Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

3,82

Label: Virgin

1. Tubular Bells (Part One) (25:00)
  2. Tubular Bells (Part Two) (23:50)
  3. Mike Oldfield's Single (Theme from Tubular Bells) * (3:53)
  4. Sailor's Hornpipe [Viv Stanshall Version] * (2:48)
  5. Tubular Bells (Part One) [2009 Mix] * (25:58)
  6. Tubular Bells (Part Two) [2009 Mix] * (23:20)
323 BERICHTEN 1 MENING
avatar van dazzler
De antwoorden zitten in de quote.

goldendream schreef:
Nog enkele vraagjes:

- Is de versie van The Sailor's Hornpipe op Take 4 dezelfde die op het album Tubular Bells uit 1973 te horen is?

Ja.
Wil je een volledig lijstje met Oldfield traditionals, dan kom je behoorlijk ver.
En dan laat ik dat kikkerliedje en Rossini's William Tell nog even buiten beschouwing.

1973 Sailor's Hornpipe
1977 Cuckoo Song
1978 Wrekorder Wrondo
1979 Blue Peter
1980 Polka

Op Don Alfonso na allemaal terug te vinden als bonus bij de diverse remasters.

- Bestaan er eigenlijk 2 singles van Tubular Bells, nl. één voor The Excorcist en één met een fragment uit deel 2? Zo ja, zijn dat fragmenten uit het origineel of klinken die toch iets anders?

Het pianomotiefje werd voor The Exorcist gebruikt en dat thema werd in Amerika op single gezet.
Weliswaar buiten medeweten van Oldfield en Branson. Virgin stond toen nog in zijn kinderschoenen
en in Amerika dacht men waarschijnlijk dat men er zonder toestemming wel mee zou wegkomen.

Mike Oldfield's Single is de eerste single release van Virgin.
Een reactie op die Amerikaanse single. Het thema dat je op de a-kant hoort
is echter een variatie op een thema uit Tubular Bells (het is dus niet zomaar een fragment).
De b-kant Froggy Went a-Courting is een traditional, ingezongen door een plaatselijke deerne.
Mike vond het wellicht niet meer voor publicatie vatbaar, waardoor het op de remaster ontbreekt.

- Over de Deluxe-versies: welke bevatten een dvd met beeldmateriaal?

Je kan de remaster als 1CD kopen, maar dan heb je enkel de remix uit 2009 en beide bonustracks.
Koop je de 2CD versie (met ook de originele 1973 mix) dan zit er een extra DVD bij met beeldmateriaal.

You're welcome.

avatar van goldendream

Bevatten alle deluxe-edities dus beeldmateriaal?
Zo ja, welke bevatten concertregistraties?

Dazzler, dank voor al je info!

goldendream schreef:
Bevatten alle deluxe-edities dus beeldmateriaal?
Zo ja, welke bevatten concertregistraties?

Op de dvd van Tubular Bells staat één beeldregistratie van een televisie-optreden.
De rest wordt opgevuld met 5.1 remixen van de audio tracks.

Van Tubular Bells zijn voldoende aparte live dvd's in de handel.

Wil je weten wat er precies op de deluxe edities van de andere albums is terug te vinden,
dan moet je in deze link op de verschillende hoezen klikken: Deluxe Editions at Universal Music.

1,0
Running On Empty schreef:

Wat een meesterwerk, eigenlijk.

Sorry?

1,0
Running On Empty schreef:
Huh wat?

Ik heb toch wat andere associaties bij een "Meesterwerk".

avatar van Running On Empty
Dupree schreef:
Ik heb toch wat andere associaties bij een "Meesterwerk".

Smaken verschillen en dat mag in Nederland.

Ik vind het een meesterwerk maar ik heb vermoedelijk ook een geheel andere muziekcollectie thuis staan dan jij. Ook dat is toegestaan.

Wat is je volgende 1,0 stem ??

Het is vaak zo, dat ''meesterwerken'' door critici worden benoemd, en mensen nemen dat vaak over. Mensen zijn vaak bevooroordeeld als ze een goede of slechte recensie lezen. Er zijn genoeg mensen die Sticky Fingers of Wish You were here niet goed vinden, dat is ieders goed recht.

avatar van Metalhead99
Het iconische begin van Part One werd als soundtrack in The Exorcist gebruikt (en later ook in Bassie & Adriaan:P). Ik moet alleen zeggen dat ik meer geniet van Part Two. Het stukje orgel en het stuk waarin Oldfield het net doet klinken of er een doedelzak speelt vind ik erg mooi.

avatar van IntoMusic
Inderdaad: part two is ook mijn favoriet van de twee delen, alhoewel het begin van deel 1 wel legendarisch blijft. Meesterwerk... mwha, vind ik naar mijn mening net wat overdreven, maar terecht wat maxherman al schrijft: het is maar net mensen (willen) overnemen. Het is een kwestie van smaak.

