Alanis Morissette - Jagged Little Pill (1995)

Canada
Rock / Pop
Label: Maverick

1. All I Really Want (4:44)
  2. You Oughta Know (4:09)
  3. Perfect (3:07)
  4. Hand in My Pocket (3:41)
  5. Right Through You (2:55)
  6. Forgiven (5:00)
  7. You Learn (3:59)
  8. Head over Feet (4:27)
  9. Mary Jane (4:40)
  10. Ironic (3:49)
  11. Not the Doctor (3:47)
  12. Wake Up (4:53)
  13. You Oughta Know [Alternate Take] * (8:12)
  14. The Bottom Line [Demo] *
  42. You Learn [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  43. Forgiven [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  44. You Oughta Know [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  45. Wake Up [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  46. Head Over Feet [Live at Subterranea, London 09/28/95] [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  47. Perfect [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
avatar van nico1616
Een van dé platen van 1995 zou dit moeten zijn, maar niet voor mij.

De singles 'You Oughta Know' en 'Ironic' kunnen er nog door maar daarmee is het vet van de soep.
Die overslaande en snerpende stem werkt me danig op de zenuwen.
Toonzuiverheid en originaliteit zijn ook niet haar sterkste punten...

avatar van Heer Hendrik
Ik heb de hype rond dit album nooit begrepen. Was dat toen werkelijk zo vernieuwend? iedereen had het er toen over, dit was het album van 1995 en dat moest je hebben. ik heb hem destijds een paar luisterbeurten gegeven, maar het was niet mij besteed. You Learn en hand in my pocket vond ik nog wel leuk en voor de rest geloof ik het wel. Geen vervolg cd's van Morisette meer aangeschaft. Hier lees ik dat dit dan haar beste cd schijnt te zijn, prima daar laat ik het dan bij

Dit is een van de beste verkochte albums van de jaren '90, maar ik geloof niet dat ook maar iemand het toen vernieuwend heeft genoemd. Zelf heb ik het ook gekocht, maar ik was er al snel klaar mee (en heb hem een lieftallige schoolgenote gegeven), evenals met de andere angry young women die ineens populair waren (Meredith Brooks enzo). Het was wel opvallend dat vrouwen met gitaren ineens een ding waren en verzamelaars als deze opleverden.

Destijds stoorde ik me een beetje aan het grote ego dat Alanis in sommige nummers tentoonspreidt, maar inmiddels kan ik You Oughta Know weer heel goed aanhoren. In eerste instantie vond ik dat ook een fantastisch nummer.

avatar van Mandylion
Wat grappig dat je naar die verzamelaar linkt, die is echt jeugdsentiment voor mij... Ik heb Alanis pas later leren kennen.

Ik luisterde dit wel eens, vind You learn en Hand in my pocket nog altijd toffe nummers. Helaas staan er ook wat zeurderige (Perfect) en wat clichématige (Head over feet) nummers op.

Met het gevaar om (terecht) voor male chauvinist pig uitgemaakt te worden: is dit nu geen echte vrouwenplaat? Ik ken heel wat vrouwen die een stuk of twintig cd's hebben en een cd per jaar kopen. Daar zat bijna altijd deze cd bij, en Moby, Buena Vista Social Club, Norah Jones. Beetje de Kluuns en de Dan Browns van de muziek dus.

Ik heb haar live gezien in Hyde Park in 1996, vlak voordat ze definitief doorbrak. Deze CD was toen net uit, en ik blijf het een prima CD vinden. "All I Really Want", "Hand In My Pocket", "You Learn" en "Ironic" blijf ik graag horen. Kan me nog herinneren dat de clip van het laatste nummer haast 24 uur per dag op MTV te zien was.

Minpunt op deze CD vind ik de vreselijke harmonicasolo in "Head Over Feet" - compleet uit de toon.

Dit is overigens de enige CD die ik van Alanis heb. Hierna wist ze me niet erg meer te boeien, helaas.

avatar van henk01
Lekker album

Jammer dat Alanis zo gigantisch vaak op mtv was in de jaren 90. Daardoor heb ik zelfs een beetje een afkeer van deze album. Ik draai alleen Forgiven nog wel eens, dat blijft voor mij een mooi nummer.

avatar van Ronald5150
"Jagged Little Pill" was de grote doorbraak voor Alanis Morissette. In een klap werd ze wereldberoemd en deze plaat werd een groot commercieel succes. Vernieuwend zou ik dit niet willen noemen. Mijn inziens was "Jagged Little Pill" zo'n succes, omdat mevrouw Morissette vooral erg boos was. En die woede laat ze heel treffend horen op deze plaat, waar ze al haar frustraties, verdriet en woede over mannen en (stukgelopen) relaties van zich af zingt. Ik vind "Jagged Little Pill" vooral en fijne rockplaat, en nu eens van een vrouw. Morissette brengt haar boodschap overtuigend en het zit muzikaal gewoon goed in elkaar. De kracht van "Jagged Little Pill" is de emotie en het feit dat Alanis Morissette de stem van haar generatie is. Alleen daarom al is het waard "Jagged Little Pill" te vermelden.

