New Musik - From A to B (1980)

Label: GTO

1. Straight Lines (5:12)
  2. Sanctuary (4:16)
  3. A Map of You (3:51)
  4. Science (3:21)
  5. On Islands (4:25)
  6. This World of Water (3:40)
  7. Living by Numbers (3:30)
  8. Dead Fish (Don't Swim Home) (5:27)
  9. Adventures (3:54)
  10. The Safe Side (3:11)
  11. Missing Persons * (5:45)
  12. She's a Magazine * (4:16)
  13. Chik Musik * (2:12)
  14. Magazine Musik * (1:03)
  15. Sad Films * (2:44)
  16. Under Attack * (4:10)
  17. And * (4:39)
avatar van Gerards Dream
Daarom is dit zo goed album.

avatar van beaster1256
ja, een pracht van een '' verloren '' album , dank zij "" de father "" heb ik hem weer in bezit , magnifieke melodietjes typisch 80 ies , en zeer leuk om weer eens te horen !

avatar van LucM
Dit albums heb ik vorige week kunnen krijgen en vind ik erg fris klinken en toch typisch eighties vanwege die synths.
Sterke nummers ook, vrij inventief met pakkende melodieën en heldere productie, naast het eerder genoemde "This World of Water" en "Living by Numbers" vind ik "Straight Lines" ook erg goed.

Pieter Paal
Ik heb deze band begin jaren 80 leren kennen door Frits Spits die in zijn radioprogramma 'De Avondspits' het nummer 'This world of water' regelmatig draaide.
In die tijd was ik vooral bezig met mijn sixties collectie een beetje op te bouwen (veel Beatles, Stones, Kinks etc. aanschaffen en meteen beluisteren). Daarnaast luisterde ik veel naar new wave bands zoals XTC, Squeeze, The Korgis en New Musik. Joe Jackson mocht ook mee in mijn LP-tas.
De releases van Supertramp, E.L.O. en The Police hield ik toen ook goed bij, want dat waren in die tijd echt de superbands en iedereen had het erover.
New Musik's eerste 2 albums heb ik gekocht en het eerste is duidelijk mijn meest favoriete album, want iedere song is goed uitgewerkt en het hadden voor mijn oren allemaal hits kunnen zijn.
De laatste weken draai ik als ik naar mijn werk ga vaak 'From A to B' (met die single bonus tracks) afgewisseld met 'Promises, promises - The very best of Naked Eyes' van Naked Eyes.
En bij het beluisteren van Naked Eyes moet ik weer aan ABC denken. Blijft leuk die 80's muziek.

avatar van pauterpeel
Erg leuke plaat die ik vroeger op samen met de eerste plaat op een cassettebandje had. Bandje is kapot gegaan en daarna vergeten...
Nu weer terug en ondanks ik geen synthi-man ben wel erg leuk door de erg sterke melodieën. Nu weet ik ineens waarom ik Autopulver (Vapor Trail) toen ook een leuke cd vond.

avatar van freddze
Verslavende plaat gewoon! Zeker op een zonnige dag als deze. The Beatles van de synth-pop, maar dan met het sex-appeal van een bundel prei, but who cares!
Ok, mijn vriendin ziet liever deze man bezig en wie kan haar ongelijk geven

Anyway,... mijn favorieten van dit lekker plaatje zijn Living By Numbers, Sanctuary, Straight Lines, Dead Fish (Don't Swim Home) (enkel jammer van die onnodig lange intro) en This World Of Water. Allemaal 5* nummers imo

/edit: Ik zie nu pas dat ze ook nog twee andere platen gemaakt hebben
Snel naar op zoek, dus!

avatar van Ceasar
Hun tweede album Anywhere is minstens net zo goed. Warp, hun derde, is wat minder maar nog steeds lekker om naar te luisteren.

Lost Highway
The Beatles van de synthpop, dat heb je mooi verwoord freddze. Heerlijk, dit kan zo naast het album van The Lotus Eaters, één van de betere albums in het lichtere jaren '80 (synthpop)genre.

