menu

Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

mijn stem
3,85 (597)
597 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Virgin

  1. Tubular Bells (Part One) (25:00)
  2. Tubular Bells (Part Two) (23:50)
  3. Mike Oldfield's Single (Theme from Tubular Bells) * (3:53)
  4. Sailor's Hornpipe [Viv Stanshall Version] * (2:48)
  5. Tubular Bells (Part One) [2009 Mix] * (25:58)
  6. Tubular Bells (Part Two) [2009 Mix] * (23:20)
toon 4 bonustracks
totale tijdsduur: 48:50 (1:44:49)
zoeken in:
avatar van goldendream
Beste mensen, ik krijg bijna het schijt van alle mogelijke versies. Ik bezit er maar één, dat is de remastered cd van 2000 (Virgin Records). Uit die reeks bezit ik alle cd's tot en met 1987. Ik wil wel de beste en dus wellicht originele versie. Zit ik goed of heb ik een miskoop beet? Help! Echt graag wijze raad! Om schijt te vermijden ...

avatar van dazzler
5,0
Je hebt een goeie koop gedaan, goldendream.

De remasters van toen zijn goeie remasters van de originele versies
(alleen die van Hergest Ridge, maar da's een ingewikkeld verhaal dat je maar eens
bij dat album moet lezen). Enkel jammer dat er toen geen bonustracks werden toegevoegd
zoals non-album singles of b-kantjes uit dezelfde sessies of hetzelfde tijdperk van het album.

De remasters bij Universal (vanaf 2009 zijn de eerste zes albums al uitgebracht)
voegen wel bonustracks toe. Je kan kiezen tussen een enkel schijfje, waarop ook al
enige bonustracks staan (meestal de ontbrekende singles) en een deluxe editie (2cd).

Bij de drie eerste albums zal je op het eerste schijfje een remix aantreffen van het album.
Het gaat om de originele opnames, maar opnieuw gemixt. De originele mix moet je dan gaan zoeken
op het tweede schijfje in de deluxe editie. Er zit bij de drie eerste albums ook een dvd bij.
Op de dvd meestal het geremixte audio album, enkele clips en televisiefragmenten.

Let op: koop je de enkele versie (ipv de deluxe) heb je enkel de remix, niet de originele mix.
Maar omdat op MuMe het originele album hoofdzaak is, staan de remixen hier als bonustracks.


Vanaf Incantations zijn de albums gewoon opnieuw geremasterd (geen remix meer dus).
Bij Incantations zelf vind je een dvd met de live versie zoals die op de Exposed dvd te zien was.

Platinum en QE2 werden zonder dvd uitgebracht. In 2013 verschijnen Five Miles Out
en Crises (Mike heeft ondertussen de originele tapes opgevraagd), telkens met bonustracks.

Dit jaar verschijnt ook Tubular Beats waarop echt niemand zit te wachten.
Oldfield heeft een aantal van zijn bekende nummers laten remixen door deejays.

Maar er zou ook een nieuw album moeten verschijnen
waarop hij onversneden terugkeert naar pure rock ... zo vertellen de geruchten.

ps. Tubular Bells II is op zich ook nog de moeite waard.
In 1992 waagde Oldfield zich aan een moderne herinterpretatie van zijn meesterwerk
door subtiele accentverschuivingen maakt hij er echt een eigentijdse versie van.

Tubular Bells III is een gewoon album met vocale en instrumentale stukken,
maar wel eentje waarop muzikale thema's uit het originele Tubular Bells, maar ook
uit Crises herwerkt worden tot nieuwe nummers. Bevat ook enkele nooit uitgebrachte songs
uit die tijd, die hij voor dit album definitief opnam. Ik ben geen fan van deze plaat.

Tubular Bells 2003 is een integraal opnieuw ingespeelde versie van TB.
Dus geen originele opnames, maar alles nagelnieuw ... wie zat daar op te wachten?

The Orchestral Tubular Bells is een plaat van David Bedford
die de Oldfield compositie vertaalde voor het Royal Philharmonic Orchestra
en waarop Mike als solist op gitaar meespeelt. Niet echt een Oldfield album dus.

Lazarus Stone
slaapverwekkend gehannes, gelukkig heeft de man nog een aantal schitterende liedjes gemaakt.

avatar van dazzler
5,0
Mocht je nu een paar voorbeelden van zijn schitterende liedjes noemen
(liefst een paar meer dan Moonlight Shadow of To France) dan kan ik met je kritiek leven.

Lazarus Stone
shadow on the wall staat momenteel op.
btw.op Moonlight Shadow en To France zou ik apetrots zijn, als componeur.

avatar van dazzler
5,0
Maar reikt je kennis dan niet verder dan de megahits?

Dat was namelijk mijn punt.

