New Musik - From A to B (1980)

Label: GTO

1. Straight Lines (5:12)
  2. Sanctuary (4:16)
  3. A Map of You (3:51)
  4. Science (3:21)
  5. On Islands (4:25)
  6. This World of Water (3:40)
  7. Living by Numbers (3:30)
  8. Dead Fish (Don't Swim Home) (5:27)
  9. Adventures (3:54)
  10. The Safe Side (3:11)
  11. Missing Persons * (5:45)
  12. She's a Magazine * (4:16)
  13. Chik Musik * (2:12)
  14. Magazine Musik * (1:03)
  15. Sad Films * (2:44)
  16. Under Attack * (4:10)
  17. And * (4:39)
Het Britse kwartet New Musik: Tony Mansfield (zang/gitaar/keyboards), Clive Gates (keyboards), Phil Towner (drums) en Tony Hibbert (bas) was in 1980 met deze lp zijn tijd ver vooruit.
TWOW draai ik nog regelmatig, maar ook de rest kan mij zeer boeien.
Leuk detail: Veronica's Ad(je) Bouman maakte in die tijd van sommige nummers ledenwerfspots van.

avatar van FunkStar
Een super produktie van Tony Mansfield en consorten. Met uiteraard de singles "This World of Water", "Sanctuary" en de Britse top-20 hit "Living By Numbers". Jammer dat het na 3 lp's afgelopen was. Zanger Tony Mansfield deed later nog productie voor o.a. A-Ha.

avatar van Edwin
Alle actuele hypes ten spijt is dit mijn beste ontdekking van 2006 geweest. Mijn dank gaat uit naar Praatvogel en Jan Wessels, die mij op het juiste spoor hebben gezet. Muziek van meer dan een kwart eeuw oud, maar die de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan. Net zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor die 2 klasseplaten van The Buggles. IJzersterke electropop met melodietjes die zich stuk voor stuk in je hoofd nestelen. Ik weet verder niet in wat voor hokje ik dit moet plaatsen, het is gewoon helemaal mijn muziek. 4,5*.

EVANSHEWSON
Aan Edwin; ik kocht deze plaat destijds nog op elpee (maar ja, ik ben haast 49) en heb ze achteraf terug op cd gekocht en jawel... ik draai ze nog dikwijls, deze muziek is ondanks het jaren tachtig electrogenre toch vrij tijdloos qua genre.
Ijzersterke melodiëen die zich in je hoofd nestelen, ik had het niet beter kunnen zeggen !
TOP !

avatar van PUbu
Ik heb hem op elpee en daardoor een hele hele hele tijd niet meer gedraaid. Maar het heeft en diepe indruk op mij achtergelaten en daardoor ben ik hier even gaan kijken. Ik ga hem op cd aanschaffen en meteen ook hun 2e album met de song Walter says oid. Dat is een juweeltje.

Ben het helemaal met jullie eens. Wat een prachtige CD is dit. Ik had hem al op LP maar heb een half jaar geleden de "Rewind" CD aangeschaft met de bonustracks. New Musik klinkt nog altijd als een klok. Mijn favorieten zijn Straight Lines, Sanctuary en Adventures maar eigenlijk zijn ze allemaal goed. Zo helder als kristal, het glijdt zo je oren in. Voor mij een 4,5.

EVANSHEWSON
World of Water, Living by Numbers, Sanctuary, On Islands, Straight Lines, Science...

Het zijn allemaal liedjes die zich voor eeuwig in je muzikaal geheugen nestelen, dàt wil wat zeggen,
ik blijf erbij dat dit een ijzersterke plaat is en blijft.
Tony Mansfield heeft een spoor nagelaten in de analen van de rockgeschiedenis. Weliswaar geen groot spoor, maar dit plaatje kàn tellen!

avatar van Tekh
Deze cd maar eens besteld,ben er benieuwd naar geworden.
ken eigenlijk alleen maar World of water maar dat vind ik wel een waanzinnig nummer.

avatar van divart
Mooie plaat, net iets beter dan hun tweede. De muziek klinkt hopeloos jaren '80 en ook wel enigzins gedateerd, maar storend is het niet. Integendeel, blijft leuk en na 27 jaar draai ik dit nog heel vaak.

avatar van Lens
'Pop par excellence' deze From A to B. Ijzersterke popsongs die zelfs lang na de synth-hausse fris en onverwoestbaar klinken.
Tony Mansfield wist maar al te goed how to write a pop song!
En als je deze goed vindt zoek dan ook de single 'The All Run After the Carving Knife' van een jaar later op de lp 'Anywhere'.
Een echte killersong!!!!

