Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

Label: Virgin

1. Tubular Bells (Part One) (25:00)
  2. Tubular Bells (Part Two) (23:50)
  3. Mike Oldfield's Single (Theme from Tubular Bells) * (3:53)
  4. Sailor's Hornpipe [Viv Stanshall Version] * (2:48)
  5. Tubular Bells (Part One) [2009 Mix] * (25:58)
  6. Tubular Bells (Part Two) [2009 Mix] * (23:20)
Music4ever schreef:
Grappig Hans.
Kun jij uitleggen wat Incantations dan beter maakt dan Tubular Bells? En ga me niet vertellen dat jij bij die slaapverwekkende stukken zit te genieten!

Kan ik niet uitleggen. Ik vind het heel gewoon een heel geweldig album die mij van begin tot eind ontroerd en die ik nergens slaapverwekkend vind. Van "Ommadawn" of "Amarok" wordt ik trouwens ook helemaal week. Maar geen misverstanden, ik vind Tubular Bells ook briljant. Eigenlijk vind ik alles, nou ja alles?, van Mike goed.

avatar van Music4ever
Ok, duidelijk.
Tubular Bells, Ommadawn en Hergest Ridge vind ik wereldalbums en Incantations vind ik persoonlijk dus iets minder. Maar ja, smaken verschillen..........

Music4ever schreef:
Maar ja, smaken verschillen..........

Zo is het maar net Music4ever! We zijn het er in ieder geval over eens dat Mike briljante muziek maakt

De SACD klinkt ronduit fantastisch.

avatar van Flipper
De eerste uitvoering blijft toch het mooiste omdat zo origineel was.

Hierna toch te veel uitgemolken, hoewel TBII nog wel te pruimen was.

avatar van avdj
Alex C schreef:
De SACD klinkt ronduit fantastisch.

Maar is het ook het dubbele geld waard?

jammer dat deel 2, deel 1 niet kan evenaren. Er zitten mooie stukjes in maar te weinig voor 23 minuten muziek.
Deel 1 is subliem. zowel begin als einde en de old-fashion guitar na 14 minuten is zo heerlijk vet.

avatar van the viking
Knap gemaakt album,maar Crises spreekt mij meer aan !

the viking schreef:
Knap gemaakt album,maar Crises spreekt mij meer aan !

Sorry hoor, ik kan het niet laten...... Beste The Viking, heb je Incantations al eens beluisterd?

avatar van the viking
Volgens mij niet of ze moeten ergens op een Best Of staan!
Maar zal Incantations proberen op te hengelen !

the viking schreef:
Volgens mij niet of ze moeten ergens op een Best Of staan!

Incantations moet je in zijn geheel horen, beste The Viking. 4 keer ruim 20 minuten ultiem genot!

avatar van the viking
Het aas is al uitgeworpen,nu nog maar afwachten of ik beet krijg !

avatar van the viking
Trouwens heb je de Platinum Collection al ? (2006)

the viking schreef:
Trouwens heb je de Platinum Collection al ? (2006)

Nee The Viking, helaas

avatar van the viking
Hier zit de cd al in het leefnet !

the viking schreef:
Hier zit de cd al in het leefnet !

Beste The Viking betekent dat dat je download opdracht succesvol is uitgevoerd??

By the way: hoe is het toch met Mathias? Al tijden niets meer van die knul gehoord!

avatar van the viking
Mathias zit nog met zijn probleem te worstelen,en nu graag weer on Topic !
The platinum collection bevat trouwens 3 cd's ! Vind de nummers trouwens erg wisselend,soms prachtig maar ook dikwijls tenenkrommend slecht ! Krijg dan ook een schizofreen gevoel bij het beluisteren !

the viking schreef:

Beste The Viking, Mike Oldfield tenenkrommend slecht?? Ik kan me daar echt helemaal niets bij voorstellen!

avatar van the viking
Hans ben benieuwd wat jij van het nummer In Dulci Jubilo vind ?

the viking schreef:
Hans ben benieuwd wat jij van het nummer In Dulci Jubilo vind ?

The Viking, ik vind In Dulci Jubilo een geweldig mooi Oldfield nummer, ik wordt daar zo heel erg blij van . En een heleboel Nederlanders met mij want het was destijds een grote hit in Nederland!

avatar van the viking
Smaken kunnen verschillen,wat ik vind er niets aan !
Nummers als Crises , Shadow on the Wall en nog vele andere nummers vind ik wel weer prachtig !

Smaken kunnen verschillen!

En dat is maar goed ook The Viking. Stel je nou toch voor dat die Mathias echt gaat denken dat wij een verhouding hebben.........Dat zou toch niet best zijn!

