The xx - xx (2009)

1. Intro (2:07)
  2. VCR (2:57)
  3. Crystalised (3:22)
  4. Islands (2:40)
  5. Heart Skipped a Beat (4:02)
  6. Fantasy (2:38)
  7. Shelter (4:30)
  8. Basic Space (3:08)
  9. Infinity (5:13)
  10. Night Time (3:36)
  11. Stars (4:22)
  12. Do You Mind? * (3:47)
  13. Hot Like Fire * (3:34)
  14. Teardrops * (3:50)
  15. Blood Red Moon * (2:13)
  16. Insects * (2:30)
avatar van oceanvolta
Ik heb deze plaat na lange tijd weer eens opgezet en geef hem nu toch de volle mep. Mijns inziens een van de beste platen van de laatste jaren.

avatar van repelstefan
Een van albums die ik maar blijf luisteren. Bij de introtrack lopende rillingen me nog steeds over de rug. Hun optreden op RW10 was fantastisch, na Florence + The Machine het beste optreden dat ik daar gezien heb. Heerlijke vocals (beiden) en mooi ingetogen nummers (en ook weer niet, ik ga bij de tweede 'climax' van crystalized best los ).

avatar van Gloeilamp
Het optreden op Werchter was inderdaad heel erg goed. Dit was toch wel een van de beste albums van 2009 voor mij.
Islands is een prachtig nummer

haveman
Ken niet zo heel veel zogenaamde minimalistische muziek, maar ik kan bijvoorbeeld Faith(The Cure) zeer waarderen. Dit vind ik echt slappe hap. De stemmen doen me weinig en anders zou het vooral in de negatieve zin zijn. De intro is veruit het beste nummer wat mij betreft.

haveman schreef:
Ken niet zo heel veel zogenaamde minimalistische muziek, maar ik kan bijvoorbeeld Faith(The Cure) zeer waarderen..

Faith is meer richting gothic, 17 Seconds is minimalistischer (qua songstructuren en opbouw ervan), maar komt nog steeds niet in de buurt. Je zou eerder aan Young Marble Giants kunnen/moeten denken, simpele (basic) instrumentatie: ritmebox, simple gitaar-riffs, bas en vrij ijle stem.

Ook Slits - Cut is in zekere zin minimalistisch te noemen, maar klinkt 'ruwer' en bevat meer ritme (reggae) en Raincoats zijn wat chaotischer; maar ook die zullen voor jouw smaak wat te afwijkend zijn (rommelig, geen rock-structuren, waar The Cure meer aan voldoet).

avatar van Gloeilamp
Ik ben trouwens erg benieuwd naar nieuw werk van The XX, we zitten nu al een tijdje te wachten

Er is deze week nog een nieuwe jam van Jamie xx op de interwebs verschenen. Echt geweldig is het niet, maar Far Nearer van eerder dit jaar vond ik wel een goede plaat.

magic spells
Alleen al de Intro is om verliefd op te worden
Ben het album nu voor de 3de keer aan het beluisteren.
Hogere score zal wellicht volgen.

avatar van Pepino
Dit album geeft mij koude rillingen. I like!

avatar van TheFunkyM
Apart album... maar oh wat lekker tijdens een goede hangover..

avatar van ecktepatrick
Wat zijn eigenlijk vergelijkbare bands als The XX?

JanBetonde2e
Young Marble Giants misschien.

avatar van ecktepatrick
Thanks, ik ga het proberen!

In het begin vond ik dit album maar wat middelmatig en vond ik enkle Crystalised er uit springen.
Maar na veel luisteren vind ik gewoon alles prachtig klinken. Ik zou niet kunnen zeggen welk mijn favoriete nummer is. Het album is gewoon een mooi geheel om aan een stuk door te luisteren en helemaal bij weg te mijmeren.

Zoals velen: in het begin een fijn album, niet meer.

Nu heb ik eens keihard "Intro" aangezet, en heb nog nooit in mijn eentje zo hard gedanst hehe

avatar van Madjack71
Prima debuut met sfeervolle liedjes, minder is meer. Door de tijdsduur gaat het ook niet vervelen. Verders niet veel te melden over dit album.

avatar van Banjo
simpele pakkende deuntjes...
maar toch geweldige mooie en meeslepende muziek maken
Ja dat verdient zeker wel 4 1/2 ster!

avatar van Obeu
Waarom staat de nieuwe EP van ze nog niet op musicmeter? "Lights" ? (ik weet niet hoe je moet toevoegen).

Er staat een link links in het menu:

avatar van Banjo
Hey Herman waarom moet het toch zoveel moeite zijn, om simpel een plaat toe te willen voegen
die nog niet op Musicmeter staat.

