Alanis Morissette - Jagged Little Pill (1995)

Canada
Rock / Pop
Label: Maverick

1. All I Really Want (4:44)
  2. You Oughta Know (4:09)
  3. Perfect (3:07)
  4. Hand in My Pocket (3:41)
  5. Right Through You (2:55)
  6. Forgiven (5:00)
  7. You Learn (3:59)
  8. Head over Feet (4:27)
  9. Mary Jane (4:40)
  10. Ironic (3:49)
  11. Not the Doctor (3:47)
  12. Wake Up (4:53)
  13. You Oughta Know [Alternate Take] * (8:12)
  14. The Bottom Line [Demo] *
  42. You Learn [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  43. Forgiven [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  44. You Oughta Know [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  45. Wake Up [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  46. Head Over Feet [Live at Subterranea, London 09/28/95] [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  47. Perfect [Live at Subterranea, London 09/28/95] *

avatar van E-Clect-Eddy
Opnieuw uitgebracht, nu met een andere bonustrack: Ironic live versie van eerder dit jaar.

Dim
N.a.v. het topic De Afrekening 1995 kwam ik hier weer eens terecht, en na het draaien van het volledige album heb ik er een halfje bij gedaan - wat kon die meid zingen zeg (tegenwoordig is het nog steeds niet onverdienstelijk), evenwichtig kabbelend tussen lieflijk en venijnig. Tel daar de prettige mondharmonica bij op en je beseft dat 3,5 te laag is.

avatar van Boenga
Na heel wat jaren nog eens uit de kast gehaald, en ik was verrast door m'n eigen enthousiasme.

Perfect, Mary Jane, en Wake Up, de rustiger nummers, halen de drive er even uit, en houden me tegen om hier 5* te geven.
Maar verder vind ik dit een verzameling van sterke nummers, goed opgebouwd, heel herkenbaar, met uiteraard haar stem en de teksten als basis, maar waar geen enkel instrument in een ver hoekje wordt geduwd.

Veel van deze nummers waren populair op Studio Brussel, de Belgische rockzender van de jaren '90.
In vergelijking met de vele 'knopjes-muziek' die daar nu gedraaid wordt, bezorgt deze Jagged Little Pill me een warm mentaal orgasme.

avatar van Style.Girl
Goed album! De singles kende ik al en zijn dan ook haar beste nummers ooit. De rest is ook nog vermakelijk. Toch denk ik dat ik de rest van de albums niet ga beluisteren. Heb hier en daar nog wat gehoord, maar het overtuigd me niet. Zelfs The Collection niet. Behalve dan nog een paar singles die ik ook al kende zoals Thank U en Crazy.

De rustigere nummers pakken mij niet zoals hiervoor al aangegeven, Perfect, Wake Up en Mary Jane. Al is Mary Jane de leukste. Ze blinkt meer uit in de wat stevigere nummers zoals Ironic en You Oughta Know. Dit merk ik ook op haar andere albums.

Jammer dat ze de kwaliteit niet heeft weten vast te houden, maar dit merk je vaker met soortgelijke artiesten. Anders had ze nog hele mooie albums kunnen maken en was ik wel een fan geworden. Nu blijft het alleen bij dit album.

Heb ik een lange tijd grijs gedraaid, haar opvolgers waren beduidend minder, elk nummer van dit album klinkt lekker maar You're oughta know, Perfect en Ironic zijn wel de beste

avatar van Queebus
Alleen You Oughta Know kan me wel boeien. De rest vind ik - mede vanwege haar stem die me mateloos irriteert -niet zo goed.

avatar van MIAB
Dit is wat mij betreft veruit het beste album van Alanis. Maar ook hier zitten al een paar mindere (saaie) nummers op. 4*

All I Really Want (4:44) --- 3,5
You Oughta Know (4:09)  --- 4,0