van die periode vind ik nu echt verschrikkelijk, maar dit valt echt wel best mee.

avatar van Niek
mu$ic schreef:
Jij geeft een album wat je mooi vind een 2,5? Dat volg ik niet...

avatar van Gretz
Misschien kent ze alleen die drie nummers. Maar dat is nog geen reden om een onvoldoende te geven, want op die manier moet een album met 5* wel heel goed zijn.

Leuk debuutalbum van Nathalie Imbruglia, ik kende haar eigelijk alleen van "Torn" maar dit album is ook leuk. Mijn lievelingsnummers zijn: "Torn, Impressed, Wishing i Was There & City". Voor de rest wel leuk maar beetje van het zelfde.

*3,5

avatar van Judith
"Leave Me Alone" is fan-tas-tisch, de rest doet me niet zoveel.

avatar van coolaid
Leave Me Alone heeft inderdaad best veel weg van Sour Times van Portishead

avatar van LucM
Het enige album van Nathalie Imbruglia dat ik bezit en na een tijd nog een keer beluisterd te hebben vind ik het nog steeds goed klinken, al is bij momenten wat te duidelijk te horen dat ze in de vijver van Alanis Morissette vist.
De eerste 7 nummers vind ik prima en dan vooral haar nr.1-hit "Torn", nog steeds genietbaar ondanks grijsgedraaid, het Portishead-achtige "Leave Me Alone" en "Pigeons and Crumbs". Dan komen er enkele nummers die mij minder weten te boeien (Impressed, Intuition) om met het titelnummer sterk te eindigen.

Die hoes die hier staat afgebeeld is wel heel anders dan die van mijn CD.

rick*
Een leuk album van een leuke zangeres. De eenzame en verdrietige stem die ze bij het fantastische openingsnummer en debuutsingle opzet wordt nergens anders op deze CD in dezelfde toestand gevonden, maar duikt nog even op bij het inferieure titelnummer en bij vlagen bij het minder boeiende "City".

Het zijn verder vooral de boze nummers die deze plaat maken tot wat ie is, zo voornamelijk het sterke "Big Mistake" en de schelle, rommelige maar tegelijkertijd wel mooie standout track "Smoke".

Op de sterke vier singles na, waarvan "Wishing I was there" het onderspit delft, is hier helaas niet heel veel te vinden waar je achterover van slaat. "Impressed" is bij vlagen leuk om te horen qua refrein en "Pigeons and Crumbs" getuigd van een meisje dat eigenlijk ook niet de antwoorden heeft maar daar nog naar op zoek is (terwijl ze met zware adem en een zachte stem zielig zingt: "Where did it go/The Blue Bird I should follow/Back home/But where/Is home?"). Het op het eerste opzicht onopvallende "Leave me alone" is overigens ook het beluisteren waard.

Dieptepunten zjin absoluut "Intuition" en "Don't You Think" waarbij ze niet langer alleen de richting van Alanis Morissette en Sheryl Crow opkijkt, maar plotseling in hun nekken staat te hijgen, buigend en spiekend over hun materiaal en snel overschrijvend.

Deze plaat raakt je af en toe zeker wel nog maar geen enkel nummer raakt je zo intens als de vier singles. Het is jammer dat deze plaat zo gelopen is, want doordat "Torn" een cover was en de rest zoveel op tijdgenote Alanis Morissette leek kreeg ze 0 punten voor originaliteit, en dat terwijl je wel aanvoelt dat er schrijf en zangtalent aanwezig is op deze CD. Bovendien ziet ze er ook erg goed uit en waren de video clips best leuk.

avatar van Darkzone
Ik heb de eerste versie van dit album (met andere cover) en daarop zijn tracks 5 en 10 omgedraaid. 5 is dus Intuition en 10 is Wishing I Was There.
Zal wel te maken hebben met het feit dat Wishing... op single is verschenen en ze alle singles zoveel mogelijk bij elkaar wilden hebben.

1,0
Alleen Torn is goed. De rest is echt flut! 1 ster voor Torn!

De andere hits vind je ook niet leuk?

Ik ben niet echt een Natalie Imbruglia-fan, maar naast Torn vond ik Big Mistake en Wishing I Was There ook altijd wel fijne popliedjes.

avatar van musicfriek
En Smoke was ook een single, prima nummer ook.

Oja, die was ook dik in orde inderdaad.

1,0
Nee, alleen Torn steekt er wat mij betreft bovenuit! Sorry!

avatar van Angelo
Na al die tijd nog steeds een ontzettend leuk debuut met een soort van alternatief randje. Ondanks dat, is het uiteraard een commercieel en bovenal een radio vriendelijk album geworden. Het is wel een beetje jammer dat er gelijk hoog wordt ingezet met Torn als openingsnummer. Nergens op het album vindt de luisteraar net zo’n mooi, aanstekelijk en memorabel moment; de overige nummers zijn ook wat minder toegankelijk voor de gemiddelde popliefhebber. Sommige nummers hebben best een wat experimenteel gehalte, en tappen dan ook een beetje uit het stoere-meiden-jaren-negentig-rock-vaatje.

Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Big mistake. Heel perfect gaat haar dat overigens niet af, met dat lieve stemmetje van haar kan ze die agressie die het nummer (tekstueel) heeft maar moeilijk op de juiste wijze uiten. Haar stem klinkt dan ook het mooist op de ietwat rustige nummers zoals op bijvoorbeeld Leave me alone; dat overigens een zeer fijne loungeachtige sfeer over zich heeft. Bij vlagen zijn sommige nummers een stuk origineler dan die van haar concurrenten uit die tijd, al blijkt dat niet uit Wishing I was there. Op zich een prima pop/rock liedje met ook een redelijk pakkend refrein, alleen is het wel erg dertien in een dozijn. Ook de andere single, Smoke, lijkt hier en daar toch qua zang wat onzuiverheden te hebben en dat is jammer – vooral omdat de nogal verdrietige songtekst zo mooi is. Eén van mijn favoriete nummers is altijd Pigeons and crumbs geweest. Het thema over onwetendheid in combinatie met de mooie opbouw en instrumentatie zorgt voor één van de meest aangename momenten op dit album. Ik vind de non-single nummers sowieso niet onderdoen voor de nummers die tot single zijn verkozen, al is Torn stiekem wel het onovertroffen hoogtepunt op deze CD.

Ik vind dat dit album al met al de tand des tijds erg goed doorstaan heeft. Niet ieder nummer is even perfect afgewerkt, maar ook anno 2011 kun je hier (nog) prima naar luisteren. Het is jammer dat haar succes na dit album alleen maar afnam. Ook al werden veel van haar singles globaal slechts magere hitjes, menigeen zal haar alleen maar kennen van Torn; terwijl ze eigenlijk best veel mooie liedjes had.

Ozric Spacefolk
God, wat vond ik haar mooi!

Ik heb toen ook uit lustgevoelens de plaat gekocht.

Geen slechte pop/softrock. Ik zal het nu alleen nooit meer opzetten.
Torn was een aangenaam singletje...

avatar van Rockfan
Emile93 schreef:
Alleen Torn is goed. De rest is echt flut! 1 ster voor Torn!

Torn is één van de meest irritante nummers ooit.

Is nr 2000 van de Top 2000, volgend jaar er misschien wel uit

Rockfan schreef:

Torn is één van de meest irritante nummers ooit.

Is nr 2000 van de Top 2000, volgend jaar er misschien wel uit

Als het aan mij ligt niet!