Omdat ik al honderd andere simpele klusjes doe die al tijd genoeg innemen. Bovendien is het niet mijn taak als moderator, ik heb er ook helemaal de tijd niet voor (er zijn nog wel 100 andere albums die er ook op moeten, dan blijf ik bezig). Maar jij kunt het toch zelf ook doen? Voor jou is het net zoveel werk als voor mij. Beetje raar om zo'n opmerking te maken terwijl jezelf helemaal nog nooit de moeite hebt genomen iets toe te voegen.

avatar van hawkins
Bovendien is er helemaal geen nieuwe EP, 1 april grapje van enkele obscure blogs. Volgens RYM komt er wel binnenkort een nieuw album uit, getiteld: xy.

avatar van inquestos
Ik denk niet dat Banjo het zo bedoelde herman, ik lees het meer als 'waarom is het toch zo complex om een album toe te voegen'. En ja, ik heb me suf zitten zoeken om iets over die 'e.p.' na het bericht van Obeu. Ben ik toch nog in een 1 april grap getuint.

Dat zou kunnen, maar hij heeft nog nooit een toevoeging gedaan. Dan kan hij toch niet weten dat het complex is?

Maar goed, er circuleert wel nieuw werk van the XX, dus ik had het niet vreemd gevonden als er ook echt een nieuwe ep was.

avatar van inquestos
Inderdaad geen geslaagde 1 april grap om iets vrij aannemelijks aan te kondigen. Zeg dan dat the XX daadwerkelijk* met Dr. Dre de studio induikt. Ik hoop wel dat ze zich opnieuw gaan uitvinden, en niet the XX - XX II uit gaan brengen. En verder zou ik goed kunnen begrijpen dat ik niet de enige ben die 3 kleuren sch*t alleen al bij de aanblik van de eerste toevoeg-pagina.

*één van de beste mash-ups ooit

avatar van IllumSphere
Hoe ik op deze plaat ben gekomen ? Wel, ik ken Jamie Smith als Jamie xx, een DJ die ik hoog in het vaandel draag in de dubstep scene. En de intro genaamd intro is een dijk van een nummer. En eigenlijk ook omdat Pitchfork me beïnvloedde om deze plaat toch maar een kans te geven. Dit wordt gezien als de beste plaat van 2009, dus ik vind het dan ook normaal dat een jongen genaamd IllumSphere dit dan ook beluisterd en beoordeelt.

Waar moet ik beginnen ? Deze plaat is inderdaad een hele goede plaat, maar de beste plaat van 2009? Nee, daar kan ik me niet in vinden. En ookal is het jaar 2009 een jaar die ik me niet meer kan herinneren, toch weet ik zeker dat dit niet het beste album is van dat jaar. Zoals ik al zei is dit een hele goede plaat die pop combineert met wat elektronische geluiden. Het is duidelijk te horen dat Jamie xx dit heeft geproduceerd. Tijdens het luisteren associeerde ik dit af en toe eens met Youth Lagoon. Niet qua teksten of stemgeluiden, maar vanwege het feit dat deze plaat ook wat dromerig over komt. Dit wordt gedaan door de inbreng van Romy Madley Croft en Oliver Sim die eigenlijk heel dromerig overkomen.

Dat is nu het unieke aan deze plaat, Romy heeft zo een zuivere stem en het is duidelijk te horen dat zij Brits is. En sowieso verdienen Britten die hun accent op een pure manier weten over te brengen een klein voordeel. Maar ook Oliver mag niet onderschat worden. Al was het duidelijk dat Romy in het voordeel was. Naast de heerlijke stemmen is het geluid gewoon subliem. Ik ben hier weer met Jamie xx, maar wat een genie is deze jongeman eigenlijk. Het niveau James Blake. Toevallig werden zij beiden bekend in 2009.

Maar wat kan ik nog meer zeggen ? Wel, dat is een hele opgave om nog meer te kunnen zeggen. Het geluid is heerlijk door de soms wat diepe bassen, de stemmen van mevrouw en meneer zijn heerlijk en tekstueel is het zeer in orde. Weliswaar geen diepgaande teksten of teksten die wat lang uit komen, maar gewoon simpele, doch doeltreffende zinnen. Dit is zo een typische Britse indie plaat die zeker het label mag vertegenwoordigen. Sowieso is Young Turk een label om u tegen te zeggen.

Deze plaat zorgt er voor dat ik nu zeker niet kan wachten op hun vervolg die dit jaar (?) moet uitkomen. Hopelijk dat het vervolg even heerlijk klinkt!

avatar van Zuurmatje
Ik verwacht stiekem zoveel van die nieuwe plaat dat ie haast wel tegen moet vallen.....

avatar van alpeko
Pure porno voor de oren, dit album.

alpeko schreef:
Pure porno voor de oren, dit album.

Hard of zacht?

Jav-