Zullen we nu maar weer "on-topic" gaan?

Inderdaad !

avatar van Sgt. Revolver
Een fantastische plaat. Dit is een van de eerste platen uit de zeventiger jaren die ik heb beluisterd (was een jaar of 12 á 13 toen ik de plaat voor het eerst hoorde). Toen ik deze plaat hoorde, belandde ik meteen in een soort droomwereld. Heerlijke instrumentale muziek! Nadat ik "Tubular Bells" gehoord heb, heeft het mij nooit weer los gelaten. Een van de mooiste platen die ik ooit gehoord heb (op dit moment mijn persoonlijke nummer 1).

avatar van John Doe
Soortgelijke ervaring mee, al ben ik er van m'n geboorte opgegroeid Toen ik 3 of 4 was waren de Cavemen enge monsters die begonnen te brullen na een steeds dreigender wordend stuk. Erg indrukwekkende ervaring om (vooral dat stuk) op jonge leeftijd goed te leren kennen en aandachtig te luisteren!

the viking schreef:
Smaken kunnen verschillen,wat ik vind er niets aan !

Toen haakte ik af.

basketballerke
Tubular bells part one is voor mij de beste instrumentale track die bestaat. Vooral de intro en aan het eind de bass line zijn super!

avatar van SemdeJong
IK kwam pas in 1990 met dit album in aanraking. TB II kwam uit en deze had ik dus eerder. Ik vindt het geweldige muziek. Heb inmiddels alle albums van Mike. Ok ben muziekfreek en bezit zo'n 2000 cd's. Opeens zie ik vanavond dit album verschijnen en denk daar reageer ik op. Meestal regaeer ik alleen op top albums. Vandaar dat ik bijna altijd een hoge waardeering geef. Deze krijgt de volle beloning.

avatar van Paalhaas
Tubular bells is (zoals zoveel albums die ik de laatste tijd heb gereviewd) een mijlpaal in de rockgeschiedenis. Aan deze mijlpaal lag een revolutionair concept ten grondslag, opgevat door het toen pas 19-jarige (!!) Engelse wonderkind Mike Oldfield: het opnemen van een lange instrumentale compositie die een volledig album vulde, volledig gecomponeerd, gespeeld (Op 28 verschillende instrumenten!) en gearrangeerd (Het nummer bevat 80 verschillende tracks!) door hemzelf. Zoiets was nog nooit vertoond, maar Oldfield was vastberaden en slaagde met verve. Tubular bells is een geweldig vernuftig, vindingrijk album waarin een keur aan genres de revue passeren: van folk tot klassiek, van rock & roll tot minimalisme, van psychedelica tot new age (avant la lettre).

Het eerste deel begint met de piano, al snel vergezeld door een orgel, die de (vooral dankzij het gebruik in de film The exorcist) overbekende themamelodie inzet. Al snel komen er steeds meer instrumenten bij, maar altijd geleidelijk zodat geen enkel geluid ongemerkt voorbijgaat en de luisteraar voldoende tijd heeft om alle ontwikkelingen goed in zich op te nemen. Deze instrumentale overdaad leidt tot oorstrelende momenten door het hele stuk heen. Oldfield past om de haverklap tempowisselingen en andere instrumenten toe zodat het geheel de volle 25 minuten blijft boeien. In de laatste 5 minuten komt Vivian Stanshall, bekend als de frontman van de Bonzo Dog Doo Dah Band, als een soort ceremoniemeester de instrumenten introduceren die deelnemen aan de grote finale.

Het tweede deel begint een stuk minder overdadig, en is in de eerste 8 minuten eigenlijk gewoon een akoestisch folknummer, waarna de elektrische gitaar ten tonele verschijnt, die met behulp van een hoop percussie na 12 minuten tot een climax komt. Vervolgens komt de finale waarin de “Piltdown man” zijn opwachting maakt, Oldfield die zingt als een neanderthaler. Niet bijster geslaagd als je het mij vraagt, maar goed. Na 16:30 minuten volgt een fraaie, rustige outro, die anderhalve minuut voor het einde plaats maakt voor een heerlijk kolderieke coda met gitaar en fluit. Het nummer springt wel iets te veel van de hak op de tak (4 fases die niet bijster goed op elkaar aansluiten), en mist ook de epiek van het eerste deel.

Tubular bells is een revolutionair album dat desondanks erg toegankelijk is, en daarom gelukkig ook de erkenning heeft ontvangen die het verdient. Oldfield zou de magie van dit debuut nooit meer herhalen. 4,5/5

avatar van Jochempie
ik ben opgegroeid met dit album, fantastisch