The xx - xx (2009)

1. Intro (2:07)
  2. VCR (2:57)
  3. Crystalised (3:22)
  4. Islands (2:40)
  5. Heart Skipped a Beat (4:02)
  6. Fantasy (2:38)
  7. Shelter (4:30)
  8. Basic Space (3:08)
  9. Infinity (5:13)
  10. Night Time (3:36)
  11. Stars (4:22)
  12. Do You Mind? * (3:47)
  13. Hot Like Fire * (3:34)
  14. Teardrops * (3:50)
  15. Blood Red Moon * (2:13)
  16. Insects * (2:30)
  17. VCR [Matthew Dear Remix] * (4:54)
Erg goed album dit. Ik kan het nog niet helemaal plaatsen, maar het is een jongen-meisje combo dat vrij rustige liedjes maakt. De stem van de jongen doet me wat aan de zanger van Fujiya & Miyagi denken. Het heeft ook wel wat van sommige alternatieve jaren '90 muziek (rustige dEUS) en er staat een nummer op dat qua sfeer wel wat aan Chris Isaac's Wicked Game doet denken. Af en toe wordt er ook wel gehint naar wat post-punk-bands, maar dit is zeker niet te vergelijken met de White Lies en Editors van deze wereld; dit heeft een compleet andere sfeer en is veel ingetogener.

Al met al een erg verrassend en bijzondere plaatje. Niet te geloven dat dit een debuut is.

avatar van Tekh
Afgelopen jaar gezien op Metropolis en ondanks dat het erg saai is om naar te kijken want er zit weinig beweging in deze band,klinkt het wel heerlijk.

avatar van Hendrix4live
Mooie experimentele muziek. Mooie achtergrond muziek ook.

Hendrix4live schreef:
Mooie achtergrond muziek ook.

Wauw, had dit niet verwacht. Het klinkt echt goed, lekker rustig maar niet te simpel. 4 sterren na 1 luisterbeurt!

Ze staan trouwens op incubate

UnknownPleasure
heb het clipje van Crystalised gezien.. ze staan zo lekker stil mooi nummer, erg ingetogen .

avatar van heavenmotel
Momenteel te beluisteren op luisterpaal.

herman schreef:

sorry

Helemaal goed.

avatar van Boris1
Mmm, heerlijk ingetogen plaat met new-waveinvloeden. De kunst van het weglaten is hier duidelijk hoorbaar. Ik begrijp dat het een debuut is ? Veelbelovend.

avatar van Goodfella
Rock? Dat schrikt af. Juist een lieflijk luisterplaatje voor liefhebbers van Alphawezen en co.

Heel fijn. 4*

avatar van Gyzzz
Geweldig intiem, inderdaad. Makkelijk beluisterbare muziek, die toch nooit bewust de makkelijke weg kiest en blijft uitdagen en prikkelen. Sublieme popliedjes eigenlijk, waarin de melodie niet pontificaal vooraan wordt geplaatst, maar wel telkens zo mooi is... In Infinity vallen de schelle klappen het softe nummer contrasterend en gedurfd in, en krijgt het nummer puur daardoor een veel scherpere en fellere lading.

Niet zo zeer in stijl, maar wel qua uitwerking en effect doet het me veel denken aan bands als Galaxie 500. Maar ook wel een beetje Portishead eigenlijk.

Goodfella schreef:

Heel fijn. 4*

Inderdaad niet echt rock. Ik zou eerder zeggen. Pop of Experimenteel.

RedLightCityBoy
Heerlijk plaatje! lekker om bij te ontspannen. Mooie instrumentatie (vooral de rustige gitaarstukken) en de samenhang tussen de zanger en de zangeres vind ik erg fijn.

avatar van battersea
verschrikkelijk goeie, es een keer wat anders plaat. Intiem is het goede woord. De leizige zang doet sterk denken aan het duo van LOW. De plokkerige gitaartjes hebben veel weg van de sfeer van Seventeen Seconds van The Cure. De strakke drumcomputer doet erg new -wave aan. Het album straalt een prachtige eenheid uit. Al met al een heel spannend debuut. Mijn sympathie hebben ze...

avatar van battersea
daarbij komt dat ik in Infinity duidelijk Chris Isaak terughoor. Een soort Wicked Game Reprise

avatar van titan
titan (crew)
Een alleraardigste plaat, maar ook niet meer dan dat. Deze semi-akoestische pop met een experimenteel randje heeft zo zijn geslaagde momenten (Infinity!), maar als geheel is het mij toch wat te gezapig, saai en eentonig. Daarnaast irriteert de stem van de zanger mij gauw. Met dit concept moet iets beters te maken zijn.

avatar van Lars11
best leuk maar naar mijn mening overschat!

Hoe kan een plaat die net een week uit is overschat zijn?