world of water is een geniaal nummer

avatar van Ceasar
Dit album is fenomenaal! Destijds was ik al verslingerd aan New Musik en ik ben dat nog steeds. Zo erg dat ik van dit album, naast de LP, 2 CD versies heb, waarvan 1 maal veel te dure Japanse import.
Van dit album zijn nl. meerdere versies verschenen, allemaal met verschillende hoeveelheden bonustracks.
Op mijn Japanse versie staan, naast alle hierbovengenoemde tracks, ook nog de nummers Under attack en And.
Met de twee andere albums van New Musik een absolute must voor de liefhebber van de betere popmuziek!
5 sterren!

avatar van ChrisX
Dank deze discussie en het feit dat ik vaak dan altijd ff ga snuffelen op YouTube of ik iets interessants kan vinden om hier bij te zetten ontdekte ik ineens dat het This World Of Water dus van New Musik was. Ik kende die song wel maar wist de titel niet laat staan uitvoerende maar toen ik die video zag en hoorde wist ik gelijk dat ik dit album dus absoluut een keer te pakken moet zien te krijgen. Overigens die andere nummers waar ik een video van heb toegevoegd zijn ook niet verkeerd.

avatar van Gerards Dream
In de tijd dat ik actief ben op deze site heb ik kennis genomen van de vele verhalen die bij albums zijn geschreven door de gebruikers. Deze waren in veel gevallen zeer uiteenlopend. Bij dit album is daarvan geen sprake, en het saaie is dat ik mij daarbij ga aansluiten.

Bij dit album zijn de meningen vrij constant te noemen en het vervelende is dat ik me hierbij ga aansluiten. New Musik was dat electro bandje wat net even anders klonk als de rest, waardoor ik soms het idee had dat het de Beatles waren, maar dan in andere kleren en sound om maar niet te laten merken dat het weer koek en ei was tussen de leden. Natuurlijk is de voorgaande bewering onzin, maar de muziek heeft wel raakvlakken met die band uit Liverpool. Melodieuze, pakkende en vooral songs die de hele dag in je hoofd blijven hangen. Een liedje als Living by Numbers kan dagen bij mij in mijn hoofd blijven hangen, en heeft daarmee hetzelfde effect als Let It Be van The Beatles.

Zoiets mag best meesterlijk worden genoemd qua compositie en dat is het ook, maar dan moet de productie ervan dat ook zijn. Dat is helaas niet zo. De plaat klinkt mij wat te kil, waardoor ik warmte mis. Had dit wel aanwezig geweest, dan was hier sprake geweest van een meesterwerk. Ondanks dit euvel blijf ik deze plaat met plezier draaien, want hij is zo lekker tijdloos.

Toch maar eens besteld dit album; voor 5 Euro kon ik hem niet laten liggen. World Of Water is natuurlijk alleen al geweldig.

avatar van Gerards Dream
Geen slechte keuze deric raven, en sterkte met het ontdekken van dit album.

New Musik; ik blijf ze vergelijken met A Flock Of Seagulls; ook zo’n band die het moet hebben van de nummers, en niet van de uitstraling, al hebben daar de songs een hoger nivo.

Straight Lines heeft wat van de commerciële OMD in zich.
In Sanctuary hoor ik Aztec Camera wel in door. Het doet allemaal wat onschuldig en zomers aan. Toch wel een beetje niks aan de hand muziek.

A Map Of Youvind ik muzikaal allemaal wel oke, maar toch is de zang hier wat aan de slappe kant, blijft niet echt hangen.
Bij Science heb ik ook niet echt het gevoel dat ik er warm of koud van wordt.
On Islands blijkt helaas ook zo geweldig te zijn; daar doet die pratende jongen met zijn gepreek ook niet echt veel aan.

Maar ik weet wel dat na deze 3 mindere nummers zo de twee hoogtepunten van dit album komen. Als eerste This World Of Water, dit swingt van alle kanten; zelfs de rare geluidjes tussen door zijn niet storend. Ik krijg echt zin om te gaan dansen. Hier krijg ik nu echt een Feel Good gevoel van. Eigenlijk heb ik ook vanwege dit nummer dit album gekocht. Op het moment dat het album dreigt in te kakken komt dus de redding.

Het tweede hoogtepunt is absoluut Living By Numbers, mooi vrolijk melodietje, en ondanks dat hij minder dansbaar is; is hij wel pakkend. Het refrein zing ik onbewust gelijk al mee (is dan ook wel een vrij eenvoudig refrein; maar och wat geeft het).

Het intro van Dead Fish (Don’t Swim Home) duurt me net een stuk te lang, en ik snap ook niet wat de toevoegende waarde daar van is. Doet afbreuk aan de rest van het nummer.
Adventures is helaas ook weer een stap terug, de drum is het gewoon net niet.
The Safe Side begint met een vals intro, en komt gewoon ook niet echt op gang.

