Neil Young - Dreamin' Man Live '92 (2009)

Canada
Folk / Rock
Label: Warner Bros.

1. Dreamin' Man (5:03)
  2. Such a Woman (4:59)
  3. One of These Days (4:59)
  4. Harvest Moon (5:26)
  5. You and Me (4:01)
  6. Hank to Hendrix (5:30)
  7. Unknown Legend (4:47)
  8. Old King (3:10)
  9. Natural Beauty (11:26)
  10. War of Man (6:27)
avatar van Sandokan-veld
Kijk eens aan! Dank u Father

avatar van musician
Ik heb ooit twee cd's van Neil Young teruggebracht naar de platenzaak, Old ways en Harvest moon.

De eerste lijkt mij logisch.

Harvest moon inleveren was de beste reactie om je ongenoegen te laten blijken als je na Ragged glory en Weld een Ragged glory 2 verwachtte. Wat een deceptie was dat!

Alle nummers van Harvest moon zijn ooit live uitgevoerd en allemaal terechtgekomen op deze Dreamin' man. Ook hier geldt: je zou maar een kaartje hebben gekocht om Weld te zien en je krijgt een concert lang de nummers van Harvest moon voorgeschoteld.

Toch willen live-uitvoeringen 'matige' studio albums nog wel eens opkalefateren. In 2008 heeft David Gilmour dat bijvoorbeeld gedaan met Live at Gdansk, waar hij de gehele cd On an island in levende lijve eindelijk eens van wat vuurwerk voorzag. Dat zou met Neil Young ook gebeurd kunnen zijn.

Natuurlijk, Harvest moon is niet de country van Old ways. De westcoast ballads zijn in de basis ook niet eens slecht. Maar waar het oude Harvest de balans weet te vinden tussen vergelijkbare nummers en wat steviger werk, een nummer kent met CSN&Y, kabbelt Harvest moon (ook live) van het begin tot het einde rustig voort.

Het is misschien een ultieme poging om te komen tot een innerlijke Peace of Mind, dat kan. Ik vind het nog steeds te veel en te lang, te weinig afwisseling. Het mist naar mijn mening ook de energie en gedrevenheid van Ragged glory.

Dat is alles bij elkaar de directe reden dat ik blijf steken op 3 sterren. Maar zie het als winst: in 1992 zou ik Harvest moon nog getrakteerd hebben op 1 ster, daar oordeel ik inmiddels in ieder geval positiever over na Dreamin' man.

avatar van harm1985
Ja, maar het is toch niet zo heel gek dat onze muzikale cameleon tussen twee stijlen switcht? Na Harvest kwam immers Time Fades Away en na Reactor kwam Trans (eigenlijk is geen enkel jaren 80 album hetzelfde als de vorige, maar dat terzijde) en zo kan het dus ook gebeuren dat Neil Young van Crazy Horse weer naar de Stray Gators gaat.

avatar van bertus99
Tja, het blijft altijd een probleem voor de Young-fans. Wil je Young de rocker of Young de singer/songwriter. Over het algemeen hou ik iets meer van de laatste, de jaren '60 en '70 platen uitgezonderd.
Aangezien ik Harvest Moon 4 sterren heb gegeven ben ik ook best wel benieuwd naar deze live-uitvoeringen. Hoewel: Natural Beauty staat ook al live op Harvest Moon. Is dit een andere uitvoering?

avatar van musician
harm1985 schreef:

Jawel, maar de eerste vier cd's van Neil Young zijn min of meer gelijksoortig (van opzet). De verandering die plaats vond bij Time Fades away voortgezet op On the beach en Tonight's the night waren afwijkend als gevolg van de dood van David Whitten.

(...)Nu doet ie het weer, hij gaat solo op tournee, maar speelt wel elektrisch. Persoonlijk vind ik dit album beter dan Harvest Moon, zoals ik Live at Massey Hall ook beter vind dan Harvest.

Dat laatste ben ik ook met je eens. Live geeft vaker een coherenter geluid bij Young.