Lost Highway
Lars11 schreef:
best leuk maar naar mijn mening overschat!

Het moet echt niet gekker meer worden op MM i.v.m. overschat/onderschat. Kruip eens uit je MM schulp, check de hitlijsten eens en beslis dan nog eens wie over -en onderschat is.

Een album dat alleen nog maar bekend is bij de early adopters en muziekfanatici kan sowieso niet overschat zijn.

avatar van Premonition
Bedankt voor de tip, Herman! In de UK is dit bandje de nieuwste hype, maar MM is natuurlijk geen NME.

avatar van KampF
Niet alleen UK sinds 'de vork' erin is gegaan, als je snapt waar ik op doel

avatar van battersea
onderschat of overschat, daar is het me nog te vroeg voor. Ik ga eerst maar eens even lekker van mijn uiterst subjectieve persoonlijke oordeel en dan blijft ook na een paar keer luisteren deze schijf origineel. Favoriet: Crystalized en Infinity (hoewel de laatste nou n et een beetje buiten het concept valt...)

Een wat toegankelijker versie van LOW, zullen we maar zeggen.

herman schreef:
het is een jongen-meisje combo dat vrij rustige liedjes maakt.

Even snel door de luisterpaal gezapt en dacht dat het wel wat voor mij zou zijn maar mijn eerste vluchtige indruk was dusdanig dat ik er bijna agressief van werd. Dan denk ik: jongen doe wat met die griet en zemel niet zo (andersom mag ook)
Misschien verkeerd moment om er doorheen te zappen, maar voorlopig voel ik me nog niet geroepen het in z'n geheel te beluisteren (en wie weet krijg ik daar nog eens flink spijt van).
Muzikaal uitstekend maar die 2............. brrrrr (en dat is raar uit de mond van een B&S liefhebber...)
Hoe dan ook krijgt het vast nog wel eens een herkansing.

avatar van Chameleon Day
Dit is een verfrissende release. Een kruising tussen trip-hop en jaren 80 wave. Knap dat deze band uit twee inmiddels toch wel uitgekauwde genres iets nieuws weet te creeren.

De nummers zijn voorzien van mooie sobere arrangementen waarmee een ietwat afstandelijke sfeer wordt neergezet. Diepe bas, eenvoudige gitaarlijntjes in de 'reverb' en dito drum(computer)werk. Fraaie samenzang ook tussen de heer en de dame, zij het dat de dame over aanmerkelijk betere zangkwaliteiten (soulvol) beschikt dan de heer. Toch stoort het verschil in zangkwaliteiten mij (vooralsnog) niet.

Het is ook een puntig album, dat niet te lang duurt en met een aantal nummers beneden de 3 minuten. Dit houdt de spanning er mooi in. De verveling krijgt geen kans om toe te slaan.

Kortom: ik geniet (met dank aan Herman die dit album tipte).

battersea schreef:
Een wat toegankelijker versie van LOW, zullen we maar zeggen.

Zo zou je het ook kunnen noemen. Dan wel de Low van hun debuutalbum. Leuk dat dit album zo wordt opgepakt.

avatar van laboomzaa
Klinkt leuk...maar om nou boven de 4 te komen. :S Ik vind het een beetje zoutloos, kan niet goed beargumenteren waarom...

aERodynamIC schreef:
Hoe dan ook krijgt het vast nog wel eens een herkansing.

Beter maar zo snel mogelijk, en nu geen vluchtige luisterpaalbeluistering.
Zou het mogelijk zijn om me over het gezemel van Romy en Oliver heen te zetten?