Missing Persons is echt het dieptepunt van het album. Ik denk dat het slim is als je dit nummer schrijft, om je als vermist op te geven, en ergens onder te duiken. Blijkt het ook nog het langste nummer op From A To B te zijn. Die vreemde break halverwege het nummer snap ik al helemaal niet; lijkt onderhand op een misdruk; opeens wordt er een nieuw nummer in gestart.

She’s A Magazine opent veel belovend, en inderdaad, dit is een lekker nummer. De keyboard partijen komen hier goed tot zijn recht; een beetje het pianootje van Vienna van Ultravox er door heen. Leuk.
Met Sad Films wordt afgesloten, en dit nummer is ook helemaal niet verkeerd; maar echt bijzonder ook weer niet

Vanwege twee erg mooie nummer; waarvan een echt tot de top hoort van wat er aan singels in de jaren 80 is verschenen krijgt dit album van mij toch nog 3 sterren. Een album wat aardig begint, en aardig afsluit. Maar waar toch ook wel de nodige missers op staan.

avatar van blur8
De messcherpe originele popsongs, de glasheldere productie, de nostalgische synth's en vooral de eigenwijze pliepjes en blubjes, maken New Musik tot een melodieuze goudmijn.
De negatieve inslag van "deric raven" deel ik totaal niet. Ook de zogenaamd mindere songs, zijn juweeltjes. Bij beluistering wordt hier geen enkele song overgeslagen.

avatar van Ceasar
Ook ik ben het totaal niet met deric raven eens. Dit is gewoon een fantastisch album van begin tot het eind.Ben het wel met hem eens dat Missing Persons wat minder is. Maar oorspronkelijk was dit enkel en alleen een b-kantje. Op de CD is dit als een bonus toegevoegd.
Prachtig album met heerlijke popmuziek.

avatar van Gerards Dream
Dit album heb ik alleen op lp, en kan dus niet oordelen over de bonus-tracks op cd, maar desondanks blijft dit een album met heerlijke zorgeloze tracks die behoorlijk goed in elkaar steken. De productie had misschien iets warmer gekund, maar je kunt niet altijd alles hebben. Ondanks de nostalgie heeft het ook iets tijdloos. Living by Numbers is nog steeds actueel te noemen qua thematiek.

avatar van foxhusky
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar dit album. Ik dacht dat ik alleen 'Living by numbers' kende, van dit verzamelalbum, maar 'This world of water' kan ik me ook nog herinneren. Vreemd eigenlijk dat deze band destijds een beetje aan mij voorbij is gegaan. De hoes van dit album 'From A to B' herken ik ook helemaal niet, en ik heb de afgelopen 25 jaar toch heel wat platenhoezen voorbij zien komen in platenzaken en op platenbeurzen...

Ik heb op YouTube drie clipjes gevonden van dit album en deze toegevoegd. Die clips had ik ook nooit eerder gezien. Leuk om na 28 jaar dit album nieuw te ontdekken. Ik ga zeker op zoek naar de CD.

avatar van LucM
Van deze band ken ik nog "This World of Water" en "Living by Numbers" dat ik heel leuke nummers vond. Nadien deze band totaal vergeten, maar terug voor de geest gehaald met MuMe. In ieder geval ben ik ook nieuwsgierig naar dit album, al zal het zeer moeilijk te krijgen zijn.

Niet echt; bij Cosmox voor 8 Euro.

En bol.com, ook 8 euro

avatar van foxhusky
Ik heb dit album dan eindelijk in bezit. Inmiddels ook al een paar keer gehoord. Ik ben aangenaam verrast door het frisse geluid. Dit is wat ik noem 'lekkere' muziek. Het doet me een beetje denken aan de muziek van de Buggles, ook van die fijne popmuziek.

Ik geef nu een 4,0 punten, maar dat kan nog wel hoger worden in de toekomst.

avatar van Gerards Dream
Dit is inderdaad een heerlijk album samen met de opvolger Anywhere. Daarna was de koek echt op. Warp is wat mij betreft een heel stuk minder.

avatar van mafketel
Hierboven is alles al gezegd over dit album.

Na draaibeurt daarnet vind ik de productie juist passend bij de muziek; en zeker niet kil.
Heeft de tand des tijds uitstekend doorstaan ( 28 jaar ! ).

avatar van sander.h
Heel erg jaren 80, daar moet je voor in de stemming zijn, maar de melodieën zijn af en toe geweldig!

Father McKenzie
LucM schreef:

Ik heb het gelukkig, zelfs met bonustracks. Voor zo af en toe terug uit de kast te halen een ideaal plaatje om je humeur op te vijzelen, erg aanstekelijke deunen!

avatar van itbites
Grappig dat clipje van This World of Water. De zanger/gitarist is de enige die beweegt.