Tja, je kunt inderdaad alles verwachten als hij een nieuwe cd uitbrengt. In 1992 bestond er nog nauwelijks internet en al helemaal geen sites als musicmeter. Je kocht het op de gok (of op basis van een recensie) en dan was het maar afwachten. Dat kon ook wel eens leiden tot teleurstellingen.

Hawkhead
Gisteren eindelijk voor een redelijke prijs gevonden . Ik vind deze uitvoeringen mooier dan op (het ook uitstekende) Harvest Moon.
Weer een bewijs van Neil's topklasse, dat hij in z'n eentje van begin tot einde weet te boeien (naar mijn mening). Dit in tegenstelling tot de bonus DVD bij Greendale, waar mijn aandacht een stuk minder vastgehouden werd.

Stijn_Slayer
Momenteel in de aanbieding voor €4,80 bij cdwow. Ik heb 'm ook maar besteld voor dat geld, als 'ie dan toch een keer in een Archives box zit verkoop ik 'm wel weer.

avatar van Ducoz
Stijn, is deze versie van natural beauty dezelfde als op album?

avatar van harm1985
Nee, de versie van dit album is op 19 november opgenomen, die van Harvest Moon op 23 januari; daarbij zijn op de albumversie nog wat overdubs toegevoegd (zoals eerder ook gebeurde met nummers als Pocahontas, al was die niet live, wat nummers van Life en Mother Earth van Ragged Glory).

Zie ook: http://www.sugarmtn.org/discography.php

avatar van Ducoz
Dank Harm! Onze Delftse held!

avatar van Cor
Cor
Mooi, mooi, mooi. Niet zo intens als 'Massey Hall', maar Young blijft beschikken over een enorme zeggingskracht als hij zichzelf begeleidt op gitaar of piano. Maakt dit album ook net weer een slagje beter dan de studioversie 'Harvest Moon', hoewel dat ook een fijne plaat is. Maar de kracht van de liedjes komt op deze manier nog net wat meer tot uiting, vind ik.

Fijne reeks tot nu toe, die Performance Series. Kan alleen nergens 'Live At The Riverboat 69' vinden. Is die alleen verkrijgbaar in de Archives Box deel 1?

avatar van IntoMusic
Cor schreef:

Nope, naar mijn weten niet.

Stijn_Slayer
Via Neils site kun je de cd's uit Archives los bestellen. In de (online) winkel zijn ze niet los te koop.

avatar van Madjack71
Zoals je mag verwachten van Neil Young is dit een prachtige akoestische setting, waarin zijn nummers met minimale middelen maxiaal tot leven komen. Hij zou er zo patent op kunnen hebben. M.i. zijn er maar weinig artiesten die op een dergelijke wijze akoestisch zo sterk zijn.
In dat opzicht is deze Dreamin' Man geen overbodige uitgave.

avatar van henk01
Mooie dag om weer eens uit het rek te halen. Heeft er te lang gelegen.

gastheerg
Zojuist toegevoegd aan m'n verzameling en geen spijt van. Ik snap de eerdere commentaren maar ik weet juist die diversiteit van Young zo enorm te waarderen. Soms valt dat wat minder maar ik heb met Neil wel geleerd dat het wel helpt nog eens een keer te luisteren.
Deze oude live opnames hoefde ik echter maar 1 keer te horen en was ik al om. Gewoon het lekkere en idd ook makkelijke werk van Young. Heerlijk als je - zoals nu - in je eentje lekker bonbons staat te maken.

Bon bon? Ja het is bon deze dromer live! 4 sterren

avatar van Mastroianni
Heerlijk sfeervol album voor een melancholieke bui, 's avonds laat. Neil Young is een held.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtige live uitvoering van een van mijn meest favoriete Neil Young platen. Deze Harvest Moon unplugged is wat kaler van opzet maar wel prachtig uitgevoerd. T.o.v het origineel toch een half puntje minder omdat dat album wat meer warmte uitstraalt o.a vanwege de achtergondzang. Desalniettemin is dit een topper in zijn oeuvre.