Video Killed The Radiostar van The Buggles ligt ook in dit straatje, al is dat het enige nummer dat mij bekend is van die band.

avatar van Edwin
Ook ik ben een groot liefhebber van dit genre. Er gaat bijna geen week voorbij of ik draai wel iets van New Musik of The Buggles. Spijtig dat er niet meer aanbod is van muziek die hier op lijkt. Ik heb nog een verzamelaar van The Korgis, maar dat vind ik toch een tandje minder. Van het debuutalbum van The Lotus Eaters is recent een heruitgave verschenen, dus daar ga ik maar eens achteraan.

Lost Highway
Ben je bekend met Cut Copy, Edwin? Hun laatste album 'In Ghost Colours' is beslist een topper in het genre, maar dan wat moderner.
Een heruitgave van The Lotus Eaters? Wist ik niet, het was destijds zeer moeilijk om aan dat album te komen, ik geloof dat ik de Japanse versie heb. Lotus Eaters is wat meer New Romantics stijl in vergelijking tot New Musik, wel érg goed.

avatar van Gerards Dream
Inderdaad, het is jammer dat er niet meer van zulke vrolijke synthi pop is. Er zijn wat groepen die hiermee vergelijkbaar zijn, maar die klinken toch een stuk anders dan New Musik. Enkele namen schieten mij te binnen. Karl Bartos, Yello, Yellow Magic Orchestra en Elektrik Musik. Dat zijn maar een paar namen en wellicht zou je ook het Nederlandse Elektronische Maschine hier toe kunnen rekenen, maar dan heb je het ook gehad volgens mij.

avatar van Edwin
Ja, dat album van Cut Copy ken ik. Bij vlagen heel aardig, maar als geheel vind ik het niet van het kaliber waar we hier bij New Musik over praten.

Lost Highway
Het was dan ook een bijzondere periode. Enerzijds Kraftwerk en zijn volgelingen die lichtvoetige synthmuziek maakten met als thematiek meestal verwondering (en soms bewondering) voor de nieuwe technologie en het analoge tijdperk. In die context had ik altijd We're looking for another Century begrepen of willen begrijpen; ben er nu pas achter dat er wel degelijk another 'sanctury' wordt gezongen, damn dat romantische ideaalbeeld toch wat aangetast.

Anderzijds had je de meer underground minimal synth beweging (Nine Circles, Genocide en dat soort dingen), kille donkere synths die technologie als bedreiging zagen met songs die meestal handelen over atoombommen en het einde der mensheid.

avatar van freddze
itbites schreef:
Grappig dat clipje van This World of Water. De zanger/gitarist is de enige die beweegt.

En dat clipje van Straight Lines is eigenlijk nog grappiger,... Niemand in het publiek die beweegt. Ze staan allemaal achter zich te kijken, waarschijnlijk denkende: "Help! Waar ben ik nu beland? Waar is hier de dichtstbijzijnde uitgang?"

avatar van wibro
Vrolijke synthpop die ik voor het eerste hoorde toen ik helaas niet in zo'n vrolijke stemming verkeerde - scheiding, je weet wel - maar nu klinkt deze muziek toch weer zeer aangenaam. Hoewel het album genoeg heerlijke nummers bevat zoals "This world of water" en "Living by Numbers" vind ik dit album van New Musik in zijn geheel toch wel minder dan de opvolger "Anywhere", zonder meer het beste album van deze new wave band.

avatar van Edwin
Het debuutalbum van New Musik wordt op 17 januari aanstaande opnieuw uitgebracht op het label Cherry Red, merkwaardig genoeg als dubbelalbum met de opvolger Anywhere. Zoals gebruikelijk is er weer gerotzooid met de bonustracks. 2 van de 7 hierboven genoemde bonustracks, te weten Under Attack en And, ontbreken. Deze zijn overigens samen met de bonustracks Chik Musik en Magazine Musik afkomstig van een eerdere Japan-only CD-release. Daarvoor in de plaats heeft Cherry Red een nieuwe bonustrack toegevoegd, Tell Me Something New, die inderdaad geheel nieuw is voor mij en waarschijnlijk nooit eerder is verschenen. Helaas is me nog niet duidelijk geworden of de muziek zelf ook een remastering heeft ondergaan.

Edwin schreef:

New Musik - This World Of Water at Discogs
Lijkt de dubbele b-kant te zijn van This World of Water.