Metalhead99 schreef:

Dan moet je zeker deze versie eens proberen met Mike als gastgitarist.
Uitgerekend in dat stukje dat je beschrijft, speelt hij zijn allermooiste gitaarpartij.
David Bedford - The Orchestral Tubular Bells (1975)

Vanaf 3.54 minuten, eerst akoestisch en daarna elektrisch.
The Orchestral Tubular Bells (Part Two) - YouTube

avatar van IntoMusic
dazzler, thanks! Leuke tip.

avatar van T8T
Een unieke plaat.
Juweeltje.
En het is opgenomen in een haast situatie, en dat maakt het nog gekker.

Ik maak een diepe buiging voor de componist.

avatar van Funky Bookie
Geen meesterwerk, wel heel knap gemaakt. Groeit per luisterbeurt.

avatar van Alicia
Ik hoor deze plaat eigenlijk in de collectie te hebben, maar Tubular Bells is waarschijnlijk - jaren geleden - helaas heengegaan richting onbekende bestemming tijdens de nu betreurde opruiming van zowat al het vinyl.

Gelukkig is deze nog volop verkrijgbaar en heb ik ergens een prachtige live uitvoering op dvd liggen. Fijne plaat om zo nu en dan op te zetten tijdens het maken van een van mijn werkstukjes.

Deel II is het mooist. Deel 1 lijkt iedereen zo'n beetje te kennen. Gelukkig heb ik geen last van Bassie & Adriaan associaties.

Een stevig debuutalbum waarmee hij zich op de muzikale wereldkaart heeft gezet. Wat de meeste mensen niet weten is dat hij zeker 10 albums heeft gemaakt die toch echt wel een klasse beter en met name bezielder zijn. Met name van zijn laatste album spat het er van af. Ja, de bezieling.

avatar van Rufus
Jupiter schreef:

Vreemd dat u nu al meer weet dan de meeste mensen, terwijl u pas 3 weken lid bent.
Het is erg persoonlijk hoe een plaat gewaardeerd wordt, maar ik vind deze Tubular Bells juist vol bezieling. Meesterwerk.

Nou Rufus, als je ziet dat er op dit album 520 keer gestemd is, terwijl op alle andere albums factor 5 gemiddeld minder gestemd is bewijst dat alleen maar dat ongeveer 80% van de mensen die zijn debuutalbum kennen, zijn vervolgalbums dus meestal niet kennen.
Als je je verder verdiept in de wereld van muziek en ook eens een grote rondvraag doet blijkt Mike Oldfield voornamelijk bekend om dit eerste album. De meeste muzikanten kennen verder niets, behoudens een drietal hitjes uit de jaren 80. En dat is jammer, voornamelijk voor de muziekliefhebber zelf.
Hij was 19 toen hij dit componeerde. Muzikaaltechnisch perfect, het talent spat er van af. Maar om echte bezieling in de muziek te leggen, moet je blijkbaar wel over veel meer levenservaring beschikken. Nee, als je al zijn albums 20 keer of meer beluisterd zijn er echt wel genoeg die veel meer diepgang hebben. En wat dat met mijn 3 weken dat ik hier ingeschreven sta te maken heeft, is me een raadsel.

avatar van Rufus
Jupiter Ik heb het niet over wat jezelf ervan vind, doet moet je zelf weten.
Maar dat je ook al meer weet dan de 47.675 gebruikers die musicmeter telt, dat vind ik na
3 weken heel knap.
Dit is mijn laatste bericht hierover.

Verder hartelijk welkom Jupiter.

Oh, ik mag nog wel iets zelf weten. Dat scheelt. Leuk ook dat je andere mensen nogal gewichtige niet gedane uitspraken in de mond legt en daarnaast klaarblijkelijk mijn repliek erop niet leest.
Blijkbaar heb je de zwarte band en 8e dan in muziek. Wat een arrogantie!

dazzler (crew)
Dat de meeste mensen niet zouden weten dat Oldfield meer kon
dan Tubular Bells, heeft ie toch vooral aan zichzelf te danken, vind ik.

Zelden werd een classic album zo uitgemolken door de artiest zelf.

avatar van Bluebird
Het is volgens mij Moonlight Shadow waar bij de meeste mensen het tubular belletje gaat rinkelen. Vandaar ook dat ze inderdaad niet weten dat TB nog vele malen herhaald is. Moet idd ook zeggen dat die nieuwe bewerkingen veelal fraaier en boeiender zijn dan het origineel ook al blijft het de cultklassieker bij uitstek.

avatar van Hans Brouwer
Bluebird schreef:
Eigentijdser is wellicht een beter woord. "Tubular Bells" uit 1973 blijft natuurlijk de Tubular Bells die qua schoonheid nooit meer zal worden overtroffen..... 5*****