Lazarus Stone
@dazzler
absoluut niet, al wil ik best Ommadawn een keer met je uitbenen, zit goed spul tussen.
Deze niet, te vaak gehoord en bevrediging bleef uit.
wel dikke pret op feestjes om die aankondigingen, Grand Piano, hilarisch..

-pongggggg-Tubular Bells
hahahahahaha

je hebt een uitstekende smaak, deze kan je gerust laten schieten.
geloof me.

avatar van goldendream
Dank aan dazzler voor de mooie info.
Dazzler, herinner je je mijn vraag over de Johan Verminnenbox en Melancholie? Intussen is de box uit, met alles tot en met Melancholie.
Lazarus, dit album kan je niet laten schieten.

avatar van BoyOnHeavenHill
5,0
En als ik mij bij goldendream mag aansluiten : ook ik heb die CD-versie van Tubular bells, ook ik zag door de bomen het bos al niet meer bij alle mogelijke versies van de twee platen hierna, en ook ik ben blij dat ik in ieder geval van déze plaat dus de juiste versie blijk te hebben, zodat ook ik –en niet voor de eerste keer trouwens– dazzler dank zeg. (Ik had natuurlijk al door dat mijn CD dezelfde mix als de oorspronkelijke elpee bevat, en ik vond hem ook al prima klinken, maar het is altijd aangenaam wanneer ook de kenner zijn fiat uitspreekt.)
 

avatar van musiquenonstop
1,0
Absoluut niet mijn ding, aangezien ik het album dus nooit draai, ben ik blij dat ik 'm op picture-disc bezit, kan ik er tenminste altijd nog naar kijken

avatar van vigil
4,5
En is die 1.0 ook nog enkel voor de hoes of ook nog voor de moeite?

avatar van musiquenonstop
1,0
Een picture disc lp is meestal zonder hoes, dus die ene ster gaat naar de platenmaatschappij.
Ik kan er verder niks van maken, gelukkig heb ik nog een Best Of cd waar ik dan weer wel eens naar luister.

No offence voor degene die het wel een goed album vinden, ik helaas niet.

avatar van Broem
4,0
Kreeg onlangs een pracht 24 bits uitvoering te pakken van dit album. Ik denk dit dit album in mijn collectie het meest gevarieerd voorkomt. Op diverse soorten vinyl, cd's (3 varianten) cassette, minidisc. Poeh. Eens per jaar zet ik 'm op en geniet ervan. Blijft een baanbrekend album.

avatar van henk01
Ik heb zojuist de 2009 mix door Mike binnen. Is die wezenlijk anders dan het origineel?

avatar van ChrisX
3,0
henk01 schreef:
Ik heb zojuist de 2009 mix door Mike binnen. Is die wezenlijk anders dan het origineel?


Wat mij betreft wel. Ik hoor er zelfs dingen in die op het origineel niet of nauwelijks te horen waren. Bedenk wel dat toen het origineel gemixt werd dit nog met een erg jonge Oldfield werd gedaan. Hij heeft nu wel gewoon 30+ jaar ervaring op dat gebied er bij

1,0
Wat een verschrikkelijke plaat, eigenlijk.

WPE
Voor mij blijft tubular bells uit 1973 de enige echte. Hoe mooi de 2003 versie ook klinkt.
Mijn eerste echte kennismaking met dit album was toen ik 14 was. en nu, 40 jaar later blijft het nog steeds staan als een huis. Mijn absolute favoriet!

avatar van Bluebird
4,0
Ik heb ook genoeg aan de remaster uit 2000. En de herinneringen aan de Exorcist waar ik als 13 jarige aan moest geloven, uitgedaagd door een kameradentroep. Bah. Het is nooit meer goedgekomen.

avatar van lennon
1,5
Dupree schreef:
Wat een verschrikkelijke plaat, eigenlijk.


Helemaal mee eens...titelnummer zoals we die kennen van Bassie en Adriaan is nog leuk, maar zeker geen belofte voor de rest.

Misterfool
Dupree schreef:
Wat een verschrikkelijke plaat, eigenlijk.


Tsja, een afwijkende mening dat mag, maar leg eens uit dan. Ben wel benieuwd waarom je dit zo slecht vindt. Hoewel ik dit zeker niet het beste MO album vind, ben ik hier met name fan van de welhaast klassieke structuren. Zelfs na het welbekende intro van Tub bells pt 1 weet olfield een mooi ietwat duister sfeertje neer te zetten. Prachtige climax van het nummer ook. Het tweede deel vind ik persoonlijk minder, maar heeft toch ook nog wel mooie momenten.

avatar van musician
5,0
Dupree schreef:
Wat een verschrikkelijke plaat, eigenlijk.

lennon schreef:
Helemaal mee eens...titelnummer zoals we die kennen van Bassie en Adriaan is nog leuk, maar zeker geen belofte voor de rest.