De singles op discogs hebben volgende bonustracks.

1ste single
Straight Lines / On Islands

2de single
Living by Numbers / Sad Films *

3de single
This World of Water / Missing Persons * / Tell Me Something New +

4de single (eerder een 7" ep)
Sanctuary / She's a Magazine * / Chik Musik * / Magazine Musik *

* zijn de bonustracks op de remaster.
+ de nieuwe bonustrack waarvan Edwin sprak.

Op die manier lijken Under Attack en And toen niet op vinyl verschenen te zijn.

Heerlijke muziek! Lekkere electro-pop, waar ik altijd op één of andere manier vrolijk wordt. Helaas hebben de jongens o.l.v. Tony Manfield maar 3 lp's gemaakt. Het lijkt wel allemaal een beetje op elkaar, maar nu op cd met bonus nummers voel ik me weer even jong en fruitig, zoals in de jaren 80 en 81. Nu nog even op zoek naar Warp, hun laatste, dan is mijn New Musik collectie weer compleet. Leuk, leuk, leuk!!!!

FROM A TO B (1980)

Straight Lines is een binnenkomer van formaat.
Strak in het pak synthpop en de debuutsingle van New Musik.
Old school Nits. Ik hoor het ritme van Out of Suburbia er doorheen patsen.

Sanctuary (een vierde single zowaar) doet een frisse britpop wind
doorheen het album waaien. De poppetjes aan het dansen.

Een sferische intro kondigt een tempowijziging aan.
A Map of You (mooie metafoor) is bijzonder fraai gearrangeerd.
De muziek van New Musik gaat zelden vervelen: een lust voor het oor.

Science is iets te strak om lang na te zinderen.
Maar als albumtrack op zo'n kwaliteitsplaat bevredigend genoeg.

En dan is er het werkelijk sublieme On Island.
De b-kant van Straight Lines weet ook emotioneel te pakken.
From A to B is vooreerst plezierig om naar te luisteren, maar hier
krijg ik toch even de nostaligische krop in de keel ... early 80s.

Kant 2 opent met het bekendste hitje van New Musik.
This World of Water piept zich hoekig doorheen de speakers.

Daarna kondigt zich de tweede single aan.
Living by Numbers is een erg potente radioklant.
De muziek op dit album heeft compositorisch een voet
in de jaren 60 pop. De arrangementen zijn puur 80s.

Blaffende honden bijten niet. Dead Fish (Don't Swim Home).
Met een lange, maar erg mooie intro die het muzikale spectrum
van de band verbreedt. Dit is meer dan happy synthpop.
Hier experimenteren muzikanten met een ziel.

Adventures is opnieuw een avontuur voor de oren.
Puntige bas en gitaar vormen ook nu weer de basis.

Op The Safe Side klinken de gitaren meer op de voorgrond.
Een aardige afsluiter van een heel fijne plaat als u het mij vraagt.

Van de bonustracks is vooral She's a Magazine het onthouden waard.

Graag 5 sterren voor de orginaliteit, de frisheid en het luisterplezier.

dazzler schreef:
Op die manier lijken Under Attack en And toen niet op vinyl verschenen te zijn.

Ik zie dat deze terug te vinden zijn op de cassette editie van de opvolger Anywhere (1981).
Anywhere (New Musik album) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van BoyOnHeavenHill
De enorme rijkdom van deze plaat wordt voor mij veroorzaakt door het contrast tussen de afstandelijke invalshoek (het "mathematische" perspectief van de teksten, de strakke vierkwartsmaat, het patroon van herhalingen, de stug doorwerkende drums) en de emotionele onderstroom (teksten over zoekende of wanhopige individuen, kleurrijke en vaak warme toetsenpartijen, effectieve hoewel soms bijna verborgen akoestische gitaren, de kwetsbare stem). En natuurlijk de basis: een schijnbaar bodemloos reservoir van ijzersterke melodieën.

Daaraan toegevoegd een element van vervreemding (vervormde stemmen op Straight lines en This world of water, gehijg op A map of you, de verschillende stemmen van "de man in de straat" op Living by numbers, het plotseling stilvallen van de muziek op Dead fish (don't swim home), het "optrekken" van de toonhoogte op The safe side), alles voorzien van een heerlijk licht en helder geluid en bovendien met een enorm hoge draaibaarheidsfactor.