Hand in my pocket. prachtig. zat um net te luisteren. Grappig dat verhogen van haar stem op het einde van de zin. Vooral op op het laatst bij "and the other one is hailing a taxi cab. Het lijkt wel of ik er toen minder op lette!! Nostalgie... snik...

avatar van Hanszel
Heb weer een Alanis-periode en verwonderde me dat deze cd niet in de top 250 staat. Al is het maar van het betreffende jaar. Na al dit tijd blijft dit toch een dijk van een album i.m.o.

De hitjes kennen we allemaal wel maar ook nummers als Wake up (over hypocrisie?) en Forgiven (over naar de kerk moeten) zijn erg sterk vind ik.

Verveelt nog steeds niet na bijna 20 jaar dus dan is het predikaat 'tijdloos' wel van toepassing denk ik. Deels ook door de algemene, tijdloze thema's, met Ironic als ultiem voorbeeld.

Misterfool
Niet echt mijn soort muziek. Een aantal nummers van deze CD: Hand In My Pocket", "Ironic" en" You oughty know", zijn desondanks toch wel erg vet. Met name de woede die in dat laatste nummer ten toon gespreid wordt, is zeer overtuigend.

avatar van Film Pegasus
Anno 1995 was net de grunge achter de rug en had je naast Britpop een pak minder sterke rocknummers die konden opboxen tegen de r&b en eurodance. Een album dus dat opviel met sterke girlpower in hits als You oughta know en Ironic. Viel wel op dat Hand in my pocket wat weg heeft van Hanson. Maar Alanis was eerst. Toen misschien wat nieuw of moeten we zeggen de terugkeer van de zangeres met ballen. Lateren zouden artiesten als Sheryl Crow en zelfs Anouk haar zonder probleem voorbijsteken en betere albums afleveren. Het zijn dan ook vooral poprockhits, maar hebben zeker de kracht om leuk te zijn. Top is dan weer iets anders.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
>Het zijn dan ook vooral poprockhits

En over het algemeen een aardige verzameling poprockhits. Niet vernieuwend, niets hoogstaand, maar ook weer goed luisterbaar. Misschien is mijn 2,5* aan de lage kant, maar ach, laat ik eens in een kritische bui zijn. Het kan altijd nog verhoogd worden in de loop der tijd.

Wel aardig om te vermelden dat mijn dochter (-4 in 1995) deze cd vandaag voor het eerst hoorde en het een goede cd vindt, zonder dat ze verder iets van de hype in de jaren 90 heeft meegekregen.

avatar van adri1982
Na een lange tijd weer heb ik dit album weer eens opgezet en beluisterd. Het album is op zich goed, maar het zijn vooral de hits: 'You oughta know', 'You learn', 'Ironic' en 'Hand in my pocket' die de eer ervan naar mijn gevoel hoog houden. De enige bijzondere track daarbuiten (die ik ook als een van de favoriete tracks heb gemarkeerd) is 'Forgiven' en verder zijn het middelmatige en redelijke tracks.

avatar van IntoMusic
Inmiddels is de 4-disc 20th Anniversary-versie van haar beste album uit. Mooie box met de remasterde versie van dit album, een disc met demo's, de acoustische versie van dit album (2005-versie) en het concert in London dat zij op 28 september 1995 heeft gegeven.

Zo bij elkaar genomen wel erg veel "pillen" en voor mij dan ook niet bedoeld om 4 schijfjes achter elkaar te draaien. Ook de acoustische schijf vind ik wat overdreven, want de gemiddelde fan had die al in huis. Overige drie schijfjes zijn geweldig met een paar leuke demos en Alanis live is (bijna) altijd goed.

avatar van LucM
Dit is het enige album van Alanis Morissette dat echt relevant is, latere albums kunnen noch artistiek noch commercieel daaraan tippen. Begrijpelijk dat zij (en haar platenmaatschappij) teert op die ene klassieker (daarvan heeft zij vast meer albums verkocht dan alle andere samen) waarmee zij ook invloedrijk was (ik wed dat Anouk zich door haar heeft laten inspireren).
Een 4-disc hoeft voor mij echter niet en laat ik aan mij voorbij gaan.