Ik neem aan dat je hier voor jezelf spreekt, inzake Bassie en Adriaan.

Deze klassieker, niet alleen van Mike Oldfield maar eigenlijk ééntje uit de geschiedenis van de rockmuziek, vergt vermoedelijk iets meer intelligentie dan Bassie & Adriaan, ben ik bang. Hoewel op zich wel weer gedurfd, van het duo, zal ik ze nageven.

Het is heel knap gedaan, 45 minuten instrumentale rockmuziek met keltische en klassieke invloeden. Het genre wordt hier eigenlijk een beetje uitgevonden. En gezien alles wat er toen (1973) was aan muziek, kan niet anders dan worden erkend dan dat de 20-jarige multi-instrumentalist Oldfield een meesterlijke prestatie heeft neergezet.

Een inspiratiebron voor velen. Virgin Records heeft het toen aangedurfd dit album uit te geven, wars van alle stromingen. En het heeft ze geen windeieren gelegd, maar zo kan dat gaan, met ondernemen.

Ik denk dat het bedenken van het thema, de composities en het spel menigeen, binnen en buiten de muziek, met stomheid heeft geslagen.
Als het niet je ding is, prima. Ga dan alleen niet spreken over "geen belofte voor de rest" want dan weet je weer eens absoluut niet waar je over praat, inzake deze artiest. Pure stemmingmakerij.

avatar van Bluebird
4,0
Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen............


avatar van lennon
1,5
De opmerking over b&a was uiteraard een grapje en het was te voorspellen dat er reactie op zou komen.

Ik vind dit serieus een dodelijk saaie plaat. Zal wel met de tijdgeest te maken hebben. Toen zal het revolutionair geweest zijn, maar ik was er niet bij. En ik vind het deuntje van tubelar bells erg leuk, maar eigenlijk is het gewoon een enorme maxi single van dat deuntje. Duurt me echt te lang en blijft zeker niet boeien.

avatar van Running On Empty
4,0
Dupree schreef:
Wat een verschrikkelijke plaat, eigenlijk.

Wat een meesterwerk, eigenlijk.

avatar van goldendream
Bestaan er eigenlijk 2 singles van Tubular Bells, nl. één voor The Excorcist en één met een fragment uit deel 2?
Zo ja, zijn dat fragmenten uit het origineel of klinken die toch iets anders?

avatar van Bluebird
4,0
Ik kan me er niks van herinneren maar tot zover is dit bekend:

Mike Oldfield's Single - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van bikkel2
HEBBU BELLEN.....????? JA OF TE NEE ???? !!!!!!


avatar van goldendream
Wat is het verschil tussen deze versie van Sailor's Hornpipe en die van de single Take Four van 1978?

avatar van dazzler
5,0
goldendream schreef:
Wat is het verschil tussen deze versie van Sailor's Hornpipe en die van de single Take Four van 1978?

The Sailor's Hornpipe is een traditional (de song die je ook in de Popeye tekenfilm hoort)
die Oldfield en Vivian Stanshill bij wijze van grap als coda voor Tubular Bells wilden coveren.

De originele opname van hun versie (terug te vinden als bonus op de remaster)
werd om drie uur in de ochtend na een avondje flink stappen en drinken opgenomen.
Vivian Stanshill, de man die de instrumenten aankondigde op kant 1 van Tubular Bells,
beschrijft in dronken toestand de voorwerpen die hij rondstappend door het huis aantreft.
Mike volgt hem trap of, trap af, deur in, deur uit, hondstrouw op zijn gitaar tokkelend.

Deze opname werd als te hilarisch beschouwd en door Mike vervangen
door een instrumentale versie, waarbij hij elk couplet het tempo versnelde.
Deze Tubular Bells versie vind je ook op Take 4 (1978) naast andere traditionals.

De dronkenmansversie verscheen voor voor het eerst in 1976 op de compilatie Boxed (1976).
Maar daar mixte Oldfield aan het einde toch ook weer de instrumentale versie tegenaan.
De remaster levert de luisteraar de oorspronkelijk, onbewerkte versie.

avatar van goldendream
Nog enkele vraagjes:

- Is de versie van The Sailor's Hornpipe op Take 4 dezelfde die op het album Tubular Bells uit 1973 te horen is?

- Bestaan er eigenlijk 2 singles van Tubular Bells, nl. één voor The Excorcist en één met een fragment uit deel 2? Zo ja, zijn dat fragmenten uit het origineel of klinken die toch iets anders?

- Over de Deluxe-versies: welke bevatten een dvd met beeldmateriaal?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:16 uur

geplaatst: vandaag om 14:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.