Intro doet z'n naam eer aan en vormt een uitstekende start. Ik was immers wel degelijk te spreken over de muzikale invulling van XX. Maar goed, misschien blijkt het een valse start te zijn want er is natuurlijk niet bepaald veel zang te horen en het gehum op de achtergrond werkt prima aanvullend dus ik klaag niet.
Het echte werk kan gaan beginnen met VCR: Cocorosie trapt af en Interpol kopt het in en dan mag ons meiske gaan zingen.
Zoals ik al eerder vertelde ben ik liefhebber van Belle & Sebastian waar de zang toch ook vaak erg zijig is, en de franse hijgmeisjes doen het meestal ook niet slecht bij mij. In tegenstelling tot mijn vluchtige eerste luisterpaalbeluistering komt ze er deze keer mee weg maar meneer versterkt het geheel met zijn monotone zang toch wel net even iets té veel van het goede. Voordeel is wel dat het nummer an sich dik in orde is en dat het niet lang duurt. Hoera! Dat viel dan mee deze keer.
Dat The XX best origineel is mag nu wel duidelijk zijn gezien de berichten in de pers en van mijn voorgangers op deze site.
Crystalised vind ik een zeer sterk liedje en wonder boven wonder weet ik deze keer mijn kalmte te bewaren. De kritiek op de zang zal blijven, maar rustig de boel beluisteren doet het zeker geen kwaad i.t.t. tot mijn eerdere zappende gedrag. De term achtergrondmuziek vind ik erg misplaatst want ik ben heel bewust naar dit album gaan luisteren en de volumeknop moest daarbij toch zeker niet op aangenaam kabbelend staan en dan merk je dat het zelfs een soort van intensieve muziek is. Kritiekpuntje is wel dat ik het gevoel krijg dat een nummer als dit wel erg snel afgekapt wordt maar tegelijkertijd besef ik ook dat dit misschien wel goed is ook omdat mijn agressie anders toch weer op zou kunnen komen zetten
Islands is een origineel liedje. Over de zang ga ik me niet meer uitlaten want ik kan rustig concluderen dat ik daar niet echt van onder de indruk ben en dat ze me beiden niet weten te raken maar de gemoedstoestand die het eerder bij me opriep is niet meer aanwezig. Blijft over: een fris wave-nummertje dat zo in de new acoustic movement van wat jaartjes terug geplaatst had kunnen worden maar dan wel een tikkie origineler door die wave-invalshoek en dat gaat ook op voor Heart Skipped a Beat dat klinkt als een frisse poging om het eerste miezerige herfstbuitje van dit jaar te willen worden.
Fantasy gaat duister van start, en een fractie van een seconde moest ik denken aan het album van musicmeter-user reptile71. Sfeervol, dromerig, maar tegelijkertijd ook wel een beetje naargeestig en mistig. Verlaten straatjes midden in de herfst waar de luchten grauw en grijs zijn en waar de miezer van geen ophouden weet. The XX weet wel van ophouden want het duurt slechts 2.38 minuten.
Shelter doet me een beetje terugdenken aan de tijd dat ik naar electronische pop luisterde van bands als Hooverphonic of Alpha (album: Come from Heaven). Hier dan wel met een toevoeging Cocteau Twins-koelheid. Dit nummer schijnt Chris Isaak associaties op te roepen (Wicked Game). Het zal wel aan mij liggen maar ik hoor het er, buiten het gitaarloopje, niet echt in terug.
Op Basic Space krijgen we Hot Chip-achtige electronic. Misschien niet terecht om juist die band als invloed aan te wenden maar het was voor mij de band die het eerst naar binnen schoot toen ik dit nummer hoorde. Fris, rammelend en toch niet al te moeilijk. Toch nog maar een opmerking over de zang: het is allemaal zo 'standaard indie'. Was dit van een ander kaliber dan was ik waarschijnlijk laaiend enthousiast geworden over dit gezelschap. Wat mij betreft gaat meneer in het vervolg gewoon zijn mond houden, want ik merk gewoon dat dit toch een irritatiebron blijft en dat om-en-om getrut mag van mij zo snel mogelijk stoppen.
Infinity is verreweg het beste nummer op dit album. Het is een broeierig nummer dat in de verte een Portishead-echo heeft. Mocht Beth Gibbons 19 zijn geweest dan had het misschien niet eens zo veel anders geklonken. Hoe dan ook beschouw ik dit nummer als een belofte voor de toekomst en voor nummers als deze wil ik mijn negatieve modus gerust uitschakelen. Zeurstemmen? Geen pit? Nu even niet: dit is erg lekker.
Met Night Time begint langzamerhand het einde in zicht te komen. Het gitaarloopje begint me nu een beetje te storen want dat kennen we nu wel. Gelukkig komt er na 2 minuten schwung in en wil ik dat gitaartruukje wel door de vingers zien (oei wat ben ik nu mild i.t.t. mijn eerdere opmerking bij dit album).
Stars mag aan het einde van de rit, gezien zijn titel, nog even schitteren maar doet dat niet echt: weer het gitaarloopje, weer die zeurzang. Een beetje die bekende nachtkaars.... u kent hem wel.

Het mag duidelijk zijn dat die eerste indruk niet overeind is blijven staan na volledige beluistering. Ik ben benieuwd wat dit verder gaat doen: gaat dit zo'n langzaam groeiend briljantje worden waardoor het eind december hoog in mijn lijstje komt te staan, of gaat dit me al snel vervelen en ga ik mijn eerdere kritiek weer van stal halen. Ik ben daar nog niet helemaal over uit.
Het zou inderdaad zomaar kunnen gebeuren dat The XX gaat uitgroeien tot een zeer sterk bandje. Ze hebben met een nummer als Infinity al laten horen dat het er in zit.
Nu nog even dat vervelende om-en-om-zang-gebeuren laten vallen en het geheel muzikaal wat meer voorzien van peper en spannender wendingen. Als ze dat voor elkaar krijgen mogen we blij zijn dat The XX bestaat. Zo niet........ ach, dan blijft er nog genoeg mooie muziek over