avatar van Metalhead99
De hype heb ik indertijd niet bewust meegekregen (ik was dat jaar ook nog maar 3/4 jaar oud), maar later wel menig maal een aantal van de hitjes van deze plaat voorbij horen komen op de radio.
Alleen vanavond pas voor het eerst eens serieus naar dit album. Het gaat hierbij zelfs om de remaster voor de 20-jarige "verjaardag" van deze plaat.
Ik heb mezelf nog niet aan de 3 aanvullende bonus cd's gewaagd, maar ik moet zeggen dat het gewone album mij prima bevalt.
De discussie over het wel/niet vernieuwend/relevant zijn van deze plaat kan mij niks schelen, want dit klinkt gewoon erg fijn.
Vooral qua lyrics en in vocaal opzicht een sterk album. De teksten van "All I Really Want", "Perfect" (prachtig gezongen) en het prachtige "Forgiven". Vooral in dit laatste nummer zet Morissette al haar vocale capaciteiten in. Zowel haar edgy zijde als haar zoetgevooisde zijde zijn terug te horen op dit nummer.
Verder kan zelfs ik met mijn onstabiele stemgeluid het niet laten om wat lyrics van de welbekende hits "You Learn" en "Ironic" mee te blèren.
Alleen "Head Over Feet" vind ik qua lyrics en geboden muziek niet zo geweldig (behalve die harmonica dan). Verder vind ik dit een prima, hier en daar lekker stevig pop album.

avatar van erwinz
De demo's op de 4 cd versie zijn nog wel de moeite waard

avatar van Funky Bookie
Toen dit indertijd uitkwam, was ik zeer enthousiast over het album en zou ik blind 5* hebben gegeven, maar ik merk dat dat inmiddels ietsjes minder is, maar ik vind het nog altijd een erg lekker album.

Ironic is natuurlijk een geweldig nummer en de clip nog meer, maar dit is niet echt mijn genre en daarom zijn die drie sterren misschien niet echt eerlijk.... De teksten zullen wel goed zijn, maar het moet ook nog goed klinken en dat doet deze Cd voor mij niet.

LucM schreef:

Niet helemaal mee eens want haar laatste twee albums en vooral Flavors of Entanglement vind ik zelfs nog beter als deze klassieker. Misschien toch de moeite om eens te beluisteren Luc

avatar van LucM
Flavors of Entanglement (ken ik zeker) is een richtingloos album waarin Alanis Morissette hip probeert te zijn met electro en dance (neigt zelfs naar Madonna) maar mist de magie en de pakkende composities van Jagged Little Pill (het werd geen succes), Havoc and Bright Lights zal ik nog beluisteren (na vorig album was ik afgehaakt).

avatar van IntoMusic
Het is ook (zoals altijd ) een kwestie van smaak. De sound op Jagged is in vergelijking met de laatste albums rauw, rock, vrij van allerlei poespas. Het blijft voor mij ook nog steeds een album die niet in mijn kast stof zit te happen.

avatar van Alicia
Jagged Little Pill was een van de eerste albums die ik kocht na een lange periode van desinteresse in het volgen van (nieuwe) artiesten. Op een enkele plaat van wat oudgedienden na, kocht ik jarenlang ook geen muziek meer. Maar de muziek van Alanis klonk op dat moment weer zo lekker fris en energiek, dat ik dit album destijds toch een plaatsje in de kast heb gegeven.
Halfje erbij!

avatar van SirPsychoSexy
Ik weet niet of iemand het hier al eerder heeft gepost (vind het ook niet direct terug tussen de comments hier), maar bij het nummer "Ironic" moet ik altijd denken aan deze komiek die op hilarische wijze brandhout maakt van de tekst. Warning: eenmaal je dit filmpje bekijkt, kun je het nummer nooit nog normaal beluisteren.

Ed Byrne slates Alanis Morissette - YouTube

avatar van Slowgaze
Niks van de tekst in 'Ironic' is ironisch. Lees een woordenboek of zo.

avatar van trebremmit
Slowgaze schreef:
Niks van de tekst in 'Ironic' is ironisch. Lees een woordenboek of zo.

Ed Byrne slates Alanis Morissette - YouTube

Edit: oh ik zie dat SirPsychoSexy die ook al geplaatst had.

avatar van namsaap
In een sentimentele bui heb ik deze voor € 1,- bij de kringloop op gepikt. Ik kon uit zo'n 10 exemplaren kiezen .

Indertijd werd dit album veel gedraaid in ons studentenhuis, maar heb het album denk ik al 20 jaar niet meer geluisterd.... tot nu... En ik moet zeggen dat ik het album nog prima kan waarderen.