Eén van de leukste platen uit de jaren 80 van een band die in de meeste historische overzichten helaas ontbreekt.

avatar van Ceasar
Oproep voor alle liefhebbers van dit album! Kijk hier even: Muziek >> Muziekgames >> New Wave ladder
En doe mee!

Even dit album naar boven gehaald. een fractie minder in mijn ogen dan hun opvolger, maar heerlijke muziek van de heren die je nagenoeg niet meer zo hoort.
Er staan hiet een paar juweeltjes op. In feite allemaal prima in het gehoor liggende songs.

avatar van matthijs
De bonustrack "Missing Persons" ken ik al ruim 23 jaar als B kant van "World of Water". Het bijzondere is de laatste 2 minuten van deze track, zowel op deze cd als op de single: deze lijken een heel ander nummer te vormen. Op de single (niet op de cd) is de titel van het geheel dan ook "Missing Persons/Tell me Something New". Die laatste 2 minuten zijn erg mooi, een soort Brian Eno geinspireerde Ambient.

avatar van BoyOnHeavenHill
Leuk weetje over een inderdaad mooi stukje muziek!

toch een halfje omhoog!!

BoyOnHeavenHill schreef:
Leuk weetje over een inderdaad mooi stukje muziek!

Nou, nog een leuk weetje dan maar?
Bij de New Wave Ladder (http://www.musicmeter.nl/forum/4/8135/210)
vind ik deze waardering van tracks:

BoyOnHeavenHill schreef:
Album nummer 35

New Musik - From A to B (1980)

(14) On Islands
(13) Straight Lines 1
(12) This World of Water 3
(9) Living by Numbers 4
(7) Sanctuary 2
(4) A Map of You
(1) Dead Fish (Don't Swim Home)
(0) Science
(0) Adventures
(0) The Safe Side

In hoeverre zou dit gaan verschillen van de volgorde van de Favoriete Tracks bij de Statistieken?

Nou de waardering van tracks verschilt zeker:

This World of Water (24 stemmen)
Living by Numbers (15 stemmen)
Sanctuary (13 stemmen)
Straight Lines (11 stemmen)
On Islands (7 stemmen)
Dead Fish (Don't Swim Home) (2 stemmen)
She's a Magazine (1 stem)
Missing Persons (1 stem)
A Map of You (1 stem)

Mijn eerste idee hierbij is dat de laatste lijst meer zegt over bekendheid: This World of Water was de hit van het album, terwijl de eerste lijst meer zegt over de verschillen in waardering tussen songs. On Islands komt daar pas naar boven drijven! Wat denken jullie?

avatar van BoyOnHeavenHill
Zou best de verklaring kunnen zijn. Er is in ieder geval geen enkel ander nummer met zoveel plaatsen verschil tussen de beide lijsten, als je begrijpt wat ik bedoel (vier plaatsen verschil tussen de eerste plaats op de ene lijst en de vijfde plaats op de andere).

avatar van matthijs
Inderdaad! Ik denk dat die ladders ook meer worden ingevuld door mensen die de hele albums goed kennen, en dat de beste tracks van de statistieken vaker worden aangevinkt door mensen die alleen de hits (of voornamelijk de hits) kennen, wat daarom een minder 'objectief' beeld geeft: meer vertekend door de keuzes van platenbazen wat er op single wordt gezet of waar clips van worden gemaakt.

Ik denk dat die ladder daarom een betere raadgever is voor het ontdekken van nieuwe muziek. Of heb ik nu een rare manier van denken?

avatar van BoyOnHeavenHill
Nou ja, ik zou denken dat je alleen je favorieten aanvinkt als je een album goed kent, dus logischer zou het zijn als die twee lijsten toch min of meer overeen zouden stemmen. Maar wellicht moet je je ook niet verkijken op hoeveel (of misschien beter gezegd hoe wéínig) mensen die ladders kennen – sowieso heb ik het idee dat er veel forumonderwerpen zijn die bij de meeste gebruikers nooit bekendheid hebben gekregen.